Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Ældre hest med dårlig mave
Forfatter: 
Dato:  08-12-2015 21:52

Jeg har en ældre Frederiksborg på 23 år. Han har de sidste år døjet med dårlig mave om vinteren, er ret sikker på det er wrappen der er "problemet". Er der nogle der har erfaringer med, hvad man kan gøre ved det? Det er desværre ikke en mulighed, at give hø, da han har bronkitis, og ikke kan tåle hø på denne årstid, så begynder han at hoste. Han får ca. 9 kg wrap om dagen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-12-2015 23:32

prøv evt at tjek her

shop.hippolyt.dk/shop/ fordoejelsessystemet-7c1.html

 

kan han hellere ikke tåle vandet hø?



0
0
Svar på denne tråd
 
 Erfaring?
Forfatter: 
Dato:  09-12-2015 06:27

Har du erfaring med nogle af produkterne?

 

Nej, han reagere også på høet når det er vandet. Det er kun når det er helt friskt han kan tåle det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 græs grønpiller
Forfatter: 
Dato:  09-12-2015 07:12

Jeg bruger både græs grønpiller og O grass fra equsana til at stabilisere maven med, det kan supplere ca 2-3 kg wrap.

Skær ned i wrap og giv grønhø/o´grass i stedet og suppler fodringen med opblødte græs grønpiller.

0
0
Svar på denne tråd
 
 O grass
Forfatter: 
Dato:  09-12-2015 08:51

Jeg har faktisk lige været ude og købe O grass. Hvor meget giver du af hver ting?

0
0
Svar på denne tråd
 
 o grass,,
Forfatter: 
Dato:  11-12-2015 11:10

Jeg giver ca 1,5 kg o´grass om dagen, husk dog at hesten skal tilvænnes det.

Og ca 100-150 gram grøniller tørvægt pr fodring og opbløder dem naturligvis inden udfodring. Tror sagtens du også kan sætte dosis op på græs grønpiller efter lidt tid, hvis du har en stor hest.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dårlig mave
Forfatter: 
Dato:  11-12-2015 12:10

Hvis det kan hjælpe at erstatte noget wrappen med anden grovfoder kilde, så har Agrobs nogle rigtig gode alternativer.

 

F.eks. Pre alpin Aspero og deres wiesenflakes. Begge dele har jeg brugt/bruger til min hest og de er støvfri. Men kg prisen er jo meget høj sammenlignet mad wrap eller hø. Wieseflakes kan gives både opblødt eller tørt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hø til hest
Forfatter: 
Dato:  11-12-2015 22:23

Hej :)

Jeg syntes du skal skære så meget ned på wrappen som overhovedet muligt.

 

Jeg har rigtig gode erfaringer med PRE Alpin Aspero fra Agrobs.

Der er over 60 forskellige græsarter og urter og er super lækkert samtidig med at det har lidt struktur :)

Det er special tørret og jeg syntes overhovedet ikke det støver, det er meget frisk.

hippolyt.dk/DK/Produkter/AGROBS%20(x30x)%20Pre%20Alpin/Aspero.aspx

 

Simpelbalance har også græsprodukter i form af cubes og så har de timothe hø som jo også er super godt til heste.

Pas dog på med for meget Lucerne hvis den er lidt oppe i årene :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det har vores også hoppe også
Forfatter: 
Dato:  25-12-2015 22:17

Hej jeg har så en hoppe med tynd mave.

vi har prøvet en masse og vi fandt ud af at lucerne og husk hjælper rigtig godt på vores hoppe.

man kan blandandet købe husk i Matas og der er rimelig meget i.

da vores hoppe også fik rigtig meget tynd mave. Så er A-38 også rigtig godt du må bare aldrig køber ymer da de ikke kan tåle det!.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Husk og loppefrøskaller
Forfatter: 
Dato:  26-12-2015 15:08

er det samme. Blot er loppefrøskallerne til hest meget billigere at bruge. Jeg havde også en gammel hest, som havde meget sart mave. Den sidste vinter vi havde ham fik han mash hver dag med mineraler, lidt gulerødder og lige inden det blev serveret hældte jeg loppefrøskallerne ovenpå.

 

Kendte nogle andre som havde en gammel hest med dårlige tænder. De brugte alm. grøntpiller fra Danish Agro. De andre produkter fra St. Hippolyt er rigtig fine (og dyre)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-12-2015 15:40

Jeg har for nylig hørt noget, som jeg ALDRIG har tænkt på, eller anet.

Maveproblemer - og specielt når hesten igen kommer på stald og får WRAP, giver problemer med tynd mave.

Det jeg har hørt er, at hesten har bændelorm. Bændelorm konstateres IKKE i en gødningsprøve og almindelige ormekure hjælper heller ikke. Man ser aldrig afstødte led fra bændelorm i hestens gødning, så man aner ikke den er den. Altså kan hesten 'leve' med bændelorm hele sit liv. Og få det dårligere og dårligere. Hvilket er forståeligt nok. Sådan en 'fyr' tærer.

Få jeres dyrlæger til at undersøge for bændelorm. Jeg kan ikke helt huske hvordan prøven tages, men det burde jeres dyrlæger vide. Prøven sendes til UK og hvis det er bændelorm, skal den have et middel imod det.

De heste jeg har hørt om, har det perfekt nu igen, men havde også haft en del år med samme "vinter-symptomer".

Karen

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bændelorm...
Forfatter: 
Dato:  27-12-2015 11:39

konstateres ved blodprøve. Her kan man se, om der er antistoffer for bændelorm.

Har du prøvet med roepiller ?


Sort havre sælges 100 kg/200 kr.

Vårbyghalm, småballer fine. 10 stk./100 kr.

Ring til 4014 3480

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Husk /Loppefrøskaller.Anne-mette
Forfatter: 
Dato:  27-12-2015 22:31

Husk er ikke det samme som loppefrøskaller det er bare producenten der hedder Husk. Men det skal så lige siges at de bedste skaller kommer fra Indien og det gør dem fra Husk.Jeg er ansat hos Husk og opskriften til en hest på ca 500kg er 100gr i 7-14 dage. Mange heste har sand i tarmen især om vinteren og der hjælper loppefrøskaller på både tynd mave og forbygger sandkolik og tømmer sig for sand ved behandling.

0
0
Svar på denne tråd
 
 loppefrøskaller
Forfatter: 
Dato:  28-12-2015 11:07

hjælper på heste der får tynd mave af wrap ligesom det også er forebyggende mod forstoppelse.

 

Loppefrøskaller mod tynd mave gives hver dag i den periode der fodres med wrap. Det har afhjulpet typd mave på på heste i min stald

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Goodi...
Forfatter: 
Dato:  29-12-2015 00:07

Har der sneget sig en meningsforstyrrende trykfejl ind?

På min pose HUSK står der:

Tørrede loppefrøskaller fra Plantago Ovata Forsk.

 

Det læser jeg som, at HUSK så ER det samme som loppefrøskaller..

 


Sort havre sælges 100 kg/200 kr.

Vårbyghalm, småballer fine. 10 stk./100 kr.

4470 Gl. Svebølle - Ring 4014 3480

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bummelum
Forfatter: 
Dato:  09-02-2016 12:59

Jeg har en der får meget løs mave/våde prutter om vinteren, når der fodres med fugtigt wrap.

 

Hun har prøvet alverdens tilskud - loppefrøskaller, pulver i forskellige forme som er til tarmflora etc. - uden held, men lucerne synes at hjælpe hende, så det kunne du prøve.


Hilsen Jannie

 

GRAFIKER:

www.nokke.dk

 

HESTENE:

www.sydvillegaard.dk

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona

Sydvillegaards Zander

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Intet hjælper
Forfatter: 
Dato:  10-02-2016 07:03

Lucerne er ikke godt når det er en gammel hest, da de ikke så godt tåler det, jeg har i stedet for prøvet med grass Oil, uden effekt og nu vil han heller ikke spise det. Loppefrøskaller og YSY er prøvet uden effekt :o(

0
0
Svar på denne tråd
 
 2. slet.
Forfatter: 
Dato:  10-02-2016 08:05

Øv, da osse.

 

Jeg bruger wrap af 2. slet, der er tørt og helt grønt til min gamle og faktisk også til føllet, da det består mest af bladmasse og er lettere fordøjeligt end 1. slet der har stor andel stængel.

 

Giver du pt opblødte græspiller? ellers kan det gives.

Og så et du nok nødt til at gå over på probiotikakur til maven

 

Kan kun give dig og hesten mine bedste tanker.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fiberpiller
Forfatter: 
Dato:  10-02-2016 08:13

Min har også dette efterår / vinter haft løs mave. Lige meget hvor tørt wrappen var.

 

Han er blevet fin efter jeg er begyndt at give ham fiberpiller fra Equsana.

Han får lidt til alle måltider.

 

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske det næste
Forfatter: 
Dato:  10-02-2016 09:05

Giver du dem uden at have sat dem i blød sammen med foderet? Hvor meget giver du ca?

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider