Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Foderråd - tidl. forfangen dressurhest
Forfatter: 
Dato:  20-11-2016 17:19

Er der andre end mig med en konkurrencehest der tidligere har været forfangen??

 

Jeg har brug for et godt råd..

 

Jeg har en DV vallak på 9 der i foråret blev ramt af en mild grad forfangenhed efter nyt græs...

Forfangenheden var så lille at der heldigvis ikke var noget at se på røntgen.

 

Siden foråret er han fodret med care4life fra pavo. Han ser super godt ud, fungere fint nok til "alm." ridebrug.

Men han går MB/MA dressur på landsplan og igang med indlæring af de sværere øvelser. Jeg mangler simpelthen energi og specielt udholdenhed til den lidt hårdere træning.

Han har ofte fint med energi i starten, men går hurtigt død for mig og er ikke længere selvgående for mig under konkurrencer som han tidligere har været...

Og når jeg kigger på hans foder kan jeg godt se det ikke umiddelbart er lavet til hans type rideniveau. Heste er jo forskellige og han er fra natur en "rolig" lettere doven hest.

 

Hvordan fodre i andre med konkurrenceheste på et rimelig højt niveau jeres heste der tidligere har været forfangne?

ER i på et tidspunkt begyndt at give dem almindeligt foder med højt indhold af stivelse igen?

Har i gode råd med tilskud??

 

Det skal nævnes han er meget nøjsom og kan leve på en sten. Han har netop fået tjekket blodprøve ved dyrlægen der så fin ud, samt fået en kur med B-ekspress hen over efteråret for en sikkerheds skyld...


Mvh Stinne c",)

 

Dressage is dancing with my best friend...

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-11-2016 21:02

du kan ikke fodre din hest mere udholden- den skal have noget udholdhedstræning.

Hvis den meget hurtigt mister pusten, så ville jeg tjekke hestens "kondital". Hvor hurtigt pulser den ned fra en frisk gallop? hvad er pulsen efter 800 m rask trav?

før du ved det, er det ikke til at sige om din hest mangler kondi eller gå "sukkerkold".

 

Når det så er sagt, så er dressur måske noget at det mest " sukkerkrævende" for hestens muskler. heste er skabt til at løbe langt over store afstande, men samling og bæring kræver en anden form for energi. jeg ville klart overveje at give den havre eller andet med et højt FE i form af lettilgængelige kalorier- betfor er også en mulighed.

og den behøver jo ikke få det hver eneste dag. Der er ingen grund til at give fuldt skrald på kraftfoder på dage hvor hesten ikke arbejder hårdt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  20-11-2016 21:46

Tak for svar :)

 

Jeg er godt klar over at grundformen og udholdenheden skal være på plads. Dette træner vi selvfølgelig også ;)

 

Men mht foder ved jeg ikke om jeg tør give ren havre, havde jo klart været det letteste valg. MEn det er proppet med stivelse..

DErfor jeg gerne vil høre fra nogle med erfaringer fra tidligere forfangne heste, kan man give "normalt" foder og stivelse uden skade???

Han har de sidste 5 mdr fået foder med under 5% sukker og stivelse...

 

Jeg vil jo meget meget nødig ende med en ny forfangenhed...


Mvh Stinne c",)

 

Dressage is dancing with my best friend...

0
0
Svar på denne tråd
 
 forfangenhed....
Forfatter: 
Dato:  21-11-2016 08:38

Hej

 

Har selv en cushinghest så foder også med lavt stivelses og sukkerindhold Han har dog ikke været forfangen.

 

Fodrer også med pt med PAVO care4life efter i et par år at have fodret med Hippolyts Equigard. Equigard er et super foder, min hest gider bare ikke spise det.

 

PAVO bliver pt toppet med 300gram lucerne og 250 gram StrukturE fra Hippolyt for at give ekstra kalorier, da min gamle dreng lige fik tabt sig lidt lige før de kom ind fra døgnfold.

 

Prøv evt at tage en snak med Hippolyt og hør om de kan give dig nogen gode råd mht fodring giver energi, men som stadig holder stivelse og sukker på et forholdsvis lavt niveau

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Samme problem
Forfatter: 
Dato:  21-11-2016 13:47

Jeg har et lignende problem, jeg fodrer på omega easy. Mit problem er bare at min hest blev forfagen efter vaccine og er en meget slank hest som også yder på godt niveau. Og jeg kan simpelthen ikke holde huld på dyret. Og den går fra foderet for et ord.

jeg overvejer stærkt at gå tilbage til havre i måske mindre doser ?

Det er godt nok svært.

jeg har prøvet lucerne m. Vitaminer og speedybeet.

jeg har prøvet equsana recover og den går fra foderet efter kort tid og ligner nu efterhånden et skellet.

den får wrap og roer hvilket den godt vil spise

0
0
Svar på denne tråd
 
 måske dette
Forfatter: 
Dato:  21-11-2016 14:14

Hej

 

Måske dette produkt kan bruges?

 

jeg har dog ingen erfaring med det selv, men overvejer lidt om det kunne give noget ekstra på sidebenene til min vallak

 

dangro.com/produkt/linocrunch/

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Huld og energi
Forfatter: 
Dato:  21-11-2016 14:25

Hej,

 

En af mine veninder fodrer meget stivelsesfrit - rent forebyggende, da ingen af hendes heste er eller har været forfangne - men da hun havde en springhest (M-niveau), som var lidt svær at holde huld på og energi i, når den var i toptræning, gav hun den risklid, og det virkede supergodt. Jeg husker ikke navnet på produktet, men jeg mener, at det var fra Brogården. Lin-O-Crunch er et godt bud, men man skal være opmærksom på det høje proteinindhold - visse heste tåler ikke så megen protein, men hvis din hest er i toptræning, kan den sikkert godt klare det. Læg mærke til, hvor stærkt din hests boks lugter af ammoniak, når du muger ud. Kraftig lugt betyder som regel for megen protein, som nyrerne skal arbejde ekstra hårdt for at udskille - til skade for indeklimaet i stalden...

 

Det er straks sværere, når hesten ved godt huld mangler energi. Så tænker jeg, at der muligvis kunne være et underskud af et eller andet. Lige som hos mennesker med en kronisk tilstand kan mangle vitaminer eller mineraler, kan dette måske være tilfældet med din hest. Prøv at tale med en prof. foderrådgiver om dit problem. Alle foderprodukter er fremstillet med basis i det gennemsnitlige indhold i det pågældende lands og nabolandenes grovfoder, hvilket betyder, at man i andre lande med en anden jordbund kan komme til at mangle forskellige stoffer. Hvis dit problem kunne løses med lidt ekstra vitamin- eller mineraltilskud til afbalancering af din foderplan, ville det jo være let klaret.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nøjsom springhest
Forfatter: 
Dato:  22-11-2016 12:16

Jeg havde en nøjsom springhest som gik på M-niveau inkl. landsstævner. Den fik 1 kg Equsana Champ (12% stivelse og 5% sukker, normal dosis er 0,8 kg til let arbejde) og lucerne med olie. Derudover magnesium og i stævneperioder naturligt E-vitamin, som begge ofte giver en bedre muskelfunktion.

Din hest burde kunne tåle det niveau af stivelse og sukker, når den er i arbejde.

En anden meget vigtig ting er probiotikum, som jeg nok ville give fast, så hesten har en stabil tarmflora.


-Mia

 

 

Mia Schødt Dickow

cand.scient. i Agrobiologi

 

 

Se mere:

Mia Schødt Dickow - springrytter med mere

 

www.floridagolfhuse.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Easykeeper
Forfatter: 
Dato:  22-11-2016 14:49

Nu har min den sorte easykeeper aldrig været forfangen, men han kan også leve af en sten OG blive småfed samtidig.

 

Der hvor problemet er, at heste som går på højt niveau jo har et højere vit/min forbrug - så når man begynder at fodre med "slankefoder", er det oftest til heste i vedligehold, og det giver for lidt vit/min.

 

Sidst jeg talte med en konsult fra Dangro foreslog han et af deres "slankeprodukter", men så 130% ifht dagsration, for at nå vit/min forbruget.

 

Jeg har god erfaring med at bruge 1/2 ration Horselux plus dvs 750 g, og så "spæde op" med vit/min tilskud, 300 g havre, og 9 kg wrap.

 

Den lille mængde havre giver jeg primært, for at kunne fylde hans sukkerdepoter op efter hård træning - det vigtigste er at holde blodsukret stabilt, fremfor at fjerne alt.

 

Han er i vældig hopla dressurmæssigt på denne kost, omend lettere rund.

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider