Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 En gammel hest
Forfatter: 
Dato:  05-02-2016 23:24

Jeg står i den svære situation at beslutte mig hvad der skal ske med vores elskede travhest. Han er 18 år gammel og kan kun rides skovture i skridt og trav - han er ikke syg, men han kan ikke holde balancen til en galop mere. Han er min datters hest og vi har haft ham i næsten 6 år. Han er så sød og rar, han er den venligste hest jeg har mødt, men han kraver lidt specielt pleje. Min datter flytter til udlandet om få måneder og jeg har ikke tid til at opfylde de krav han har brug for. Han står på landet, fordi vi er nødt til at bo ind i byen. Han står på et dejligt sted, men vi skal mugge selv ud og lukker ind og ud om weekenden. Jeg kunne selvføgelig flytte ham et sted hen hvor han få alt hvad man ønsker sig, men det komme til at koste ca. 3000 kr om måneden, samtidig med at jeg skal støtte min datter, bliver der for meget jeg kan klare økonomisk. Jeg vil ikke salge ham eller give ham væk, fordi jeg er næsten sikkert, der er ingen, der vil tage sig af ham som han fortjener det og give ham sit otium. Så er sidste udvej aflivning... Jeg føler mig dårlig med det, fordi han er jo ikke syg, men er der en løsning på det? Jeg vil bare undgå at han kommer et sted hen hvor han ikke trives og så bliver han flyttet igen. Hvad skal man så gøre? Er det ikke ondt at aflive en hest fordi man har ikke tid hans behov mere?

Hilsen Dagny

0
0
Svar på denne tråd
 
 hård men ærlig
Forfatter: 
Dato:  06-02-2016 00:01

ærlig talt, så er han jo ikke helt rask når han ikke kan gå i galop uden problemer. også selvom at han ikke har ondt så har han det jo ikke 100% ok

 

og nej det er ikke synd at aflive en hest, også selvom at det "bare" er fordi man ikke længere har tid/?? til den.

det er nemlig meget bedre at tage ansvar for sin hest, fremfor at sende "problemet" videre.

 

det gør ikke ondt på hesten, men det er ikke sjovt for en selv.

 

ja der findes Nyt hesteliv som sikkert ville kunne gøre noget, men ... tjaaa, I skal være ærlig overfor jer selv og hesten.

en hest som ikke engang kan tage en galoptur hen over en mark, vil nok have det bedre på den evige grønne mark.



5
0
Svar på denne tråd
 
 tak for svaret
Forfatter: 
Dato:  06-02-2016 00:27

Han kan galoppere, men ikke med rytteren. Hvad kunne nyt hesteliv gøre? Jeg er ærlig over for mig selv, det er jo det det gøre ondt. Og ikke tid, det betyder jeg har et arbejde med arbejdstider som ikke tillader at jeg kan passe en hest som man skal - ikke fordi jeg ikke gider. Jeg har bare dårlig samvittighed, lige som jeg svigter, men det er nok noget det er svært at forklare.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med....
Forfatter: 
Dato:  06-02-2016 00:44

Jeg er enig med Anja - det er jo ikke en sund og rask hest du har, men en gammel rar hest med specialbehov.

 

Sådan en beholder man eller siger pænt farvel til - man sælger ikke, forærer ikke væk o.l., hvis man holder af sin gamle ven.

 

Og en del af det at have hest, hund, kat, undulat, skildpadde eller i det hele taget levende væsner man holder af er, at man på et tidspunkt vil miste dem - og DET gør ondt.

Men gør det ikke ondt i sjælen at miste - så er det fordi man er ligeglad !

 

Danmark er fuld af sunde og raske heste, som med kærlig pleje og omsorg ved fx Nyt hesteliv kan få en second chance. Men deres mulighed for det, forsvinder hvis nyt hesteliv o.l. "Fyldes op" af gamle syge dyr, hvis ejere ikke kan holde ud at miste.

 

Gamle syge dyr, som har haft et godt liv mens man har ejet dem - dem siger man pænt farvel til på en god og værdig måde.

Og det er ikke godt og værdigt at fx forærer dem væk, hvor de risikerer at få en "gratis tur til slagteri i Belgien". Eller forærer dem til nogle mennesker, som måske ikke synes det betyder så meget at de taber sig og halter....

 

Det ER ufatteligt hårdt at tage beslutningen, og at stå den igennem - men bagefter er det en trøst at vide, at hesten havde det godt i ens varetægt, og også kom herfra på en god måde. At den ikke skulle lide til sidst, eller behandles forkert.

 

Har man et sundt og raskt dyr, ja så kan man sælge eller forærer væk - fordi der er stor chance for at en ny ejer vil have glæde af og passe lige så godt på ens gamle raske ven, som en selv.

Men syge dyr med behov, dem beholder og betaler man selv for - hvad enten de absolut skal holdes i live, eller de skal aflives.

 

mvh Charlotte

 

11
0
Svar på denne tråd
 
 afslutningen
Forfatter: 
Dato:  07-02-2016 13:41

Jeg er enig med de andre i tråden, det er ikke en helt frisk hest du har og i min verden er det langt bedre at sikre dem en værdig afsked med livet end at skulle risikere at sende dem rundt til ukendtheder og flytninger m.m. noget du jo også selv er inde på I helst ikke vel.

 

så hos mig ville der ingen tvivl være om at den bedste løsning vil være at aflive og tage afsked med en god trofast ven.

 

mvh

Mie

0
0
Svar på denne tråd
 
 Xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  07-02-2016 14:08
Med alle de historier man læser herinde, om skadede hest der bliver redet og solgt videre fordi de bliver løjet raske,ville jeg aldrig turde overveje at sælge den

Med fare for at lyde hård "hvorfor skulle andre, som ikke har følelser for en ubrugelig hest, gide bruge penge på den, når ejeren ikke vil".

Med det mener jeg at jeg ville være mistænksom for enhver der viste min hest interesse når den er :

Gammel
Ikke fuldt funktionsdygtig
En traver

Tag ansvar og afliv den med god samvittighed, så den ikke ender som endnu en trist historie

*** Misssophie


1
0
Svar på denne tråd
 
 smiler
Forfatter: 
Dato:  08-02-2016 01:23

jeg er ikke i tvivl om hvad jeg ville gøre, i din situation.

Min gamle ven, skulle ikke sendes videre, jeg ville tage ansvar for den drejning mit liv havde taget, og hvis det betyder at en ældre hest med specielle behov og knap ridbar, ikke er indkluderet, ja så ville jeg sige pænt farvel og sende ham over regnbuebroen.

jeg ville ikke kunne se mig selv i øjnene, hvis jeg ikke vidste hvad der blev af ham, så helre lidt ondt i hjertet over en aflivning, frem for dårlig samvitighed og tvivl om han nu fik det godt hos en anden ejer.

men nu er det jo ikke mig, men dig der skal tage beslutningen, så mærk efter inden i dig selv, tal med din datter, og forhold dig realistisk til om jeres gamle ven, kan få en godt liv hos andre end jer, og overvej hvad der er bedst for ham, uafhængi af hvad omverden nu mener. Hvis du finder nogen der vil have ham, er det så nogen du stoler 100% på ikke sender ham videre, eller presser ham for meget osv osv

held og lykke med tanke processen, jeg ved den er hård.


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 jeg ved hvad jeg skal
Forfatter: 
Dato:  08-02-2016 13:54

Jeg har faktisk aldrig tænkt på at give ham videre, det skrev jeg også i mit første indlæg. Jeg var altid godt klar over at det vil ende på den måde med aflivning, jeg er bare ked af det. Han er ikke pæn eller dygtig, men den sødeste hest jeg kender og han betyder virkelig meget til os, selvom de fleste ville aldrig forstår det

Jeg skrev om det fordi det er så en tung beslutning. Han er lige tjekket fra dyrlægen, han "fejler" ingenting udover at han er blevet gammel - og vi blev enige om at kan få en sommer på græs mere med vores ponyhoppe, hvis der ikke kommer komplikationer før. Når min datter rejser og kan ikke tage sig af ham mere, skal han til sin sidste rejse.

Tak for jeres indlæg, det var tankeprocessen som vejede så hård!

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Svar til 18 årig vallak
Forfatter: 
Dato:  08-02-2016 19:06

Hej Dagny!

 

Du har jo den mulighed at du kan få en passer til ham. Nogle unge piger eller måske andre er vilde med bare det at passe og ride i skoven på en sød hest er et must. Måske kan du til og med tage et beskedent beløb til sko?

 

Ide?

 

Gode hilsner Dorte

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 At sige farvel
Forfatter: 
Dato:  13-02-2016 16:50

Kære Dagny!

 

Puh, det lyder hårdt. Og det lyder også som om du ved, hvad der skal til - nemlig aflivning. Så jeg vil bare sige, at det synes jeg, du kan gøre med god samvittighed. I har passet godt på ham i 6 år trods skavanker - og at din datter nu skal læse i udlandet, ja, livet og dets vilkår ændrer sig jo. Sådan er det. Jeg forstår udmærket at du ikke lige kan passe en hest på fuld tid selv eller lægge tusindvis af ekstra kroner for at få det gjort.

 

Han har haft det godt hos jer - især i betragtning af hvor mange travere der kastes rundt fra en ung alder - det er helt OK at sige farvel nu. Og som de fleste er inde på, det er netop at tage ansvar at gøre dét frem for at sælge el.lign.

 

Det bliver ikke nemt - men når situationen er som den er, er det det bedste for din ven. Og 18 år er stadig mere end hvad de fleste rideheste (tør slet ikke tænke på travere) får lov at opleve.

 

Knus!

 

I

2
0
Svar på denne tråd
 
 han har haft det godt.
Forfatter: 
Dato:  13-02-2016 23:51

Jeg er slet ikke i tvivl om at han har haft det godt hos jer og har måske nogle gode år endnu. Men som flere skriver er det svært at finde nogen man 100% kan stole på vil veretage ansvaret for sådan en ældre traver.

 

Hvis ikke i mere har råd til at ha ham, ville en aflivning jo nok være den bedste løsning.

 


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

Helt nye læder ridestøvler sælges.

www.heste-nettet.dk/marked/nedsat- helt-nye-derby-topper-laeder- ridestoevler/a/23987/

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider