Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Mine erfaringer - Lagermideallergi.
Forfatter: 
Dato:  07-06-2015 12:02

- Formålet med denne tråd er, at jeg vil fortælle lidt om de erfaringer jeg har gjort mig vedrørende Lagermideallergi hos min hest. Dette gør jeg fordi jeg håber lidt at andre der måske står i samme situation, eller har mistanke om det, kan måske drage nytte af de produkter og forsøg jeg har forsøgt mig med...

 

Denne tråd er ikke mening at man skal "spare" en dyrelæge, og jeg vil altid opfordre at søge proff. rådgivning. Alle disse tiltag er blev gjort i samråd med min dyrelæge....

 

Lidt kort baggrunds info:

PRE hest på snart 5 år. Importeret fra Mallaga for snart 3 år siden. Det første år var der ingen symptomer, året efter 8sensommeren) kom der fra den ene dag til den anden, store knopper som kløet voldsom. jeg troede det var bremsebid i starten.

Fik taget hud prøve, og dyrelæge konstateret det var staffilikok angreb pga. jordbakterier. Efter en uge på pencelin, og vask i special shampo og intet hjalp (ud over han ikke kan tåle pincellin), valgte jeg at få taget en blodprøve.

Her påviste den at han havde Lagermideallergi.

(ikke udslag på andet).

 

har blandet andet også oprettet denne tråd:

www.heste-nettet.dk/forum/5/673449/ 673449/

 

konsentraionen er størst omkring undersiden af halsen.

Den første sommer hvor det lige var startet og var "nyt" havde han kløe, men ikke på manisk vis.

Det var også i mindre omfang på hans forben, højre has, og en smule på ryggen samt lysken og haleroden (2-6 knopper højest.)

Vil forsøge at tage billeder snarest muligt....

 

dags dato - i dag er det sådan set at han aldrig har sluppet af med de knopper på hans hals.

De kommer og går lidt i perioder....

Han får da nye knopper, men ikke i samme omfang mere.

Det kløer ikke rigtig, og det minder mest om alt en form for sårskorpe, man kan pille af. Jeg har enortm svært ved at sætte en finger på hvad der "tricker det", da dem han har nu er kontinuerlige, og ikke har ændret sig, trods han går på sommergræs, og ikke er i kontakt med halm.

 

Min Dyrelæge fortalte at nu skulle jeg gøre følgende:

  • Tørt foder dvs. alt foder skulle opblødes. (hesten har fåët roepiller i al sin tid i Dk, og han er sindsygt glad for det, så det skulle dog ikke ændres)
  • Støvsuge hans boks.
  • finde andet strøelsesmiddel i stedet for halm.
  • Op dossere han zink indtag, da dette kunne hjælpe ham.

 

Jeg har så gjort følgende opdagelser for min hest:

  • halm bevaret. Han får sjovt nok ikke knopper af at ligge i halmen. Jeg vil jo mene, at så vil han have knopoper hen af siden eller under maven, men det er det eneste sted han sjovt nok ikke får dem. Overvejer dog at starte op med andet strøelse til vinter.
  • Equsana vitamin blandinger tricket ham (både sommer vit, minivit og deres "caps" mineraler). Valgte at jeg ville skifte over til organisk mineraler. Kræsenpinden nægtet at æde mineralerne fra St. Hippotlyt, så det var en fuser. Forsøgte med Horslux vit. i pilleform. dem er han meget begejstret for.
  • Det første år så jeg efter et par dages fodring med Horselux***, en tydelig forandring, i reduktion af knopper. Han får det stadig den dag i dag. Dette kan jeg anbefale andre!
  • Hestaplus Zink kur fra St. Hippolyt virket også rigtig godt, , men desværre kun i en kortere periode. Her i anden omgang har den haft ingen effekt. Dog vil jeg stadig anbefale dette.
  • Urter. Jeg er stor fortaler til at bruge urter. Desværre har det ikke haft en effekt hos min mule efter knap 3 mdr. forsøg af min egen special urte bladning: Tørret brændenelle, Hyben, tang og pebermynte(for at fremme ædelysten). Han spiser det med velbehag nu, men var ikke super begejstret for tangen i starten.
  • Klorhexesinshampo. Har ikke hjulpet...
  • Ekholms Hest deo/ Ekholms Hest prob deo. Har ikke hjulpet....

  • Virkones. blev anbefalet at duppe knopperne i en blading 1:5, med et lille stykke vat. hjalp ikke, og syntes faktisk knopperne hævet mere op af den grund.

  • Æbelcider. Virket ikke, og kræet nægtet at æde det (nok pga. den sure lugt).

  • Hvidløg. Nægtet at æde det....

  • Hysterisk regøring og vask af saddelungerlag, strigler, fodertønder mm. Ingen effekt.... (brugte neutral vaskemiddel.)

*** grunden til at valget blandt andet blev horselux, er fordi deres konsentration af zink er ret høj i deres vit,. blanding, og så det er organsik, som har haft en effekt på min hest.

 

jeg vil dog gøre et forsøg med at prøve følgende i nærmeste fremtid:

- B-glucan max fra Equidan Vetline.

- Rød solhat kur i tre uger.

Har også en række andre urter jeg vil prøve med så som Buerre snerre, kamille og morgenfrue.

 

Jeg håber det vil hjælpe andre i ligende situation, og forhåbentlig - blive helt knop fri.

spørgsmål, Kritik og kommentart er meget velkommen!

 


"Et godt hestemenneske hør når hans hest Taler til ham...

Et stor hestemenneske høre når hans hest hvisker til ham....

- men et dårligt hestemenneske hør ikke engang når hans hest skriger til ham!"

1
0
Svar på denne tråd
 
 lidt billeder til opfølgning....
Forfatter: 
Dato:  14-06-2015 22:12

- Har lige haft mulighed for at tage et par billeder af hvordan de omtalte knopper ser ud på min hest:

 

Billede

- Det første billede, er en af de flager jeg kan pille af, når det er i "slut" perioden. De er tørre, og minder mest af alt en blanding mellem en sårskorpe og et skæl. Det er tørt, og uden væske.

 

Billede

- Billed nr. 2 kan man se han er lidt spættet på underhalsen, hvis man ser godt efter, kan man godt fornemme han er lidt bulet/spættet i pelsen. Dette er de omtalte knopper.

 

Indput og kommentar er stadig meget velkommende, og jeg håber at min tråd har/vil hjælpe andre i ligende situation.

(Billederne er taget 7/6 - 2015....)

 


"Et godt hestemenneske hør når hans hest Taler til ham...

Et stor hestemenneske høre når hans hest hvisker til ham....

- men et dårligt hestemenneske hør ikke engang når hans hest skriger til ham!"

1
0
Svar på denne tråd
 
 erfaringer
Forfatter: 
Dato:  19-06-2015 21:00

min tidligere hest havde også lagermideallegi, på et tidspunkt så meget at aflivning va på tale.

 

Det der reddede hans liv var ismovit , lavet af dyrlæge lennaert østblom,-

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sporal D shampoo
Forfatter: 
Dato:  19-06-2015 22:50

Min hest har også lagermideallergi, og har lidt af en hudbetændelse, der ligner det du beskriver. Blev behandlet med alskens shampoos, penicillin og sågar binyrebarkhormon. Jeg faldt over Sporal D shampoo fra Gærum Dyreklinik, som koster lidt over 100 kr. Knopperne forsvandt på under tre dage ( efter jeg havde kæmpet med dem i mange måneder). Der er helt klart værd at prøve og meget nemt at have med at gøre,

 

Venlig hilsen

Eva

0
0
Svar på denne tråd
 
 :-) :-) :-)
Forfatter: 
Dato:  21-06-2015 10:03
Admiral2:
Tak for dit indput. Det må ha' været forfærdeligt for din hest mens det stod. Kan kun forestille mig det.... Godt den har det godt igen. :-)


Eva P:
Tak for indput.
OK, jeg tror jeg faktisk vil prøve den shampo. :-)

Min dyrlæge klør sig også lidt i håret, over at han stadig har det om sommeren....når han er på sommergræsning og udenfor 24 timer.
Jeg kan heller ikke lure det mere.

Mange tak for begge jeres indput!.... Det var super sødt af jer :-)

"Et godt hestemenneske hør når hans hest Taler til ham...

Et stor hestemenneske høre når hans hest hvisker til ham....

- men et dårligt hestemenneske hør ikke engang når hans hest skriger til ham!"

0
0
Svar på denne tråd
 
 immunforsvar
Forfatter: 
Dato:  22-06-2015 13:18

Allegi er et spørgsmål om at booste deres immunforsvar og det gør ismovit til ug...min havde også kun allegi om sommeren men i en svær grad

 

Ismovit er nemt at give og i den billige ende...jeg har set 2 heste redde livet og enda blive rideheste igen så billig og nem løsning...

 

min fik 2 spande i træk og efterfølgende en kur hvert forår inden pollen mm fik sit tag

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ismovit....
Forfatter: 
Dato:  22-06-2015 19:41
Ja, det er nemlig rigtig.
Det er også det jeg vil forsøge at gøre for ham.
Derfor er det super fedt med erfaringer som dine, og andres.
Han er ikke hårdt plaget med kløe og knopper, og kan se at knopperne reduceres kraftigt, når det har regnet.

Han har så også fået et flået bid, som jeg fik fjernet ret hurtigt, men alligevel har han en lille, hård knude på størrelse med en 50 øre hvor den har sat.

Hvad hed det ud over ismovit?....
Tænker om der er mange variationer, og i så fald - hvad hed den du brugte?.... :-)

"Et godt hestemenneske hør når hans hest Taler til ham...

Et stor hestemenneske høre når hans hest hvisker til ham....

- men et dårligt hestemenneske hør ikke engang når hans hest skriger til ham!"

0
0
Svar på denne tråd
 
 opdatering på lagermide situationen.
Forfatter: 
Dato:  01-08-2015 10:38

Har nu haft prøvet Sporal D shampoen. Koster 136 kr, og fik hold i den hos Frisenborg Apotek.

- det hjælper helt klart på kløen på hans hals, men det har IKKE fjernet knobberne.

 

Der ud over har jeg forsøgt andre tiltag:

 

- Har prøvet at give ham Mûslie foder, for at se om de "tricker" knobberne som dyrelægen sagde det jo ville gøre, men må konstatere at det gør hverken til eller fra. Han får hverken IKKE flere knopper af at få tørt foder.

 

- Har prøvet kur med morgenfrue - igen effekt.

- Kamille - Ingen effekt.

- hjemmelavet blanding med Tang, Pebermynte (for smagens skyld), brændenelle og hyben - ingen effekt.

- Hørfrøolie fra Equidan(omega 3-6-9) syntes jeg havde en lille, men posetiv effekt på ham. Knobber reduceret, kløe mindsket.

 

vil stadig forsøge med:

- B-glucan max fra Equidan Vetline.

- Rød solhat kur i tre uger.

- evt. en kur med Buerre snerre.

 


"Et godt hestemenneske hør når hans hest Taler til ham...

Et stor hestemenneske høre når hans hest hvisker til ham....

- men et dårligt hestemenneske hør ikke engang når hans hest skriger til ham!"

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider