Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Diarre i vinterperioden
Forfatter: 
Dato:  25-07-2015 11:23

Jeg har en ældre hest på 24 år. Sidste år i oktober fik han diarre og det varede indtil han kom på sommergræs i april. Diarren var meget tynd, dårlig lugt, og løb ned af benene og sad i halen. Krævede en del rengøring. :( han er alfa-han i den lille flok og var ikke påvirket adfærdsmæssigt af diarren. Han har lidt tandproblemer. Kindtænder er slidte og tyggefladerne mødes ikke særligt godt. Samt er ved at være slidt ned, så det nærmer sig at tandrødder blottes og derved dør tænderne. Han får raspet tænder/ tjekket dem ca 2 gange årligt. Min. 1 gang årligt netop fordi han slider dem så dårligt at de laver kroge og gror ind i kinderne. Har yderligere tabt 2 fortænder i undermunden sidste vinter. Der er afprøvet med hø ( græs der er slået og lavet til baller, olier, loppefrøskaller og noget pulver der skulle forbedre tarmfloraen( købt ved dyrlægen), altsammen uden held. Det undrer mig at han ikke har diarre her i sommerperioden og frygter for vinterperioden. Han får foder fra brogaarden - nr 8 til seniorer samt speedi beet. Det får han ligeledes her i sommerperioden. Wraphø får han om vinteren samt halm.

Jeg tænker der må være noget omkring at han måske spiser jord om vinteren? Samt hans tænder er dårlige. Han er fuldblod og har altid lagt i den lidt tynde ende. Ser dog godt ud her til sommer, men var tyndere i vinters end han har været før. :( Hvad tænker I når I læser ovenstående?


Lene Jensen
0
0
Svar på denne tråd
 
 Vådt wrap
Forfatter: 
Dato:  25-07-2015 14:04

Normalt anbefaler man jo at skifte fra wrap til hø (hvilket du har prøvet) el meget tør wrap, hvis hesten har diarré. Men jeg mindes at have læst om et lignende tilfælde herinde, hvor ejeren havde succes med at give hesten(e) meget våd wrap. Så det var måske et forsøg værd at prøve at give ham "ko-wrap", hvis du kan finde noget.


0
1
Svar på denne tråd
 
 
 Jeg fandt faktisk
Forfatter: 
Dato:  27-07-2015 16:59

Noget interessant. Ikke lige i denne artikel der er linket til men på selve hjemmesiden omkring fordøjelsessystemet. Enten for lidt grovfoder,for meget stivelse eller stress. Jeg vil undersøge for meget stivelse. Tror ikke de to andre er relevante. Vil tale med min dyrlæge omkring det. Jeg kan desværre ikke gøre meget ved hans tænder, andet hvad jeg gør i for vejen. Så tak for linket. :)


Lene Jensen
1
0
Svar på denne tråd
 
 Diarre
Forfatter: 
Dato:  03-08-2015 12:24

Jeg har bøvlet med det sammen med min hest. Jeg har prøvet alt virkelig alt og det eneste jeg har kunne få til at stoppe diarren der er sacc gærkultur.

Det var svært at få hesten til at spise det da det lugter meget grimt. Men da hun endelig beygndte at spise det, begyndte det hurtigt at hjælpe. I starten fik hun det hver dag og nu får hun det kun når hun får diarre.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 vinterfodring
Forfatter: 
Dato:  17-08-2015 08:44

Min 21-årige har de seneste år haft problemer med wrappen.

1-slæt giver meget våd afføring, med mindre han også proppes med store mængder frøgræs

2-slæt og afføringen er fin.

 

Diverse tilskud har absolut ingen effekt.


Mvh

Charlotte

 

T-shirt-butikken.dk - også t-shirts med hestemotiv

0
0
Svar på denne tråd
 
 Diarré
Forfatter: 
Dato:  20-08-2015 14:17

Hej Lene

 

jeg har samme problem på 4-5 år med min lille shetter. Jeg er nået frem til den konklusion at lige så snart det begynder at blive vinter og der ikke er så meget græs mere så starter det, og varer ved ind til forår. Lorten er sådan set ok ind imellem, og til andre tider lidt tynde, men der løber sådan nogle lortesaft ud af numsen på ham efter afføring som smører hale og bagparti ind. Min bedste løsning til ham er intet wrap overhovedet kun hø, det hjælper en del og er til at holde ud. (Wrap tåler han dog fint om sommeren) men overhovedet ikke vinter, hvis jeg vil holde det lidt nede.

håber det kan hjælpe dig lidt

 

mvh Betina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Man kunne jo også
Forfatter: 
Dato:  03-09-2015 11:34

prøve at give noget yoghurt naturel. Det er godt for maven. Det skal nok gives dagligt i et stykke tid :-)Held og lykke


Lene

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-09-2015 22:25

Jeg har en der bøvler med maven om vinteren og jeg har også prøvet meget, min har haft rimelig fin mave hele sommeren

Jeg har så lige startet op på DIvet fra Vetcur da jeg har hørt godt om det, nu er jeg startet i god tid inden det plejer at starte op sådan forebyggende og håber på vi så den vej kan få en god vinter

Har du prøvet fiberpiller syntes det har virket fantastisk her i sommer hvis en har haft optræk til lidt dårlig mave så har det kunne redde det, ikke en hvilken som helst fiber pille men dem fra Equisana der hedder Health fiber faktisk har 2-3 dl gjort en stor forskel om dagen til mine islændere

Har lige købt en produkt i Tyskland mod ko kasser til hvis det alligevel går galt i vinter Darm/Regulator fra Marstall

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider