Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Ældre vallak er begyndt at tabe sig
Forfatter: 
Dato:  21-02-2017 14:37

Hej :)
Jeg har min lille pony(135 i stg), som jeg har haft i 11 år, og han har altid været lidt til den tykke side, og siden han fik gigt og blev pensioneret har han derfor kun fået stråfoder og vitaminer/mineraler. Derudover får han en god portion gulerødder hver dag, sammen med et tilskud mod hans gigt.

Han er 17 år, og denne vinter har han altså tabt sig. Jeg kan tydeligt mærke hans ribben, og derfor vil jeg gerne give ham noget foder der kan holde ham lidt oppe i vægt.

Jeg har tænkt på enten mash eller græspiller, men jeg ved ærlig talt ikke så meget om det.

Det skal måske også nævnes, at han ikke bare står og er foldbums, fordi han er pensioneret. Han har tidligere været konkurrence- og ridepony, og det er det han er pensioneret fra. Jeg leger en masse med ham på ridebane, og så går vi en masse ture :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 foder...
Forfatter: 
Dato:  21-02-2017 18:52

Hvilket stråfoder får han? Kan anbefale hø og/eller wrap af første slæt, som normalt feder mere. Ellers er min første tanke, at det er en god idé lige at få tjekket hans tænder (en tandspids kan fx. gøre, at han har svært ved at tygge/udnytte foderet ordentligt) og så en ormetest.

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 Ældre herre
Forfatter: 
Dato:  22-02-2017 13:48

Min gammelpot er også til den absolut magre side i vintermånederne her på sine gamle dage, selvom han alle dage har været en nøjsom og trind herre.

 

Jeg får tjekket tænder (af en hestetandlæge) med jævne mellemrum, og på trods af wrap ad libitum, så har han nu brug for et solidt tilskud af seniorfoder + lidt andre gode sager.

 

Held og lykke med opfedningsprojektet.


Bedste hilsner Maj-Britt

0
0
Svar på denne tråd
 
 kvaliteten
Forfatter: 
Dato:  22-02-2017 14:09

min lille pony er denne vinter i sit slankeste og de andre store er svære at holde huld på i forhold til hvad jeg er vant til..

 

men jeg har desværre følgende faktorerer i mod mig.. mit hø.. høet i sommers fik desværre vand og er bare ikke i den kvalitet jeg plejer at have hø eller stråfoder i og det kan ses.. det betyder så at jeg fodrer mere med tilskud for at de bedre kan holde huld..

 

Derudover har jeg observeret, deres vinterpels er altså ikke ret lang i år, så der skal mere energi til for at holde varmen og så har det været meget vandkoldt denne vinter.. jeg har en plag der nærmest mener hun skal bo inde i løsdriften i denne vinter og går kun ud for at æde og når der er godt vejr..

 

Så tænker at der er flere faktorer der spiller ind denne vinter.. så medmindre dit hø blev lavet i juni sidste år, kan det jo tænkes det ikke har så meget energi som tidligere..

(synes dog de wrapballer jeg havde endda lavet sidst i august var væsentlig bedre end høet og de blev også nærmest fede af det)..

 

så mit bud kan jo være at starte med stråfoderet og se om det evt. kan forbedres og hvis han ikke får ad libitum så bør han som minimum have det..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Senior foder
Forfatter: 
Dato:  22-02-2017 16:15

Hej Mia,

 

Du kan jo overveje at give ham noget Senior foder, selvom det er lidt dyrt. Equisana laver dog et foder, der er nogenlunde rimeligt i pris.

 

Går han med dækken? Hvis ikke, kan du overveje at give ham dækken på i vinterhalvåret. Mange heste taber sig om vinteren, fordi de bruger for meget energi på at holde sig varme.

 


Mange hilsner fra

 

Lise Andersen

 

 

Design for Pets

Hundetilbehør & Katteartikler

med fokus på lækkert design og høj kvalitet

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  22-02-2017 20:58

Tak for svar alle sammen! Han har ikke stråfoder ad libitum, han får 6 kilo blandet hø og wrap om dagen i boksen, og så får han også hø på folden. Han plejer at lade lidt hø ligge, og hvis han spiser op så sætter jeg ham selvfølgelig op.

Jeg har helt klart tænkt mig at få hans tænder tjekket og så vil jeg helt sikkert give ham et dækken på næste år!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-02-2017 08:54

Jeg bruger senior foder fra Horselux til min gamle dreng på 26 år. Han skal kun have 600g om dagen,før han er dækket ind (stor 1'er pony), så der skal ikke ret meget foder til, før han får godt med FE.


 

 

Mvh. Julie

 

---

 

Nu som ponyejer af Frederiksminde Mickey.

Alexia af Vodagergård 28.03.2002-10.11.2008 -Du er savnet!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Horselux
Forfatter: 
Dato:  23-02-2017 11:15

Efter forsøg med to andre mærker, hvor han ikke spiste op, så er vi nu landet på Horselux Senior som åbenbart falder i herrens smag. Jeg tilsætter også Maxi Rice (og lidt Linamix, bare fordi jeg har det og det skal bruges op) :)


Bedste hilsner Maj-Britt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forskelligt
Forfatter: 
Dato:  23-02-2017 13:35

Hej,

 

Når en ældre hest/pony taber sig, kan der være flere ting med ind over. Hvis vi går ud fra, at du har styr på tænder, evt. dækken, når det er vådt/ekstra koldt vejr o.s.v., kan jeg tænke mig følgende:

 

- Cushing? Heste med cushing taber sig, men en særlig foderplan eller specialfoder plejer at hjælpe meget. Hvis dyrlægen konstaterer cushing, kan der fås medicin, der som regel også kan hjælpe. Nogle vælger at gøre mest muligt via foderet uden medicin, idet medicinen også har bivirkninger.

 

- Alderdom? Så kan man få specialblandinger, som også nævnt ovenfor. Jeg har gode erfaringer med 16-plus fra Dodson & Horrell. Det er enklere end hvis man selv skal sammensætte en god foderplan til en gammel hest. Hvis du vælger at sammensætte foder selv, så pas på med proteinindholdet af hensyn til bl.a. nyrerne. Desuden skal du tænke på, om hesten orker at tygge sig igennem en masse strå, eller om den trives bedre på noget mere koncentreret i pilleform eller evt. vådt foder, hvor gode fibre blødgøres og er lettere at æde.

 

Jeg håber, at du får din pony til at tage på igen.

 

MVh

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

0
0
Svar på denne tråd
 
 tænderne
Forfatter: 
Dato:  05-03-2017 13:46

er en god ide at få tjekket, er de ikke ok, vil han ikke kunne indtage nok grovfoder.

 

Jeg har selv haft en senior (blev 28) de sidste par år var tænderne ikke super gode mere og kun græs blev indtaget i normale mængder, så om vinteren blev der suppleret med græs piller og fiberpiller sammen med senoir foder, det hele blev opblødt. Kun på denne måde fik den fiber nok i maven når der kun var hø el wrap på folden og i boksen.

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

samt Staldren Jorenku

 

Bedækning v/ welsh hingste tilbydes

 

Welsh føl sælges, venter to i 2017

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Linamix er super
Forfatter: 
Dato:  05-05-2017 15:55
Linamix er super godt, virker bedre her end maxirice. Equifirst laver også en senior foder, senior balance kalder de den, den vil min kræsne hest rigtig gerne have.

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 God huld
Forfatter: 
Dato:  19-06-2017 16:09

Hej

 

Her er hvad der virkede på min 22 årige hoppe, som for første gang tabte sig i vinters.

 

Maxirice, LinOcrunch, og sin senior diet...

Hun fik også melass, da hun er mega kræsen.

 

Alt dette og naturligvis med fine tænder og ingen indvendige fejlfunktioner ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider