Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 SPAOPD (RAO)
Forfatter: 
Dato:  29-06-2015 20:22

Hej HN´er.

 

Hvad har i af erfaring med heste med SPAOPD? Som er summer pasture-associated RAO.

Jeg har en 18 årig ponyvallak, som jeg mistænker lider af dette. Har har støvallergi, men der er aldrig problemer i vinterhalvåret. Han har helt klart pollenallergi også, dog uvist hvad han er allergisk overfor. Han har lige haft en luftvejsinfektion, som selvfølgeligb lev behandlet med smertestillende og antibiotika va dyrlægen. Dyrlægen kunne høre, at der er kronisk skade på lungerne. Han hoster lidt og har besværet vejrtrækning - hiver efter vejret/hørbar vejrtrækning og bruger tydeligt bugmusklerne i vejrtrækningen. Han er i behandling med binyrebarkhormon pt. Desværre synes jeg ikke at kunne se den store effekt.

 

Dyrlægen mener ikke at det kan svare sig, at undersøge hvad han er allergisk overfor ej heller at få udviklet vacciner. Han vil heller ikke have gavn af inhalator

Jeg har fået en sirup ved dyrlægen, som han kan få i foderet efter end behandling med binyrebarkhormon, som skulle være bronkieudvidende.På æsken har hun skrevet ROA- derfor formoder jeg, at det er denne dignose ponyen har. Hun har ikke givet en egentlig diagnose. Derudover har hun anbefalet en urteblanding, som kan bruges forebyggende.

 

Hvad har i erfaring med af foder/tilskud eller andet, der kan hjælpe en sådan hest?

Altså noget, som kan lindre og hjælpe hans vejrtrækning?

Jeg overvejer om et mulenet kan hjælpe, men jeg ved ikke om de virker mod pollen.

 

Jeg har den stående hjemme pt. på døgnfold, på en fold med sparsomt græs og mest ukrudt. Den går på en fold for sig selv, ved siden af resten af flokken, da den selv skal bestemme, hvor meget den bevæger sig, da bevægelse påvirker vejrtrækningen (Den er nederst i hierarkiet, og bliver derfor flyttet med af de andre).

 

Jeg ønsker ikke at holde ham i live for enhver pris, jeg overvejer allerede aflivning, men ville lige undersøge om andre havde erfaring med dette.

 

 


.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-06-2015 23:33

jeg ville nok prøve noget helt andet

 

www.alternativdyrlaege.dk/ kontakt.html

 

har selv brugt hende flere gange, og hun er bare super dygtigt, og er rigtig god til dyr. kører i hele dk, hun samarbejder altid med ens egen dyrlæge.



0
0
Svar på denne tråd
 
 RAO / pollenallergi
Forfatter: 
Dato:  06-07-2015 11:22

Jeg har en fjordhest med (formodet) pollenallergi. Det startede sidste forår, hvor pollentallene var meget høje. Hun har dog kun problemer under arbejde. Ud fra symptomer og tidspunkt for problemets begyndelse, stillede min dyrlæge også diagnosen RAO som følge af pollenallergi. Hun turde dog ikke behandle med steroider, da hesten har tendens til forfangenhed. Vi prøvede bla andet med indhalator, som dog kun havde begrænset effekt, og hun kunne kun skridtes det meste af sidste sommer. Jeg endte med at kontakte Lise Bang Hansen, som der også er linket til i ovenstående indlæg. Vi har ikke fået helt has på problemet endnu, men det går den rigtige vej. Det er det eneste jeg har prøvet, der har givet et reelt resultat.

 

Birgitte


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider