Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Zink mangel
Forfatter: 
Dato:  10-02-2016 21:13

Nogen som har erfaring omkring hest i zink underskud? Min hest har været meget sløv igennem flere mdr, og blodprøve viste zinkmangel. Fået vitamin/ mineral af dyrlæge igennem 2 mdr.,men stadig sløv ???? Nogen som har oplevet tilsvarende?

0
0
Svar på denne tråd
 
 zinkmangel
Forfatter: 
Dato:  11-02-2016 09:53

Hej

 

Er din hest begyndt at fælde? Det kan jo godt give noget sløvhed

 

Har du fået lavet ny blodprøve?

Hvad har den fået af tilskud til zinkmanglen?

 

Jeg bruger jævnligt microvitalkur fra Hippolyt, det fylder alle depoterne op.

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

1
0
Svar på denne tråd
 
 Zink...
Forfatter: 
Dato:  11-02-2016 18:28

Giver samme råd som Anne ovenover :)

 

Ved et foredrag af St. Hippolyt blev jeg opmærksom på, at min hest viste symptomer på zinkmangel.

 

Jeg fik ikke tage blodprøve, men blev anbefalet at give Microvital 2 gange om året - i forbindelse med fældning. Det hjalp med det samme på symptomerne.

 

Så nu fodrer jeg mine heste (Holstener og fuldblod) med det stivelses- og sukkerfattige fuldfoder Equigard og giver derudover Microvital et par gange om året. Det ser ud som om, at det bare var det der skulle til. Derudover har de hø ad lib.

 

Microvital fylder depoterne op.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Zinkmangel
Forfatter: 
Dato:  11-02-2016 20:46

som jeg har skrevet er der taget blodprøve....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bombom
Forfatter: 
Dato:  11-02-2016 21:54

Hej..

mange gange vil man gerne fodre efter producenternes anvisning. Det har jeg gjort længe med f.eks pavo.

men efter jeg fik lagt foderprogram så jeg at der var lidt udsving. Og at det gav mere mening med tilskud af vitamin oveni.

men f.eks passer equsana vitaminer fint med pavo men ikke med hippolyt. Så man risikerer mangler hvis man bare hapser den første og den bedste..

 

så den første ting er, find ud hvad den er fodret med og hvor meget og smid det i et foderprogram. Og se hvor niveauet ligger. Så kan du vurdere om det er lavt, middel eller højt. Tilføj så den nye tildeling og se hvor meget ekstra den får..

det er aldrig en sikker metode men kan bruges som en billig guideline så man har en ide om man giver 10% eller 80 % mere f.eks..

for hvis det kun er lidt mindre så vil en mangel tage lang tid at rette op..

 

 

Vær igen obs på at zink ikke alene kan blive optaget. Zink og kobber skal følges ad i bestemt forhold for at det nemmest bliver optaget/udnyttet..

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 mineralforhold
Forfatter: 
Dato:  12-02-2016 21:21
Det er muligt din hest får for meget kobber. Zink kræver IKKE kobber for blive optaget men de optages på samme vis, hvorfor en overvægt at det ene mineral kan kompromittere optaget af det andet. Mineral balancer er alfa omega og foderanvisninger er ingen garsnti desværre. Hvilket mineraltilskud bruger du til dgl og i hvilken dosis? Får den korn? (Fytin kan binde zink) Har den andre problemer end at være sløv? Inflammation af nogen art? Hvordan er hårvækst og pels? Har den skiftet grovfoder kort før problemet opstod?

Prøv forrage plus uk hoof and skin en periode, det har højt zink i korrekt balance med kobber. Det er samtidigt højt i andre mineraler som meget vel kan være medvirkede årsag.
0
0
Svar på denne tråd
 
 zink : kobber
Forfatter: 
Dato:  12-02-2016 21:33
Glemte at skrive zink: kobber bør ligge på 3:1 totalt i hestens foder. Vær opmærksom på nogle markarealer kan have forhøjede kobberværdier fra tidligere svineproduktion. Det vil ofte afspejles i græsset mineralprofil hvad enten det er i frisk græs eller grovfoder. Hvis hesten lever fortrinsvis af dette kan det være problematisk ift zinkoptag. Det forekommer dog ikke ofte, kobbermangel er mest almindeligt..
0
0
Svar på denne tråd
 
 zink : kobber
Forfatter: 
Dato:  12-02-2016 21:48
Glemte at skrive zink: kobber bør ligge på 3:1 totalt i hestens foder. Vær opmærksom på nogle markarealer kan have forhøjede kobberværdier fra tidligere svineproduktion. Det vil ofte afspejles i græsset mineralprofil hvad enten det er i frisk græs eller grovfoder. Hvis hesten lever fortrinsvis af dette kan det være problematisk ift zinkoptag. Det forekommer dog ikke ofte, kobbermangel er mest almindeligt..
0
0
Svar på denne tråd
 
 Høanlyse
Forfatter: 
Dato:  13-02-2016 08:35

Supplement til Indigo:

 

Alt dette giver kun et realistisk billede, hvis man har en høanalyse. Høet er jo det der fylder aller mest i vores vinterfodring.

 

Et ex. fra min egen hestestald ved Hippolyts besøg:

Mit hø indeholder en del jern og ved at ligge analysen i foderprogrammet, blev det tydeligt, at fx. Hippolyt Naturmüsli ikke duede i sammensætningen med mit hø.

Jeg endte med Equigard som passede godt (og min ene hest gik på dette i forvejen).

0
0
Svar på denne tråd
 
 analyser
Forfatter: 
Dato:  13-02-2016 10:00
Ja! Høanalyser er guld værd og burde være helt standard når der skal vælges mineraltilskud, desværre har mange hverken mulighed eller mod på at få dem lavet. Hvis det er tilfældet bør man som minimum sikre sig balancerne er i orden i tilskudsfoderet og bruge de standardværdier for grovfoder som et foderprogram kan tilbyde. Det er sjældent mineralbalancerne passer og det er altid nogle bestemte balancer den er gal med, der kan resultere i både fysiske og adfærdsmæsdige problemer. Man skal være utroligt heldig for at gribe et foder på foderstoffen og stå med en hest der er dækket flot ind, fordi posen foreskriver det ;) Folk glemmer at deres hest primært lever af hø og græs hvori de fleste nutrienter kommer fra. Dette kan være af meget svingende kvalitet!
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider