Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 For og imod flytning
Forfatter: 
Dato:  07-01-2017 16:46

Hej alle hestemennesker.

 

Jeg er ret ene om at være hestemenneske i familien og blandt venner, hvorfor jeg har brug for at vende denne situation med nogle, der kan sætte sig ind i mit dilemma - jer.

Jeg har nu været på mit nye opstaldningssted med min hoppe i 4 mdr. og status er, at jeg ikke føler, at vi er havnet det rigtige sted - det var ikke det, som jeg drømte om :( Jeg overvejer derfor at kigge mig om efter et andet sted, hvor jeg føler mig bedre tilpas og jeg er lidt mere ligesom de øvrige opstaldere med ridestil, måden at have hest på m.m.

MEN, i samme sekund jeg har tænkt tanken, så får jeg også bare SÅ forfærdelig dårlig samvittighed. For jeg synes ikke det er okay bare at flytte sin hest rundt. Min hoppe er en følsom og sensitiv pige - hun reagerer altså lidt på flytning. Jeg prøver jo så at sige til mig selv, at hun måske også vil blive gladere et andet sted (bla. fordi vi får mulighed for at komme meget mere i skoven m.m, som vi ikke har nu) - men det ændrer ikke på, at jeg har det forfærdeligt over det :(

 

Hvis hun var typen, der var upåvirket af en flytning, så havde jeg ikke tænkt så meget over det. Men jeg har jo næsten lige flyttet hende - og overvejer det nu igen.
Har andre af jer stået i lignende situaitoner - og hvad tænkte/gjorde I? Er jeg en egoistisk hesteejer, hvis jeg kunne finde på at flytte hende igen?

Håber, I vil spare lidt med en fortvivlet hesteejer med dårlig samvittighed.... :(

1
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  08-01-2017 01:02

 

Jeg har haft flyttet min en del gange på to år.

Først blev hun nogle måneder det samme sted, da jeg overtog hende. Men da mig og staldejeren blev uvenner, blev hun promte flyttet til sommergræs 500 meter væk med heste fra tidligere sted. Der stod hun en måned eller to, fordi det kun var midlertidigt.

 

Derefter videre til en løsdrift, fordi jeg troede løsdrift var den perfekte løsning - det bedste for alle heste.

Fra juli - oktober stod hun der. Men det viste sig at løsdrift ikke var så fantastisk for os, så derfor blev hun flyttet igen.

 

Så hen til hvad jeg troede var et dejligt selvpas sted, det var også dejligt. Indtil det blev vinter, ejeren af stedet viste sit sande jeg og folk begyndte og flytte. Jeg begyndte på uddannelse også kunne det at man var 3 der deltes om ALT ud/ind luk ikke hænge sammen i kombi med dum staldejer.
Så fra oktober til marts stod hun der og blev flyttet i marts til nyt sted.

Det sted stod vi faktisk meget godt og jeg var godt tilfreds. Men så gik kæresten og jeg fra hinanden også flyttede jeg, derfor skulle pony med mig, andet var for besværligt og dumt. Det sted nåede hun og stå fra marts - oktober.

 

Og nu står jeg så et sted og har stået i .. to år tror jeg det må blive :). Men hun blev så flyttet 5 gange på to år.

Nogle gange, så kan det bare ske, at et opstaldningssted ikke er hvad det giver sig ud for at være, at hesten ikke trives, man selv ikke trives eller noget personligt ændre sig ( job, uddannelse, kæreste osv. ) - det er bare ting man ikke nødvendigvis kan forudse eller selv bestemme over.

Så jeg havde flyttet hesten, hvis jeg havde følt, at det var det rigtige valg :)


Nu med eget ponydyr

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Det er både...
Forfatter: 
Dato:  08-01-2017 12:51

dyrt og tidskrævende at ha' hest - og naturligvis skal hestens behov tilgodeses, men som hesteejer bør man nu også ha' lov til selv at få lidt fornøjelse ud af den hobby, man (i et anfald af momentan sindsyge? ) har valgt sig...

 

Nu beskriver du ikke i hvor høj grad, hun reagerer på en flytning, men uanset om det påvirker hende så meget, at hun endnu ikke er landet helt, eller om hun "bare" virker lidt stresset de første par uger, hvorfor så ikke få det overstået nu, fremfor at gå med bekymringerne om en kommende flytning i baghovedet, samtidig med at du ikke føler dig tilpas det nuværende sted?

 

Selvfølgelig skal man ikke "bare flytte sin hest rundt", men jeg synes nu ikke det er specielt egositisk at erkende at man har valgt forkert - og hvis hun er så sensitiv, er det jo faktisk ikke usandsynligt, at hun også påvirkes af, at du ikke trives hvor I står nu?

 

Og de erfaringer du har fået via denne flytning, kan du jo tage med dig i jagten på det helt rigtige sted - nu har du jo i hvert fald lært noget mere om, hvad du ikke skal gå efter...

 

Dorte

3
0
Svar på denne tråd
 
 tak for jeres input..
Forfatter: 
Dato:  08-01-2017 17:44

...det støtter lige op om en lidt svært beslutning for mig.
Nogengange ville jeg ønske min samvittighed var knap så stor :/
Jeg tænker mere på min hoppe end mig selv jo egentlig - og som du skriver Dorte, så sku jeg jo også gerne være et sted, hvor jeg trives og ikke kun min hoppe.

Tror også beslutningen bliver taget snarest, så jeg ikke skal trække "pinen" ud.

 

Igen, tak for input.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider