Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Alternativ til GlucoGard
Forfatter: 
Dato:  15-02-2017 08:50

Findes der nogen alternativer til GlucoGard?

 

Jeg vil gerne have fat i et tilskud, der kan hjælpe med forebyggelse af forfangenhed. Dette bør GlucoGard fra St. Hippolyt.

 

Men min pony kan ikke lide det, så han går fra fodret, så snart jeg når op i en vis mængde uanset hvor langsomt jeg så tilvænner ham.

 

Kender I lignende produkter fra andre forhandlere?


 

 

Mvh. Julie

 

---

 

Nu som ponyejer af Frederiksminde Mickey.

Alexia af Vodagergård 28.03.2002-10.11.2008 -Du er savnet!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lamigard
Forfatter: 
Dato:  15-02-2017 14:27

Jeg bruger Lamigard.

 

Kan købes af dyrlægen eller på nettet :-)

De skal ikke have en stor mængde så det er lidt nemmere at gemme i foderet.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Lamigard nej tak
Forfatter: 
Dato:  15-02-2017 14:49

Mine sultestrejker, hvis jeg serverer Lamigard. Jeg brugte det ellers i 2008 og 2009 og købte det så igen i 2013 og har forsøgt at lokke det i dem flere gange siden men uden held. Jeg kan heller ikke snyde dem ved at hælde f.eks æbleeddike over roepillerne. Er der Lamigard i bliver de ikke spist.

Jeg har brugt produkter fra CDVet, men mange af dem er flydende, hvilket måske kan være et problem, hvis du ikke selv fodrer, men skal stille foderet klar til andre.


1
0
Svar på denne tråd
 
 Pavo...
Forfatter: 
Dato:  15-02-2017 15:28

Pavos "care 4 life" er lavet til den samme type hest som "glukogard", og er også et kornfrit produkt, hvor hesten blot skal have 200g pr 100 kg for at være dækket i vit. og mineraler.

Jeg er glad for det. Giver også en blank pels og stærke hove.

 

Venlig hilsen

Trine


Pension Rosengård

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-02-2017 15:55

Anja: Lamigard lyder som St. Hippolyt, og jeg har generelt dårlig erfaring med at lokke St. Hippolyt varer i min pony. Jeg ved virkelig ikke, hvad det er Derfor vil jeg i første omgang gerne undgå St. Hippolyt.

 

Ditte: Jeg blander foder til ca. 1 uge ad gangen, da jeg kun er i stalden 3 dage om ugen, så flydende tilskud lyder desværre ikke som en mulighed.

 

Rosengård: Care 4 life lyder som et "rigtigt" foder. Det mangler jeg ikke, jeg har langt om længe fundet et grundfoder, som ponyen gider spise :) GlucoGard er et tilskud, og det er et alternativ til dette, jeg søger.

 

Har nu andet steds fået anbefales produkter fra Urtefarm, så det tror jeg, jeg vil prøve i stedet.

 

Men mange tak for jeres input :)

 


 

 

Mvh. Julie

 

---

 

Nu som ponyejer af Frederiksminde Mickey.

Alexia af Vodagergård 28.03.2002-10.11.2008 -Du er savnet!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Solanum Laminator
Forfatter: 
Dato:  15-02-2017 21:59

Jeg har overvejet at prøve Solanum Laminator fra Rhemacure, min new forrest pony som var let forfangen i sommers.

 

Jeg har haft købt andre produkter fra Rhemacure og har været tilfreds med kvaliteten.

 


Caroline
Heste er født med en fri vilje og nogen gange gør de brug af den

1
0
Svar på denne tråd
 
 Solanum Laminator...
Forfatter: 
Dato:  16-02-2017 20:40

har jeg givet først i akutdosis og siden forebyggende, efter min vallak blev forfangen for 12 år siden...

Jeg kan jo ikke sige om det har haft effekt, da jeg af gode grunde ikke ved hvordan forløbet havde været uden Laminator - men fakta er at han ikke har haft tilbagefald, ud over nogle tilfælde af forøget puls.

Her har jeg sat dosis op til akut, til pulsen er aftaget igen.

 

Dorte

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-02-2017 08:50

Tak for tippet med Laminator. Det kendte jeg ikke til.

 

Dorte står din hest stadig på græs? Eller er det på jordfold, at den ind i mellem får puls?


 

 

Mvh. Julie

 

---

 

Nu som ponyejer af Frederiksminde Mickey.

Alexia af Vodagergård 28.03.2002-10.11.2008 -Du er savnet!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Han går på græs...
Forfatter: 
Dato:  17-02-2017 17:25

men jeg begrænser selvfølgelig græsindtaget...

 

De første år efter gik de på jordfold forår/sommer, og blev lukket på græs få timer - og det var typisk efter en "græsning" at jeg observerede øget puls; i de situationer har jeg som nævnt sat dosis op og stoppet med græs til symptomerne var forsvundet, og efterfølgende reduceret græsningstiden yderligere.

 

De sidste mange år har jeg i stedet benyttet en form for stribegræsning, hvor jeg dagligt udvider jordfolden med et lille stykke - og her er virkelig tale om et lille stykke, så det svarer til at de får en portion græs dagligt.

Jordfolden er så reelt fold med meget begrænset græs, men stadig med noget at pille i, og efterhånden som vi kommer hen på året bliver folden jo større og større - og græsmængden tilsvarende - og om vinteren har de adgang til hele arealet, incl. græsfolden.

 

Jeg fodrer med roepiller og vitaminer året rundt - de får wrap fra omkring november og til først på sommeren, og har altid adgang til halm eller frøgræs.

 

Må hellere tilføje, at jeg er helt klar over, at det ikke ligefrem er den gængse anbefaling til forfangne heste - stribegræs, nedbidt/stresset græs og græs i perioder med kolde nætter og solrige dage advares der jo normalt mod - men det har fungeret fint her, og efter jeg skiftede til den model har jeg ikke oplevet flere tilfælde af forøget puls.

 

Dorte

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-02-2017 15:04

Mange tak for at dele din erfaring Dorte :)

 

Dette er min første sæson med en pony i risiko zonen, da det først var sidste sommer, han begyndte at vise tegn på hov-problemer/subklinisk forfangen/forhøjet puls. Så det er rart at høre, hvad andre gør.

 

Jeg er nemlig virkelig bange for at lukke ham på græs, men samtidig også rigtig ked af, at han ikke må, da han tydeligt viser, at han er ked af, han ikke må.

 

Derfor håber jeg jo, at jeg bare kan tilbyde ham 15 min. græs en gang i mellem uden problemer, men det kommer helt an på, hvordan foråret forløber.

 

Han går iøvrigt på jordfold, men som i dit tilfælde, er der også et kort lag nedbidt græs på en del af folden, og det er den del, der bekymrer mig. Og det er derfor jeg søger tilskud til forebyggelse.


 

 

Mvh. Julie

 

---

 

Nu som ponyejer af Frederiksminde Mickey.

Alexia af Vodagergård 28.03.2002-10.11.2008 -Du er savnet!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Som alternativ...
Forfatter: 
Dato:  22-02-2017 19:40

til 15 min. græs ville jeg overveje at prøve om han kan fungere med en mundkurv - jeg har gode erfaringer med GreenGuard, ikke til ovennævnte vallak men en shetlænder.

 

Mundkurven gjorde at hun kunne gå på græs i samme intervaller som resten af flokken, hvor hun ellers blev pillet fra før de andre, eller lukket ud senere - hun lærte lynhurtigt at mundkurven betød græsfold, og kom selv hen for at få den på, når vi kom ud med den.

 

Selvfølgelig betyder den ikke bare ubegrænset græs, men den kan forlænge det tildelte "vindue", og det tror jeg faktisk giver en ekstra effekt - de græsser jo typisk mest ivrigt lige når de bliver lukket fra jord til græs, og hives de af efter meget kort tid hver gang, kan jeg forestille mig at den tendens for nogles vedkommende forstærkes...?

 

Dorte

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-02-2017 08:49

Jeg har overvejet mundkurv mange gange, men endnu ikke fået gjort noget ved det. Jeg kan ikke helt finde ud af, om jeg synes, det er synd Men hvis hesten reagerer, som du beskriver, er det jo slet ikke noget problem.

 

"Heldigvis" bor min hest på gård med flere tidligere forfangne heste, så det er kun halvdelen af flokken, der kommer lidt på græs. Derfor bliver han aldrig ladt alene på jordfolden.

 

Men vil overveje den mundkurv der igen


 

 

Mvh. Julie

 

---

 

Nu som ponyejer af Frederiksminde Mickey.

Alexia af Vodagergård 28.03.2002-10.11.2008 -Du er savnet!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Diabetic
Forfatter: 
Dato:  23-02-2017 15:37

Urtefarm laver diabetic, som jeg har læst mange positive tilbagemeldinger på.

 


Mvh

Mette

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider