Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Vitamin tilskud
Forfatter: 
Dato:  22-09-2016 20:09

hej alle ??

 

vores heste trives tilsyneladende bedst med lucerne tilsat vitamin- mineral blanding istedet for en helt alm foderblanding...

men hvilken er bedst ? Ved ikke hvilket indhold man direkte skal se efter på indholdsfortegnelsen ..kan nogle hjælpe ? Rådgive? Eller har erfaringer at dele ud af ?

 

vrinsk fra

 

Rikke


Stald Søgaard

 

Tinker , shetter og russ :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 foder...
Forfatter: 
Dato:  25-10-2016 10:21

 

Ja det er noget af en jungle med det foder. Har ikke så meget forstand på hvad der er det bedste. Nogle går meget op i organiske vers. uorganiske mieraler, men har ikke fundet ud af hvad der er bedst.

Dog har jeg fået gjort mig nogle erfaringer om, hvad der fungere bedst til mine heste. Har helt klart bedst erfaring med Gemüse Kräuter mineralen, har ikke døjet med muk og regneksem siden at jeg startede på hippolyts foder. Regulator Complete har jeg også gode erfaringer med. Blue Hors Feed Complex har også fungeret rigtig godt, det er bare flydende og lidt mere besværligt Hors Lux har jeg derimod ikke så gode erfaringer med, men har hørt godt om salvimin, har dog ikke selv prøvet det.

Ellers kigger jeg mest på hvor stor/lille mængde de skal have for at være dækket ind, samt sukker og stivelses indholdet. Men der er helt sikkert nogle der er klogere end mig


Mvh. Pernille

Majjar APN OX & Aastrupgaards Shadow

 

<3 Himmelhesten Raashan APN <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Equsana Balance
Forfatter: 
Dato:  25-10-2016 11:25

Vi har de sidste par vintre fodret med Equsana Balance og lucerne. Balance indeholder i det store og hele vitaminer, mineraler og proteiner. Det har fungeret rigtigt godt og hestene ser alle godt ud.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forskellige input
Forfatter: 
Dato:  26-10-2016 14:19

Hej,

 

Jeg synes, at det kommer an på 3 ting: Pris, kvalitet og hvilken form det kommer i.

 

1) Pris: Jeg har tidligere givet min hest tilskud, der kostede en bondegård (senest VetCurs ViVet Hest). De har helt sikkert været gode og min hest har trivedes rigtigt fint på dem. Jeg har nu ønsket at spare nogle penge og har derfor købt et andet mærke (Horselux Multivit tror jeg det hedder), som er en hel del billigere. Nu venter jeg så i spænding for at se, om min hest trives lige så godt. Det er en sart hest, så jeg er altid meget forsigtig med den slags skift. Jeg har tidligere brugt Regulator Complete, men min hest fik det hurtigt ret skidt og livede først op igen, da jeg (efter en realistisk prøveperiode) skiftede til et andet produkt, så det kunne hun åbenbart ikke tåle. Hun trivedes på nogle punkter godt på NDS, men en langvarig seneskade ville ikke hele, før jeg skiftede til ViVet. Tja, det er en jungle og alle heste er forskellige...

 

2) Kvalitet: I gamle dage nørdede jeg med tabeller i den ene hånd og indholdssedler i den anden hånd. Det er jeg holdt op med, da jeg har en god veninde, der i forvejen gør alt det der, så der er ingen grund til, at jeg så skal gøre det også. Hun følger med i seneste forskning og hvilke mærker, der opdaterer deres indhold ifølge forskningsresultaterne - det kan f.eks. være forholdet mellem visse mineraler, hvilke produkter der indeholder størst andele af organiske vitaminer/mineraler og den slags. Hun ved stort set alt der er værd at vide, så jeg retter mig efter hendes råd. Det er hende, der har rådet mig til at prøve Horselux' produkt denne gang.

 

3) Form: Piller eller pulver? Hvis man ikke blander pulvertilskud op i noget vådt, får man aldrig min hest til at spise det. Jeg har prøvet pulver, og i vådt foder går det fint. Lige nu er mit tilskud i piller, og så er det ret ligegyldigt for min hest, om det er i krybben eller først blandes med vådt foder (jeg bruger opblødte grønpiller). Men pulver kan godt være lidt besværligt.

 

Mit råd er, at finde en dygtig, uvildig foderrådgiver, der er i stand til at tage hensyn, hvis din hest har særlige behov. Dernæst må du bruge hjernen og holde øje med din hest - kan den lide smagen, så den spiser det uden at levne, hvordan ser den ud og fungerer den efter nogle måneders forløb (der går lang tid, inden du begynder at kunne se resultatet af et skift) o.s.v.

 

Held og lykke ude i "junglen"!

 

MVH
Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tilskud
Forfatter: 
Dato:  26-10-2016 14:30

Det kan være enormt svært at finde det helt rigtige.

Nogle heste har nemt ved at optage mineraler og er ikke så følsomme ift ubalancer. Til dem kan man slippe afsted med et "billigt" produkt som feks. salvimin.

 

Andre optager kun organiske mineraler eller har et øget behov for bestemte mineraler. Til dem kan det være noget af en jungle og selv ikke en nøje udregnet foderplan kan sikre at man finder det helt rigtige. Ved sådanne heste er man nødt til at prøve sig frem.

 

Jeg har en der åbenbart har et massivt behov for magnesium. Hun fungerer slet ikke på Horselux. Den anden optager tilsyneladende ikke mineraler ret godt på trods af booster fra hippolyt som alle andre er så begejstrerede for.

 

Min strategi ville nok være at starte med et standard produkt til en rimelig pris og så se om hestene ser ud til at trives. En alternativ løsning er at få testet forskellige produkter på hesten, men det vil jeg nok først gribe til hvis det virker til hesten ikke trives.

 


Mvh

Mette

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vitamin junglen
Forfatter: 
Dato:  27-10-2016 07:20

Hej alle

 

så mange tak for alle jeres henvendelser...jeg "æder" det råt....En af mine store bekymringer / tanker er , at jeg tilsætter bla magnesium, nerv , mobility og i den dur . Det ville være så rart at finde noget der kunne dække de fleste heste ind på deres behov, men måske er det en umulighed ??? Altså vi mennesker har jo heller ikke brug for det samme mad.... Tænker jeg mærkeligt ? Er så glad for jeres "feed backs"

 

mange tak og kram

 

Rikke


Stald Søgaard

 

Tinker , shetter og russ :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke spor mærkeligt
Forfatter: 
Dato:  27-10-2016 09:24

Hej igen,

 

Nej, du tænker ikke spor mærkeligt. Heste ER forskellige og har forskellige behov og forudsætninger for at udnytte foderstofferne. Jeg ville ELSKE bare at have 1 produkt at hælde i krybben og så stråfoder for resten, men sådan er min dame bare ikke skruet sammen. Ud over vitamin-/mineraltilskud giver jeg min dame ekstra ditten og datten ved siden af (men ikke i blinde - kun efter god rådgivning, masser af research og efter at have set, at det gør en positiv forskel). Det koster og det er besværligt, men hvis det er det, der skal til for at få damen med alle hendes problemer til at trives bedst muligt, tja, så gør jeg det gerne. Håber dog, at min næste hest (om mange år håber jeg) bliver bare liiiiidt lettere at fodre på

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider