Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Jordfold
Forfatter: 
Dato:  11-07-2015 15:40

Hej HN,

Jeg står i den situation at jeg på et tidspunkt skal have min hest hjem og stå. Min hest skal stå på jordfold, grundet forfangenhed. Hesten skal selvfølgelig ikke stå alene. Jeg vil derfor gerne have mig en shetlænder, men dette ville jo kræve en shetlæder som ville kunne "leve" med at stå på jordfold.

Hvordan ville i gribe dette an?

mvh.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-07-2015 19:36

de fleste shetlænder har samme problem, så det er ikke noget problem at sætte begge på jordfold.

 



1
0
Svar på denne tråd
 
 vandrefold
Forfatter: 
Dato:  12-07-2015 06:43

Enig. Shetlændere tåler - som regel - heller ikke ret meget græs.

 

Men hvis du kunne lave en vandresti, så kan hestene stadig få noget af deres behov opfyldt, at vandre og søge føde. Det betyder virkelig meget for dem

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan
Forfatter: 
Dato:  12-07-2015 20:55

Hvordan tænker du at lave denne? Jeg står nemlig og skal "lave" folden inden for de næste måneder :)


Gør livet til en fest, rid islandsk hest <3.

0
0
Svar på denne tråd
 
 paddock paradise
Forfatter: 
Dato:  13-07-2015 07:44

Hej, Jamen så har du jo netop mulighederne for at lave folden, så den passer til nøjsomme og forfangne

 

Jeg er ikke selv på Face, men ved at der er en gruppe på facebook, der hedder noget med "Paddock paradise" som deler masser af idéer.

 

Det kan jo laves på 1000 måder, ud fra de arealer man nu engang har til rådighed.

 

Du kan også prøve at google.

Held og lykke

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jordfold
Forfatter: 
Dato:  13-07-2015 11:41

Jeg synes det lyder fornuftigt med en selskabshest til din hest, og en shetlænder er et ganske udmærket bud, da mange af dem også har tendens til forfangenhed/overvægt. :)

Dog er der nogle ting man skal tage hensyn til, som man ikke tænker over med heste i "normal" størrelse. ;)

 

Hegnet skal have 3 tråde med den nederste tråd ca. 30 cm fra jorden, så shetlænderen ikke kan løbe under. Man bliver forbavset over hvordan de nogle gange formår at komme igennem hegnet. ;)

Stråfoder skal placeres i en højde hvor begge kan nå, og det samme med vand.

 

Her er et billede af hvordan min jordfold ser ud. På denne går min shetlænder og en venindes meget nøjsomme araber/new forest ponyhoppe her henover sommeren. Vi har ikke helt mulighed for at lave en decideret vandrefold, men vi har prøvet at placere stråfoder, vand osv. en smule strategisk, så de er nødt til at bevæge sig for at komme rundt til de forskellige ting. Vi gør meget ud af at holde dem beskæftiget og de får ofte afklippede bøgegrene, tørrede brændenælder (som forresten er rigtig godt til forfangne heste) osv. på folden i forskellige bunker, så de er aktiveret og bevæger sig. :) Bunden er primært sand, så det er ideelt til forfangne heste.

Billede

 

Der er lidt arbejde i at have dem på jordfold, da jeg gerne vil have at de har noget i maverne det meste af tiden. Dagen ser derfor således ud:

Kl. 7: De får foder i deres spande og en 1 skive halm til deling fordelt på flere steder.
Kl. 8: De får to hø-net ud, som bliver hængt op på høstationerne.
Kl. 16.45: De får foder i deres spande og 2 skiver halm til deling fordelt på flere steder.
Kl. 22: De får foder i deres spande og to hø-net ud, som bliver hængt op på hø-stationerne.

 

Om vinteren er arealet delt i to på midten fra vandkopperne og op, og så går der to heste på hver fold. Det er ikke de største vinterfolde, men de er tørre det meste af året og hestene står ude mellem 10 og 12 timer i døgnet i vinterhalvåret.

Jeg håber at ovenstående måske kan give dig lidt idéer, og har du spørgsmål er du meget velkommen til at spørge løs. :)


Sagde Josephine

Med sine to soulmates og guldklumper M & N <3

 

Løsdrift med hestevelfærd i højsædet?
Så tag et kig på Kærgården i Farum med nyanlagte vandrefolde.

www.facebook.com/pages/ K%C3%A6rg%C3%A5rden ...

2
0
Svar på denne tråd
 
 paddock paradise/vandrefold
Forfatter: 
Dato:  03-08-2015 15:15

Jeg vil helt klart også anbefale at lave vandrefold- og det behøver ikke at være shetlænder som selskab. Alle heste kan fungere i vandrefold. Jeg har to heste som heller ikke tåler græsset for godt og især den ene bliver alt for tyk og så har jeg en som sagtens ville kunne tåle græs, men som ikke får det, fordi de andre ikke kan tåle det. Sidste år havde jeg jordfold på ca. 800 kvm og lukkede så på græs 2- 4 timer dagligt. Men han blev stadig tyk og jeg har så senere læst mig til, at hvis de går få timer på græs så æder de bare det hurtigere + at på jordfolden der stod de bare stille ved deres hønet hele døgnet og så i øvrigt triste ud.

Derfor besluttede jeg, at når jeg alligevel skulle fodre hele året, så kunne jeg lige så godt afholde dem helt fra græs og lave en mere spændende jordfold. Så nu har de jordfolden på de ca. 800 kvm og så har de en sti på ca. 250 meter, rundt om den ene lille græsfold. Det er planen den skal udvides yderligere til næste år. Men allerede nu er det nogle helt anderledes glade heste jeg har. Nu står de kun og hænger, når de holder hvil midt på dagen, ellers vandre de rundt og rundt til de forskellige foderpladser og vand på stien :-).


Rikke med Thor og Fancy

Uddannet Fysiurgisk Hesteterapeut, se mere her:

 www.optimerethesteterapi.dk/

www.facebook.com/ optimerethesteterapi

 

 

Sov sødt min Katinka

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider