Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Ny hest - hele flokken flipper!
Forfatter: 
Dato:  26-09-2016 20:46

For to uger siden kom min nye 12-årige hoppe, hjem til sin nye stald. Hun stod på et stort ridecenter før, hvor jeg har redet på hende i en måned. Der var hun rolig, kunne sadles op uden opbinding, stå alene i stalden og var afbalanceret og rolig.

 

I denne stald er der 7 andre heste, hun er hoppe nr fire. Hun startede med at få nogle ordentlige tæsk af en meget hingstet vallak, men leverede også nogle tilbage, så han blev forelsket. Førerhoppen og min er nu uadskillelige, virker både som om de ikke kan undvære hinanden, og at de konkurrerer om, hvem der skal føre. Jeg kan ikke tage min hest ind, uden at hun stepdanser rundt på staldgngen, og den anden hoppe er ved at sprænge hegnet - begge to hyler og vrinsker. Jeg har spurgt min træner, om der er noget i min lederstil overfor hende, der halter - det siger hun nej til. Hun respekterer mit space, men kan næsten ikke være inde i sig selv. Hvis jeg er på banen med min, spæner den anden frem og tilbage på folden, eller snurrer rundt i boksen. Imens benytter den hingstede vallak lejligheden til at banke en anden vallak - den ene øjeblik står de i hver deres ende og græsser, det næste er det vild kamp, det er virkelig slemt. I går ødelagde de hegnet, tre stolper, et dækken, og den anden vallak fik et godt spark.

 

Nu har vi skilt dem ad i to flokke, og så må det være sådan. De andre prøver at gøre sig usynlige hele tiden. Den hingstede vallak var bedste venner med førerhoppen før, og virker ærlig talt lidt depri over, at hun har en ny bedste-ven. Eller om de nu er det.

 

Men jeg er ked af, at ankomsten af min hest har skabt sådan en ballade. Der er ingen der direkte brokker sig, men der er små udbrud her og der - "hvorfor kunne det ikke bare være som før". Jeg havde virkelig glædet mig til at få hende hjem, og nu er der bare uro og ufred, blandt mennesker og heste. Jeg ved godt det tager tid, for en flok at finde balancen, men det her er langt værre end jeg havde forestillet mig. Og jeg havde slet ikke forestillet mig, at jeg ikke kunne have hende inde på staldgangen alene - så nu rider jeg meget tidligt eller meget sent, og hun står så fint, når alle er inde sammen med hende.

 

Al beroligelse/hjælp/råd/vejledning er velkommen!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  30-09-2016 13:41

man skal huske på, at heste kan være op til 6 mdr om at falde til et nyt sted. Og det gælder måske også for de andre som skal vænne sig til en ny i flokken. Så jeg synes du skal tage det med ro og afvente. Selfølgelig prøve at afhjælpe så godt I kan, men det skal nok blive godt - det tror jeg - med tålmodighed. Pøj Pøj


Lene

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider