Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 EOTRH-kronisk tandlidelse
Forfatter: 
Dato:  12-12-2016 18:14

Send gerne jeres "historie" vedr. kronisk lidelse - EOTRH -

Det jeg efterlyser er indlæg vedr. denne lidelese - der kan forekomme dog typisk hos ældre heste -

Nogen herinde erfaring med denne lidelse hos yngre hest - under 10 år - hvordan har jeres hests prognose været - hermed mener jeg fra konstatering af lidelsen hos jeres forholdsvise unge hest -

forløbet....mm. giver det mening - og ellers skriv gerne har brug for lidt mere viden fra nogen der har været der - altså erfaring med...

På forhånd tak :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-12-2016 20:01

jeg kan kun tale ud fra mine erfaringer med en ældre hest. jeg fik lidelsen konstateret da hesten var omrking 21 år. Der var den ikke så fremskreden, efter 1½ år kan jo dog mærke et fald i livskvalitet, så jeg kører hesten til dyrehospitalet hvor vi via røngten kan konstatere at over halvelden af fortænderne er angrebet i forskellig grad. hun fik alle angrebne tænder fjernet- men kun fordi at kindtænderne var i fin stand!

 

dagen efter græssede den..

 

og en måned efter kom den på sommergræs. Nu spiser den som alle de andre, ser flot ud i huld, går lange skovture og er meget mere tilpas på folden. Der er tale om en araber/thrakener blanding på 168 cm og nu 23 år

1
0
Svar på denne tråd
 
 fjæsbog har det...
Forfatter: 
Dato:  12-12-2016 21:07

Der findes (selvfølgelig også) en FBgruppe om emnet, med gode patienthistorier: www.facebook.com/groups/ 878740378856122/?fref=ts


Der Vorteil der Klugheit besteht darin, daß man sich dumm stellen kann - umgekehrt ist es schwieriger!

 

www.sausau.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Prognose
Forfatter: 
Dato:  12-12-2016 22:40

Hvad er det præcis du søger svar på ?

 

Prognosen er som regel god. Men det afhænger jo selvfølgelig af hvad du anser som en god prognose. Når jeg taler om at prognosen er god, menes der at hesten i løbet af meget kort tid, efter fjernelse af de angrebne tænder, vil være tilbage i fuld arbejde, spise fuldstændig normalt og leve glad og tilfreds videre uden tænder.

Men det er jo ikke en sygdom, som hesten kan "komme sig over" i den forstand at man kan bremse udviklingen eller kurere det og i sidste ende vil du ende med en beslutning om at få fjernet tænderne eller aflive hesten. Sygdommen er ekstremt smerteforvoldende for hesten og det er derfor ikke en mulighed at stikke hovedet i sandet og bare lade den gå med sygdommen.

Ofte vil ikke alle tænder være angrebet (ihvertfald ikke som udgangspunkt) og man vælger derfor kun at fjerne enkelte tænder i over- eller undermund. Dette gør at man skal være noget mere omhyggelig med at få ordnet tænder på hesten, idet der ikke vil være slid på modsatte tand, som dermed kan vokse så meget at biddet på hesten bliver skævt.

Så alt i alt en god prognose, for at få en glad og velfungerende hest, som dog kræver til hyppigere besøg af tand-lægen.

 

Med venlig hilsen

Camilla Reilly

0
0
Svar på denne tråd
 
 EOTHR-kronisk tandlidelse
Forfatter: 
Dato:  13-12-2016 06:45

Tusinde tak til jer der gav jer tid at skrive - jeg har fået god info -so far - det der forstyrrer mig - er at det er en hest på 8 år - øv øv- så kan efter sigende gå hele vejen....

og han er"vores barn" og skal ikke lide overlast -

vi arbejder videre - og afprøver hackamore inden vi tager beslutningen om tandudtæk eller " den sidste rejse"

god jul til alle - ikke flere kommentarer er nødvendig -

tak endnu engang til jer der skrev

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvis hesten har smeter..
Forfatter: 
Dato:  13-12-2016 11:01

Hvis hesten har smerter er der efter min mening ikke noget at tænke over. Få alle de angrebne tænder trukket ud hurtigst muligt.

Der er ingen grund til at lade tænder sidde som er angrebet af EORTH hvis de ikke allerede gør ondt nu, så kommer de til at gøre ondt.

Min egen 20 årige vallak fik fjernet 6 fortænder, og tandlægen valget at lade 6 stk. sidde som kun var mildt angrebet, og uden kliniske symptomer.

Jeg måtte aflive hesten et år senere pga. en autoimmun sygdom.

Røntgen viste fremskedet EORTH i de resterende 6 tænder. Jeg tror at de smertende tænder var medvirkende årsag til at han blev syg.

Så med den erfaring i bagagen, så er min holdning klar. Få angrebene tænder trukket ud. De karer sig fint uden. Man skal bare sørge for masser af godt grovfoder hele året, fordi de ikke kan græsse kort græs.

Pøj pøj med hesten.


 

www.contact-saddle.com

- Focus på hestens sundhed og bevægelsesfrihed

Contact® Sadler - NDS vitaminer - Urter til heste - Spanske ridestøvler mm.

 

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 EORTH-kronisk tandlidelse
Forfatter: 
Dato:  13-12-2016 18:48

Jeg takker - for de svar jeg har fået - og har ikke brug for mere info-

men lige for at få lukket den her -

jeg kunne ikke drømme om at lade hesten gå med de tænder og have så uhyggeligt ondt - nej-nej -

det jeg spurgte om var blot om nogen havde erfaring med denne lidelse hos en forholdsvis ung hest -

der er slet ingen tvivl - tænderne ryger ud - og så tager vi den der fra...

Dette blot for, at der ikke skal være nogen misforståelser så jeg bliver lagt for had.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider