Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 3 Hævede ben - endnu ingen diagnose
Forfatter: 
Dato:  22-11-2016 17:38

Den helt korte historie er, at jeg står med en hest der bliver ved at hæve op på 3 ben og nogle dyrlæger der endnu ikke kan stille en diagnose.

Den lange historie følger herunder og jeg vil enormt gerne høre fra jer hvis i nogensinde skulle have oplevet eller hørt om noget lignenede.

 

For godt en måned siden havde min vallak på 13 betændelse i hf i forbindelse med et mindre sår. Dyrlægen var forbi og han blev sat på 5 dages antibiotika (norodine), som fik hævelsen væk indenfor 24 timer.

 

Om mandagen, på antibiotikaens sidste dag, er hb en smule hævet omkring koden og let varm. Tirsdag er både hb og vf hævede og varme og jeg får dyrlægen ud. Hun ved ikke hvad det kan være, men fortsætter behandling med antibiotika og nu også smertestillende (finadyne). I løbet af de følgende dage tiltager hævelsen i hb og vf og desuden begynder vb også at hæve. Det eneste ben der IKKE er hævet er hf - altså det ben han oprindeligt havde betændelse i.

Fredag er han både halt og har feber og jeg kører ham til KVL for udredning. De kan umiddelbart kun konstatere at han har forhøjede infektionstal og beholder ham i 8 døgn. Her står han i boks (han står normalt i løsdrift), med bandager og bliver behandlet med antibiotika (oxytetracyklin) samt Finadyne. Tirsdag er infektionstallene faldet betydeligt, men der er stadig en smule hævelse. Der er sendt blodpøver til Tyskland for at teste for anaplasma - disse er dog negative. Der laves kiggertundersøgelse af luftveje, lunger og den øverste del af mavesækken, hvor alt ser normalt ud og kværke udelukkes (han har tidligere haft kværke i hhv. 2008 og 2011).


Torsdag (efter 7 dage) er infektionstallene helt nede, hævelserne er væk og medicineringen stoppes. Fredag er han fortsat uden sympromer og jeg henter ham hjem lørdag morgen.


Alt er fint og godt indtil tirsdag morgen, hvor han igen har lette hævelser på de 3 samme ben - der er dog ingen varme, feber eller halthed. Aftenen forinden har de fået en masse halm i løsdriften, og det aftales med dyrlægen (KVL) at fjerne ham fra halmen og give ham smertestillende (metacam) for at se om det har en effekt. Onsdag er hævelserne faldet en smule, men der er stadig lidt. Torsdag er de igen hævede på niveau med tirsdag. Fredag er de på niveau med onsdag.

Han får fuld dosis metacam til og med lørdag, halv dosis søndag og ikke noget mandag. Hævelserne bliver på samme niveau. Tirsdag er den så gal igen og hævelserne er på niveau med tirsdag ugen forinden - stadig ingen feber, varme eller halthed.


Siden han kom hjem fra KVL har han sjat-tisset og har siden lørdag hostet en enkelt gang hver gang jeg har skulle checke halthed i trav (jeg har ikke hørt nogen hosten i skridt eller når han har gået rundt i løsdriften).
Jeg har været i kontakt med KVL hver dag i løbet af ugen, og de har ikke kunne give en forklaring på forløbet. Planen er nu at få min dyrlæge ud og teste alt hvad der testes kan fra gården, og hvis der ikke kommer et svar ud af det, må han ind på KVL igen - de har dog meldt ud at de ikke ummidelbart ved hvor de skal starte eller slutte med deres undersøelser...

 

SÅ, er der mon nogen derude der er oplevet, eller hørt om noget lignenede? Eller har nogen ideer til hvad det mon kan være der forårsager 3 hævede ben?

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider