Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hjææælp
Forfatter: 
Dato:  23-05-2015 10:08

Hej alle!!

 

Jeg har netop lige fået en hest i nonfirmations gave, jeg har haft hende i ca. 3 uger.. hun har ikke været redet i over 2 år og har stået stille i en stald eller på fold. hun var sendt til tilridning for 2 år siden, men er ikke blevet redet siden. Derfor har jeg jo skulle tage det med ro og være utrolig forsigtig mht. hendes genoptræning, jeg har skridtet og travet hende meget lidt, og longeret gået en masse ture og hun har været på fold. Så er i foregårs red jeg tur og hun satte i gallop på stranden, jeg nød det og tænkte ikke mere over det, det blev ikke til meget gallop da hun ikke skulle overanstenges, dog da jeg kom op på stien hvor der er grus og små sten haltede hun på højre forben, jeg fik en kæmpe klump i halsen og hoppede af hende, og gik hele vejen hjem. Da vi var tilbage til stalden bedte jeg en fra gården om at kigge på hende, også for at bedømme hvilket ben hun har var halt på, det viste sig så at være højre forben, jeg vaskede hendes ben med koldt vand, tjekkede hendes hove og mærkede hendes ben. De er ikke hævet og heller ikke varme. Min mor ringer til dyrelæge imorgen! indtil videre står hun stille i boksen, da det ser udtil hun er meget øm. syntes I at hun kan komme på sygefold? hun for meget opmærksomhed i boksen og bliver taget ud og striglet. PS. hun er kun 6 år og hun er gået igennem handelsundersøgelsen!!

MEN! jeg vil bare høre jer om hvad der kunne være gået galt! jeg er dybt ulykkelig for det er min skyld...

mvh.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-05-2015 18:21

utrænede led og sener har det rigtigt slemt med høj fart og blød bund. Hvis du ikke har redet mage kilometer på fast bund, men mest arbejdet på bane og i ridehal, så er der reelt meget lidt, som kan beskytte hestens ben i høj fart på en strandbred.

 

Og så kommer der desværre let en seneskade..

 

MEN det kan jo også være alt muligt andet- lad nu dyrlæge se på det og indtil da, lad hesten blive i totalt ro, er det en seneskade, er det nemlig det bedste for den.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Sko???
Forfatter: 
Dato:  23-05-2015 20:05

Går hun uden sko??

 

Så kunne hun meget nemt blive ømtået af at blive redet, især hvis hun ikke er blevet brugt så meget før.

Især fra overgang fra blød bund til grus/små-sten??

1
0
Svar på denne tråd
 
 Halt hest.
Forfatter: 
Dato:  24-05-2015 11:35

 

Tillykke med hesten. Tror altså ikke det er din skyld!

 

Når det er sagt, så syntes jeg det er bekymrende at du har fået en hest som har stået stille i 2 år, især hendes alder taget i betragtning. Du skal have en hest som skal kunne rides på, men har fået en som har stået stille i flere år..

 

Det er godt du får dyrlæge til at se på hesten igen. Måske du skal have hende i røngten, hvis hun ikke har været det?

 

Når det er sagt, så håber jeg det bedste for dig og hesten. :)


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

Viden om vind:

vind-alarm-danmark.eu

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 genoptræning
Forfatter: 
Dato:  24-05-2015 18:29

Det er alt alt for tidligt at ride en egentlig tur på en hest der har stået stille så længe.

Efter 3 uger med genoptræning, skulle hun sådan set ikke andet end masser af skridt og en lille smule trav.

 

Kondition tager ikke så lang tid at opbygge (men selv konditionen kan dårligt være klar til turridning med galop allerede), men sener og led tager lang tid om at blive tilstrækkeligt stærk til "rigtig" ridning

-regn med et halvt års tid, før den kan rides helt almindeligt uden forbehold, og det forudsat den ikke har pådraget sig væsentlig skade nu.

 

Du kan sagtens være heldig at hun bare har trådt forkert, er ømtået (hvis hun går uden sko) e.l.

Det kan osse være en overanstrengelse, og i så fald afhænger det videre forløb jo af hvad der er overanstrengt og hvor slemt.

 

Har du mulighed for at sætte hende på en lille sygefold (så lille at hun ikke kan løbe rundt) så kan det være en fin løsning



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

3
0
Svar på denne tråd
 
 hvordan står det til?
Forfatter: 
Dato:  28-05-2015 22:45

Har du haft dyrlægen forbi? Og i så fald, hvad blev resultatet?



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider