Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Dækken af nu?
Forfatter: 
Dato:  21-11-2016 20:13

Hejsa

 

kort og godt, vil de være fuldkommen hen i vejret og tage dækkenet af hesten nu, og helt droppe det vinteren over? Han har indtil nu kun gået med regndækken, dog med overgang de dage der var frost.

han er i god huld, dog syns jeg ikke han har sat vanvittig meget pels.

 


Hilsner Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dækkenhelvedet
Forfatter: 
Dato:  21-11-2016 21:13

De sidste 2-3 år har jeg kørt hestenes "dækken på/af" problematik på samme måde som min egen "jakke på/af" - om det er sundt eller ej, det ved jeg ikke - men jeg har ingen syge muler haft!

 

SÅ - er der regnvejr i stride strømme så ryger der et dækken på - om det er med 0-150-300 grams foer - det kommer helt an på temperatur/vind osv...

 

Er der "bare" koldt så går de uden... (OGSÅ i minus 15 grader!)

 

Blæser det en ½ pelikan - så får de også dyne på...

 

Mine sætter en ganske fin vinterpels og har som sagt ikke fejlet noget i de år jeg har kørt på denne måde - dog var de heller ikke syge da de slet ikke gik med dækken og heller ikke da de gik med dem på "normal" manér... så måske jeg må erkende at det mest er MIG der har behov for dæknerne

 

Der hvor jeg kan mærke på dem at de "beder" om at få dyne på er hvis der både regner og blæser - så er selv den røde gimpe ikke sur når dækkenet kommer flyvende

 

Mine går i øvrigt i løsdrift.

 

SÅ - nej jeg synes ikke du er vanvittig - jeg tror bestemt du finder ud af om det er et hit eller ej! Tjek vejrudsigten og vælg en periode med stabilt tørt vejr når du "stripper" den...

 

Det eneste andet er, at du måske skal være lidt mere rundhåndet med stråfoderet...

 

Trine (Faxa)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Man kan prøve
Forfatter: 
Dato:  22-11-2016 10:27

Hej,

 

For mange år siden skulle jeg ud at rejse en hel november og min vallak blev forkølet lige inden jeg skulle afsted p.g.a. regn og gennemtræk i løsdriften. Eftersom han havde astma i forvejen, var jeg jo noget bekymret. Jeg lod ham derfor stå med regndækken hele måneden jeg var væk (bare rolig, selvfølgelig var der nogen til at tage det af og tage sig af pelsen underneden og checke dækkenet o.s.v.), og da jeg kom hjem, pillede jeg det af igen - på trods af mange advarsler. Han blev ikke forkølet igen og gik resten af vinteren uden dækken. Men han havde altå en dejlig, tyk pels.

 

Hvis du er meget opmærksom, kunne du da prøve, om det går. Hold godt øje med tegn på, at din hest fryser. Sørg for godt med grovfoder - det er brændstof til hestens varmesystem

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-11-2016 19:15

jeg ville nok ikke lige begynde på det nu.

hesten har jo ikke sat pels til at skulle gå uden dækken nu hvor vintern snart banker på. ifølge div vejrudsigter så skulle det blive sne allerede i næste uge

 

så er det bedre at du venter til næste år, og så dropper du helt dæknerne fra start af. sådan at den kan sætte vinterpels ordenligt

man risikere at stå med en alvorlig syg hest fordi den ikke kan holde varmen eller sky vandet



0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg dropper det
Forfatter: 
Dato:  23-11-2016 14:52

Hej

 

Tak for input.

Jeg vælger og lade være.

Jeg tør ikke helt stole diverse vejrguder, synes vejret skifter for meget,selvom de lover andet.

 

Og nej, han har nemlig ikke sat den vildeste pels.

 

Jeg bider i det sure for denne sæson Så kan jeg overveje igen til næste år.


Hilsner Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider