Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 MIn gamle herre :(
Forfatter: 
Dato:  26-09-2016 17:54

Åh jeg synes det er svært. Min gamle pony bliver ældre, og jeg bliver så frustreret.

 

Han er egentlig kun 15, men hans liv får ham til at syne ældre nogle gange. Han har ingen arbejdsglæde længere og jeg pensionerede ham derfor for 2-3 år siden.

Derudover er han svagtseende/blind på et øje, har været forfangen og udviklet EMS. Sidste vinter hostede han en del, men jeg tænkte om det kunne være høet der gjorde det, da det støvede lidt det jeg fik leveret til sidst, og derfor blev det vandet. Ved ikke rigtig om det var det eller foråret der hjalp, men han har ikke hostet hele sommeren.

 

Nu skulle han hilse på en ny foldkammerat i forleden, og han begyndte at hoste da han tonsede rundt med den. Troede kun det var fordi han lavede noget, men er lige blevet gjort opmærksom på i dag, at han hoster selvom han bare står - altså er hosten vendt tilbage :/

 

Hen over sommeren har han tabt sig, og jeg kan simpelthen ikke fede ham op. Han er kun 137 cm høj, og vejer vel 300 kg og får ca 10 kg hø, næsten dobbelt så meget som han plejer at få om sommeren, og jeg kan ikke se nogen ændring på ham. Jeg tænker at han får hø ad libitum når han kommer i boks igen, og evt. tilskud af fiberpiller.

 

Men IH hvor det piner mig, at min trofaste følgesvend i 10 år, nu ikke længere er ung og frisk som den 6-års jeg mødte.

 

Det skærer mig endnu mere i hjertet, at jeg ind imellem tænker om jeg burde give ham fred. Både af praktiske årsager, men sandelig også for ham - jeg vil ikke se at han bare skal syne hen til ingenting. Han giver mig så mange bekymringer med hans bagage, og jeg skal hele tiden tage hensyn til ham, hvad han får af foder, hvordan han får det osv. Og da jeg ikke kan have ham hjemme betaler jeg mig fra i dyre domme at have ham stående ude, samme sted som min unghest, så jeg ikke skal 2 steder hen og passe hest. Men det gør også at jeg betaler mere for hans opstaldning end jeg kunne have gjort hvis jeg havde sat ham et sted fx uden ridehus osv.

 

Men så ser jeg ham ude på folden, han kommer mig i møde, vil gerne kløs, og så får jeg det så dårligt over at jeg overhovedet kan komme på at gøre ham og hans væsen op i økonimi og praktiske foranstaltninger. Han er jo min sjæleven, og det kan aldrig gøres op i penge!

 

Jeg tænker at jeg ikke kan være den eneste, der har haft en ældre hest, eller yngre uridelig, der har voldt mange frustrationer, bekymringer og overvejelser om det ene og det andet.

 

Hvad har I gjort? Hvordan valgte I som I gjorde?


Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-09-2016 18:56

hvad siger din dyrlæge? altså vedr hosten og det at han taber sig

15 år er jo ingen alder



2
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen diagnose
Forfatter: 
Dato:  26-09-2016 20:35

Der har ikke været dyrlæge ude til hans hoste, da jeg selv hørte et par host i lørdags, og en medopstalder gjorde mig opmærksom på det i dag. Så indtil videre har jeg ikke lavet kæmpe tiltag for dette.

 

15 år er ingen alder nej, men omvendt så bliver nogle heste gamle før andre. Og da min pony allerede for 3 år siden sagde fra for at arbejde, så vil jeg mene at jeg godt kan kategorisere ham som en ældre herre. Han sagde ikke fra grundet smerter eller lignende, da han er tjekket af fysioterapeut.


Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fodertilskud
Forfatter: 
Dato:  26-09-2016 23:21

Hvis han er svær at holde huld på, så må du nok til at finde et supplement til grovfoderet.

 

Tænderne på min gamle vallak er ikke hvad de har været, og han kan ikke længere holde huld ved wrap ad libitum. Så nu får han et godt seniorfoder ved siden af.


Bedste hilsner Maj-Britt

2
0
Svar på denne tråd
 
 Aflivning af dyr
Forfatter: 
Dato:  27-09-2016 04:14
Zzz.
Klokken er 4 om natten og indimellem har man lyst til at aflive dyr.

Lige nu har min unghund dasket til havedøren i en time, hun mener at der er et pindsvin i haven.
Zzz.

Men, det du beskriver her er noget helt andet.
En ting er et par host.
Jeg studser langt mere over, at den taber sig og ikke kan tage på igen.

Var det min pony, ville jeg tale med dyrlægen om hvad pokker der er galt.
Og hvis du grundlæggende tænker hans livskvalitet er svækket pga noget som I er sikre på er der, men ikke kan diagnosticere ville jeg overveje at give ham et moderat udredningsforløb og så give ham fred, hvis I ikke finder en årsag der kan behandles.

I skrivende stund lægger jeg i min seng.
Hunden skal nok overleve.
Men katten der snorker i mit øre frygter jeg da snart også for. Gigt i ryggen, smertestillende sommeren over og hun er igen begyndt at tøve med at hoppe ned af ting.

Det er bare trist hvis ens elskede dyr sløjer af, og man ikke kan gøre noget effektivt for dem.

Pas godt på dig selv og dine dyr.
Men det gør du vist også...
4
0
Svar på denne tråd
 
 Den ældre pony
Forfatter: 
Dato:  27-09-2016 15:52

Hej,

 

Du lyder, som om du egentlig har opgivet ponien, men måske er han alligevel en kamp værd? Nogle gange skal der ikke så meget til at gøre en stor forskel. Hvis jeg var dig, ville jeg gøre følgende:

 

1) Ringe efter dyrlægen. Måske har ponien en infektion, der skal behandles. Måske skyldes vægttabet et tandproblem (disse kan opstå meget hurtigt, hvis man er uheldig) eller orm, hvilket jo er noget, dyrlægen skal blandes ind i.

 

2) Hvis ingen umiddelbare sygdomme eller problemer konstateres, så sørg for så støvfrit miljø som muligt inkl. foder/hø/strøelse (det vil de øvrige heste også have gavn af). Giv evt. et tilskud til at hjælpe luftvejene. Der findes rigtigt gode olier med urter eller flydende hostemidler som f.eks. CD Vet Bronciovital (tror jeg den hedder). Jeg selv giver "Ägyptischer Schwarzkümmel", hvilket virker helt super på min hest.

 

3) Kig på stråfoderet - spiser din hest så meget som du tror, og tygger den det nok? Måske er stråfoderet for groft til den, hvis den ikke orker at tygge længe nok på det - og manglende tygning nedsætter udnyttelsen. I stedet kan du erstatte noget af høet med andre gode fibre i form af opblødte roepiller, fiberpiller eller grønpiller. Dertil et godt tilskud, der er egnet til ældre heste, hvis din pony er lidt sart/slidt. Så kan du give f.eks. risklid til at fede ham op på eller et andet, egnet fodermiddel.

 

4) Hold ponien varm, hvis det kniber med huldet. Heste bruger en del energi til at holde varmen i vinterhalvåret, så et dækken kunne være medvirkende til, at han begynder at tage på.

 

Held og lykke med din gamle pony!

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

3
0
Svar på denne tråd
 
 Giv evt lidt
Forfatter: 
Dato:  28-09-2016 19:48
Giv noget senior foder og så også noget linamix, jeg syntes linamix er et rigtig godt produkt.

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-09-2016 19:54

INDEN du maler fanden på væggen, så få dyrlægen ud og få ham tjekket ordenligt.

det kan jo være at det er noget som kan gøres noget ved

få hans tænder tjekket - mange ældre heste har spidser på deres tænder, og derfor kan de ikke spise deres mad ordenligt og derfor taber de sig



0
0
Svar på denne tråd
 
 Skrantende pony
Forfatter: 
Dato:  29-09-2016 11:24

Synes umiddelbart det lyder som om du allerede har taget beslutningen om at aflive ham.

Enten får du ham tjekket igennem og betaler hvad det koster, så han igen har det godt.

Eller også giver du ham fred.

 

Der er ikke så meget at diskutere, handling er hvad der kræves, specielt når han har skrantet gennem tid, det er ikke OK bare at lade stå til.

2
0
Svar på denne tråd
 
 udredning
Forfatter: 
Dato:  29-09-2016 21:50

Jeg ville helt klart vælge at få dyrlægen ud for at få foretaget en blodprøve og ellers en udredning. Det kan en fys altså ikke klare.

 


Hilsen Helle

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 det jeg hører/ser dig
Forfatter: 
Dato:  30-09-2016 10:06

skrive er: at den ikke har den store energi den er blind og den har EMS og den har svært ved at holde huld.

 

Hvis de taber sig og man ikke kan få dem til at tage på ved godt foder og græs, så tror jeg de har ondt og/eller mistrives.

Og for hvis skyld er det så de holdes i live?

 

Og nu er jeg så den onde og hårde, men helt ærligt med de skavanker den har er det så ikke bedre at give den fred.

 

Jeg er med på at lade en gammel hest gå og hygge sig på fold, men hvis den ikke kan tåle græs så er der jo ikke meget ved at være foldbums.

 

Og bare for at i ikke tror jeg er sådan en der bare afliver for 'sjov skyld' så vil jeg fortælle at jeg har min gamle Shaitan gående på 26 år han har fint huld , render skovtur 1-2 gange om ugen og nyder græsset hele sommeren.

Men den dag han af den enen eller anden årsag ikke kan holde huld eller spise sit grovfoder så får han fred.

 


Tilbyder opstaldning i Odense Sø, se præsentation

HAR 1 TOM bokse fra 01-05-2016

 

Med venlig hilsen

Louise Kløcker

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider