Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Klippe nu eller om 1 måned?
Forfatter: 
Dato:  15-01-2017 22:11

Hej med jer

Har lige brug for et råd.

Min hest har stået stille pga. sygdom og derfor har han ikke haft dækken på i vinter. Han går ude 10-12 timer om dagen uden dækken og har en god tyk pels.

Den 20 februar skal han sendes i ridning. Jeg er så småt begyndt at arbejde med ham igen, men det foregår udendørs og der er ikke tale om intensiv træning.

Når han kommer i ridning kommer han til at være mindre på fold end han er nu og han bliver redet mere intensivt hver dag i ridehus. Ham der skal have ham i ridning foretrækker at han kommer med dækken på, og da han har pels som en isbjørn, ved jeg også at han kommer til at svede meget under arbejde. Jeg kommer derfor nok ikke udenom en klipning.

Mit spørgsmål er så: Skal jeg klippe ham nu og lade ham gå med dækken frem til han skal i ridning, eller skal jeg vente med at klippe ham til lige inden han skal af sted, så han kan nyde sin frihed uden dækken indtil da?

Det jeg er bange for ved at vente med klipningen er at det kommer itl at gå ud over hans sommerpels at blive klippet så sent. Har det noget at sige eller er det blot en skrøne?

Han skulle gerne kunne holde til at gå på døgnfold til sommer og derfor vil jeg selvfølgelig gerne at han får en sommerpels der også kan holde til en regnbyge eller to :-). Der er i øvrigt tale om en dansk varmblod og altså ikke en koldblodstype.

Hvad ville I gøre?


*** Hilsen her fra ***

 

* korrekturlæsning tilbydes på opgaver, hjemmesider osv. Skriv for mere info. *

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 Klippe...
Forfatter: 
Dato:  15-01-2017 22:29

Jeg ville holde øje med vejrudsigten, og så ville jeg klippe ligeså snart vi er ovre den nuværende frostperiode.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sif...
Forfatter: 
Dato:  15-01-2017 22:39

Tak for dit svar :-)

Der skulle blive 6 grader fra på onsdag og holde plusgrader ugen ud. Hvor meget ville du lægge på ham så? Han kommer jo fra tyk pels til ingenting... Jeg har et Rambo Duo hvor dækken + lineren giver 400 gram i alt. Mon ikke det passer meget godt?


*** Hilsen her fra ***

 

* korrekturlæsning tilbydes på opgaver, hjemmesider osv. Skriv for mere info. *

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 400 gram...
Forfatter: 
Dato:  16-01-2017 07:08

...lyder meget passende i mine ører.

Mine egne går med 300 gram, men de blev også klippet i oktober, så de har jo groet lidt pels igen. De fælder i øveigt som vilde, så sommerpelsen er godt på vej

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 400 gram er passende
Forfatter: 
Dato:  17-01-2017 09:15

Hvis din hest har så meget pels, som det lyder, så er det passende at give den 400 gram på.

 

Du kan jo prøve at veje hvad den afklippede pels vejer og så tage den derfra. Hestens egen pels er klart den bedste, når man skal tænke på at holde varmen.

 

Jeg ville også gøre det nu her, når frosten er ovre og vi går nogle dage med varmegrader i møde.

Så kan hesten også vænne sig til at gå nøgen og med dækken. Der kommer til at være nok nye ting, når den sendes i træning.

 

Jeg har aldrig oplevet, at det er gået ud over sommerpelsen og jeg har endda klippet meget senere - så det må være en skrøne. :)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider