Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 fedende tilskud til gammel hest?
Forfatter: 
Dato:  10-09-2015 07:40

hvad er det bedste man kan smide i hestens foder når man vil fede den op. den får senior foder og går på græs...Er det olie? eller? kom med ideer.hesten er 25 år og har fået ordnet tænder


0
0
Svar på denne tråd
 
 stråfoder
Forfatter: 
Dato:  10-09-2015 07:57

et godt stråfoder dvs hø eller wrap i store mængder plejer at fede.

 

Eller sætte mængden af krybbefoder op hvis det den pt får ikek feder.

Olie feder også- men giver også energi.....

 

 

hvilket seniorfoder får den og i hvilke mængder ?

 

 

Karina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foder til ældre hest
Forfatter: 
Dato:  10-09-2015 11:16
Jeg har med held givet mine ældre heste majs flager, alm mad olie, som majs eller solsikke olie. 0,5 dl pr måltid da det ellers smager for meget igennem og de vil ikke æde det. Mælkepulver til kalve ka også drysses over foderet med en håndfuld hver gang.
Ved siden af det har de fået valset sort havre og hø ad libitum. De er alle blevet godt runde om måsen.

Husk at få chekket for orm, da det ellers er umuligt at få den i go foderstand.

 

 

Hvis livet føles lidt tungt og dagene ik blir helt som du vil.

Se da på livet som en hanhund: Ka det ik slikkes på el spises, pis på det og gå videre

0
0
Svar på denne tråd
 
 Godt med stivelse...
Forfatter: 
Dato:  10-09-2015 18:50

....enten i form af et færdigfoder med højt indhold af dette, eller varmebehandlet majs, byg, hvede.

 

Hvad enten man kan lide det eller ej, er stivelse meget lettere at fordøje end både olie og fibre, det gælder ikke mindst for ældre heste. Pga. ringere udnyttelse af fibre kan man også med fordel anvende tidligt slået hø/wrap, hvor indeholdet af letfordøjelige cellevægge (NDF) er højere end i grovfoder der er høstet sent, så tjek analysen af dit hø:-)


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

1
0
Svar på denne tråd
 
 foder.....
Forfatter: 
Dato:  11-09-2015 11:40

Min Chanell på 27 år, har også udfordringer med at holde vægten. Ad libitum kvalitetswrap og vitamin/mineral er ikke nok til, at hun kan holde huld. Jeg har afprøvet Equijewel og ren olie, men Chanell er kræsen og nægter at spise det.

 

Jeg er ikke fan af stivelse i store mængder, for selvom hesten muligvis bliver fed af det, så bringer det en masse andre problemer med sig(især hos ældre heste) i form af stor risiko for mavesår, Cushings, EMS, forfangenhed, gæringskolik osv. Min Chanell får desuden meget tynd afføring, hvis der er en høj andel af stivelse i foderet og jeg har fået lavet en Cushings test på hende, hvor hun ligger lige på grænsen til at være positiv.

 

Jeg fodrer med CushCareCondition fra Brogaarden, som er et fuldfoder, der er lavet til heste, der udover at have problemer med at holde vægten, også er stivelsesfølsomme eller som lider af stofskiftesygdomme som Cushings eller EMS. Det har en lav andel stivelse(6%) og sukker(4%), men til gengæld er det propfyldt med masser af fedende olier og fibre.

Jeg oplever ikke problemer med Chanells fordøjelse på dette foder, hun ser knaldgodt ud og hun gider æde det.

 

www.brogaarden.eu/media/ CushCare0215.pdf

 

Billede

Chanell 27 år.

 


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

1
0
Svar på denne tråd
 
 Linamix
Forfatter: 
Dato:  12-09-2015 10:13

Jeg er stor fan af Linamix fra Equifirst. Masser af kalorier fra hørfrø og uden tilsættelse af alskens vitaminer mv. Dvs. du kan blot supplere dit normale foder op med det, uden at skulle i gang med den store vitaminregnemaskine. Nemt at udfodre, da det er pelleteret.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Bom bom
Forfatter: 
Dato:  12-09-2015 13:49

Et foder der indeholder næsten det samme som Linamix er Bodyboost fra Equsana til 150.- for en sæk.

Det indeholder lidt flere FE end Linamix, men ingen stivelse eller vitaminer :-)


 

 

 

Venlig hilsen Gitte

2
0
Svar på denne tråd
 
 Senior mix
Forfatter: 
Dato:  03-10-2015 14:54

Jeg har gode erfaringer med Brogaardens "Senior Diet", som min hest blev fodret med nogle vintre i streg, hvor jeg havde svært ved at holde huld på hende.

Ellers vil jeg give den masser af hø/wrap (alt det, den kan spise), evt. supplere foder med olie, lucerne og ekstra korn


Med venlig hilsen

Zandra

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opblødt foder
Forfatter: 
Dato:  03-10-2015 23:22

Det skulle være en god idé, at give ældre heste opblødt foder. Hvis de vel og mærke har problemer med at tygge ordenligt. Så måske kan den have glæde af roepiller, agrobs Wiesenflakes, opblødte fiberpiller eller mash. Det skulle være nemmere for dem at tygge og dermed øge både fordøjelsen og ædelysten.

 

Om om det er aktuelt lige for din hest ved jeg ikke, men det kan da være værd at undersøge.

1
0
Svar på denne tråd
 
 til ældre og yngre
Forfatter: 
Dato:  04-10-2015 08:52

Tænker, at Chia kunne være aktuelt for dig og dine heste. Det er let at fordøje, det giver tilskud af olier, proteiner og fibre, og samatidig beskytter det hestens sarte tarm.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Linamix
Forfatter: 
Dato:  04-10-2015 15:26

Jeg vil også til enhver tid anbefale Linamix til en gammel hest, bruger det selv til min 31årige pony, hun har fået det i flere år og trives rigtig godt med det.

 

I denne uge har Danish Agro shoppen det på tilbud til 199kr for en 20kg sæk.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Horsespeed
Forfatter: 
Dato:  09-10-2015 12:28

Jeg plejer supplerer det alm. foder med Horsespeed fra Dangrønt. Det er masser af olie, melasse, hørfrø og knækket majs og er rimelig billigt i indkøb (ca 130 for 18 kg.). Fungere super på mine heste :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Horse kspeed
Forfatter: 
Dato:  19-10-2015 16:30

er ikke et optimalt hestefoder, pga majsen ikke er varmebehandlet men kun knækket. Heste kan ikke fordøje majs optimalt med mindre det er varmebehandlet

0
0
Svar på denne tråd
 
 prøv noget andet
Forfatter: 
Dato:  20-10-2015 06:46

jeg synes du skal prøve at fodre din gamle hest med chia. Der er masser af olie, og det er med til at justere stofskiftet m.m.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider