Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Forgiftning?! Andre der har prøvet dette
Forfatter: 
Dato:  21-07-2016 18:25

den kommer også lige her ind ;)

 

Det startede torsdag d. 14 juli, ejerene tog afsted til Kbh, og den ene af ejerene havde om morgenen været ovre ved hestene. Shetlænderen (Simone) havde stået og sovet og virket lidt underlig, men sådan er hun nogle gange, så det tænkte hun ikke mere over og de tog afsted til Kbh. Det skal lige siges at på folden går shetlænderen (Simone), hendes føl (Eco), en islænder (Sif) og hendes føl (Dagur)
Da jeg senere torsdag kommer derover er hun en smule underlig, kommer ikke da de skal have mad, men spiser det godt nok da jeg kommer med det til hende. Jeg tager hjem, og vil komme igen om aftenen, fordi islænderen (Sif) har sommereksem og skulle have flue maske på.
Da jeg kommer derud der omkring 22-tiden er Simone helt 'død' hun ligger helt fladt ned, og lader Eco gå hvor det passer ham. Hun kommer ikke da der kommer hø, og jeg ringer og skriver til ejer. Hun vil ringe til hendes egen dyrlæge når de åbner, hvis Simone stadig var dårlig om fredagen. Her tager jeg hendes mundkurv af, så hun kan græsse som hun plejer.
Jeg tager derud igen om natten ved 12-tiden, og møder Sif, Dagur og Eco, men Simone er ikke nogle steder i nærheden. Jeg leder foldene igennem og finder hende længst væk fra hvor Sif og føllene gik. Hun har det dårligt og vil ikke spise noget ikke engang godbidder/gulerødder. Jeg er derude til ved 2-tiden. Jeg sætter mit vækkeur til kl. 5 og er ude ved hestene igen 10 minutter over 5. Her går Simone stadig rundt i den samme cirkel som da jeg forlod hende, Eco får ikke lov at dige og der er heller ikke så meget at komme efter.
Dyrlægen vil komme lidt i 8. Og ejer er på vej fra Kbh, og der vil gå 3-4 timer før hun når hjem.
Lidt i 6 begynder Sif (islænderen) pludseligt at få kolik symptomer, med at skrabe, ligge sig, rejse sig, sparke mod maven osv. Og da Simone selv går rundt tager jeg grime på Sif og går rundt med hende. Hun går fint med, men så stopper hun og tisser, men hendes urin er helt rødt. Jeg giver hende nogle pauser hvor hun får lov at slappe lidt af for så at komme op og gå igen.
Dyrlægen kommer, og giver hurtigt Sif noget antibiotika, og vi går straks til Simone. Simone er rigtig dårlig, og dyrlæge mener ikke at hun vil overleve. Vi giver dog hende en chance både for hende, men også Eco's skyld. Hun får kul, olie og vand igennem en sonde da hun er sikker på det er forgiftning. Der bliver taget blodprøve og en masse, hendes temperatur ligger kun på 32,5. Hun får et fleecedækken på hvis det kunne hjælpe på nogen måde. Sif får samme behandling, og dyrlæge skynder sig efter mere behandling til Simone og modermælkserstatning til føllene. Ejer kommer hjem, og lidt efter kommer dyrlæge igen, hun fortæller igen at hun tror det er forgiftning, og at hun ikke tror at Simone vil overleve da hun er helt 'død'.
Vi går rundt på folden og kigger og snakker lidt om at der er ahorn ind over foldene, hun tror det er det da hun ikke har andre teorier.
Hun ville komme igen kl. 16 for at se til begge heste igen. Allerede ved 13-tiden bliver dyrlæge dog tilkaldt fordi at Simone kun er blevet værre og vi synes det er synd at holde hende i live. Så var der så stadig Sif, som på intet tidspunkt har været lige så slem som Simone, og som vi er mere positive med.
Der bliver taget blodprøver, og nogle bliver sendt til Tyskland, og andre fik de lov til at få undersøgt på Rigshospitalet.
En der har studeret meget omkring ahorn forgiftning har set Sif's blodprøver og mener bestemt ikke det er ahorn forgiftning, da hun så ville være meget værre! Så positivt, men igen er vi på bar bund..
Så nu vil jeg høre heste netværket her, nogen der har oplevet det samme? Føllene er raske og sunde og har været det hele tiden, Sif er meget bedre, både tölter og galopere når der kommer mad. Dog er hendes urin stadig lidt blodigt, men vi er alle positive med det :)

håber det er til at læse har skrevet det fra mobilen ;)


0
1
Svar på denne tråd
 
 Forgiftning
Forfatter: 
Dato:  22-07-2016 11:00

Min haflinger havde for nogle år siden en lignende tur, som du beskriver det.

Han havde kolik-symptomer og blev så apatisk som du bekriver det for Simone. Også med meget lav kropstemperatur. Hans krop var gået i chok, sagde dyrlægen dengang. Desuden fik han luft-lommer rundt omkring på kroppen fordi ystemet var ved at stå af.

Nuuk var på grænsen i en uge ca, hvor han fik kul, olie, smertestillende osv.

Men lige så langsomt kom han sig. I dag er han den samme som før. Han var dengang 19 år.

Ingen fandt nogensinde ud af, hvad det var, han var bleve forgiftet af.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forgiftning
Forfatter: 
Dato:  22-07-2016 11:22

Hej,

 

For mange år siden døde en af mine veninders hest af forgiftning efter at en nabos børn smed haveaffald ind til den. Jeg husker ikke planten, men hesten udviste koliksymptomer og dyrlægen behandlede på den i timevis, men alligevel døde den til sidste efter mange timer med voldsomme smerter. Hvis de havde vidst, at det var forgiftning og evt. af hvad, havde de selvfølgelig aflivet, hvis den ikke kunne behandles, men de håbede jo på, at behandlingen virkede. Frygtelig historie. Derfor er jeg meget hysterisk både med, hvad der vokser på folden og om der ligger huse/haver i nærheden.

 

Held og lykke med det!

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-07-2016 17:41

Kan der have været nogle naboer forbi med "snacks" til hestene? Er HELE folden gennemgået grundigt sammen med dyrlægen (ned til det sidste græsstrå) uden at finde noget? Har i fået svar på blodprøverne? Fik i taget en urinprøve?

Stakkels heste og stakkels jer .. Er Simone aflivet?

 

 

Hvad er grunden til at der ikke blev bestilt en vagtdyrlæge med det samme, hvis det allerede var så slemt dagen før og om natten?

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Meget det samme
Forfatter: 
Dato:  23-07-2016 10:28

det lyder meget som det forløb vi har været igennem, dog hvor Simone blev aflivet, og Sif som heldigvis stadig lever, og stadig er i bedring også! Vi kunne simpelthen heller ikke bære hvis begge hopperne skulle aflives, så vi stod med 2 føl uden mor.

Håber din dreng stadig har det godt i dag! Og trist de aldrig fandt ud af hvad det var!

 

vi prøvede lignende for næsten 2 år siden, hvor en af de andre islændere også lige pludselig blev syg, og blev desværre også døde :(

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til Jette
Forfatter: 
Dato:  23-07-2016 10:34

Det er vi nemlig også nu! Men har egentlig været det hele tiden. Det er dog sådan at de to føl hopper og føllene går ud til en vej, de 4 andre islændere kan ikke komme ud til vejen, da der jo er 'spærret' fordi føllene oh hopperne går alene. Og der har været 4 andre 'sager' hvor det samme mystiske er sket hvor hestene også er endt med aflivning..:/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til Lyon
Forfatter: 
Dato:  23-07-2016 10:43

Naboerne og dem omkring ved godt de ikke skal komme med noget, med mindre det er fordi de ligger det i huset så vi kan give det. Og som 'indretningen' er med foldene ligger hopperne/føllenes fold ud til en vej, og man skal ind igennem foldene med de andre 4 heste for at kunne komme over til føllene/hopperne. Så det ville være de 4 andre, man sådan 'kan komme' til at give noget :)

vi har ikke hørt andet fra blodprøverne end at det ikke var ahorn. Urinprøve er taget, men den viste kun det vi allerede vidste (fordi ejer er læge), at hendes røde blodlegemer ikke fungerer helt optimalt..

Ja, Simone blev aflivet om fredagen :'(

jeg ville gerne have Vagtdyrlægen ud, men ejer mente vi skulle vente til egen dyrlæge kunne komme, både fordi Vagtdyrlægen ikke var heste dyrlæge, og fordi ddt kunne jo være det gik i sig selv..:/

jeg ville rigtig rigtig gerne have Vagtdyrlægen ud, men det er jo desværre ikke mig der bestemmer det i sidste ende da jeg jo ikke betaler regningen. Men kunne se det var slemt med hende, så ville gerne have haft en dyrlæge ud om natten

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-07-2016 15:03

Ej hvor er det bare en træls situation at stå i som staldejer :(

 

Får i ikke undersøgt blodprøverne for andre mulige "giftstoffer"?

Krydser fingre for at det var en engangsforestilling og at din egen hest bliver helt frisk igen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rejnfan
Forfatter: 
Dato:  24-07-2016 11:29

Hej

 

De fleste ved at brandbægere er giftige, men om alle ved at rejnfan er jeg ikke helt sikker på. En af vore ponyhopper udviste lidt af samme opførsel for at par år siden. Det giver apatisk opførsel - ligesom de ikke rigtig kan orientere sig. Hvis man så ind i øjnene på hoppen virkede de røde. Hun kom sig overraskende hurtigt. Grunden til jeg er siker på at der er rejnfan var at jeg kunne se at toppen var bidt af planterne i deres hegn.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til Lyon igen ;)
Forfatter: 
Dato:  24-07-2016 20:00

Jo, vi får det hele undersøgt, da de også mistede en for 1 1/2 år siden, som blev akut syg, og endte med at dø før dyrlæge nåede at komme :/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til Anne Mette
Forfatter: 
Dato:  24-07-2016 20:02

vi har ikke rejnfan på folden, det har dyrlæge tjekket :) ellers mange tak for buddet! Alt kan bruges i tiden!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Toxiner i foder
Forfatter: 
Dato:  25-07-2016 06:23

Hej

 

Nu kan jeg ikke se, hvilket foder i bruger ud over hø (og det er hø ikke wrap?). Hvis det var wrap er det en farlig coctail her i vamen, men kan også være pølseforgiftning (hvis der f.eks er et dødt dyr i wrappen). Ellers kan krybbefoder udvikle forskellige former for toxiner. Vi har jo haft meget fugt og varme. Blot et par "vilde" bud

0
0
Svar på denne tråd
 
 Anthon...
Forfatter: 
Dato:  25-07-2016 07:31

Jeg har ikke selv nogen erfaring vedr. forgiftning, men vil lige slå et slag for Anthon og hans Radioni.

 

Han vil kunne fortælle dig hvad hun har fået hendes forgiftning af og vil kunne hjælpe dig.

 

Jeg har selv hest i behandling hos ham og hvis jeg ikke havde prøvet det selv, ville jeg ikke have troet på det. Men han har fået nervebanerne i min hest hals til at reagere igen, hvor ingen andre behandlere har kunne hjælpe.

Det er helt fantastisk. Den mand ved hvad han laver.

 

Søg på anthoncordes Jeg er 100% sikker på han kan hjælpe dig.

 

God bedring med din hoppe

 

Heidi

0
2
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  28-07-2016 11:02

det er ikke for at strø salt i såret, men kunne det være en ide at du aftalte med den/dem der har heste hos dig, at det er dig der beslutter hvornår dyrlægen er nødvendig når ejer ikke selv har mulighed for at tilse hesten?

Så slipper du også for at stå helt alene i sådan en situation en anden gang, det er bare ikke rart.

 

Jeg har opstalder og passer ind imellem naboens heste, der er det altid op til mig om dyrlæge skal tilkaldes da det er mig der står med ansvaret.

 

Håber mor-pony kommer sig helt ovenpå sygdommen, god bedring

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til Bulldoggen
Forfatter: 
Dato:  31-07-2016 13:57

Ved ikke om jeg har 'udtrykt' mig forkert eller manglende info ;)

men jeg er hos dem, som 'berider'/træner osv og skulle passe hestene imens de var væk, så jeg havde ikke så meget at sige i forhold til dyrlæge desværre, men har været herude de sidste 3 år så kender jo efterhånden hestene så godt at jeg ved hvornår der er noget galt :)

sif har det heldigvis helt godt, og næsten 100% rask!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-08-2016 19:46

Blev der tjekket nyre og levertal for atypisk myoglobinuri?

Der er flere af de symptomer, du nævner, der indikerer, at det kan være det, du dealer med - også skal de ind i absolut boksro og have masser af proteinrig kost indtil tallene falder til normalen igen.

 

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua DH og HB1 kåret cremello varmblod

0
0
Svar på denne tråd
 
 borrelia
Forfatter: 
Dato:  03-08-2016 15:05

Er der tjekket for borrelia? Jeg har selv haft en hest i sommer som har været virkelig syg af borrelia.

 

hilsen Lone


Se ting jeg har til salg. f.eks fleecedækken og transportgamasher

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til TinaVe
Forfatter: 
Dato:  04-08-2016 14:05

Jeps det er tjekket :) hendes lever er en smule påvirket, men det ser ud som om det selv er ved at trække i land igen :)

de går på græs 24 timer i døgnet og har bare et læskur de kan gå ind i, de trives de vældig i. Og Sif er næsten rask

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til laure
Forfatter: 
Dato:  04-08-2016 14:06

Ja, de blodprøver der kom til Tyskland blev tjekket igennem for alt muligt, inkl. borreliose. Hvilket var negativt (både godt og skidt :) )

0
0
Svar på denne tråd
 
 Brandbæger i hø
Forfatter: 
Dato:  05-08-2016 19:45

Hvis i giver hø, så tjek om det indeholder enbrandbæger eller vårbrandbæger. Hestene spiser dem når de er i høet, men de er også giftige når de er tørret.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Brandbæger
Forfatter: 
Dato:  06-08-2016 12:41

Jeg er meget forvirret, når det kommer til Eng- og Vårbrandbægere. En dyrlæger siger, at det skal mange kg til, før en hest har fået nok giftstof til at gøre den syg.

En anden siger, at en hest skal fodres med planten dagligt i flere måneder, før der kommer en reaktion.

 

Hvor farlig er planten egentlig?

 


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 brandbæger
Forfatter: 
Dato:  06-08-2016 14:35

jeg har også læst mig til at den skal have brandbæger gennem længere tid for at blive syg af det, men sådan er det vel med alting at nogle er mere følsomme end andre. og bliver lettere syge end andre. De fleste heste bliver jo heller ikke syge af flåten og har anti stoffer i blodet. Men der er alligevel nogle der rammes.

 

dejligt din hest var fri for borrelia :-)

 


Se ting jeg har til salg. f.eks fleecedækken og transportgamasher

0
0
Svar på denne tråd
 
 Alsike kløver
Forfatter: 
Dato:  09-08-2016 13:25

Håber det går godt med din hest?

 

Har du checket om i skulle have Alsike Kløver på folden? Var ikke bekendt med denne kløver (den er ret høj og hvid/rød) før jeg - efter omlægning af folde, pludselig havde denne kløver i massevis . Højelse hesteklinik skriver lidt om den i et nyhedsbrev.

 

Held og lykke med din hest.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til alle ovenstående svar
Forfatter: 
Dato:  11-08-2016 17:42

Hø er tjekket af flere omgange af to forskellige dyrlæger, så der skulle helst ikke være noget :)

 

rosenholm: jeg har lige googlet dem, og dem har vi en del af. Faktisk er det også en af de andre hestes yndlings 'mad'...hmm Er de også giftige for heste?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det går rigtig godt
Forfatter: 
Dato:  11-08-2016 17:46

Og det går godt med sif pigen <3 håber hun er helt ovre det og hendes lever kan reparere sig selv

0
0
Svar på denne tråd
 
 Eller måske ikke?
Forfatter: 
Dato:  11-08-2016 17:59

nu er jeg blevet lidt uenig med mig selv, omkring om det er alsike kløver eller om det er hvid kløver jeg har? Ved du hvordan man kan kende forskel?:)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Alsike kløver
Forfatter: 
Dato:  12-08-2016 08:09

Alsike Kløver er nærmest 2-farvet, rød-/hvid.

 

Billede

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Så er det vidst 'bare'
Forfatter: 
Dato:  17-08-2016 17:02

normal hvid kløver der står på vores fold :)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider