Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 engbrændbærer
Forfatter: 
Dato:  09-01-2017 19:22

ville i turde have hest på fold med engbrandbærer???? lige nu er der jo kun stænglen tilbage men de kommer jo igen....jeg ved ikke om jeg tør....har store spekulationer

0
0
Svar på denne tråd
 
 For mit..
Forfatter: 
Dato:  09-01-2017 19:38

vedkommende ville spekulationerne være hurtigt overstået - nej, det ville jeg ikke.

 

Dorte

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen problemer...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2017 13:33

...med dette, da hestene jo ikke spiser dem. Det er også meget svært at holde dem helt væk, selv med regelmæssig sprøjtning, så hvis man har det forbehold, er der mange folde man ikke kan benytte.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 nej tak nej
Forfatter: 
Dato:  10-01-2017 19:00

Nej, det ville jeg ikke.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2017 19:09

Hvis hele marken er oversået med dem, så ville jeg få sprøjtet, før jeg turde lade hestene gå der - men hvis det kun er enkelte planter, så er det ikke noget problem. Frem med handsker, greb/spade og en papirssæk og grav dem op, ligeså tit som du ser dem. Sækken lukkes og puttes i småt brændbart på Revas, eller du brænder den selv af, hvis du har mulighed for det.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

2
1
Svar på denne tråd
 
 mit bud..
Forfatter: 
Dato:  11-01-2017 10:26

jeg tænker det er vinter og planten er vissen.. så er spørgsmålet om den skarpe lugt er væk og om hestene hvis de er sultne derved kan finde på at spise dem...

kan de det er det noget rigtig øv..

 

så vidt muligt vil jeg holde heste fra marker, med brandbægere..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 For stor risiko
Forfatter: 
Dato:  11-01-2017 10:32

Jeg vil give Lene(Lefab98) ret, når planten er vissen/tøret ind er den bitre smag væk, men planten er stadig lige giftig.

 

Så efter min mening er risikoen større nu, end i sommers.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Sprøjtning
Forfatter: 
Dato:  11-01-2017 18:05

Nej, det ville jeg ikke turde. Vejen frem er sprøjtning og så skal folden gødes efterfølgende.

 

Vi har prøvet metoden med handsker og sæk, og det gør jeg aldrig igen. Der stod masser af bittesmå planter i blomst nede i græsset som var nærmest håbløse at få øje på inden de havde smidt frø.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 DJensen...
Forfatter: 
Dato:  11-01-2017 22:24

hvis heste pr. definition ikke æder brandbæger, hvorfra stammer så rygtet om brandbægerforgiftede heste - just out of curiosity...?

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rygter og fakta...
Forfatter: 
Dato:  12-01-2017 10:14

...er ikke det samme, i nogle tilfælde endda langtfra. Da toksikologiske analyser er meget kostbare er det langtfra alle formodninger der følges op af analyser, der kan bekræfte diagnosen.

 

Min egen dyrlæge siger at brandbægerforgiftning efterhånden er blevet en slags skraldespandsdiagnose, som man benytter, når man ikke kan finde andre forklaringer og at i de meget få tilfælde, hvor der laves toksikologiske undersøgelser er det kun en mindre del der bekræfter mistanken.

 

Mine egne erfaringer er at heste, unge som gamle, ikke æder brandbæger på marken, hverken sommer eller vinter, men jeg kan selvfølgelig tage fejl, da jeg kun har haft heste siden 1982. Selvom planten er vissen, er der stadig saft i stænglen og det vil der vedblive med at være pga. vores fugtige klima, der er nok derfor at heste aldrig rører den på marken. I hø er det en helt anden sag og der bør man sørge for at få sprøjtet sletmarkerne hvert år.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 tja....
Forfatter: 
Dato:  12-01-2017 14:11

grunden til den øgede opmærksomhed omkring brandbæger skyldes primært fordi brandbægeren spreder sig.. og det begyndte de især på da man begyndte at lægge marker i brak..

 

Så godt som i sommers så jeg en mark med masser af græs, urter OG BRANDBÆGERE.. jeg tænkte rigtig mange gange gad vide hvad den mark skal bruges til.. og vupti en dag blev der taget SLET og det blev pakket ind..

Jeg ved godt de ikke dør af at spise en plante.. men mine heste skulle godt nok IKKE havde det wrap hvis det var mig..

 

nu tager jeg slet fra rimelig våde enge, hvor den ikke trives, men jeg er da meget obs på de gule planter.. og ved godt den kan forveksles med Perikon.. den havde jeg på min mark et år og gik og rykkede dem op indtil jeg fik set ordentlig på den..

 

Min dyrlæge har oplyst at han har EN gang været ude til heste forgiftet med brandbægere.. og da han kiggede ud på marken var den gul af blomster og der var INGEN græs.. er hesten sulten så prøver den sig jo frem..

 

SÅ hvis det er rigtigt at de ikke spiser dem på marken, så vil jeg sikre der er stråfoder nok at spise.. og så få det sprøjtet når der bliver varmt nok til at sprøjte..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider