Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Fejlbeskåret, hvad stiller jeg op?!
Forfatter: 
Dato:  23-11-2016 23:02

Er ved at være en seriøst træt hestemor! Altid er der et eller andet galt med det udyr af en hest!

 

Sagen er den at jeg er flyttet til Tyskland og har været så klog at tage min hest med mig - adios forsikring! Trods nyligt konstarteret gaffelbåndsskade i HB. Skaden er gammel, og opdaget sent, pga et væld af andre skader eneste plus er han aldrig har været halt på DET ben.. Hesten har fået ordineret sygefold og trækture på hårdt underlag. Men efter der desværre er kommet rigtigt meget vand, og hesten simpelthen ikke kan adminstrere at holde sig nogenlunde i ro, og skøjter rundt som bambi på glat is, har jeg mod min egen overbevisning givet ham boksro, men jeg har bare ikke andre muligheder jeg har ham ude af boksen, så meget som muligt, fodelt på 3-4 gange om dagen.. Nix jeg har intet liv!

 

Tilmed har den kære hest, en røntgen forandring på HF i form af et overben på ydersiden af kodebenet, den sidder træls medhensyn til senetilhæftning, og han har tidligere haft problemer på det ben, han blev dog scannet ok i benet for ca. Tre måneder siden, men om det holder til ridning, kan man vel kun spå om..

 

han har en træls vækst på HF hov, men er kommet rigtigt fint under kontrol og han har gået med ringsko i ca. 6 måneder.. Læg mærke til "HAR" for en ellers meget sympatisk smed har lavet en fatal brøler og taget for meget af den famøse møg hov på indersiden, samt ringskoen pressede på ballen ringer til tyskersmeden dagen efter han har været der, og siger at noget er galt, både med måden han sætter hoven i jorden, og i fremføringen ser det underligt ud.. Ikke halt, bare underligt.. Smeden kommer så og kigger om mandagen, og han mener alt er fint..

Dagen efter er der så puls og varme i benet og jeg får fremtryllet en hollandsk smed.. Bemærk jeg kender ingen hernede, og er en torsk til tysk, så det er ikke skide nemt!

Hollændersmeden, som er vældig irriterende og mit intryk er "har-det-hele-i-munden" typen.. Men han giver mig ret og får rettet på begge forhove, sætter kiler på, + ekstra kile på indersiden af HF, men han vil ikke ligge ringsko på

hesten går fortsat underligt, begynder at slide tåen, snubler og når benet føres frem hakker benet i bevægelsen fra koden og ned.. Jeg giver det 5 dage og da det forsat ikke bliver bedre, ringer jeg til hollændersmeden igen, der så ikke engang gider se hesten gå, men giver nu surståle skylden og giver mig en laaang forklaring, så ifølge ham er hesten nu på vej til at få hovkræft.. Tja why NOT! Gir nu ikke meget for forklaringen og krikken har hverken mere eller mindre surstråle end den altid har haft, og min fantastiske danskersmed, som jeg savner uendeligt meget!! Har aldrigt kommenteret på det.. Men nuvel jeg behandler nu hesten for surstråle og han går fortsat elendigt!

Får så fat på endnu en hollændersmed, som kigger på hesten og han var klar til at smække ringsko på hesten, trods han havde set på hoven havde han så ikke lige set den ekstra kile der er lagt ind, så efter jeg gjorde opmærksom på det, mente han der skulle gå tre uger inden vi kunne rette det.. Og hesten går fortsat elendigt

 

jeg er møg bange for at overbenet bliver/er aktivt, at han får øvrige skader i led/sener på benet, jeg aner ikke om jeg nu skal vælge at gå på blød eller hård bund, altså tage hensyn til forben eller bagben?!

Jeg syntes heller ikke det giver mening at hesten ruller så dårligt med kiler på, burde det ikke afhjælp, når han har tildens til lave dragter?! Jeg fatter kort sagt hat! Aner ikke mine levende råd og er skeptisk for hollændersmed nummer 2 er kompetent nok, de to andre jeg har fået andbefalet var tydeligvis ikke!

 

Jeg kan også vælge at lukke øjnene, håbe på det bedste, ærligt talt så er jeg ved at være så træt af den hest, at jeg nærmest ikke magter mere!

 

Bum! Det blev langt! Men hvor er det træls og synd for min stakkels hest.. Som der selvom jeg hader ham lige nu, we det aller bedste jeg ved

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Råd og vejledning
Forfatter: 
Dato:  26-11-2016 14:59

Ring til din gamle smed i DK, og rådfør dig med denne. Vedkommende kender jo både dig og hesten.

Ang. den sproglige barriere: Kender du mon en hestekyndig i DK, som også er god til tysk? I så fald, kan vedkommende måske hjælpe ved at tolke pr. telefon, eller finde en tysk supersmed i dit område?


Salvia

 

 

One of the greatest mentalfreedoms is truly not caring what anyone else thinks of you

 

 

The past is over. The future hasn't happened yet. The only time is now.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for input
Forfatter: 
Dato:  28-11-2016 09:29

Hej, tak fordi du har givet dig tid til at svare, og læse mit lidt kaotiske indlæg

jeg har både haft fat i dansk dyrlæge og smed, og forsøger desperat at få fat i en smed, jeg har fået anbefalet af en dyrlæge hernede, men han er dælmer ikke nem at træffe..

 

Igen tak for dine indput må nok tilstå at indlægget er skrevet i ren frustration, og håber snart det lykkedes at finde frem til en kompetent smed.. De må da kunne findes hernede..

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider