Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Usamarbejdsvillig hest, måske cyster?
Forfatter: 
Dato:  18-12-2016 18:56

Hej.

Jeg har en hoppe, som jeg har haft i lidt over 3 år. Købte hende da hun var 4 år, og det første år jeg havde hende var hun super sød, en rigtig drømmehest.

 

Da hun bliv 5 ½ år begyndte hun at blive mere og mere "fræk" under ridning. Hun var ikke altid samarbejdsvillig. Kunne blive tvær og sur, hvis hun ikke gad den pågældende øvelse. Jeg tænkte at det bare var fordi, at hun var blevet ældre og havde mere overskud. Det svinger også meget, i nogle perioder er hun en drømme hest, der bare er skøn at arbejde med, og så i andre perioder er der kun dårlige ture, hvor den slet ikke vil samarbejde.

 

Hun begyndte dog at blive rigtig underlig at have med at gøre, specielt om vinteren. Her bukkede hun og sparkede ud når man lagde ben til. Det blev værre og værre og tilsidst stejlede hun selvom man bare sad der. Dette gik over hen oversommeren og kom tilbage til efteråret.

 

Hun fik så i efteråret 2015 konstateret mavesår, og jeg jeg tænkte at grunden til hun havde været så umulig, var pga. mavesåret.

 

Hun fik behandling og fik rigtig foder, som en mavesårshest nu kræver. Og det kom også i bedring. Men vi får stadig ture hvor hun slet ikke samarbejder. Jeg havde min veninde til at ride hende i foråret, og her stak det helt af. Hesten bukkede og stejlede og sparkede ud, og hun blev mere og mere agresiv i sin måde at sige fra på.

 

Hun blev ikke tjekket for mavesår. Jeg kom tilbage på ryggen af hesten, og det gik fint. Ingen buk eller spark. Dog kommer der perioder, stadig, hvor den ikke samarbejder.

 

Jeg har overvejet, og denne underlige opførelse, kan skyldes en hormonelubalance evt. cyster i æggestokken. Er der nogen der har viden på dette område (google har ikke kunne fortælle mig ret meget)? Det skal nok også siges, at jeg ikke kan mærke en forværring af humør under brunst, snarre tværtimod. Man lægger kun mærke til, at hun er i brunst, hvis man opdager hun blinker, ellers er der intet at mærke.

 

Kunne det være en idé at få hende scannet og få taget blodprøve? Og er der nogen der ved, hvad prisen ca. ligger på? :)

 

På forhånd tak :)


Intet er umugligt, før man har givet op.

0
0
Svar på denne tråd
 
 uuujjjjjj
Forfatter: 
Dato:  18-12-2016 20:49

Hvordan ser hun ud bagtil? Virker hun for åben?

 

Jeg ville få en dyrlæge til at scanne og lige pode efter for evt betændelse og måske hvis hun er for åben så en caslick.


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook:

Konkurrencerytter - Sandra Charlotte Kempf

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-12-2016 21:00

Jeg har sådan en hoppe som du beskriver. Og selv om du beskriver din som værende slem, så når den ikke min til sokkeholderne, når hun har en dårlig periode ;)

 

Jeg vil 99% mene, at din ligesom min har problemer med det hormonelle. Min har heller ikke noget reelt brunst-mønster og hun viser ikke fysiske brunst-tegn (hun hverken blinker, sjatter eller andet, har stortset aldrig set det). Hun bliver til gengæld utroligt ubehagelig og utilregnelig at være i nærheden af, især hvis der også er fremmede heste i synsfeltet. Hun er snart 6 år og jeg har haft hende i 2 år fra helt rå 3,5 års, og selv tilredet hende.

 

Min er tjekket for ALT, inkl. mavesår. Hun er blevet scannet 4 gange i år i livmoder/æggestokke. Når hun er allermest skør at håndtere, er der intet at se på scanningerne. Hun er altså ikke i synlig brunst på de tidspunkter, men hver eneste gang har vi behandlet hende med hormoner alligevel, og så er hun blevet helt normal og genkendelig igen efter kort tid. Så for min hoppe er det 100% noget med brunsterne og hormonerne der ikke spiller sammen.

 

I de dårlige perioder er min også umådelig træg at ride dressur på, bliver schenkeldøv og irriteret på schenklen, bliver urolig når jeg kommer gående med sadlen osv.

 

Jeg har helt droppet at have part, for hun bliver utrolig voldsom hvis der er andre end mig der rider hende, og hvis der har været en anden oppe på hende er hun umulig i flere dage efterfølgende

 

Lige i øjeblikket kigger hun meget på sin mave/flanke når jeg skal strigle, og hun viser mig helt tydeligt ved at pege med mulen, at der er noget der er ubehageligt der.

 

Jeg behandler min forebyggende med akupunktur (det skal hun faktisk have imorgen), hun får desuden Stroppy Mare i foderet, og så sørger jeg for at variere min træning meget og få hende afspændt godt, da hun ellers bliver stram i bagparten.

 

Når hun rammer SÅ dårlige perioder at hun bliver direkte uridelig og farlig at omgåes udenfor vores egen stald (hvilket typisk er i efteråret og her i starten af året/foråret), bliver hun behandlet medicinsk.

 

Sidste gang vi behandlede på hende prøvede vi at give en Oxytocin-behandling, som gives på et bestemt tidspunkt i cyklus (omkring ægløsning). Den fik hun omkring september og foreløbigt har den holdt de slemmeste brunster væk

 

Selve behandlingen med Oxytocin var latterligt billig, det kostede ca. 30,- for 5 dages medicin Det der er dyrt, er at de skal scannes ihvertfald to gange op til behandlingen, for at være sikker på man starter behandlingen på det rigtige tidspunkt, da det ellers ingen effekt har. Så min blev scannet, sprøjtet i brunst med vilje, scannet igen et par dage senere, så blev ægget sprøjtet af igen og så skulle hun så behandles 5 dage med oxytocin, da ægget var sprøjtet af.

 

Hun bliver stadig lidt spændende omkring brunsterne, men hun er både ridelig og håndterbar efter den seneste kur hun fik i september. Jeg forventer dog at hun får en af de slemme brunster igen her til foråret, og så er det forfra med medicinsk behandling :/

 

Så for mig er det en vældig dyr affære, men jeg holder hårdt på at min hoppe ikke er dum for at være det. Hun bliver smertepåvirket og skør af den ubalance der er med hendes hormoner og derfor behandler jeg så meget på hende når hun har de dårlige perioder. Hun er en fantastisk ridehest når hun har det godt, så det er det værd for mig :)

 


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  18-12-2016 21:47

Det er længe siden hun har været farlig med mig på ryggen. Jeg tror efterhånden jeg har lært at føle, hvornår hun har en dårlig dag og hvornår jeg ikke skal trykke mere, derfor er det mest træge og kedlige ture, hvor den bare ikke gider. Hvilket jo i sig selv er træls, når man gerne vil noget med ridningnen, men halvdelen af tiden ikke kan forlange for meget af dyret.

 

Jeg har også store problemer med, at hun styrter rundt ude på folden og ser super stresset ud ved indluk. Er det noget du har oplevet Mie? Tænker at det måske kunne være for mange hormoner der gør, at hun ikke kan håndterer det oppe i hovedet, når hun ikke er den første der bliver taget ind. For så snart der bliver sat tov i hende, er hun helt rolig og blødt som et lam.

 

Jeg må lige kigge på det med stroppy mare. Har førhen skubbet tanken væk, fordi hun faktisk er sødest at ride, når hun er i brunst.


Intet er umugligt, før man har givet op.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med Sandra
Forfatter: 
Dato:  19-12-2016 08:56

Jeg ville også få hende syet.

Især når du siger det bliver værre om vinteren. Det er meget smertefuldt for dem hvis de "sluger" luft.

 

Man kan sige at det skader intet selv om det kulle vise sig ikke at være det.

 

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 PSSM måske?
Forfatter: 
Dato:  19-12-2016 09:20

Hej. Jer der får hopperne syet eller hormonelt behandlet, har i en sikker diagnose (feks hormon check i blodprøver?). Ellers ville jeg helt klart få checket for PSSM Polysaccaride Storage Myopathy. Der findes P1, P2 og P3 som indtil videre kan diagnosticeres med gen-test.

En dylæge kan tage blodprøver der generelt checker muskelværdierne. Få den taget en dag hsten hr uvist tydelige issues. Det kan give et fingerpeg (men ingensikekr diagnose).

P1 gør at hesten ikke kan omsætte sukker i musklerne og den bør fodres meget stivelseslavt og til gengæld have olie og forskellige tilskud.

P2 har problemer med proteinerne og skal have ekstra højkvalitet protein i foderet men er mindre sukkerfølsom.

Begge typer skal helst motioneres hver eneste dag for at hjælpe med muskelomsætningen. Masser af skridt og lige meget hver dag året rundt er vigtigt. Ofte er de kuldefølsomme og hjælpes md dækken.

Anfald af muskelspasmer, spookyness, vægring ved at gå frem eller at de bukker/kragehopper/siger fra, specielt ved start af ridning er på en lang liste af forskellige symptomer de kan have. Hestene kan svinge fra usymptomatiske og til at være fuldstændigt uanvendelige. Mange har flere problemer vinter end sommer.

Prøv at google PSSM. PSSm findes især ved koldblod, tinkere, quarter/paint og enkelte andre racer, men det skydes måske at disse racer er langt fremme i at håndtere disse problemer. Det findes i næsten alle racer, herunder også araber, fuldblod og dermed de fleste varmblodsracer. Det er dominant arveligt, men ud over de deciderede PSSM gener er måske påvirkning af symptomstyrken fra andre uidentificerede gener.


Quality doesn't cost - it pays !

Quarter Horses
http://www.alby-horses.com/


1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider