Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 3 års vokser ikke
Forfatter: 
Dato:  06-02-2016 20:11
Jeg har en fjordhest på snart 3 år. Hun er Ca 141 cm i stang. Hun er vokset et par cm i højden i det halvandet år, jeg var haft hende og det synes jeg ikke er meget. Til gengæld er hun vokset meget i kroppen. Altså forstået på den måde, at hun ikke ligner en plag så meget mere.

Kan jeg forvente at hun tager et par cm mere eller er det slut? Er det normalt at de vokser sådan i perioder? Synes det er lidt mærkeligt at hun næsten ikke er vokset ☺
0
0
Svar på denne tråd
 
 vokser
Forfatter: 
Dato:  07-02-2016 13:37

En plag har ofte nået 85-90% af deres højde når de er 1 år gamle, så ud fra det kan man få en ca. ide om hvor høj ens hest ender med at bliver, og ofte synes eg at ponyer virker/er mere færdige som 3 års end store varmblodsheste er.

 

hun kan sagtens vokse en cm eller mere endnu, men det vil nok foregå ligeså langsomt som hidtil, de fleste er færdigvokset som 5-7 års.

De ungheste vi har haft har også altid vokset enten i højden eller i drøjden, aldrig begge dele på en gang, så ja det kan ofte komme i ryk.

 

mvh

Mie


Life is what we make it.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 vokser nu
Forfatter: 
Dato:  08-02-2016 12:56

Min pony er ved tage et ordentlig ryk nu, hun bliver 4 til maj, hun har lige taget 3 cm.

 

Hun har ellers ikke vokset i næsten 1 år, dvs hen over vinteren er hun blevet bredere i kroppen og hendes hoved har vokset, men ikke højden.


Hilsen Helle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hopper og vækst...
Forfatter: 
Dato:  08-02-2016 14:13

Jeg synes, at jeg har hørt/læst et sted, at hopper er hurtigere færdige med at vokse end hanheste. Men om det er en skrøne det ved jeg ikke. :)

 

Jeg har kun selv hanheste og mine er islandske. De islandske kan vokse helt til de bliver 7 år, men det er selvfølgelig begrænset, hvor meget de vokser de sidste år mod de 7.

Min ene vallak var 132-133 cm som 2 1/2 års, han var stadig hingst der.

Han var nok ikke blevet fodret optimalt indtil jeg fik ham spm 2 1/2 års.

Min blev kastreret og fodret optimalt efter jeg fik ham. Han blev målt til 140 cm som 6 års.

Så han tog lige 7-8 cm mere fra 2 1/2 års til de 6 år.

 

Der er jo flere ting som spillede ind hos min hest, men om det havde ændret noget på hans vækst, hvis han ikke var blevet kastreret og fodret optimalt, det kan man jo kun gætte sig til. :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider