Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Holde huld + muskler
Forfatter: 
Dato:  09-11-2015 11:32

Jeg har fået ny hest. En welsh cob sec D. hoppe på 9 år, som er svær at holde i huld, og som skal have hjælp til at bygge sin overlinje op (udover træning). Jeg har hest hjemme, så kan fodre, som jeg selv ønsker. Hun fejler ikke noget, hun stresser "bare" nemt.

 

Krybbefoder hos mig er fordelt med x 2 dgl. Adgang til prima wrap døgnets 24 timer.

 

Hun får en müsli fra Tyskland, som jeg fik med af sælger. Der står ikke navn på sækken, men der står en tysk fodervejledning på. Meningen med sækken er, at hun får en langsom overgang til nyt foder. Hun har været hos sælger knap 2-3 mdr., og hun har fået fedet hende pænt op på denne müsli og wrap ad lib. Pelsen er blank og blød. Men jeg har meget langt til Tyskland, og vil gerne fodre med noget, jeg kan hente i DK.

 

Udover müslien giver jeg opblødte roepiller, Alfa A Lucerne uden melasse m. olie. (Lucernen får hun, fordi jeg har en rest fra tidligere hest. Jeg vil ikke nødvendigvis fortsætte med dette).

Jeg vil gerne fortsat have opblødte roepiller i fodringen som udgangspunkt. Og wrap ad lib. vil jeg også gerne beholde. Der er stadig græs tilbage på foldene.

 

Har I et forslag til et fodertilskud (behøver ikke være müsli), som er fedende, men helst uden korn og uden for meget sukker? Hun er en lidt varm hest, som har været meget igennem, har tendens til at se spøgelser, men er god i hovedet. Trænger til et blivende hjem og masser af opmærksomhed og kærlighed.

 


Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

Stop dyremishandling.

 

<3 Mor til Merle Karoline 23/1-14 <3

 

Heste er livskvalitet for mig

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  09-11-2015 12:25

Jeg ville tage roepillerne fra. De fylder i maven. Hellere at hun spiser mere hø/wrap, at der er bedre plads til det. Især når hun nu skal fedes lidt op.

 

Jeg ville skifte til et fuldfoder hesten ikke skal have så meget af. Kig evt. på Hippolyts produkter. Jeg har god erfaring med Natur Musli.

 

Som tilskudsfoder skal du virkelig overveje Saracen Show Improver. Effektivt og rigtig godt til at fede, give overline :)

 

Supplere gerne med lucerne som du gør nu. Lucerne er byggesten, protein og giver tyggetid :)

 

Det er hvad jeg fodre min Welsh Cob med.


Emmy (Shetlandspony) søger en seriøs part. Står i Ledøje. Kig forbi annoncen på min profil :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tilskud af
Forfatter: 
Dato:  09-11-2015 13:26

Jeg har god erfaring med at give et tilskud af et protein holdigt foder. Jeg giver pt min unghest hippolyts performance fibre High protein (mener det er 4 % stivelse og sukker, i hvert fald lavt). Det har godt nok været effektivt. En stor hest skal i anbefalet mængde have 500 g om dagen, min meget store vallak startede på omkring de 400 g og blev skåret i det øvrige krybbefoder (hestamix classic og speedibeet). Allerede efter 2,5 uge var han tilbage på normalvægt og blev skåret yderligere i krybbefoderet. Regner faktisk ikke med at skulle bruge andet end den ene 15 kg sæk som jeg er i gang med at tømme stille og roligt. Men nu må vi se.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Forresten
Forfatter: 
Dato:  09-11-2015 13:47

Udover krybbefoderet spiser min hest grovfoder ad libitum. Hvilket er 8 kr wrap (inkl i staldlejen) og omkring 10 kg hø (længere tyggetid og billigere i tilkøb end wrap) og så har de halm på foldene i dagtimerne.

 

Grovfoderet er i min optik det absolut vigtigste fordermiddel og her må de aldrig løbe tør. Nogle heste har så brug for en slowfeeder, hvis de bliver for runde, men der skal altid være adgang til grovfoder.

0
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-11-2015 19:10
Som jeg skriver, så tager jeg ikke grovfoderet fra hende. Hun har i øvrigt også fri adgang til hø, som vores lille III'er welsh får i stedet for wrap.

Da jeg efter 5 års pause m egen hest, nu har fået igen, så måtte jeg ud og undersøge nærmere. Lugte, røre, se og endda smage ;)

Jeg har valgt at bibeholde lidt af roepillerne og starter op på Hippolyt's Struktur E. Jeg overvejede ellers müslien der hed noget med Hesta Mix, som skulle være specifikt lavet til bl.a. hendes type/race.

Det er sjovt, for der var en gang for 5-10 år siden, hvor Hippolyt var et meget udskældt fodermærke her på HN ;)

Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

Stop dyremishandling.

 

<3 Mor til Merle Karoline 23/1-14 <3

 

Heste er livskvalitet for mig

0
0
Svar på denne tråd
 
 Blandet
Forfatter: 
Dato:  09-11-2015 21:44

Det et vist meget blandet hvad folk synes om hippolyt. Jeg er synes det er godt og min hest trives på foderet. Er dog sikker på han kunne trives lige så fint på andre mærker.

 

Ved at Saracen også har et proteinfoder. En i stalden bruger det med rigtig godt resultat på hendes unghest.

 

Ja ja jeg bruger hesta mix Classic til min meget store DV og han trives. Selv om den egentlig er til mere nøjsomme typer. Men som skrevet ovenfor, så lever han primært af grovfoder og så er den lave udfodringsmængde smart.

 

Struktur E skulle også være rigtig godt. Har dog aldrig prøvet det til min. Det er noget dyrere end hesta mix Classic og ja hvorfor skifte når hesten nu trives.

0
0
Svar på denne tråd
 
 bare et forslag
Forfatter: 
Dato:  09-11-2015 22:56

du kunne bare sende bud efter det

 

www.pferdefuttershop.de/ search.php?setSearchTx...ta&x=0&y=0

 

jeg køber mit foder på zooplus.de, men de har ikke det du lige bruger.



1
0
Svar på denne tråd
 
 Tyskland
Forfatter: 
Dato:  10-11-2015 01:57

Kan også anbefale http://www.hipposport.de både den og pferdefutter leverer hurtigt. Har kun prøvet reklamation på hipposport, pga. beskadiget pakke under transport. Meget hurtig og fin service.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Pærevælling
Forfatter: 
Dato:  10-11-2015 10:27
det var skam ikke derfor, at jeg skrev det. Det var fordi jeg så at hestamix var noget billigere end struktur E. Så tænkte at hun måske ville trives fint på den i stedet for den dyre.
Tænker at langt de fleste racer fungerer fint på hestamix.

Mange tak for råd til jer alle :) Tror vi prøver at bestille hjem fra Tyskland næste gang. Selvom det ikke er meget man skal bruge af Struktur E, er 290 kr. en del for en sæk.

Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

Stop dyremishandling.

 

<3 Mor til Merle Karoline 23/1-14 <3

 

Heste er livskvalitet for mig

0
0
Svar på denne tråd
 
 autocorrect
Forfatter: 
Dato:  10-11-2015 12:38

Hov kan se der er kommet et ja for meget ind i mit tidligere indlæg. Der skulle bare stå, ja jeg bruger også Hesta mix fordi den er billigere.

 

Udover det bruger jeg også hesta mixen i stedet for naturmüslien, da den kan købes hjem fra Tyskland. Plus stivelsesindholdet som jeg husker det er noget lavere. Struktur E er vist 26 ? for 20 kg og Hesta Mix Classic er ? 20 for 25 kg. Det er alligevel en væsentlig forskel. I hvert fald når man fodrer på en ung vallak på 173 og 650+ kg, der skal tage på og opbygge muskler. Hans forbrænding er dælme imponerende og misundelsesværdig.

 

Jeg giver i øvrigt også roepiller. Bruger bare speedibeet, da de er nemmere mht. opblødningstid og hesten af en eller anden grund bedre kan lide dem end de almindelige roepiller. Selv om man skulle tro at de smager rimeligt ens.

Kan godt lide at hesten får den ekstra væske og så feder roepiller faktisk ret meget. Eneste ulempe er, at balancen mellem at de fylder meget i maven og dermed mætter meget, kan gå ud over hvor meget hø hesten spiser. Hvilket kan være et problem, da de nærringsmæssigt får mere ud af hø/wrap end roepillerne. I hvert fald i følge de foderkonsulenter jeg har snakket med.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-11-2015 20:24

Jeg havde nok valgt deres Naturpellets SOLO fremfor StrukturE, den er højere på zink og protein, samt lavere på stivelse ikke mindst :)

 

Min 5 års var på StrukturE, så da fin ud og så videre, skiftede så til SOLO, da den udkom og skal da love for den lige giver dét ekstra!

 

250 kr for 25 kg, min får 1,5 kg og hø ad libitum (spiser ca 30-40 kg om dagen), han holder huld, vokser og har energi til det hele


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

2
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  11-11-2015 10:18

nu kan jeg se, at du er villig til at købe hjem fra Tyskland, og så vil jeg bare lige anbefale Stephans Mühle, som kan fås på Zooplus.de (hvis man ikke er så skarp til tysk, så kan man bare læse om foderet på den danske side og bestille det fra den tyske, som er billigere).

 

Jeg bruger den kornfri ("getreidefrei"), som jeg er ret vild med. Den ser så lækker ud, at jeg næsten selv får lyst til at spise den!

Den koster ca 200 kr. for en 20 kg sæk.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for
Forfatter: 
Dato:  28-11-2015 12:09

alle jeres gode råd og idéer

 

Jeg er efter noget betænkningstid gået tilbage til min oprindelige fodringsstrategi; ubegrænset mængde grovfoder (hø + wrap) + så stivelses-sukkerfattigt kraftfoder som muligt. Hun er et lidt nervøst og følsomt gemyt, som overreagerer ind imellem, og måske det kan hjælpe lidt, at hun ikke får stivelse....

 

Dvs. jeg nåede at købe 1 sæk Struktur E fra Hippolyt, og så besluttede jeg mig for, efter en snak med en der rider hende pt, at opstarte hende i NAG´s fiberpiller, bibeholde lucerne m. olie og tilsætte vitamin/mineraltilskud.

Fiberpiller skulle fede godt, og være et godt foder at sætte op og ned. Og så kan man opbløde det.

 

På den måde behøver jeg heller ikke have flere forskellige slags foder til 2 forskellige heste, som har vidt forskellige behov.

 

Min III´er welsh kan nærmest leve på en sten, og får ikke andet end lidt lucerne m. vitaminer/mineraler og hø. Så det passer perfekt.

 

Nu er jeg spændt på, hvordan hun reagerer på foderet....

 

Jeg så hende med rytter på i onsdags for 1. gang, og da kunne jeg se, hvor flot hun egentlig er blevet på den måned jeg har haft hende. Så det håber jeg bliver ved på fiberpillerne.


Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

Stop dyremishandling.

 

<3 Mor til Merle Karoline 23/1-14 <3

 

Heste er livskvalitet for mig

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fiberpiller
Forfatter: 
Dato:  29-11-2015 11:35

Fiberpillerne fra NAG er rigtig gode til opfedning. Dem brugte jeg også til min sidste år.

 

De er helt sikkert også et godt basisfoder og skal det så i perioder gå lidt hurtigere med muskler eller huld, så kan du jo altid tilsætte et tilskud af f.eks. et proteinholdigt foder. Eller noget fedtholdigt måske.

 

Jeg er allerede holdt op med at give det der fiber performance til min. En enkelt sæk på 15 kg var nok til at give det nødvendige boost. Egentlig havde en halv sæk umiddelbart været rigelig, men nu har jeg kun en hest og sækken skulle jo lige tømmes. Er glad for at have et produkt mindre at hælde i madkassen og håber at jeg kan slippe med den lidt mere simple fodring fremover.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider