Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Værdier på en grovfoderanalyse af hø
Forfatter: 
Dato:  11-09-2015 22:48

Hej hn-er,

 

Jeg har lige modtaget min analyse på mit hø fra Dodson and Horrell og er meget i tvivl om, hvilke værdier jeg skal gå efter. Nogen siger "Result %DM" og andre siger "Result af fed" men beregner alligevel FE fra "Result %DM"

 

Og hvis lidt af høet skal sælges, er det så værdierne fra "Result %DM" eller "Result af fed" jeg oplyser protein og sukker fra i min annonce ?

 

Og hvis I har gode erfaringer med en der laver foderplaner til EMS pony, så anbefal gerne.

 

På forhånd mange tak.

 

Billede

 

Billede

 


Stolt ejer af


Welsh Cobben Fronerthig Flying Star

Araberen UL Trianon (Trille)

Welsh Mountain ponyen Friday (Frede)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Brug altid....
Forfatter: 
Dato:  12-09-2015 16:19

....Result as feed, fremfor result as DM (= tørstof). Hvis du bruger resultatet per kg tørstof skal brugerne til at regne om når de skal beregne den daglige mængde hø, dvs. at de skal gange alle DM-værdier med 91%, hvilket hurtigt kan give noget forvirring.

 

I øvrigt fint tørt hø du har fået - det er meget sjældent man ser det her i DK.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 tusind tak...
Forfatter: 
Dato:  14-09-2015 12:33

Tusind tak for dit svar.

 

Så bruger jeg alle værdierne (as fed).

 

Når jeg så skal regne om til FE, er det så korrekt at sige 13,2/7 = 1,89 kg./FE.

 

Mvh Christina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan gør man?
Forfatter: 
Dato:  29-09-2015 12:53

Hej :-)

Kan du hjælpe mig? Jeg vil gerne bestille en analyse af vores wrap hos Dodson & Horrell men hvordan gør man?

Jeg har været inde på deres hjemmeside.

Skal man blot betale på siden og printe deres skema ud - skrive oplysninger og sende det sammen med analysen?

0
0
Svar på denne tråd
 
 analyse
Forfatter: 
Dato:  29-09-2015 22:43

Hej

 

Ja, du skal bare printe skemaet og vedlægge det sammen med prøven i en lufttæt pose.

Og så betale inde på deres side.

Så får du en mail når de modtager prøven og en dato for hvornår du får svar.

Man kan vælge mellem en 1-dages og 5-dages service

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Og når du...
Forfatter: 
Dato:  30-09-2015 08:26

Og når du bestiller på deres hjemmeside, kan du sikkert ikke indsætte dit postnummer. Skriv derfor den postkode de foreslår på siden. Det har ingen betydning, da du på skemaet afskrydser, at du vil have svaret pr. mail.

 

Mvh. Christina

0
0
Svar på denne tråd
 
 pga kondens
Forfatter: 
Dato:  30-09-2015 08:49

må det IKKE være i lufttæt pose - forklarede de mig :-). Jeg brugte 2 kuverter i stedet.

 

Jeg har brugt dem 3 gange, og det virker.

 

Du skal være obs på, at i UK har man andre "værdier", hvis du vælger den store analyse.

 

Jeg panikkede, da jeg fik besked om højt selen indhold i en analyse, men det var efter UK norm.


 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 lufttæt pose
Forfatter: 
Dato:  30-09-2015 12:26

Hej

 

det står der ellers i deres instruktion, men det kan være det kun er wrap/græs analyse det gælder for - ikke hø

 

? If any of your samples are Grass or Haylage please post immediately after sampling in an airtight bag. If possible it would be best if it could be sent for next day delivery Monday - Thursday to ensure that samples can be stored appropriately and not deteriorate during transport.

 

Har også fået en rigtig fin analyse af vores wrap med 80% tørhed, 8% protein og kun 7% sukker pr kg wrap udfodret :)

 

Har talt med Hippolyt omkring fodring af min cushinghest og hun sagde at det var rigtigt fint wrap og at de havde set nogen analyser i år med sukkerindhold over 15% og protein der var helt skævt.

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Beklager, jeg har
Forfatter: 
Dato:  30-09-2015 20:04

nok rendt med en halv vind...

 

Det var faktisk græsensilage (Wrap), som jeg sendte alle 3 gange.

Det er sikkert ikke gældende for hø...


 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  01-10-2015 20:26

Hov, nu er jeg lidt forvirret.

Hvis jeg skal sende wrap til dem (har betalt, bare ikke fået sendt afsted endnu), skal jeg så sende det i lukket plastikpose eller i 2 kuverter?

Og har I kunnet sende med "next day delivery" med Post Danmark? Det hurtigste jeg kan finde på deres hjemmeside er 2-3 hverdage. Hvis man sender afsted en mandag, mon det så er ok?


Hilsen Malene

0
0
Svar på denne tråd
 
 et til spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  01-10-2015 20:28

Lige et ekstra spørgsmål:

Hvor mange baller wrap har I taget prøver fra? Så vidt jeg husker står der på deres hjemmeside, at man skal tage fra så mange som muligt, for at det er mest repræsentabelt - men hvor mange er mange?


Hilsen Malene

0
0
Svar på denne tråd
 
 analyse
Forfatter: 
Dato:  04-10-2015 11:40

Next day osv. betyder, at du får svaret dagen efter de har modtaget prøven - ikke at du skal sende ekspres eller noget ;)

 

Jeg har altid sendt i lufttæt pose - uanset hø/wrap, en frysepose med knude på, hvor luften er trykket ud, og endnu en pose med knude udenpå - det er hvad jeg har gjort dennem 5-6 år nu....

 

Jeg har i år taget prøvemateriale fra 5 baller ud af 28 - tager altid ca. en 5 del, for at få så repræsentativ analyse som muligt ;)

 

Pøj pøj ;)

 

Hilsen Tina


Ejer af Cisco Joy og Sofus !!


En verden uden heste - føj for et mareridt !!

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 jhkjhsd
Forfatter: 
Dato:  05-10-2015 07:31

Der står bare dette på deres hjemmeside:

"If any of your samples are Grass or Haylage please post immediately after sampling in an airtight bag. If possible it would be best if it could be sent for next day delivery Monday - Thursday to ensure that samples can be stored appropriately and not deteriorate during transport."

Men jeg tror nu også bare, at jeg sender afsted m. alm. levering, for ellers bliver det vist en meget dyr affære :)


Hilsen Malene

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for hjælpen :-)
Forfatter: 
Dato:  05-10-2015 10:07

Mange tak for hjælpen :-)

- også den med postnummer!

Jeg har lige et andet spørgsmål. Klipper man wrappen/høet i små stykker?

0
0
Svar på denne tråd
 
 klipper
Forfatter: 
Dato:  06-10-2015 09:50

Jeg sendte afsted i går, og jeg tog prøver fra forskellige baller, ca en bærepose fyldt (Netto-størrelse). Det klippede jeg så i stykker á ca 10 cm, så jeg kunne blande det rigtig grundigt sammen. Og så tog jeg så det fra, som jeg sendte ind (i en frysepose på størrelse med et A4-ark).


Hilsen Malene

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pris på foderanalyse
Forfatter: 
Dato:  22-10-2015 09:40

Hej!

 

Hvad koster en Foderanalyse? Er der rabat ved flere?

 

Jeg har lige kort været inde på siden, kan ikke lige finde det. Måske mine sproglige kompetencer er for begrænsede... Eller måske fordi jeg kun har smartphone...

 

Er der nogen der ved hvor stor forskel der er i sukkerindhold på wrap ktr tørt hø?

 

 

Tak!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 foderanalyse
Forfatter: 
Dato:  23-10-2015 14:36

En foderanalyse i England koster omkring 150 kr., plus porto til forsendelse af grovfoder-prøven.

 

Dit spørgsmål omkring forskellen på Hø og wrap kan netop ikke besvares uden en prøve.

 

Sukkerindhold i hø kan være meget højere end i wrap og omvendt. Har sågar set frøgræs med højere sukker, fordøjelighed og kalorier end wrap/hø, så det er derfor analyserne er så vigtige.

 

Der har været mange skrøner omkring sukkerindhold i hø og wrap, men du kan hverken se eller lugte eller gætte dig frem, selvom nogle sælgere påstår dette

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  23-10-2015 15:37

Tak! Det var noget billiger end jeg havde hørt rygter om!

 

Så må jeg lige sætte mig ordentlig ind i hvordanman gør !

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider