Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Sarcoider - metode fundet ved tilfælde
Forfatter: 
Dato:  16-07-2016 10:54

Jeg har fået lov at lave og dele dette opslag af min vendinde som ejer hesten, da jeg syntes det er så bemærkelsværdigt at det bør komme ud til andre med Sarcoide heste, i håb om at det måske kan hjælpe dem også.

 

I en hel anden forbindelse begyndte ejer at tildele Tang (fra Amequ fra Dangro) over nu er periode på 5 måneder.

Nedenstående var den utilsigtede men fantaskiske (bi)virkning

 

Hesten er en nu 4 års hoppe der udviklede en sarciode over venstre øje for 1,5 - 2 år siden, og den blev kun større, til sidst var den ca. 2,5 cm lang, 1,5 cm høj og 1,5 cm. tyk.

fordelt i en "moder" og tætsiddende "barn/børn"

 

 

 

Vi kan desværre ikke finde et close up billede som den var, før ejer faktisk opdagede rigtigt at sarcoiden var i aftagende.

 

Nedenstående er det tydeligeste vi kunne finde:

 

Billede

 

Nedenstående er billede af da ejer først opdagede at den var i aftagende ( hun var så vant til at sarcoiden var der at hun ikke længere bemærker den)

Den røde markering er for at vise omfanget før.

 

1 close up fra MAJ - Barn/børn er svundet voldsomt ind, moderen er blevet lidt fladere.

Billede

 

2 close up fra JUNI - Barn/ børn er næsten væk - moder er igen fladere

Billede

 

3 close up fra JULI - Barn/ børn nu næsten kun synlig som ar, moder er voldsomt meget mindre og nu næsten helt flad og stadig i aftagende.

Billede

 

Vi håber nogen kan få gavn af dette.

 


Mvh.

Nordvig

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 Sacorider
Forfatter: 
Dato:  16-07-2016 13:13

Hej det lyder fantastisk med din venindes hest. Alletiders at sprede jeres erfaringer! Det er jo tit pga mangler at der opstår noget både ved dyr og mennesker.

Har selv en veninde der måtte aflive en dejlig varmblodhoppe af samme grund. Håber andre vil prøve det samme.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tang..
Forfatter: 
Dato:  16-07-2016 22:56

Tang er rigtig godt for imumforsvaret, bl.a. muk, så kunne godt forestille mig det også hjælper på sarcoider.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Har haft.....
Forfatter: 
Dato:  27-08-2016 09:54

Har haft god erfaring med Timian i foderet. samme princip som tang, styrk immunforsvaret så klare kroppen det. Husk Timian må kun bruges i perioder, ligesom ex. hvidløg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Microvital
Forfatter: 
Dato:  27-08-2016 17:02

Hej med jer

Jeg havde den samme oplevelse, bare med microvital fra st. hippolyt. Så, ja ingen tvivl hos mig, hvis imumforsvaret er i top, så bekæmper det diverse skavanker.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Islandsk tang
Forfatter: 
Dato:  27-10-2016 17:52

Min ene hoppe (Pinto) har døjet med både store og små sarcoider forskellige steder på kroppen - bla en stor (på størrelse med et dueæg)i gjordlejet og en stor (2x5 cm) imellem forbenene.

Efterår 2015 begyndte jeg at fodre med islandsk tang, og i løbet af det næste halve år forsvandt så godt som alle sarcoider - kun et par ubetydelige er tilbage.

Jeg kan også kun anbefale at gøre et forsøg med tang - det skader ihvertfald ikke.


Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 blev inspireret
Forfatter: 
Dato:  28-10-2016 12:00

jeg blev i sommer inspireret af denne tråd.. så indkøbte godt nok Havens urtemineral (idet jeg var løbet tør for mineraler, og mineralet indeholder tang, samt det lige var i den butik jeg var i) og min hoppe der har to saccarider fik mineralet..

Desværre nægter hun at indtage mere end 50 g om dagen, hvorfor jeg har suppleret med mit sædvanlige mineral.. efter en måned kunne jeg se saccariden over øjet var begyndt at "skalle".. nu er mineralet sluppet op og tangen er indkøbt til erstantning istedet..

sarcoriden bliver stadig pænere og tilbage er der snart en hårløs plet tilbage..

om det er tangen i urtemineralen eller bare mineralen generelt, der har gjort dette arbejde skal jeg ikke kunne siges..

men hendes hove ser også bedre ud i "toppen" hvor det nye gror ud.. mukken har jeg dog stadig lidt bøvl med, men her er det så blevet skinhealeren der skal tage den kamp istedet..

 

Så her er planen hun skal have tangen i en periode, for lige at give hende et boots...og er jeg heldig kan det være hun også stopper med at skralde træer her til vinter.. (jeps den hest har alle dage været en pilfinger.. alt indenfor hendes rækkevidde skal pilles i.. det lærte jeg på den hårde måde, da jeg kom til at sætte min cykel for tæt på damen = jeg måtte ud og købe en ny cykelsadel )


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Da hesten
Forfatter: 
Dato:  02-11-2016 18:20

Ikke har være særlig gammel kan det meget nemt have været ungheste vorter og de forsvinder normalt af sig selv.. Så betyder ikke det har noget med det foder hun har givet..

1
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider