Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 fodring hest med temperament.
Forfatter: 
Dato:  22-05-2016 10:54

hej Alle.

Jeg ved der sidder mange herinde med rigtig meget erfaring omkring foder og vil prøve, at høre om i kan hjælpe mig.

 

Vi har 6 års varmblodshest på 170. Vi har haft et år nu. I den tid vi har haft ham, har stadig vokset, og han har ændret figur meget. Indtil vi fik ham har han kun været reddet on of ikke fast og kontinuerligt.

Han er en fantastisk positiv og arbejdssom hest. Men også en hest der ud af det blå kan se et meget usynligt spøgelse. Dette er blevet bedre. Han er tjekket og behandlet kiropraktisk. Det har igennem vinteren været rigtig svært at holde ham så meget i huld at han kunne sætte muskler. han er tjekket for orm, og behandlet herfor også bændelorm.

 

Hans grund fuldfoder har været Dodson og Hall competition concentrete. Han har fået tildelt mellem 1.5 og 2 kg pr dag.

Jeg har været nødt til at supplerer med Majsflager, linami eller maxirice. Derudover har han fået magnesium. han har fået lucerne med mest mulig olie og lidt ekstra olie. Han har fået så meget wrap han gider æde. mellem 15 og 18 kg.

han får dagligt mash med roepiller også.

Maxi rice har givet det bedste udfald.

jeg har prøvet med fiberpiller, fungerer han ikke på, får dårlig mave.

Han er nu, som han skal være vægtmæssigt, og sætter muskler som han skal.

 

Men jeg kunne ønske at prøve at skifte foder, så han kunne blive mere stabil, og jeg ikke hele tiden skal have så meget ekstra inden over. Først og fremmest for hestens skyld men også min pengepung.

Jeg har ikke lyst til at fodre med meget mere end 2 kg krybbe foder, og vil gerne tænke så stivelses frit ind som muligt. Men synes det er svært, når den nægter at spise mere wrap.

 

Håber i kan komme med nogle ideer. Jeg har kigget lidt på Equsana Cool preformance, men har ingen erfaring med Equsana.

 

Håber også han det næste år, vil blive lidt nemmere at fodre, da han nok er færdig med at vokse. Men det går mega hurtigt når han taber sig, og er meget svær at få op igen.

Billede

 

Billede

 

første billede er fra start og så til nu. Så nu skal han stabiliseres.

 


1
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  22-05-2016 11:10

 

Foder med lidt høj dosering men også lav stivelse er fx

Hippolyt Solo
Dangro Omega 3 Easy

Muhldorfer Low Glycaemic eller Mucovital prebiotic

 

De ligger også i en forskellig prisklasse.

Alternativt kan du bruge et foder med en lavere dosering men så supplere op med fx Lino Crunch ( stivelsesfattigt alternativ til Linamix ), maxirice e.l - for huld og energi.

 

Der udover, kan du prøve med enten ren zink kur eller microvital kur. En hest i zink mangel kan sagtens spooke.

Hvis hesten reagere på at den får magnesium så er den i mangel, reagere den ikke, er hesten ikke i mangel.


Nu med eget ponydyr

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Min magre cykel
Forfatter: 
Dato:  23-05-2016 09:04

Min magre cykel af en dv'er lyder meget som din - i bund og grund spiser den hvad den kan, den spiser bare ikke "meget", og den vokser bare og bruger krudt på bla at spooke.

 

Det foder jeg har haft mest succes med er :

Horselux Plus 1,8 kg dagligt ( 7% sukker, 14% stivelse)

Maxirice 1 kg dagligt

12 kg wrap ( og så gad han ikke æde mere)

 

Han har altid haft fri adgang til hø/wrap på fold og i boks - men han spiser bare ikke mere end 12 kg på en god dag.

Der er græs på mine vinterfold, og om sommeren går han på fuld græs 12-14 timer dagligt. Og så er der selvfølgelig fuld fodring hver dag ved siden af !

 

Han er nu som 8 års endelig begyndt at tage på, fremfor bare at vokse. Og for første gang har min veninde udtalt, at han jo ligefrem er blevet "småfed" i år på græsset. De fleste vil bare kalde ham rigtig pæn, og ikke slank :-)

 

Her lidt billeder af ham som 3 års, og så som 7 års - hvor han jo stadig er superslank trods intensiv fodring.

Billede

 

Billede

 

Han er min helt egen Duracell-kanin, og altid i vigør - han tuller rundt på folden hele tiden, er oppe og tjekke vejen uden, og så haven, herefter hen til stalden, og hvad laver hans ven på naboen folden... Spiser lidt græs hist og pist, men hele tiden i bevægelse.

Han er også på dupperne i ridning, selvom alderen har gjort ham mere rolig.

Da han var yngre har jeg forsøgt med magnesium, zink, beroligende urter ect - intet har hjulpet, han er bare sådan.

 

Jeg har hans et år ældre kammerat, en ollebolleblanding - og han er jo så den dimentrale modsætning ! Årets easykeeper !

Han får så også Horselux plus - om sommeren dog kun halv ration suppleret med vit/min tilskud. Afgrænset fold om sommeren/stribegræs. 7 kg wrap afvejet om vinteren !

Og han er ALTID småfed - og kronisk sulten. Og fungerer som en umættelig plæneklipper på fold - hovedet fjernes ikke fra græsset, og man går en meter i timen ca. Intet kan hidse den bette sorte op.

 

Her et billed af ham i "kamp-form", slanket og "holdt nede"

Billede

 

Så det gode er, at når folk kommenterer på "at man åbenbart ikke kan finde ud af at fodre en hest", ja så kan man pege på hest nr 2 og sige "den er også min", så jeg har en småslank og en småfed - så noget med "små-" det kan jeg godt finde ud af :-)

 

mvh Charlotte

1
0
Svar på denne tråd
 
 Fodring
Forfatter: 
Dato:  23-05-2016 13:55

Åh hvor jeg kender til dine bekymringer. Jeg er selv ejer af et styks hest, der spiser alt hvad den kan, men ikke tager på af det. Og så en lille easykeeper af en shetlænder, der bare skal kigge på foder, så bliver han tyk. ;) Fed kombination af muler.

 

Fuldbloden er meget lig Charlotte's første. Han spiser meget, men ikke nok og er altid pæn slank, nogen gange lidt undervægtig. Han har et ekstremt højtenerginiveau, og står meget sjældent stille. Han bemærker alt omkring sig og har helt styr på hvordan tingene foregår, på minuttet. Han er lidt en stresshest af natur og jeg har tidligere prøvet mig med magnesium, og det havde da også en ganske fin effekt, men kun for en periode, så det droppede jeg igen. Jeg har så fundet ud af med tiden at faste rutiner er det bedste jeg kan gøre for ham. Det holder en del af spooky-anfaldene nede og han har generelt mere ro på.

 

Jeg har prøvet lidt forskelligt foder til ham, men min favorit er klart Brogaardens produkter.

 

Han får følgende:

2,5 kg Optimal 9 - Build Up

1,5 kg Hartog Lucerne

500 g Equi-Jewel

3 dl. Rapsolie

Biotin

B-vitamin (i fældningssæsonenerne, da han ellers mister apettiten)

Hvidløg (om sommeren)

1-2 håndfulde fiberpiller eller speedi beet med mash (havrefri) for at få B-vitamin og evt. hvidløg ned og får at holde maven igang.

Wrap, hø og halm ad libitum.

 

Her bruger jeg faktisk, modsat mange andre, vinteren på at fede ham op, så han kan klare at gå på sommergræs. Han taber sig nemlig altid om sommeren, idet han bruger unødig energi på at være sur på insekterne - trods insektdækken, fluemaske og diverse stinkende cremer og sprays. Han går derfor kun på græs i dagstimerne og kommer som regel ind senest kl. 17, og hvis jeg er lidt sen på den, kan jeg være helt sikker på at han står ved leddet og skraber for at komme ind. På en god dag kommer han på jordfold til kl. 20-21, men ellers direkte i boks, da han ikke kan finde ro ude så længe insekterne er på spil.

Sidste sommer, da han gik på græs:

Billede

 

Billede

 

Fra i år:

Billede

 

Billede

 

 

Og så har jeg den lille modsætning, som er absolut alt-ædende og altid er sulten. Også selvom han lige har kværnet al sin mad og et helt hønet. ;) Han går ikke på græs, da han foræder sig og bliver forfangen.

 

Billede

 

Jeg får ofte kommentarer på at fuldbloden er lidt for slank og om jeg fodrer ham korrekt, men så kan jeg, som Charlotte også siger, vise den lille fede frem og fortælle at han også er min. ;)

 

Billede

 


Sagde Josephine

Med sine to soulmates og guldklumper M & N <3

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kan...
Forfatter: 
Dato:  24-05-2016 10:55

helt klart anbefale dig at prøve Spillers

 

Min militaryhest er en irsk vallak på 180 cm i stg som har lidt temperament

 

Jeg bruger Spillers Response Slow Release Energy Mix til ham. Det fungere rigtigt fint. Han har energi unden at blive tosset.

 

Den fåes også i pelleteret udgave som er billigere og har mindre stivelse.

 

Min får følgende om dagen:

 

  • 1,8 kg Spillers slow release
  • 3 håndfulde Fibergy fra D&H (lucerne blanding)
  • 200 gram speedi beet (tørvægt)
  • 500 gram brogaardens mash

Derudover får han glucosamin, elektrolytter, lidt salvamin grøn


M.V.H Natasja


Military Ridningens Formel 1

GINSBORG


www.natasjachristensen.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 tusind tak
Forfatter: 
Dato:  27-05-2016 10:00

hej

tusind tak for alle de fine råd. Det er godt at høre jeg er ikke er den eneste.

Er gået fra to pony'er som altid er blevet fordret med wrap vitminier og lucerne, roepiller og linamix om vinteren intet andet.

Så har jeg ham her den unge, og så en pænt tyk oldenborg på 12 år, som jo ikke får en 1/3 del af ham her men stadig ligner en der bør på skrap kur.

 

Morgan: det du beskriver med din hest der altid er i gang fuldstændig som ham her, altid ved at tjekke noget ud lege med ting på boksen, gang i alt muligt på folden, på stald gangen osv.

Maxi rice har jeg været glad for . Tror jeg vil prøve det Zink kur om det kan gøre en forskel.

Forsøger lige nu med Egusana cool performans men har også haft spillers kraftigt i tankerne.

 

men virkelig godt at læse andre beretninger.

 

Hilsen

Rikke.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Fandt du et foder?
Forfatter: 
Dato:  08-07-2016 10:32

Hej Rikke

Har du fundet en løsning på foderproblemet? Jeg har kigget på det foder, du bruger nu (Dodson & Horrell), og der er godt nok meget energi i: 9 % sukker og 22 % stivelse. Jeg vil mene, at det er beregnet til højtydende heste med den sammensætning, altså spring-/dressurheste i regelmæssig hård træning og jagtheste i hård træning osv. Måske din hest bruger energi på at forbrænde alt det, og derfor tager den ikke på?

Du skriver ikke, hvor meget din hest arbejder, eller hvor meget wrap den indtager om dagen. Men umiddelbart vil jeg mene, at du skal skifte krybbefoderet ud med en helt anden type.

 

 

Mhv.

Hanne

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider