Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Blodormens og min historie ;)y
Forfatter: 
Dato:  22-04-2015 22:59

Hej

 

jeg har lige pt en 4 års som ud begyndte at tabe sig, se lidt mat ud osv osv. Tjekker gødningen og finder en masse små røde 1-2 cm lange, og 1-2 mm tykke. Giver straks en maximec kur, som jo indeholder ivermectin som sku slå det @!#$ ihjel :)

 

problenet var bare at det ikke skete. De blev ved med at være levende. Vi tager så en frisk gødnings prøve og får svaret efter 24 dage at det IKKE er blodorm, da blodorm kun er røde mens de sidder i krøsroden, men derudover grålige i selve afføringen. Vi behandlede så med Equest men inden dag, ca 2dage, forsvandt alt syn på orm i afføringen:/ meget mærkeligt, men jeg giver så Kuren og håber nu på det bedste :)

 

nogle med gode erfaringer med orm :)?


Tidligere tråd om samme emne:
bittesmå røde orm i afføringen

 


Michael


0
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  22-04-2015 23:10

skal lige forstås sådan at den fik kun mod blodorm, virkede ikke, laver prøve, prøve viser ingen blodorm og sammen med et udskrift fra equilab udtaler de at der ikke er fundet blodorm, og at blodorm kun er røde oppe i krøsroden men grålige i afføringen

 

nogle mega kloge orme mennesker herinde? For jeg er snart lettere lost :)

 

mvh Michael

0
0
Svar på denne tråd
 
 forslag:
Forfatter: 
Dato:  23-04-2015 07:55

konsulter en dyrlæge med dit problem...... de er udd. til at rådgive i den slags sager og kan udskrive recepter på det præp. der vil afhjælpe problemet.

 

 

Karina

1
0
Svar på denne tråd
 
 ang dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  23-04-2015 09:04

Jeg ved ikke hvad det er i det du læser ovenover der får dig til at tro dyrlægen ikke er indeover? :)

Jeg kontaktede dyrlæge da jeg fandt orm, og udfra beskrivbelsen af dem, fik den en maximec kur, som også skulle tage blodorm.

 

Ormene fortsætter med at være levende, og jeg kontakter igen dyrlæge, hvorefter vi tager en prøve og dyrker for blodorm - her er svaret negativt, selvom der i prøven er fyldt med disse små røde orm 8Ikke hestebremselarver heller)

 

Vi valgte at lave en dyrkning da min dyrlæge syntes ormene så en kende lysere ud end blodorm normalt er, samtidig med at tidspunktet de udskilles på normalt ligger langt senere end for en måned siden, men er ikke rigtig blevet klogere på hvad det er for orm, blot at det IKKE er blodorm :)

 

De foreslår så endnu en dyrkning, men da min hest virker ret påvirket af orm, vil jeg ikke vente yderligere 14 dage på en dyrkning. Den får derefter en Equest kur som også skulle tage blodorm og generelt det hele, og som er med et andet middel end ivermectin som findes i den kur den fik sidst. Det der undrer mig meget er at ormene stoppede med at vise sig i afføringen ca to-tre dage før jeg giver Equest kuren. Nægter at tro på det har taget den anden kur 3 uger at virke ;)

Andre der har haft lignende oplevelser?

Grunden til tråden er fordi en pige på facebook lagde et billede op af samme problem og med samme orm, som ikke reagerede på en kur selvom den burde. Så måske andre også havde haft lignende oplevelser? :)


Michael


2
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  23-04-2015 09:07

Billede

 

Lidt tæt på, men ca sådan så de ud.

Ifølge Equilab er blodorm dog ikke røde når de udskilles fra hesten, men grålige :S


Michael


0
0
Svar på denne tråd
 
 Små røde orm
Forfatter: 
Dato:  23-04-2015 09:31

Hej,

 

For en del år siden opdagede jeg også sådan nogle trådlignende, røde orm i min hests afføring - masser af dem, uffff. Jeg snakkede straks med dyrlægen (jeg troede jo også, at det måtte være blodorm), men han sagde, at sådan ville de ikke se ud og at det var nogle andre orm (husker desværre ikke resten af forklaringen). En enkelt ormekur og så var der ikke mere og jeg har aldrig set dem siden. Heller ikke skyggen af dem, når ormetallet en enkelt gang i mellem har været lidt højt før en behandling.

 

Jeg håber, at din dyrlæge kan finde den rette kur, for hos min hest hjalp det straks og som sagt har den ikke haft dem siden (i hvert fald i en mængde, hvor den har udskilt dem på den måde)

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er små strongylider
Forfatter: 
Dato:  23-04-2015 22:51

Hejsa.

 

De røde orm du har set er små strongylider. Den kur du har givet først er ikke virksom på dem når de er indkaplede i deres larvestadie. Så de vil klække. Du kan ikke forvente at der klækker lige mange hver dag, så at du ikke har set dem efter 2 dage er ikke enbetydende med at der ikke ville klække flere.

Equest derimod dræber de små strongylider på larvestadiet.

 

mvh Rikke

 

Små strongylider
Voksne og umodne (fjerde larvestadium) små strongylider eller cyathostomer, medmindre andet er angivet. Ivermectin er ikke virksomt overfor indkapslede larvestadier af små strongylider

 

Cyathostominae

Små Blodorm
(Små strongylider)
Cyathostominae

Gruppe: Rundorm

Udseende: 4-26 mm lange.

Livscyklus: 6-10 uger.

Lokalisering: Tyktarmen. Æg fra voksne orm forlader hesten via afføringen. Ved passende varme og fuktighed udvikles larver på mindre end 1 uge, som spredes i græsset og synkes af den græssende hest. Larverne borer sig ind i tarmvæggen (danner cyster), hvor de udvikles til voksne æglæggende orm. De voksne orm forbliver i tyktarmen, hvor de hæfter sig fast i slimhinden.

Symptomer: Diarre, vægttab, nedsat appetit, kolik, forstoppelse. Se endvidere afsnittet om resistens

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  24-04-2015 08:26

Tak for svaret Rikke.

 

Det stemmer fint overens med hvad vi endte ud med af forklaring hos dyrlægen :)

 

Grunden til jeg blev så forvirret, var fordi både Equilab og dyrlæger jo sagde at blodorm ikke var røde når de forlod hesten, og det var de orm her jo :)



Michael


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider