Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Meget skæl hos frieser
Forfatter: 
Dato:  17-11-2016 11:40

Hej.

 

Er der nogen herinde, der har erfaringer med meget skæl hos friesere eller andre racer? Der er ikke bare tale om den smule, som man ofte finder i man og hale, men derimod en hest, som er helt fyldt med hvide fnug på hals, ben, mave og inderlår. Selve kroppen er gået fri og er helt fin.
Skællet er hvidt drys, ikke som dermatofilose, hvor skorper af hud ryger med. Der er bare så voldsomt meget af det!

Man får jo lyst til at strigle det væk, men jo mere man strigler, jo mere kommer der. Der er hverken kløe, irritation eller smerte.

 

Ejerne er ved at granske hans foder, for at se, om det måske kan ændres; evt mindre stivelse og en zinkkur (det skulle have hjulpet andre med "skælheste").

Hesten, 11 år, går ude i 5-10 timer om dagen, har lige fået et regndækken på og står ellers i en tør boks uden dækken. Det er første vinter, han har det, selvom hans forhold er præcis de samme, som de foregående vintre.

 

Er der nogen herinde, der har erfaringer med sådan en omgang skæl?

Udover at granske foderplanen nøje, er der så andet man kan gøre for at lindre symptomerne? Noget hudpleje? Jeg har dårlige erfaringer med skælshampoo til heste, synes altid, at det ser fint ud lige bagefter, men så går der få dage og så er det slemt igen.

 

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skæl. Øv!
Forfatter: 
Dato:  17-11-2016 15:46

 

Min egen erfaring med skæl hos Frieser heste strækker sig over flere årtier og hold da op det har været fustrerende.

 

Det var som om det, de sidste år var lykkedes at få lidt styr på skæl problemerne, men præcis hvad der blev gjort 'rigtig' er jeg ikke sikker på, men jeg tror at det hjalp hende at hun fik roepiller morgen og aften og at vi skiftede 100% til foder fra Heavens hestefoder og efter 1½ år med det så havde hun stortset ikke skæl og hendes hove var stærkere (de havde haft det med at flosse og flække nemt).

 

Jeg har haft mange andre racer over årene men ingen har haft så meget skæl som Frieserne.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-11-2016 16:19

Hej.

 

Ja, herren her har også nogle frygtelige hove, de flækker for et godt ord og samtidig har han altid lidt problemer med maven. Ikke nogen nem hest at fodre og pleje; men til gengæld med det mest fantastiske sind og super lækker at ride.

 

Jeg har heller aldrig set så meget skæl på andre hesteracer. Det er helt vildt.


Hvad var det for en slags foder, du gik over til?

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foder..
Forfatter: 
Dato:  17-11-2016 19:27

 

Min havde også problemer med maven og dyrlægen mente at hun var "slidt op" inde i, men fik rimeligt meget styr på det da vi dels begyndte at fodre med wrap og hun fik de her roepiller (det har taget mig nogle år at se fidusen i dem..).

Den store forandring kom dog først da jeg begyndte med Havens (

shop.havens.dk/shop/havens-basis- sportbrok-195p.html og

shop.havens.dk/shop/havens-coolmix- 20-185p.html ).

Jeg havde tidligere prøvet forskelligt foder, men det her var det første som ligesom havde en effekt efter længere tids brug.

 

Er der ikke noget med at de skal have zinck i meget lang tid, for at det har en effekt? Jeg har givet en hest zinck tilskud i flere år, uden at det ændrede det problem den havde..

 

Man kan prøve sig frem med alt hvad der er på markedet, men en mulighed var at konsultere dyrlæge Tove Due. :)

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

0
0
Svar på denne tråd
 
 Microvital
Forfatter: 
Dato:  18-11-2016 10:34

Hvis det var min hest, ville jeg starte med at give den en microvital-kur, da det lyder til at den mangler nogle vitalstoffer/mineraler, når det både er skæl og hove der er ude af balance. Derefter ville jeg ringe til "dyrlægen ved Hippolyt".

Hun er utrolig dygtig til at vejlede, og jeg syntes ikke hun er "oversælgende".

Hun har hjulpet mig mange gange og hver gang har det hjulpet i løbet af kort tid.

Held og lykke med hesten.

Venlig hilsen

Trine


Pension Rosengård

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-11-2016 14:39

 

I går aftes fik jeg taget lidt billeder af det - han er nystriglet på billederne:

 

Billede

 

Billede

 

Her kan man godt se, at det er mere end "almindeligt" skæl.


Det er ikke min hest og jeg har derfor ingen medbestemmelse på hans fodring, men tak for jeres råd alligevel. Ejeren mener også, at det skyldes et problem i foderet og jeg vil videregive jeres råd og erfaringer.
Og jo, zink-kuren skal gives over længere tid, inden den virker.
Det er interessant at det foder, der virkede på din frieser, var havrefrit - ejeren har nemlig også genovervejet havren i foderet hos ham her.

 

Er der nogen, der har gode råd til den daglige hudpleje af ham? Er det godt eller skridt at stå og gnubbe i de inficerede områder?
Jeg tænker, at det ikke nytter at vaske - og slet ikke på denne tid af året, hvor det er så koldt og han går uden dækken på halsen.


Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis og hvis...
Forfatter: 
Dato:  19-11-2016 18:22

 

Nu har jeg desværre ikke min Frieser mere. , men havde jeg hende i dag så ville jeg nok prøve noget helt nyt som jeg er ved at stifte bekendtskab med, nemlig kokosolie.

 

For lige at gøre en meget lang historie, meget kort, så har jeg brugt kokosolie til mit eget hår i ca. 3 måneder nu og er du vimmer jeg kan mærke forskel! Det er simpelthen begyndt at GRO igen og jeg har myriader af nye hår der pibler ud af hovedbunden! Kokosolie roses for mange gode egenskaber så det var helt klart noget jeg ville afprøve i foderet, hvis jeg havde en skæl-hest på kost igen. Og så ville jeg min. give det 3 måneder som forsøg.

Jeg har købt mit i Rema1000.

 

(Har forøvrigt været forbi Hippolyt og deres dyrlæge, igennem nogle år, men uden succes.)


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

 

Happy wife, happy life

0
0
Svar på denne tråd
 
 Frieser..
Forfatter: 
Dato:  20-11-2016 00:34

Hej.

jeg har frieser. Har haft samme problemer med ham selv.

derud over har han tidligere været hårdt angrebet af ubehandlet muk og skab på bagben.

skaben blev behandlet medicinsk og med speciel shampoo..

 

Men for at forhindre nogen form for ligende situation og hindre tilbagevendende muk og hud lidelse.

 

jeg har gjort flere tiltag:

 

fodrer med nul sukker og nul stivelse ( minimalt )

2-3 x årligt giver jeg Devet og Imvet kur..

ved behov sprayer jeg angrebet områder med KUR1.

tilfører dagligt hans måltid med tang og hyben pulver.

Det gør underværker for hud, hår og Hove.

Husk! B- vitamin nu vinteren er sat ind, det er en uundværlig hjælper til pels.


3660

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-11-2016 20:24

 

Prøv eventuelt at kigge på Nordic Horse på facebook (nyt foderfirma). De har lagt et par eksempler op, bl.a. med en frieser, hvor de har haft succes med at fjerne skæl med deres produkt sortkommen. Kender desværre ikke personligt til produktet, men det kunne måske give nogle ideer

Håber at det lykkes dig at få bugt med det s..... skidt


Mvh. Pernille

Majjar APN OX & Aastrupgaards Shadow

 

<3 Himmelhesten Raashan APN <3

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-11-2016 18:03

 

Hej,

 

Tak for jeres råd!


Jeg kan se, at der er generel enighed om, at det for det første er typisk for friesere med skæl og for det andet, at stivelsesfrit foder har hjulpet flere.

Der er selvfølgelig også mange "vidundermidler", som vi kan prøve, Microvital, sortkommen osv. Hvis ikke skællen forsvinder efter det, vi prøver nu, så kan det være, at vi prøver nogle af dem.

 

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider