Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Forfangen hest / foder
Forfatter: 
Dato:  23-06-2016 11:36

Sådan lidt i det alternative :-)

 

Kan se nogle steder at brændenælder, mælkebøtter og tidselblomster anbefales til forfangne heste.

 

Hvad ligger det i det ?
Nogen der kan af -eller bekræfte ?


Bøgeskov & Ellegården

Avl , uddannelse og salg af DV heste

 

Sommeren 2016 - sommergræs tilbydes under ordnede forhold

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Urter til forfangne heste
Forfatter: 
Dato:  23-06-2016 11:48

Hej,

 

Jeg har ikke min gode urtebog ved siden, men hvis jeg husker ret, er brændenælder blodrensende (og har højt indhold af C-vitamin), mælkebøtteblade er vanddrivende samt udrensende for nyrerne mens rødderne er udrensende for leveren, tidselblomster har højt indhold af åh-hvad-er-det-nu-det-er men vist især visse supergode olier og dermed fedtsyrer. Desuden er burresnerre (på min hjemegn også kaldet præstelus) rigtigt godt til forfangne heste - også noget med en udrensende virkning. Æblecidereddike er også supergodt. Padderokke (altså den rigtige udgave (er det ager-padderokke? Jeg er ikke sikker) og ikke den giftige) skulle også indeholde gode stoffer til forfangne heste.

 

Jeg giver min tidligere forfangne dame en næsten daglig cocktail af, hvad jeg kan finde rundt omkring. Mest tidsler, hele stænglen og helst med blomster, tørrede brændenælder, burresnerre, mælkebøtter med eller uden rod (afhængig af, hvor hård jorden er), gråbynke (som hun elsker, men jeg ved faktisk ikke, hvad der er i. Har hørt rygter om, at den har et højt mineralindhold). Derudover kviste af hvidtjørn (indtil folk klipper deres hække), pilekviste og andre årstidsbestemte ting, jeg ved, hun kan lide. Hun går nemlig ikke på græs, så jeg prøver at variere diæten mest muligt her i sommerhalvåret. Hele året får hun lidt æbleeddike og om vinteren et udvalg af rodfrugter (hun elsker f.eks. rødbeder).

 

Nogle producenter fremstiller special-blandinger til netop forfangenhed, og sammenhængen mellem urterne/stofferne kan være ret vigtig.

 

Jeg kan henvise til en bog "Hestens lægeplanteleksikon", jeg husker ikke lige forfatteren, men den er virkeligt god.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

2
0
Svar på denne tråd
 
 mælkebøtter
Forfatter: 
Dato:  23-06-2016 15:40

Det er vist magnesium, der er i tidselblomster? Mælkebøtter ville jeg passe på med, da der vist er en del fruktan i dem.


0
0
Svar på denne tråd
 
 urterne
Forfatter: 
Dato:  23-06-2016 20:34
jeg giver min hest brændenælder, lidt gråbynke, kamille. Han har også fået marietidsel. Skal helt sikkert renses ud efter han er blevet forfangen.
0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-06-2016 22:31

Gråbynke er forebyggende mht orm - har jeg fået fortalt.


Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider