Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Stor hest og Shetlænder sammen?
Forfatter: 
Dato:  26-09-2016 10:56

Hej,

 

Ved ikke lige om kategorien er korrekt..

 

Sagen er den at jeg ønsker at købe en pony til min datter - shetlænder højst sandsynligt.

 

MEN - kan sådan en fungere med DV heste (store heste) i forbindelse med fold og græs? (har aldrig haft så lille en pony).

 

Mine heste (2 plage er hjemme pt.) går ude fra 7-17 om vinteren og døgnfold om sommeren.

 

Har I nogle erfaringer?

 

Mvh. Jannie


- Jannie Baggesgaard Sylvan Ehlers -

 

Baggesgaards Amazing

Baggesgaards Floriziana

Baggesgaards Vinzelia

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-09-2016 14:43

Jeg har en shetlænder og en fuldblod.
Lige mine to, har vidt forskellige foderbehov.

 

Fuldbloden må f.eks. få ad libitum wrap og hø. Hans forbrænding er meget høj og han må derfor få stort set alt det kan kan/vil spise. Han går derfor også på græs om sommeren.


Shetlænderen derimod, han er meget nøjsom, og kan ikke gå på græs. Han har tendens til forfangenhed og har desværre været let forfangen 2 gange. Han kan slet ikke tåle wrap, heller ikke i små mængder. Han får special foder og har pt. begrænset adgang til hø. Jeg holder meget øje med hans vægt og prøver stille og roligt og give ham mere og mere hø, selvfølgelig i takt med at han bliver motioneret, så han holder vægten. Pt. går det som det skal og han er oppe på omtrent 5 kg hø om dagen, samtidig med at han holder vægten under 200 kg.

Det kan være en lidt svær balancegang fodermæssigt, men det kommer selvfølgelig meget an på din kommende shetlænder. Nogen tåler græs og andre gør ikke. Alternativet kan være en mundkurv, selvom jeg så hellere vil holde min på jordfold.

En helt anden ting er hegnet. ;) Sørg for dette er godt ponysikret og med rigeligt strøm på. De små banditter kan komme ud alle vegne. Min egen tester jævnligt hegnet for strøm, men har formået at blive på folden efter vi fik lavet de to nederste tråde med aluminiumstråd. Jeg vil at den nederste tråd er ca. 30 cm på jorden, den midterste 60 cm fra jorden og så almindelig højde på den øverste.
Fordelene ved aluminiumstråd er det har høj elektrisk ledeevne og lav brudstyrke.

Det kan også være en god idé at lave et mindre område på folden, hvor din shetlænder kan gå i fred for de store heste. Det kan evt. være en indhegning med én tråd højt nok oppe til at den kan komme under, men lav nok til at de store heste ikke kan komme derind. :)

Jeg ved ikke om du kan bruge nogle af ovenstående ting til noget, men det er ihvertfald et lille uddrag af mine erfaringer og udfordringer. :)


Sagde Josephine

Med sine to soulmates og guldklumper M & N <3

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-09-2016 14:45

I forbindelse med græs er det selvfølgelig ikke så godt ,plus det kræver at ponyen ikke har tildens til at vil sparke ,vi havde en pony til at gå sammen med vores dv men ponyen kunne godt bludselig komme itanke om at losse og det gik ud over hesten ben så hos os var det ikke så godt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar..
Forfatter: 
Dato:  26-09-2016 15:09

Tusind tak for svar - præcis de ting I skriver er dem jeg er bekymret for..

Vi har i forvejen aluminiumstråd som hegn, men ja, der skal nok en ekstra række på forneden..

Mine spiser også hø ad libitum både inde og ude, og det kan selvfølgelig godt give problemer på folden...

 

Må se om jeg kan finde en der kan tåle græs, det vil da lette det hele lidt :)


- Jannie Baggesgaard Sylvan Ehlers -

 

Baggesgaards Amazing

Baggesgaards Floriziana

Baggesgaards Vinzelia

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt større model
Forfatter: 
Dato:  26-09-2016 15:15

Vi har de lidt større modeller nemlig Welsh Mountain, og ja jeg har haft enkelte som ikke har kunnet tåle græs ad libitum, men langt fra alle har problemer. Jeg tror det er nemmere at finde en WM, der tålet græs end en Shetlænder.

 

Når vi taler hegn, så har vi to tråde én på 60 cm og én på 110, de dækker alt fra WM-føl til store varmblod uden problemer.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dartmoor pony
Forfatter: 
Dato:  27-09-2016 11:20

 

Jeg bliver lige nød til at foreslå en dartmoor pony til din datter.

Dels er det en pony som hun kan have glæde af længere og dels så har de ikke samme udfordring med foder og hegn som shetlænderen.

 

Min første pony var netop en dartmoor pony som jeg havde i ca. 25 år og som jeg red og kørte med. Jeg fik ham da vi begge var 2 år og så var han lånt ud de sidste +10 år af hans liv.

 

Mine piger startede med shetlænder ponyer, men den ene måtte vi sælge da den ikke blev i hegnet (som den fandt aldrig ud af hvorfor de andre heste ikke fulgte efter.... :P), en anden kunne aldrig fanges, en sparkede børnene... osv. Ej de er sk*de charmerende men der er langt imellem snapsene som man siger.

 

Så var vi omkring welsh ponyerne, men jeg syntes de generelt var for livlige. Endelig kom jeg i tankte om min egen barndom og så fik min søn en dartmoor og de havde meget glæde af hinanden.

Billede

 

Billede

Da han mistede interessen så blev hun solgt, hvilket måske ikke var det mest fornuftige, for i dag kunne pigerne jo have redet på hende, men det var helt sikkert en dejlig og nem pony!

I en bog jeg har, er dartmoor ponyen omtalt som verdens bedste børnepony. :)

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest, vallak, 2 år,

utrolig velopdragen, håndteres af børn,

leder efter godt og kærligt hjem.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Her fungerer det
Forfatter: 
Dato:  27-09-2016 12:37

 

Hos mig fungerer det rigtig fint med store heste og så en mini mule

Fra venstre Pandora på knap 180 i stg, Sara ca. 85 i stg og Madame på 165 cm.

Pandora er dog skiftet ud med en anden model.

Der er selvfølgelig forskellige foderbehov, mine går ude døgnet rundt om sommeren - og på græs.
Her får Sara en mundkurv på og så er der ingen ko på isen.

De er glade for hinanden, men som sådan glæde af hinanden har de ikke, Sara og Pandora legede i starten lidt grimeleg, men de gnubbede aldrig o.l.

Det er noget helt andet at se nu hvor vi har fået en shetlænder mere opstaldet, der er liv og glade dage blandt de små.

Jeg har 3 tråde på mit hegn og ingen problemer der.

Sara er en sød lille dame, som er utrolig mild og trives fint blandt de store, hun bliver bidt lidt indimellem når hun står for tæt på de stores foder, men hun finder sig i det og håber at få en mundfuld med på vejen.

Mine 3 damer har fundet ud af det.

Så det kan sagtens fungerer og kender flere hvor det går fint.

Men hvis det er til datteren ville jeg som andre skriver, nok også finde en lidt større pony.

Hestene vil nok få større glæde af hinanden, og så har hun også pony længere tid.

Billede

 


Mvh Kathrine

Med tre smukke stjerner på himlen og tre dejlige i stalden

 

Sov godt

Dinna 1983 - 12/12/13

Rainbow 28/01/01 - 17/03/14

Pandora Á Fenris 20/05/09 - 14/04/16

2
0
Svar på denne tråd
 
 tak fro svar
Forfatter: 
Dato:  27-09-2016 15:22

Tak for alle jeres erfaringer.. Alt andet lige vil jeg klart også hellere have en lidt større pony - der er bare det at min datter kun er 13 mdr så hun skal nok få glæde af en i mange år uanset størrelse :D

Vi har dem som sagt hjemme og hun elsker at være med ude på de store at ride, og næste år bliver den ene "plag" 3 og skal muligvis tilrides, så der kommer jeg alligevel til at mangle en.

 

Det kan godt være jeg bare skal holde fast i en WM/dartmoor/andet - de må også kunne fåes i udgaver der gider være trækpony til at starte med ;)


- Jannie Baggesgaard Sylvan Ehlers -

 

Baggesgaards Amazing

Baggesgaards Floriziana

Baggesgaards Vinzelia

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Shetlændere
Forfatter: 
Dato:  27-09-2016 17:10

Vil bare tilføje at nogle af begge mine nu voksne børns bedste minder stammer fra deres år på shetlændere, netop fordi de var i en størrelse de kunne overskue, dog skal shetlændere "opdrages" af voksne ? Men de elskede at de allerede fra 5 års alderen selv kunne ride med ud, og give den gas på en stubmark osv ?

 

Jeg har kun New forest og islændere og idag 2 mini shetlandsponyer ( ca 70 i stang) og de går alle fint sammen.. De eneste der igennem har redet sig småskader er de små, når de har været for langt fremme i skoene ? Dog kræver de små en ekstra metaltråd på ca 30 cm over jorden på vinterfolden ?

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider