Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Kolik, hvordan løser vi det?
Forfatter: 
Dato:  17-04-2016 11:29

Hej alle i skønne heste mennesker

 

Håber der er nogle af jer, der måske har stået i samme situation som mig, og fandt løsningen.

 

Jeg har altid haft en mandags hest, en hoppe på 16 år, haft hende i 10 år, som altid har reageret meget kraftig på sygdom/sår, minus en seneskade som hun tog i stiv arm.

 

Dagen før nytår oplever jeg hun for et kolik anfald, så dyrlægen bliver tilkaldt og tror det er noget gæringskolik. Efter denne gang har hun haft dyrlæge ude 3 gange ind til marts, med de samme konklusion nok noget gæringskolik.

Efter 4 gangs besøg af dyrlægen, vælger vi at køre hende på Højgård, da vi er fortvivlet over det bliver ved. Hun bliver tjekket for: sand via røgten (intet bemærkelsesværdig), kikkert i mave for mave sår (yderst fin mave uden tegn på noget). Men meget tarm lyd, og for vandig afføring. Så vi tager hjem med beskeden om diæt skifte, fra warp til hø og gærkultur, og noget smertestillende med da fejlgæring ikke lige løses over natten.

 

Efter 5 gange små anfald (over marts og start april) hvor hesten har vist ubehag og lagt sig og ikle ville spise vælger jeg og kører hende afsted til Højgård igen, for det kan ikke blive ved nu hun for anfald på tit og dyrlægen sagde der stadig var undersøgelser vi kunne prøve. Den yderst dygtige dyrlæge laver derfor scanning af underliv (nogle af anfaldene er faldet sammen med brunst) og scanning af bug. Igen har jeg en yderst fin hest indvendig. Og aldrig har jeg været så fortvivlet over at have en klinisk "rask" hest når hun er oppe på 10 kolik tilfælde siden nytår (så sent som i dag har hun haft en tur igen) Dyrlægen tror det stadig er tarmfloraen den er galt med, med mindre der er noget galt dybt inde og så er eneste udvej at åbne hende op via operation (det er jeg imod når man ikke ved om der er noget)

 

Når anfaldene står på er Hesten utilpas, sparke med forben og lægger sig ned gentagende gange, og for ligesom ture med smerter. Hun har stadig for meget tarm lyd og for vandig afføring, dog ikke diarré. Så som sagt mener dyrlægen stadig at tarmfloraen er helt ødelagt.

 

Har hun ikke anfald er hesten, som en anden 3 års med krudt i måssen, og en rigtig frisk og glad hest. Og der kan gå alt fra 3 uger mellem anfaldene til 2 dage.

 

Så kærer heste folk, er der nogle af jer der har oplevet en hest med ødelagt tarmflora som kom på højkant igen, og hvad gjorde i? Og hvor længe tog det?

 

Hesten er på ren hø, går på kort græs fold, og står i halm boks med hø om natten. Og har fået proticum fra brogården, og er gået over til YSY da mængede er mindre og hesten ikke er så glad for at spise det. Ellers en meget nøjsom hest der kun for lidt roepiller og vitaminer.

 

Håber nogen kan komme med guldkorn til hvordan jeg hurtigst for brudt denne dårlige cirklen med mave problemer.


Mvh. Trine

Husk at leve livet min ven, dagen der gik kommer aldrig igen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min den sorte....
Forfatter: 
Dato:  17-04-2016 11:48

Min den sorte har siden jeg købte ham som 1 års lidt af "ikke-diarré", men nemt ved at få lidt løs mave ved skift fra den ene wrap eller hø Balle til den næste. Hvis han gik fra hø til wrap, så skulle det gå langsomt. Og hvert forår/efterår fik han vindkolik, især når det var regnfuldt.

 

Jeg har nu endelig fået has på det ved at give ham loppefrøskaller dagligt året rundt, samt kun fodre med hø.

Sidste efterår og dette forår har han på intet tidspunkt haft vindkolik. Og hvor han altid før havde nogle halehår klistreret med gødning, så har han en fin hale nu.

 

Mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Podning med gødning
Forfatter: 
Dato:  17-04-2016 11:56

Det lyder jo ikke som probiotica eller ysy har den store effekt på din hest. Har du snakket med din dyrlæge om evt at prøve at tilføre nogle sunde mavebakterier via en podning med gødning fra en rask hest ?

Se evt her: www.netdyredoktor.dk/hest/ sygdomsleksikon/d/diarre/

Jeg har selv en hest med sart mave, der nemt får gæringskolik men slet ikke noget i den stil som hos din hest.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dilemma
Forfatter: 
Dato:  17-04-2016 12:08

Morgan: Mit problem er så at loppefrøskaller har jeg opgivet at få i hesten. Hun nægter at spise alle slags, uanset smag. Hun har i over en månede haft forskellig slags i boksen om natten, og så vælger hun bare og lade være med at spise.

 

Merete R: Ja dyrlægen sagde at sidste udvej hvis det forsatte var en podning. Så det har vi stadig i mente. Dog er jeg lidt bange for at YSY/probiticum ikke har virket fordi hesten er meget kræsen. Og desværre sorter det fra hvis hun kan komme til det, og eller nægter at spise. Dog har hun fået en del ned (har brugt 2 bøtter probiticum). Men har ikle fået det ønsker i hende, må jeg være ærlig. Ingen fodre eksperter kan komme på en ide til hvordan jeg for det og loppefrøskaller i hende uden bøvl. Med mindre hun skal have det som ormemiddel via sprøjte. Ulempen ved at have en tyk og kræsen hest, så der er ikke så meget fodre og blande i (har dog prøver med slobber mash, det virker 5 ud af 7 gange)


Mvh. Trine

Husk at leve livet min ven, dagen der gik kommer aldrig igen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Chiafrø
Forfatter: 
Dato:  17-04-2016 12:17

Hvis damen ikke kan lide loppefrø, så prøv med Chiafrø - det har den samme effekt som loppefrøskaller, men har så også blodsukkerstabiliserende effekt og indeholder omega3-6.

 

Det var et forsøg værd - fåes hos Dangro til 240 kr for 3 kg - og de skal have 50 g.

 

Har lige flyttet min den sorte over på det, pga blodsukkereffekten, og han har ikke haft problemer med maven - det har dog kun været i 14 dage han har fået dem, som om effekten fra loppefrøskaller holder eller ej, kan jeg kun formode men ikke vide sikkert.

 

Mine heste er så til gengæld altædende - så ved ikke om kræsne heste heller ikke bryder sig om chia ?

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Chiafrø og bændelorm
Forfatter: 
Dato:  17-04-2016 12:48

Hej

 

Vi hat virkeligt gode erfaringer med chiafrø til vores heste med lidt løs mave, det virker stabiliserende og de spiser gerne frøene, også den meget kræsne. Frøene er små og stort set uden smag, og de bliver lidt klistrede når de bliver våde, så de er nemme at blande i roepiller eller mash.

 

Vi havde for år tilbage en hoppe som have samme symtomer som din med lidt kolik og nogen gange meget kolik, det viste sig at hun havde bændelorm. Efter en boldprøve som viste bændelorm og en ormekur, har hun kun smidt sig en gang siden og det er 12 år siden.

 

Prøv at spørge dyrlægen om bændelorm, min dyrlæge mente at ormene sad i blindtarmen og det var derfor at hoppen igen og igen fik kolik.

 

Vh. Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 bændelorm
Forfatter: 
Dato:  17-04-2016 13:05

Hun har forresten fået en bændelorme kur i mandags, for at være sikker på det ikke er det.

Og hun har den sidste uge virket utrolig frisk, med buk spring på mark osv. Men så var det hun igen fik en tur her til morgen.


Mvh. Trine

Husk at leve livet min ven, dagen der gik kommer aldrig igen.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Yougurt eller lignende
Forfatter: 
Dato:  17-04-2016 13:38

Du kunne jo også prøve på at stoppe noget yougurt eller lignende i hende. Min sarte hest fik efter en antibiotica kur igen, igen tynd mave. Her hjalp yougurt i en stor engangssprøjte tømt i munden. Så er du ude om problemet med om hun har lyst til at spise det, og det er relativt nemt at få ned i hesten på den måde. Man får bare en lidt fornærmet hest et stykke tid

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hørfrøgrød
Forfatter: 
Dato:  17-04-2016 15:43

Hej.

 

Jeg har ikke selv erfaring med kolik som sådan, men har en enkelt gang haft en pony med gæringskolik. Der anbefalede dyrlægen at jeg gav den hvedeklid blandet med vand - det skulle være godt både ved forstoppelser og ved løs mave.

 

Jeg kendte en gang nogle, der havde en pony med tendens til kolik. De lavede hrøfrøgrød (kogte hørfør) som den fik 3 gange om ugen (mener jeg). Den havde ikke kolik i det års tid, hvor jeg havde hest i samme stald.

 

I forhold til vandig afføring, så jeg med held prøvet grøntpiller dene vinter. Læste en dyrlæges gode, gamle husråd om at give grøntpiller mod diarré og tænkte det var et forsøg værd med min hest, som altid har bøvlet med det. Det er meget få gange denne vinter, at han har haft lidt løs mave. Havde det ikke virket, så havde jeg forsøgt med Amequ Balancer.

 

 

Måske kunne din hest have godt af en micro-vitalkur - hvis der er meget bøvl med mave/tarmsystemet, så får den måske ikke optaget de vitaminer/mineraler den har behov for.

 

God bedring med hesten. Håber du får fundet årsagen.

 

Vh Jannie


.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ølgær ...
Forfatter: 
Dato:  17-04-2016 19:11

Hej

 

Det er så frustrerende, når man ikke kan finde problemet.

 

Jeg har ikke stået i samme situation, men jeg tænkte at jeg alligevel vil anbefale et produkt, som jeg er blevet ret glad for. Måske er det ikke præcis løsningen, men det er ret godt til maven og nemt at prøve af.

 

Det er tørgær fra Equiforce. Det har et højt indhold af B-vitamin, som er vigtigt for fordøjelsen, og så synes mine heste at det smager ret godt, selvom det er pulver. De elsker det faktisk og spiser det gerne rent uden foder, hvis jeg tilbyder dem det. Og det betyder faktisk også, at det er meget nemmere for mig at få loppefrøskaller i dem, når jeg blander både dem og tørgær i foderet. (Jeg har også nogle nøjsomme heste, så de får kun en håndfuld foder). Og så er det altså noget billigere end ysy og den slags produkter.

 

shop.havens.dk/shop/nutricell- toergaer-20-251p.html

 

Venlig hilsen

Anna

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-04-2016 19:38

har også en hoppe som havde en tur for nogle år tilbage. 3 ture på under 2 uger.

men efter jeg skiftede til en blanding med grønpiller og roepiller, samt godt med hø og wrap, ja så har det ikke været mere.

det skal siges at grønpille/roepillerne lignede mere suppe end noget andet - grønpillerne er mest for smagen - mange heste kører nemlig træt i roepiller

 

i dag får de HUSK i deres foder hver dag i perioder, og så ellers alt det hø og wrap de kan spise. og har ikke haft noget siden

 

drikker hun godt nok? mange heste drikker ikke nok her i vinterhalvåret



0
0
Svar på denne tråd
 
 høhøhø
Forfatter: 
Dato:  18-04-2016 16:21

hø hø og atter hø lig med ingen kolik hø af god kvalitet.

 

MVH Hanne

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Er høet godt nok?
Forfatter: 
Dato:  18-04-2016 18:51

Hvis hesten fortsat har tynd mave og lejlighedsvise kolikanfald er det værd at kigge nærmere på høet:

 

  1. Er høet tørt nok? Hvis det er for fugtigt er der god grubund for skimmelvækst. Mængden af skimmel øges støt og roligt gennem vinteren i fugtigt hø og kan være meget højt sidst på sæsonen uden at høet nødvendigvis støver. Skimmelsvampe udskiller toksiner, som nogle heste er mere sarte overfor end andre med fordøjelsesproblemer til følge.
  2. Hvad siger leverandøren om høet? eller endnu bedre; hvad siger analysen? Er det er tidligt slet med lavt strukturindhold og højt sukkerindhold?. Begge dele kan give både fejlgæring og tynd mave. Vær derfor sikker på at det ikke er sådan noget hø, du fodrer med. Vælg i stedet noget strukturrigt hø.

Diverse tilskud, især gærkultur, kan sikkert hjælpe noget, men kan ikke erstatte det rigtige grovfoder af god kvalitet.

 


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kolik kolik
Forfatter: 
Dato:  18-04-2016 19:41

Dejligt med så mange svar, tager alle svar med i mine overvejelser med hvad vi gør.

Dyrlægen siger at det bedste for hende nok vil være at komme på sommergræs, så vi håber vejret er til at de kan komme ud fra 1 Maj.

Så pt står den også på indgrænsning.

 

Hun har ikke diarré, kun ifølge dyrlæge lidt vandig afføring. Så det eneste fysik symptom der er, er en mave der buldre der ud af.

 

Har også tænkt på om høet er godt nok, og kan godt se, at trods høet ser godt ud, og lugter godt, kan det godt gemme på ting og sager. Så det må jeg få set på.


Mvh. Trine

Husk at leve livet min ven, dagen der gik kommer aldrig igen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 vand og vand
Forfatter: 
Dato:  18-04-2016 22:26

Hvis hesten har vandkop, så få checket at den giver den anbefalede antal liter pr. minut.

 

Alpengrün Mash fra Agrobs, evt. blandet med roepiller er rigtig godt for maven.

 

Giv gerne hø/wrap og halm i et net, så det holder længere og hesten derved småspiser hele døgnet.

 

Bændelorm lyder som en sandsynlig årsag til kolikken. Få lavet en kontrol om et par uger, for at se om ormekuren har virket eller der kan være resistens.

 

Støver høet?

 

Rigtig god bedring med din hest.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kolik kolik
Forfatter: 
Dato:  18-04-2016 22:42

Hun drikker faktisk rigtig meget for tiden, i forhold til jeg før i tiden aldrig så hende drikke(har fået taget en blodprøve for cushing, dog intet svar endnu). Men har tænkt det var pga høen, men nu bliver hun også testet for det.

 

Hun for slobber mash, for at få tilskudene ned. Og så for hun faktisk også hø i et net på mark, dog ikke på stald. På marken spiser hun ikke altid alt i løbet af dagen, og på stald spiser hun heller ikke alt på en gang, men hygge spiser mere, men der er dog ryddet om morgen.

 

Hun skal orme testes i den kommende uge, anbefalet af dyrlægen, også for at tjekke resistens.

 

Men må sige jeg efter at have læst hvad i alle skriver, nu har kontaktet en anden hø leverandør, for at prøv noget andet hø, for er blevet i tvivl om høet er godt nok. Men synes dog det er mærkelig, for hun er som sagt yderst kræsen og spiser aldrig noget hun synes lugter dårlig eller der er andet med. Men nu prøver vi med andet hø.


Mvh. Trine

Husk at leve livet min ven, dagen der gik kommer aldrig igen.

1
0
Svar på denne tråd
 
 tåle halm?
Forfatter: 
Dato:  21-04-2016 13:54

Hej

ja det er noget forbandet noget det kolik... min hoppe har også haft en del kolik tilfælde.. som så for ca en måned siden endte i en tarmslyngsopration.. Dyrlægerne på ansager kunne ikke udmiddelbart finde nogen grund til årsagen !!( ingen sand, ingen orm kun en masse luft!!) det de anbefalede var grovfoder ad libitum .. Hun stod på rideskole hvor de får hø/wrap 3 gange om dagen (altså ikke adlibitum) og hun stod på halm.. Mit gæt er at min havde forspist sig i halm ( de har strøet med hvedehalm hvilket min ikke kan tåle )

 

Så jeg har opsat hønet så den altid har grovfoder og sat den på spåner... tager ingen chancer mere.. som krybbefoder for hun linamix, Equsana rocky og 1 kg gulerødder ..

 

Håber i finder ud af hvad problemet er.. held og lykke med hende

 


Maloure

&

Zarina Petit

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-04-2016 14:38

Jeg ville prøve med Linustar fra Hippolyt sammen med Glyx mash (mener jeg den hedder) fra Hippolyt.

 

Det har jeg tidligere hørt skulle have effekt.


Sælges:

3 års vallak e. BH Zack

2 års hoppe e. BH Zatchmo

 

Mor er bl.a helsøster til A-hest i dressur

 

se præsentation

0
0
Svar på denne tråd
 
 kolik kolik
Forfatter: 
Dato:  21-04-2016 18:22

Lige nu er vi hoppet over på nyt hø, som ikke støver og dufter rigtig godt. Var som sagt i tvivl om det "gamle" hø, så nu prøver vi det andet.

Hesten har før stået på ad libitum warp/hø, men må sande trods hun er hannoveraner, så er der lidt shetlands pony over hende, så blev rådet til, da vi fik hende undersøg også at skære høet ned. For ellers riskerede jeg følge sygdomme af hendes lidt for gode isolering. Og hun har heldigvis også tabt sig lidt:) og hun tømmer endda ikke hendes hønet på mark.

 

Og snakkede med dyrlægen den anden dag, og hun sagde at så længe der ikke skete ændringer i kolik tilfældene (altså at de blev værre), så kunne sådan noget tage tid, og jeg skulle endelig bare indgræs hende, da dyrlægen tror at ren græs vil gøre udslaget til det positive. Så vi krydser alt:)og heldigvis bliver hende kolik anfald mildere.


Mvh. Trine

Husk at leve livet min ven, dagen der gik kommer aldrig igen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-04-2016 15:50

Selv tykke heste skal have masser af god hø, hvis man vil undgå kolik. Masser af god hø er lig med ingen kolik. Meget simpel. Tykke heste skal have motion ikke sultes tynde og tykke heste skal ikke have krybbefoder.

 

MVH Hanne

1
0
Svar på denne tråd
 
 Roepiller
Forfatter: 
Dato:  22-04-2016 20:31

En vens hest har haft det samme problem især efter en alvorlig tarmslyngsoperation, hvor der blev fjernet 7m tarm. Alt muligt blev prøvet, men efter at den ikke længere får roepiller har den ikke haft kolik eller koliksymptomer. Så det er da værd at prøve, hvis du fortsat giver den roepiller.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kolik....
Forfatter: 
Dato:  24-05-2016 09:55

Har ikke læst alle svar, så undskylder hvis problemet er løst og jeg ikke har læt det

Men jeg havde en hest der fik mange kolik anfald over en vinter.

 

Det viste sig at være bændelorm. Efter den fik ormekur for dette stoppede anfaldene.

 

Det kan ikke altid påvises i ormeprøve / blodprøve. Fik af vide at ca hver 6 dag kunne man se det. De andre dage ikke.

 

Håber alt det bedste for din hest

 

Heidi

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider