Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Forvirring omkring sukker i foder
Forfatter: 
Dato:  30-06-2016 12:12

Jeg er begyndt at lede efter godt foder specielt til heste med tendens til forfangenhed (EMS). Men jeg er godt nok blevet forvirret efter at have kigget lidt på varedeklarationerne.

 

Når jeg tjekker sukkerindholdet, er der næsten ingen variation i niveauet.

 

Jeg har sammenlignet sukkerindholdet for 3 forhandleres produkter. Henholdsivs deres basis foder og deres EMS foder. Tallene i parantes er indholdet af stivelse.

 

Forhandler 1:

Basis foder 5,9% (27,8%), EMS foder 6,2% (7,2%)

Forhandler 2:

Basis foder 7,5% (26%), EMS foder 6,0% (3,0%)

Forhandler 3:

Basis foder 6,0% (23,5%), EMS foder 5,0% (5,0%)

 

Vil det sige, at det er vigtigere, at jeg kigger på stivelses-indholdet? For det er jo klart der, der er en forskel at spore.
Mens sukkerindholdet ligger i nogenlunde samme område for alle produkterne. Ved den ene forhandler er sukkerindholdet oven i købet højere end ved basisfoderet.

 


 

 

Mvh. Julie

 

---

 

Nu som ponyejer af Frederiksminde Mickey.

Alexia af Vodagergård 28.03.2002-10.11.2008 -Du er savnet!

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overvægt....
Forfatter: 
Dato:  30-06-2016 15:06

Overvægt/tendens til overvægt hos hesten vil ofte være tilstede hos heste med Ems - så du skal kigge på det samlede FE fremfor kun sukker. Og du skal undgå sukker OG stivelse.

 

Så at sammenligne basisfoder med EMS foder er jo som at sammenligne appelsin og banan.

 

Sukker og stivelse er begge kulhydrater, som giver FE - og hvis du nu har et EMS foder hvor der er 6,2% sukker (7,2%) i, men hvor du skal fodre med 100 g/100 kg hest, hvorimod du med basisfoder med 5,9% sukker (27,8%) skal give 3,5 kg dagligt, så kan du nok god regne ud hvad der feder mest uanset sukkerindhold pr 100 gram :-)

 

Til EMS heste skal du helst under 5% i både sukker og stivelse.

 

mvh Charlotte

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 sukker
Forfatter: 
Dato:  30-06-2016 16:32

Mange af de foder produkter der sælges til EMS og Cushing heste er baseret på lucerne eller stråfoder/græs på anden vis. Da der er sukker i alt græs, vil det være stort set umuligt for producenterne, at fjerne sukker helt og derfor vil du opleve, at sukkerindholdet ofte ligger ret stabilt omkring de 5% i det meste foder.

 

Som Charlotte er inde på, så er det meget vigtigere at kigge på stivelsesindholdet, når vi snakker EMS og Cushing foder.


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 EMS foder
Forfatter: 
Dato:  30-06-2016 17:05

Hej

 

Som tommelfinger regel så må sukker+stivelse % ikke overskride 10%

 

Der er en del specialfoder på markedet, men man kan komme langt med at fodre med godt hø/wrap (med analyse) og vitaminblanding.

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-06-2016 21:16

Tak for svar :-)

 

morgan: ingen tendens til overvægt faktisk. Men derfor har du da en virkelig god pointe mht. at kigge på FE.

Det bliver svært at komme helt ned under 5%, når det meste EMS foder ligger højere. Men har selvfølgelig fundet forhandler 3, som jeg kan overveje.

 

Karina: Det er hermed noteret :-) og at der er flere faktorer end bare sukker!


 

 

Mvh. Julie

 

---

 

Nu som ponyejer af Frederiksminde Mickey.

Alexia af Vodagergård 28.03.2002-10.11.2008 -Du er savnet!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-06-2016 21:19

magnus (Anne): jeg vil også fremover prøve at få lagt en foderplan med endnu mere stråfoder og mindre fuldfoder. Desværre er det begrænset hvor meget hø, jeg kan lokke i ponyen (han er bestemt ikke en ædedolk) og får han ikke også fuldfoder, tror jeg han vil blive for tynd.

Men som sagt tænker jeg over det og vil prøve, om jeg kan få minimeret mængden af fuldfoder fremover.


 

 

Mvh. Julie

 

---

 

Nu som ponyejer af Frederiksminde Mickey.

Alexia af Vodagergård 28.03.2002-10.11.2008 -Du er savnet!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Horsepro
Forfatter: 
Dato:  30-06-2016 21:44

prøv at se på NAG's serie Horsepro,

 

eks.

 

elite og fiberpiller, du holder dig under 10% sukker og stivelse, lav daglig tildeling pony ca. 500 gram, du styrer huld med fiberpillerne og selvfølgelig fri adgang til wrap eller hø.

1
0
Svar på denne tråd
 
 EMS eller cushings?
Forfatter: 
Dato:  01-07-2016 08:47

Nu blev jeg lige lidt forvirret . Du skriver han ikke har tendens til overvægt og ikke har meget appetit? Det lyder ikke som hvad jeg forstår ved en typisk EMS-hest (kan leve på en sten og er altid sulten). Er det cushings du mener?


0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-07-2016 13:13

Ditte: Det ved jeg ikke endnu, han skal have taget blodprøver på tirsdag :)
Jeg ved bare, at hans lameller har været beskadiget pga. græs, så vi skal have skåret ned på sukkeret i foderet.

 

Men er det ikke samme fodring i begge tilfælde? Altså minimal sukker og stivelse.


 

 

Mvh. Julie

 

---

 

Nu som ponyejer af Frederiksminde Mickey.

Alexia af Vodagergård 28.03.2002-10.11.2008 -Du er savnet!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pavo Care 4 Life
Forfatter: 
Dato:  01-07-2016 14:17

Pavo har et fuldfoder ( kornfrit) som er super til nøjsomme heste:

Care 4 life.

Det er designet til heste som ikke tåler (ret meget) sukker og stivelse.Under 10%. Prøv at se på "foderdata.dk"

Mine har været på det foder i 2 år og ser rigtig godt ud i pels og hove.

Venlig hilsen

 

Trine


Pension Rosengård

0
0
Svar på denne tråd
 
 jo.......
Forfatter: 
Dato:  01-07-2016 14:51

Jo ved begge tilstande skal sukker og stivelse minimeres, men ved cushings kan medicin vist gøre meget.


0
0
Svar på denne tråd
 
 foder..
Forfatter: 
Dato:  01-07-2016 15:49

DitteH: Måske jeg misforstår dig, så beklager jeg.

Jeg ved godt, at der er mange der har positive erfaringer med pillerne, men hvis et foderskifte kan gøre det, ville jeg da klart foretrække dette, fremfor at skulle proppe rigtig dyre piller i min hest.

 

Min Chanell ligger lige på grænsen til at være Cushings positiv, men jeg kan holde det i skak med det rigtige foder, så det gør jeg så længe jeg kan. Får hun brug for pillerne på et tidspunkt, så får hun selvfølgelig dem


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til min EMS hest
Forfatter: 
Dato:  01-07-2016 21:06

Bruger jeg Equigard mussli foder - 6% sukker og 3% stivelse, men da min hoppe nu ikke må tabe sig mere, supplerer jeg nu med LinOcrunch - 3% sukker og 8% stivelse.

 

Equigarden bruger jeg kun for at have noget at blande loppefrøskaller og E Amino i, og for at hun ikke bliver snydt, når der fodres i stalden.. Jeg fodrer altså ikke med det som basis-foder - hun får en håndfuld 2 gange dagligt. Equigard er en meget dyr løsning, hvis de skal fodres efter anvisningerne.

 

Hendes primære ernæring kommer fra godt, tørt sukkerfattigt hø suppleret med vitamin/mineraltilskud - og altså nu med tilskud at LinOcrunch for at hun kan holde huld.

 

Hun går i øvrigt på jordfold, hvor der ligges stråfoder ud - hun har ikke været i nærheden af græs de sidste mange år - det er det rene gift for hende, og gør hende forfangen..

 

Min hest fik en kort overgang medicin (Metformin), men jeg kan nu styre hendes blodsukker via diæt og motion...

 

Vil i øvrigt foreslå alle med interesse i EMS/Cushings PPID, at finde grupperne "Hjælp - min hest er forfangen" og "EMS og Cushings PPID" på Facebook - de har været til stor hjælp for mig :)


Mange hilsner fra

Rina B & Misty - det grå lyn

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider