Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Overbelastede slimsække.
Forfatter: 
Dato:  18-05-2015 15:05

Hej derude.
Min 8-års dressurhest har fået sig en diagnose, der hedder overbelastet slimsæk i hver forhov. Dyrlægen er optimistisk, men jeg kan mærke, at panikken alligevel breder sig en anelse hér i det lille hjem. Da han fik diagnosen, skulle jeg skridte ham 20 minutter dagligt i 3 uger, og så skulle han til tjek igen. (Han blev også behandlet med binyrebarkhormon direkte i slimsækkene, samt antiinflammatorisk medicin med hjem til en uge. Plus at der kom en smed ud og lagde specialbeslag på forbenene.) Det var vi så for 14 dage siden, og han var stadig ikke ok. Pudsigt nok var han dér halt på det modsatte forben, men Doktor Dyr mente, at det højst sandsynligt var pga en fæl sur stråle, han i mellemtiden havde raget til sig. -Altså hesten... For en sikkerheds skyld blev han igen behandlet med binyrebarkhormon i pgl. hov. Så vi var de heldige vindere af en omgang mere af 3 ugers skridt, og så til tjek igen, hvilket vi så skal om en uge.
Jeg ved godt at dyrlægen er optimistisk, men jeg må indrømme at jeg alligevel er lidt angst for om han nu bliver ok igen.
Hvad er jeres erfaring med dette syndrom? Kom endelig hid med hvad I har oplevet; jeg er lige ved at gå til af uvished. Jeg har sådan en grim fornemmelse, I ved. Jeg håber virkelig at det bare er angst og spekulationer, fordi jeg er uvant med at han fejler noget.
Håber at høre erfaringer; store som små; gode som dårlige.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-05-2015 19:35

Er der slet ingen derude, der har erfaring med dette? :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hm......
Forfatter: 
Dato:  21-05-2015 09:15

Hm....min står med samme diagnose og var efter 3 uger heller ikke rengående. Hun har så fået Metacam og jeg skridter nu også 3 uger igen. Jeg har valgt at supplere med Lamin og hun går hver dage ude en time på lille paddock med hendes veninde.

Jeg har heller ikke den bedste fornemmelse i maven...men jeg tror at sådanne betændelsestilstande tager laaaaaang tid. Hvis hun stadigt ikke er rengående om 3 uger så ryger hun på sommergræs og så kigger vi på hende igen til vinter. Jeg tror ikke umiddelbart at det er aflivningsgrund i første omgang, og flere i den stald jeg står har haft heste de bare har skridtet i nogle uger og så langsomt har kunne genoptræne med trav på lange lige strækninger. Stævner bliver det helt sikkert ikke til i år, men pyt, bare hun er god igen næste år. Evt kan hun blive mor i stedet hvis det trækker ud.

Grunden til tilstanden var smedearbejdet? Har dyrlægen fortalt dig hvad han tror grunden til at din hyp blev urentgående??

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-05-2015 11:41

nu er betændelse i slimsækkende den første advarsel- og det skal stoppes før at den bliver kronisk.

Binyrebarkhormon er skrappe sager, som skal håndteres varsomt. Din hest har fået den klassiske behandling: binyrebark, efterfulgt af et NSAID-middel (sikkert metacam eller qadrisol)og formålet er at slå betændelsen ned.

 

Men det er ren og skær brandslukning, hvis ikke du for gjort noget ved det som har udløst situationen.Din hest lider af forstadiet til "hov-senebensbetændelse/navicular syndrom/ smerter i den bagerste del af hoven", noget som vildt mange især dressurhesete rammes af i den alder.

Jeg har min helt egen teori ( som jeg helt selv står på mål for) om at denne sygdom udløses af alt for meget ensidig træning på for blød bund. Rigtigt mange dressurheste går i ridehal 5 ud af ugens 7 dage og slimsæk-betændelsen kommer af, at den lange sene som går under hoven( den dybe bøjesene) overskrækkes en lille smule hver dag og derved skaber irritation omkring slimsække og hov/senebenet. Og hvis hesten ikke rides meget på fast bund, er senen slap og den bløde bund leder til at den overstrækkes.

En ridehusbund skal være en del fastere end man tror og en undendørsbane må ikke være tung- hvis din hest sætter dybe spor i den og ikke mindst ligesom skovler et lille "afsætsmærke", er din bund for dyb.

 

Min hest, som har gået distance, dressur, military ect..blev ramt af denne lidelse som 15 årig- vel at mærke efter en meget lang og hård vinter med nærmet ren dressurtræning. Hun havde samtidig slidt brusk i kodeledene.

 

Hun fik kenalog/hihfifthy først, derefter 4-punkt roller sko,( det er vigtigt at tåen ikke er for lanng, men bryder præcis i centruk af hoven) først med shocktamer såler, derefter uden. Jeg gav hende Adequan ( hjælper med brusken) efterfølgende og Catrophen/pentosan. ( for det almene slid en ældre hest har)

Hun fik 6 måneder fri med skridt på fast bund 3 gange ugentligt og er idag 22 og har ikke været halt siden. hun for NAF superflex som tilskud

 

Så hvis jeg var dig:

1.vær tålmodig, skaden har måske været nsten et halvt år undervejs, det tager ligeså lang tid at blive frisk igen.

2. kig på din træning og beskræring- hvad kan gøres om?

 

måske virker det surt at skulle først holde fri, og derefter skridte i skoven i 6 måneder, men den hest har mange, mange år i sig endnu, og i den sammenhæng er 6 måneder ingenting.

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-05-2015 12:17

Hej.

 

Jeg kender lidt til den sygdom - mennesker kan nemlig også blive ramt af den, hvis de overbelaster deres ben.


Det undrer mig, at din dyrlæge mener, at du skal skridte 20 minutter 3 gange om ugen i 3 uger, samtidig med at hesten får ret skrap medicin og derefter forventes den at være smertefri.

 

Irritation i slimsækkende er betændelse i slimsækkende. Det er ikke bare opstået af sig selv, det er kommet af, at slimsækkene er blevet overbelastede. Det gælder om at finde ud af, hvorfor de er blevet overbelastede! Det kan, som Leonidas er inde på, for meget dressurtræning på blød bund, det kan være, at træningen pludselig er blevet intensiveret. Det kan faktisk også skyldes en fejlstilling af hovene, som måske skal rettes med specialbeslag.

 

Man skal derfor først finde grunden til, at betændelsen opstår.

 

Når man som menneske bliver ramt af denne sygdom, så skal man undgå den aktivitet, der fremprovokerer betændelsen, indtil betændelsen faktisk er gået i sig selv. Det kan godt tage tid!

Jeg mener derfor, at det ville give mere mening med en masse ro til din hest, fremfor denne skridten. Når den fortsat skridtes, belastes slimsækkende stadig og den får ikke tid til at hele betændelsen; som den jo (medmindre det er riiigtig slemt) faktisk kan selv, stort set uden indtag af medicin i dyre domme.

 

Så jeg vil sige - omend jeg kun har erfaringer med menneskeversionen af sygdommen - at først skal du finde årsagen til, at betændelsen er opstået og fjerne den.

Derefter skal din hest have tid til at hvile, så betændelsen kan få lov til at gå i sig selv. Det tager sin tid, men det kan i langt de fleste tilfælde lade sig gøre. :)

God bedring med din hest! :)

Heidi

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-05-2015 09:23

Rart at høre lidt tilbage fra mennesker der virker som om de har erfaring med tilstanden

Min hoppe har haft tabt sine sko mange gange i løbet af vinteren og derefter lidt under hovbylder og har derfor været svær at ligge sko på fordi hun havde for lidt horn tilbage.

Smeden har derfor gjort sit bedste med det der var tilbage, men hun var desværre blever gjort skæv. Hun har nu fået lagt sko på af en special smed i samarbejde med dyrlægen og de røngtenbilleder jeg fik taget.

Krydser finre for det bedste og håber virkeligt det ikke er en dødsdom for en ellers utrolig fin hest.

Jeg vil helst klart tænke over at ligge vores træning om i løbet af vinteren, selvom jeg nu tror skaden er opstået pga dårlig hornkvalitet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 med ret beskæring og træning
Forfatter: 
Dato:  22-05-2015 13:01

Så kan de holde mange år med den diagnose.

 

Jeg havde en springhest der også fik det som 8-års. Den stod et år, fik specialbeslag på og blev genoptrænet langsomt på hårdt underlag. Den kom til at gå helt almindeligt igen og kom også til at gå Ma spring igen. Den døde 13 år gammel da vi ikke længere kunne holde den haltfri efter stævner. Havde jeg villet bruge den til skov og let dressur kunne den sagtens have gået længere. Den blev tildrenbehandlet årligt og fik ellers hyaluronsyre og kortisol i hovsenebensbursaen når den trængte.

 


 



Med venstre hånd
Line

 

 

http://linebergmann.dk/ - CassiusCam

 

http://militaryhesten.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-05-2015 18:45

Tusind tak for alle jeres fine svar! Det gav mig en ANELSE mere ro i sindet, trods det tilsyneladende ser ud som om det tager længere tid end dyrlægen regner med, men som du, Leonidas skriver, er feks. et halvt år jo bare en dråbe i havet af de år, han forhåbentlig har tilbage. :) Men hvad så; hvordan villeI gribe det an hvad angår dyrlæge? Jeg har ikke liiiige finanser til at tage til tjek og slippe i omegnen af 2000 kr hver tredie uge... Gisp!

Hvad angår grunden til hele miseren, mener dyrlægen at det skyldes fejlstilling af hovene i kombination med det ikke rette beslag, hvorfor han nu har fået specialsko på, lavet af smed i samarbejde med dyrlægen, så jeg håber at jeg kan sætte min lid til at dette fungerer. Jeg tør ihvertfald ikke andet end at fortsætte med at bruge denne smed, så han bliver kapret hver 6. uge fremover, selvom jeg nu også var glad for min gamle smed, men sådan er det bare.

Så er der lige det der med bunden. Hvordan er det nu liiige, at man finder ud af om den er for blød. Vi har på stedet to slags fiberbunde; den ene er med sådan noget hvidt fleece/filt-agtigt noget, og den anden er med noget "fnuller", der ligner farvede nullermænd til forveksling. Jeg har lidt svært ved at vurdere hårdheden af dem. Førstnævnte virker hårdere end den anden, men umiddelbart bliver der sat lige dybe aftryk i dem.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-05-2015 19:47

rigtig beskæring er første skridt- så skal hesten have ro- så send den på sommergræs, så betændelsen kan falde til ro.

næste skridt hedder alsidig træning- der skal rides nogle gode ture på fast bund, gerne asfalt/grusstier.

 

og sørg for at dressuertræningen fremover kombineres med disse ture min. 2 gange om ugen, så skulle hestens sener gerne kunne holde til ridehallen.

 

Men ridehal er og bliver ikke det hesteben er lavet til, så skal de holde til volter og deslige i mange år, så skal den have lagt nogle kilomters senetræning i sig.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Leonidas
Forfatter: 
Dato:  26-05-2015 10:44

Leonidas indlæg lyder rigtig fornuftigt. Jeg tror desværre vi i vores ensidig træning ligger grunden til mange skader på vires heste :-(

Så alsidig træning, og især ridning på hård bund er en del af god horsemanship.

 

Og så mht tjek af hesten hos dyrlægen, så er tjek jo ofte idyrlægens interesse = indtægt.

At tjekke hesten med små mellemrum er jo kun for at kunne få grønt lys til hurtig genoptræning - og der ryger nok en del heste på, at genoptræning sættes i gang så hurtig så mulig = ny skade.

 

Hvis jeg var dig, så søg på Google og helst på engelsk. Læs de artikler som dukker op, de er sikkert både lærerige og med nyere viden end de fleste danske dyrlæger lige er opdateret på.

Forhold dig til hvor lang tid hesten skal have ifht skadens opheling. Tager det fx 1 år at få ro på sådan en betændelsestiæstand, så er der ingen grund til at få hesten tjekket hver anden måned. Men er det vigtigt at tjekke ifbm skoning, ja så er det jo vigtigt at det sker lige der ect.

 

Jeg har været denne tur igennem med en seneskadet hest - og ud over to tjek - 1 gang da skaden skete, 2 gang efter 8 uger - ja så et han ikke blivet tjekket. Jeg fravalgt behandling udfra hvad faglitteraturen på engelsk gav mig af viden. Og lavede mit eget genoptræningsprogram igen udfra nyeste viden om opheling af senevæv.

Mun dyrlæge var vild for at behandle, ville gerne tjekke hver 6 uge, og ville gerne opstarte genoptræning meget tidligere end jeg læste mig frem til var klogt.

Hesten er nu 1 år efter skaden bedre gående end nogensinde - og rides på hård bund 1-2 gange ugentligt.

 

Så uden at vide helt nok om slimsækbetændelse, så er tid og ro nok meget vigtig. Og læs dig frem til en fornuftig genoptræning. Spar pengene til tjek, hvis et tjek i bund og grund ikke betyder noget, andet end at se om i er på rette vej.

 

Og så på det personlige plan har jeg haft en betændt slimsæk i min hofte - nøj det gjorde ondt. Det skyldtes for høje hæle på sko !! Så fladere sko(beskæring) og så hjalp kraniosacralterapi uvist af hvilke årsager ? Tror nemlig ikke på at lidt nus i nakken/KST skulle hjælpe i hoften, men det gjorde det :-)

 

mvhcharlotte

2
0
Svar på denne tråd
 
 Du kan vel selv tjekke
Forfatter: 
Dato:  26-05-2015 12:40

Den skal jo bare tjekkes for om den er rentgående og om der er noget hævelse. Min blev hævet i kronranden. Det er svært at se i starten, men når man har lært hvordan så ser man det med det samme.

 

Du kan jo hverken scanne eller røntgenfotografere området og få et meningsfuldt billede af hvordan ophelingen går, så jeg ville tjekke om den blev rentgående og så ellers når den er lige give den lidt ekstra tid.

 

Derefter handler det jo om at få behandlet før det bliver til halthed igen.

 


 



Med venstre hånd
Line

 

 

http://linebergmann.dk/ - CassiusCam

 

http://militaryhesten.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-05-2015 20:45

Så I vil faktisk fraråde vores 20 minutters skridt?
Jeg fik forbud mod at lukke ham på mark, men måske jeg burde prøve alligevel, selvom han farer rundt som en sindssyg.
Jeg har idag tjekket ham, og han er ikke rentgående. Ville I udskyde dyrlæge-tjek?
Åh, jeg føler mig virkelig nedtrykt og nervøs for tiden.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-05-2015 11:10

har din hest fået binyrebark/steriodebehandlinger, så skal den have ro- det er noget heftigt @!#$ at putte ind i kroppen.

Hvis din hest ræser rundt på folden, så må den desværre skulle stå inde og motioneres ved hånd.

 

Når den behandling er overstået, ville foldtid med gode bundforhold og en rolig makker være at fortrække- men det kommer an på hesten! min kunne ikke stå inde, da den dels blev livsfarlig at trække med, dels smadrede boxen- så den kom på fold efter 3 uger, og så indstillede jeg mig bare på at ophelingen ville tage dobbelt så lang tid.

Din hest har sandsyneligvis været måneder og/eller år om at pådrage sig den lidelse- forbered dig på, at det tager den samme tid at komme over det.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Samme problem
Forfatter: 
Dato:  14-06-2015 10:16

Ja, jeg står med samme problem som dig. Hesten var halt på begge forben, og derfor var det rigtig svært at se. Først da hun fik lagt blokaderne, kunne jeg se at hendes gang var blevet stikkene. Tog dyrlæge da hun ikke rigtig var gående.

Jeg fik nogenlunde samme besked som dig. 4 uger boksro, 4 dage skridt ved hånd derefter 4 uger skridt med rytter. Boksro er umulig da hun væver. Og en lille sygefold blev accepteret. Jeg er nu på 2. uge af genoptræning, og i total vildrede. Hun virker ikke halt, men det syntes jeg jo heller ikke før. Jeg regner med dyrlæge tjek om 1-2 uger.

Jeg har også tænkt meget over hvorfor? Og jeg har redet meget i ridehus, men alligevel resten af tiden går hun jo på fold. En ting er sikkert, kommer hun igennem, så skal vi mere ud på fast bund. Jeg synes bare astfald er såå hårdt.

Det var nok ingen hjælp, men så fik jeg da lidt luft, for det er bare så frustrende. Man har en hest, som der gerne skulle være mange år i endnu, og man gør alt med omtanke, også er det alligevel ikke ok.

Glemte lige: hun blev ledbehandlet i begge hovled og hun går stadig på sygefold. Jeg måtte trave 3 min. i første uge af genoptræningen derefter 5 min.

Dyrlægen er forresten optimistisk.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering.
Forfatter: 
Dato:  02-07-2015 19:51

Så er jeg klar med en opdatering. Var på dyrehospitalet til tjek idag, og det var slet ikke bedre. Igen var det på venstre forben, der var en markering. Dyrlægen fandt røntgenbillederne fra sidst frem igen, og kom frem til den konklusion, at han på dette ben havde et lille hul; en cyste, som han også kaldte det, i hovsenebenet. Det var så lidt, at han førhen ikke havde tilskrevet det nogen som helst betydning, men i og med at hesten stadig ikke var rentgående, ombestemte han sig. Han skal nu have en behandling, hvor de via drop sprøjter knogleopbyggende celler ind, og så skal han have et par måneder på græs. Der er 50/50 chance for at han kommer sig. Hvis ikke,må jeg sige farvel til ham. Jeg er FULDSTÆNDIG knust. Havde slet ikke forestillet mig det her. Nu har jeg sat ham på sommergræs sammen med elevponyerne på stedet. Men nej, hvor er jeg ked af det. Jeg ved godt at jeg burde tænke positivt og tro på det, men jeg er SÅ bange og ked af det. Sidder her og ligner en eller anden ækel frø, så meget har jeg tudet idag.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ovreskrift
Forfatter: 
Dato:  05-07-2015 17:49

det gør mig meget ondt at høre...mEN DER ER HÅB! 50/50 er ikke helt dårligt og som sagt, man kan gøre en del- læs evt. her horsevets.co.uk/information/ diseases-common-problems/navicular- disease/

 

der står også lidt om de såkaldte "lollipop lesions" som man kan se på din hests røngtenbillede. Jeg har selv haft meget gode resultater med Cartrophen og Tildren. Og så er der smeden...du skal have fat i en som kan lave en kort tå, flytte overrulningspunktet så langt tilbage som muligt og helst i centrum af hoven- eggbar, eller 4 punkt -roller kan bruges.

 

Og så er der dig selv- hvor længe vil du kunne vente? min hest gik fra at være meget halt ( grad 2) til 0,5 grad på 6 månder og derefter haltfri efter 9 måneder og så var der lige 3 måneders genoptræning.. så alt i alt, et år med en syg hest.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  05-07-2015 18:35

Tusind tak for dit svar. Jeg skal ind at læse så snart jeg har skrevet dette. Og så må jeg have tjekket de to produkter, du nævner. Hvad angår smeden, så arbejder han præcis, som du beskriver. Det var ham, der var ude at sko ham på dyrehospitalet, så han er nøje instrueret i, hvordan og hvorledes. Han lægger også eggbar på, så lige dér er jeg ikke bekymret.
Jeg er villig til at vente RIGTIG længe! Hvis bare han kommer sig. Jeg har intet jeg skal nå. Og et år er helt fint. Der er jo egentlig allerede gået i omegnen af 4 måneder.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-07-2015 18:56

Aha! Så har jeg læst. Jeg tænker at det er et af de to medikamenter du nævner, de på dyrhospitalet vil behandle ham med. Beskrivelsen passer meget godt. Vi skal i øvrigt derover på onsdag.
Gad vide, om der findes kosttilskud, der også fremmer processen? Jeg har googlet, men er ikke blevet klogere.
Hvad angår den enegelske side, så er det præcis sådan hans røntgenbillede så ud. Og sjovt nok at der står, at hoven tit er mindre end den anden; det er hans nemlig også.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-07-2015 20:42

Så har vi været til behandling. Bortset fra at han plantede gebisset i min hånd da han skulle ud af traieren, gik det som det skulle, så nu er der næsten bare tilbage at håbe på at han kommer sig. Jeg er dog stadig på sagen, hvad angår mulige kosttilskud. En staldkammerat har anbefalet glucosamin.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-07-2015 08:40

som artiklen nævner, så kan noget kosttilskud have en effekt- og glucosamin er en af de ting som hjælper - men ikke en hvilken som helst, det skal være i en bestemt form, Glucosamine hydrochloride - og min 10.000 mg pr dag.

 

Det eneste produkt jeg har kunnet finde, som kan give det, er dette:http://www.naf-equine.eu/uk/ products/ productDetail.jsp?deta...=superflex

 

fordelen er, at det er billigt i forhold til mange af de andre på markedet, nem at dosere ( din hest skal have 26 gr om dagen = 6 skeer) og du kan få det her til en meget god pris www.equestriansupplements.co.uk/ five-star-superflex-16kg-p- 534.html?osCsid=2a37e2...312ded185c

 

det som er udfordringen, er at få medicien ud hvor den virker- der er ikke meget blodgennemstrømning der hvor skaden sidder. I nogle tilfælde vælger dyrlægen at give noget blodfortyndende, men det er nok lidt drastisk. Jeg købte BOT staldbandager og håbede at den øgede cirkulation kunne give en effekt.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-07-2015 09:03

Aha; dér kan man bare se hvor god jeg er til engelsk; det med kosttilskudene gik let og elefant min opmærksomhed forbi. ;)
Tusind tak for linket; jeg er virkelig taknemmelig for din hjælp. :) Det skal undersøges nærmere. :)
Da han går på sommergræs, tror jeg det er noget skidt med staldgamacher/bandager, men jeg mener at man også kan få nogle klokker, der virker på samme måde; det kan da være jeg er heldig at han ikke smider dem. :D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Betændt slimsæk, hov
Forfatter: 
Dato:  11-08-2015 07:53

Billede

 

 

Fine 1 x fingre for din hest. Er der noget nyt om din nu??

endte du med at give din tilskud?

 

Tænkte at da min 6 års også har lignende problemer som din, ja så ku vi lige så godt samle lidt erfaringer herinde?. Her er vores forløb:

 

Min hest begyndte, når jeg ser tilbage, at være lidt småt gående, ikke så fremadsøgende som han plejer i slut februar. Gav ham den næste måned lidt dressur fri, og red istedet i skoven. Slut marts red jeg undervisning, og her var han pludselig ikke helt rengående på små volter, bagbensfremføringen var ikke optimal, isætning på h. Bagben. Han virkede desuden anspændt i bagpart.

 

Kiropraktor/arkupunktør og dyrlæge tilså ham. han var ret låst fra nakke til halespids. Fik at vide at han gik med for små sko. Skiftede smed. Han blev fin kroppen igen, og jeg skulle nu stille begynde at ride ham igen. Start maj det stadig det samme mht. manglende bagbens fremføring.

 

Besluttede derfor større halthedsundersøgelse på Faxe Dyrehospital.

Blokader viste her at det var bagtil i begge baghove, at han havde ondt. Der var ikke rigtigt noget at se på røntgen. Konklusionen blev derfor, at en MRI scanning var nødvendig.?

 

afsted til Hørsholm Dyrehospital i juni. MRI scanninger viste, at han havde betændte slimsække på begge bagben. Kun ca 2% får denne lidelse på bagben, så prognosen er derfor usikker pga. Manglende erfaring, men havde det været forben, var prognosen god, hmmm.

De mener der er tale om en akut skade, sket på folden ( passer ok med at han var stiv i kroppen, låst til at starte med)

 

Behandling blev foretaget sidst i juni, cortison blev indsprøjtet i begge baghove + han fik Tildren behandling via drop. Han fik Eggbar sko på bagbenene, og blev sendt på sommergræs i en rolig flok. Her går han lykkelig og uvidende og hygger. På fredag D. 14.8 skal han så til haltheds undersøgelse. Jeg tør slet ikke tænke på det. X alt hvad krydses kan for at der er en bedring.

 

Hører meget gerne om andres erfaringer på dette område.

 


XXère vil altid stå mit hjerte nært

R.i.p Chantelle 1999-2011

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-08-2015 19:29

Puha, det var også noget af en omgang! Jeg krydser også både fingre og tæer for at din kommer sig.
Jeg endte med at bestille glucosaminproduktet, der er linket til længere oppe i tråden. (Som herren kun gider spise hvis man blander det med hans yndlingsfoder OG revede æbler og gulerødder OG æblejuice! Hvad man dog ikke gør for de kære dyr; hehe!)
Min blev også via drop behandlet med Tildren, og går nu,som din, på sommergræs hele døgnet. Og ja, eggbar med ekstra forhøjning bagtil på begge forben. Jeg ved ikke om han er i bedring, for for at være helt ærlig, så har jeg ikke turdet tjekke ham; jeg er simpelthen bange for hvad jeg ser. Det er virkelig til at få dårlige nerver af! :/ Nu får han lov at gå græssæsonen ud, og så må vi have taget et røntgenbillede af hovsenebenet, og håbe på at hullet er groet sammen. :S

Billede

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Update
Forfatter: 
Dato:  15-08-2015 11:15

Fine 1. Hi hi ja hvad gør man ikke for de kræ. ?

 

Ved nøjagtig hvordan du har det. Jeg turde heller ikke teste Verano i longen inden tjekket. Havde simpelthen ikke nerver til det?

Og i øvrigt hat jeg totalt paranoia så stoler slet ikke på hvad jeg ser.

Nå men igår var jo så lidt en skæbne dag for os da vi skulle til tjek på Faxe Dyrehospital. ( 7 uger efter Tildren behandling og beh. Af slim sæk.)

Turde dårligt se på ham da han blev longeret. Tænk, han var haltfri ????????. Også i bøjeprøve på begge bagben. Han skal fortsat gå med Eggbar sko 1/2 år.

Hun syntes i øvrigt, at udover at han var lidt for tyk ? så så han rigtig godt ud, og havde udviklet muskler og bedre overlinie på døgnfolden, så det har helt sikkert været den rigtige healings kur.?. Så heldigt at det var i sommerhalvåret det skete!

 

Vi skal nu starte på 5 ugers skridt arbejde, derefter skal jeg aftale det videre forløb med dyrlægen.sideløbende skal han tjekkes efter af kiropraktor, da han kan have kompenseret i kroppen så han kan være lidt låst flere steder.

 

Dejligt udtryk din dreng har ?håber at døgnfolden også vil gøre ham godt, og glucosamin tror jeg er en rigtig god ide. Måske du også skal tænke på kiropraktor tjek undervejs for at holde ham i orden i resten af kroppen. Kan sagtens forestille mig at de kan få andre problemer hvis de går og kompenserer.

 

Håber vi begge ender med raske heste, undervejs er det rart at dele erfaringer ?. Har du forresten læst artiklen af Nicolaj Jarløv " Himlen bør vente" i bladet Hestemagasinet nr. 8. Skræmmende og tankevækkende læsning, som rammer lige ned i vores dilemma mht. Skade, økonomi, ambitioner. Facit er at tid ville redde mange hesteliv. Du bør næsten læse artiklen.

 

Jeg skal nok opdatere herinde med vores forløb.


XXère vil altid stå mit hjerte nært

R.i.p Chantelle 1999-2011

0
0
Svar på denne tråd
 
 tildren
Forfatter: 
Dato:  23-08-2015 07:51

hej

 

jeg har lige haft min hest på Ansager

hvor han har fået Tildren

han har imflamation i ledkapsel på forben...

efter et spark...

pyh ha jeg er meget spændt på om det virker

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider