Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 SOMMERGRÆS- NØDVENDIGT?
Forfatter: 
Dato:  22-04-2015 20:24

Hej!

 

Jeg står i en situation, hvor jeg skal vælge opstaldningssted.

Jeg har fundet et rigtig fint sted, men de kan kun tilbyde sommerfold i juli måned. Dog går hestene ude på folden alle andre måneder i alle lyse timer på døgnet, såå om sommeren vil det altså være fra morgen til aften.

 

Hvad mener I er mest optimalt?

Skal hesten stå på sommerfold hele sommeren, eller er det OK for dem at blive lukket ind til nat?

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  22-04-2015 21:11

Ja, hvorfor skulle det ikke være okay?


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-04-2015 21:52

Ja hvis stedet ellers opfylder alle andre krav og begge trives på stedet, er det da fint nok :)


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

1
0
Svar på denne tråd
 
 Det ville jeg....
Forfatter: 
Dato:  22-04-2015 21:53

Jeg ville ikke have problemer med, at hestene ikke går på døgnfold om sommeren.

 

Jeg har mine heste hjemme, og regner ikke med at de er på døgnfold ud over i nogle uger omkring ferien. Men det er mere fordi det er nemmere for andre at passe dem.

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  22-04-2015 21:54

 

Næ det er ikke synd. Sommergræs er noget vi mennesker har opfundet til hestene så og sige - det er ikke noget de altid har været vant til. Det er oppe i vores hoveder det er synd ikke og smide hesten ud på en græs mark 24 timer om dagen i et par måneder, hvor den så oftest kan blive flommefed.

Jeg foretrækker døgnfold om sommeren, men det gør mig ikke noget at der ikke er på to meter højt græs men istedet for med en høballe på jordfold.


Nu med eget ponydyr

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 svar på tråd
Forfatter: 
Dato:  23-04-2015 11:58
Jeg er nok lidt uenig med, at vi har opfundet det, for det er jo hestens natur at være ude hele tiden. Så det er mere vores opfindelse at de skal stå inde. Men tak for svar! Når hesten står ude så længe alle andre måneder, så har jeg det også fint med det. Ville bare lige høre tendensen :-)
8
1
Svar på denne tråd
 
 Afvejning
Forfatter: 
Dato:  23-04-2015 21:00

Det er jo en afvejning af hvad stedet tilbyder og hvad du ønsker.

 

Jeg tror det er svært (umuligt) at finde et sted, hvor ALLE ens ønsker er opfyldt.

 

Så hvis det ellers er et godt sted og problemet kun er, at den kommer ind om natten så er det bare om at slå til


Mvh. Sanne

 

Golan er sat til salg. Se på Markedspladsen, Oldenborghoppe, hygge, dressur eller avl.

2
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-04-2015 21:30

Det er menneske skabt at de skal gå på frodige græsmarker hele sommeren hele døgnet, det gør de ikke i naturen


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

3
1
Svar på denne tråd
 
 niksen da
Forfatter: 
Dato:  23-04-2015 23:16

jeg har mine stående hjemme og de kommer ikke på døgnfold. Bryder mig ikke op at de ikke er under opsyn om natten. Om dagen er vi hjemme, og naboerne holder også øje, men om natten ja her sover vi oftes.

 

så nej det er ikke synd at de skal på stald om natten.

faktisk læste jeg engang at det skulle tage lige så lang tid som at indgræsse heste, når hesten skulle fra græsset igen. Hvilket de fleste ikke gør. dette kan så give problemer med dårlig mave i vinterhalvåret. vi læser om rigtig mange heste som har dårlig mave efter de er kommer fra døgnfold.

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 græææsseeee
Forfatter: 
Dato:  24-04-2015 09:51

Hvor er det fantastisk, der kan sidde heste ejere og retfærdiggøre, at deres hest aldrig skal på græs - det er da lige så fint at stå på jord med noget hø !!! Jer der synes det er ok - jeg håber I altid bliver nægtet, slik, is, snack etc. havregryn må da være fint til jer!"!"!!!

 

I er sku da helt væk - især når I skriver; det er ikke hestens natur?? Øh, hvem høster hø til vildhestene? Nu er det jo naturens gang, at om sommeren er det frodigt og vinteren er mager - så selvfølgelig æder vildheste sig tykke i frodigt græs om sommeren.

Det gør alle vilde dyr - de opbygger fedt til at tære af.

 

Jeg får altid ondt af de heste, der står på en jordfold, mens det vælter med lækkert græs på den anden siden af EL- hegnet.

 

Om de er inde om natten er fint - måske de endda nyder at blive fri for insekter. Jeg elsker bare at komme ud en morgen kl. 05.00 og se hele flokken ligge og sove, mens solen står op.

6
14
Svar på denne tråd
 
 Døgnfold
Forfatter: 
Dato:  24-04-2015 11:51

Døgnfold og døgngræs er to vidt forskellige ting - i hvert fald i min verden. :)

 

Mine heste kommer til at gå på døgnfold til sommer, dvs. de står ude hele døgnet, men det bliver ikke på græs alle døgnets timer. Der er lavet en individuel plan for dem hver især, så deres velfærd bliver tilgodeset bedst muligt. :)

 

 

MalenaP:

Jeg synes det er en noget dramatisk konklusion du kommer med der - det lyder næsten som om du synes, at man er på grænsen til at være dyremishandler hvis hesten ikke kommer på græs.

Det er en ret firkantet holdning i min verden.

 

Heste er vidt forskellige og har også vidt forskellige behov.

 

F.eks. har jeg en pony, der IKKE kan tåle græs i uanede mængder - han bliver SYG. Og det har ikke noget at gøre med at jeg er pylret, ikke vil have han skal på græs eller lign. - han kan simpelthen ikke tåle det, og jeg synes ikke at han skal lide under at være forfangen bare fordi det er så idyllisk med tanken om heste på en græsmark.

Han har aldrig nogensinde tidligere været forfangen og har altid kunne tåle masser af græs uden at blive fed, men det har desværre ændret sig med alderen og han blev derfor forfangen i efteråret 2014. Han bliver 20 år til sommer og jeg synes ikke det er fair at han skal gå og være fed, vommet og have ondt i benene, bare for at han kan pynte på en græsmark.

Jeg vil ikke mene at man prioterer hestens velfærd højest, hvis man ignorerer ovenstående ting og smider krikken på græs - det er hvad jeg vil kalde på grænsen til dyremishandling.

 

Efter min pony kom på diæt og på jordfold med hø, har jeg fået en mule med et kæmpe overskud. Han er glad, frisk og vil rigtig gerne lave noget. Han leger grimeleg med de andre, han hviner, bukker og fjoller når vi er på tur, og bedst af alt - han går FREMAD af sig selv. Det gad han ikke sidste år. Han var sur, tvær og uoplagt, gad ikke lege og ville helst være for sig selv - og helt ærligt? Det var jo ikke en glad pony jeg havde, og det synes jeg ikke han skal igennem én gang til.

 

Hvis du tager et overvægtigt barn og giver det lov til at fylde hovedet med junkfood og slik, så det bliver endnu tykkere - er det så helt i orden? Eller ville det være bedre at lade barnet spise sundt og samtidig kunne dyrke motion for ikke at til sidst æde sig til døde? Jeg ved godt det er groft stillet op, men det er jo i princippet det samme.

 

Selvfølgelig er alting med måde, men jeg synes det er meget firkantet at stille tingene op så sort/hvidt.


Sagde Josephine

 

Med sine to soulmates og guldklumper

Maphard & Nuller <3

 

11
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  24-04-2015 12:08

Ja, jeg vil som Josefine - ikke ende med at have fede og vommet, meget uenergiske dyr blot fordi den skal have græs. De ender i stedet med at blive syge af det.

 

Vildhestene lever ikke af lækkert frodigt, sukkerrigt DANSK sommergræs!

 

Vores shetlænder og ridehest får ikke græs. De bliver for fede. Jeg ser alt for mange mega fede heste så snart de kommer på græs, det er sku ikke fair over for dyrene at de bliver så fede.

 

De får store fedtdepoter og hesteejerne kan ikke "se det" selv :(

 

Det er ikke hestevelfærd i mine øjne at gøre sin hest så smælder fed med store fedtdepoter over hele kroppen at den dårligt kan gå til sidst pga ømme hove fx.

 

Jeg har det fint med at heste får græs, hvis det er moderate mængde og hesten IKKE bliver fede af det. Det er desværre de færreste heste jeg ser der rent faktisk ikke bliver fede af sommergræs.

 

De, med meget slanke heste som ikke tager på af det - det er da udmærket de kan få græs hele døgnet, men alle heste er vidt forskellige.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

5
0
Svar på denne tråd
 
 Græs/døgnfold
Forfatter: 
Dato:  24-04-2015 12:21

Vores hest kommer ikke på døgnfold, men hun går på græs fra morgen til aften. Det gør hun hele året rundt, med den tilføjelse at efterår/vinter/forår hvor der ikke er så meget græs bliver tilbudt hø.

 

Der hvor vi er opstaldet er der mulighed for døgnfold, men efter et par forsøg sidste år, hvor vi havde opsyn med hende, kunne vi se at hun normalt gik og hyggede sig -lige indtil det blev mørkt, så sressede hun, vandrede frem og tlbage ved hegnet og blev urolig.

 

Min indtryk er at de heste som går på jordfold er for hestens bedste, da de ellers ville være blevet syge og forfangne.

 

Og jeg vil ihvertfald ikke undvære chokolade - men jeg har også indsigt til at vide at jeg ikke kan leve af det, den indsigt har en hest ikke, den lever efter basale behov, hvor vi må sætte grænserne.

 

6
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  24-04-2015 14:16

Jeg ved godt ikke alle heste kan tåle græs 24-7, men de fleste kan vist godt tåle et par timer, hvis man gør det rigtigt.

Selv de fede unger får som regl en dag, hvor de godt må spise slik.

 

Sandra- er græsset i Dk. anderledes end på Færøerne eller andre steder i verden?? Det var da interessant.... LOL. Ja, meget varme lander har måske ikke så frodigt græs, men der går dyrene også ude hele året.

 

Man kan læse følgende hos dyrlægen:

Årsager

Forfangenhed kan ramme heste i alle aldre og skyldes ikke kun græsset om foråret, som det før i tiden har heddet sig. Der kendes i dag flere forskellige årsager til forfangenhed, som f.eks. forædning, overbelastning af hovene, fedme, livmoderbetændelse i forbindelse med foling, stofskiftesygdomme og græs. Grundet de mange forskellige årsager vides det ikke, om der en specifik mekanisme, som er fælles for dem alle. Ligeledes videt det ikke, hvad der specifikt sker i hestens krop, når den bliver forfangen. En målrettet behandling er derfor heller ikke tilgængelig.

Hvordan undgås forfangenhed

 

Der er desværre ikke nogen endegyldig måde til dette bl.a. fordi, vi ikke kender alle de præcise mekanismer i hestens krop, som giver forfangenhed. Der er dog stadig nogle forholdsregler du kan tage.
Det er meget vigtigt, at din hest/pony ikke bliver overvægtig. Overvægtighed kan bidrage til, at hesten får stofskiftelidelser, som vides at øge risikoen for forfangenhed.
Det er vigtigt, at hesten ikke indgræsses for hurtigt i foråret/forsommeren. Hvor hurtigt hesten kan indgræsses uden den bliver forfangen kan der dog ikke svares på, men jo langsommere jo mere sikkert. En mulig plan kunne være: Hesten tilbydes evt. hø/wrap 1 time før den lukkes ud, og hesten starter med ½ times græsning pr. dag. Dette øges langsomt over en periode (5-10min) om dagen. Hesten tilbydes tillige stråfoder på marken.
Desuden er det som førnævnt vigtigt, at hesten får smed regelmæssigt (ca. hver 6. uge) og du sørger for, at den generelt har sunde og velplejede hove.

 

Der står ingen steder, at man skal fratage hesten retten til græs.Og det er da på ingen måde det samme at stå på jord med hø, som det er at komme på græs bare et par timer.

Har haft shetlænder, welsh, DV og blandet - de er alle blevet lidt tykkere om sommeren, men det ryger jo af igen.

Mennesker tager også tit på i julen, men derfor fratager vi dem da ikke retten til julemad.

 

God weekend.

Jubi, i morgen åbner græs foldende.

1
8
Svar på denne tråd
 
 Græs....
Forfatter: 
Dato:  24-04-2015 15:21

Jeg brugte laang tid på at græsse min shetlænder ind, og det gik helt uden komplikationer. Dog blev han for tyk henover sommeren, selvom han gik på jordfold med adgang til kun en smule græs. Da han så blev forfangen i efteråret konkluderede min dyrlæge at det var slut med wrap, græs og at indtagelsen af sukker og stivelse skulle minimeres kraftigt. Hans krop kan ikke længere administrere for meget sukker og stivelse, og det må jeg så respektere.

 

Jeg tror ikke på at nogen heste har godt af at være overvægtige, og slet ikke dem der i forvejen er meget nøjsomme og stort set kan leve på en sten. Og derfor ser jeg heller ingen grund til at udfordre skæbnen og smide dem på græs.

Min fuldblod kan æde alt hvad han lyster, og alt det som de fleste andre heste ikke kan tåle/må få, da han har et meget højt stofskifte og har svært ved at tage på. (Og ja, han har fået taget blodprøver osv. - han fejler intet) Jeg har prøvet de sidste 5 år, at have ham på døgngræs hele sommeren, og han kan simpelthen ikke holde vægten hvis ikke han får sin vinterration af foder og wrap ved siden af. Jeg bruger hele vinteren på at fede ham op, så han kan klare sommeren bare nogenlunde. Jeg har derfor i år valgt, at han ryger på jordfold med shetlænderen med alt det hø og wrap han kan spise, i en højde hvor shetlænderen ikke kan nå wrappen og så kommer han måske på græsfold om natten. Jeg har to heste der er hinandens modsætninger hvad angår fodring, og her må jeg indgå et kompromis, som jeg tror på er det bedste for dem begge.

Hvis ikke det fungerer for fuldbloden, så ryger han bare på græs, men eftersom jeg i mange år har fodret ham med fuld vinterration henover hele sommeren, så er jeg villig til at prøve noget nyt for at se om det fungerer bedre for ham. :)

 

Det kan da også være at shetlænderen kan få lov at græsse ½, 1 eller måske 2 timer om dagen, det må tiden vise, men i første omgang hedder det jordfold med stråfoder.

Bonus med denne løsning er at han slipper for at have halv-tynd mave pga. græsset. :)


Sagde Josephine

 

Med sine to soulmates og guldklumper

Maphard & Nuller <3

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-04-2015 19:40

nu er døgnfold og græsfold altså ikke det samme

 

jeg har græs til mine heste hele året rundt - ja de har også tilbud om frøgræs/hø om vinteren på folden.

men døgnfold, hvor de skal gå ude hele døgnet ja det kommer de ikke.

 

jeg har haft dem i løsdrift og de fungere de bare ikke i.

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 Græs og hest
Forfatter: 
Dato:  24-04-2015 20:26

MalenaP: Der er forskel på både græs, jord, ukrudt osv., så du kan ikke sammenligne danske jord/græsforhold med udenlandske. Desuden er der jo også forskel på vildheste som går mange km dagligt for føde og vores, som har det serveret lige for næsen af dem.

Ikke alle heste kan tåle græs pga. "Livstilsygdomme", dårlige gener osv. Jeg tænker da, at de fleste gerne ville, hvis deres heste kunne tåle græs ad lib., men sådan er der bare langt fra.

 

Mine heste har altid fået græs. Her i området hvor jeg bor, er det dog oftest ret sparsomt med sommergræs, men græs er der dog. Jeg kan nu også bedst lide en græsmærk og synes egentlig mine heste sådan har været ok til at styre det, men der kommer da noget mere vom.

4
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-04-2015 10:04

Vi kunne jo også lade være med at nurse vores græsfolde så meget som vi gør.

Vi har vores gående på samme store fold året rundt, der bliver ikke gødet ret meget og alt ukrudt får lov til at blive. Jo de bliver lidt rundere om sommeren, men ikke meget.

Da de går på græs hele året, er der ikke behov for indgrænsning/ udgræsning og vinterfodring består af vitaminer+ wrap.

De er aldrig syge og deres hove er sunde og gode (ifølge smed).

 

I "gamle" dage, havde vi både en jord/vinterfold og gav alt det gødning man, i følge landmænd, skulle give græsset. Vi fik tromletykke sommerheste og en forfangen pony som resultat, derfor omtænkte vi vores hestehold, og det fungerer perfekt som det er nu.

6
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-04-2015 15:38

Melder mig i koret af dem der mener der er forskel på døgnfold og døgngræs.

 

Min står i løsdrift med vandrefoldssystem og kan derfor vælge ude eller inde året rundt 24/7 - og så kommer hun på græs med muzzle om sommeren.

 

Mener jeg det er det sjoveste for hende - nej sgu - men da hun efter et benbrud blev traumatisk akut forfangen og brudet afholdt os fra at motionere os ud af det efterfølgende har hun siden(3 år nu) haft strukket hvid linie i det ene ben.

 

Jeg er SÅ taknemmelig for at hun kan gå ude uden at vælte sig i langt saftigt sommergræs - for det havde kostet hende hendes liv!!!

 

Jeg mener heste skal være ude så meget som muligt året rundt, men betingelserne skal også være der for det. Ellers kan et alterenativ være bedre.


Venligst Maluna


***


 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Forskellen
Forfatter: 
Dato:  26-04-2015 17:56

...på vedvarende græser (f.eks. på Færøerne, på prærien, på savannen, i marsken og Mols Bjerge, på en eng, o.lign.) og de forædlede græssorter med højt udbytte og foderværdi er enorm stor, så der er en eklatant mangel på viden at sammenligne de to.

 

Når man skal vurdere græsset (og evt. grovfoder fra marken) er det derfor vigtigt at man kender både sin mark, gødningstilførslen og sine heste. Det græs der er velegnet til trivelige heste med hang til livsstilssygdomme, kan en svært trivelig hest slet ikke leve af og omvendt kan den trivelige hest slet ikke tåle de frodige marker med velgødsket, proteinrigt og sukkerholdigt græs.

 

En hest på fold kan sagtens æde 15-20 kg i timen i de første par timer efter den er lukket ud, så græssets sammensætning er helt afgørende for om den kan tåle det.

 


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

7
0
Svar på denne tråd
 
 Smiler...
Forfatter: 
Dato:  29-04-2015 17:02

jeg syntes at det lyder helt fint med " kun" en mdr på døgngræs.

min hest går på græsfolde hele året, men kommer ind i boks om natten, undtagen på de varmeste dage med mange insekter, så kommer han ind om dagen i stedet.

jeg vil ikke have ham til at gå i døgndrift på kraftigt sommergræs, han bliver alt for tyk og vommet af det. Så når græsset er aller mest i vækst og frodigt, kan det være at jeg begrænser hans adgang til det aller kraftigste græs, indtil der feks er slået hø på den del af folden.

jeg mener slet ikke man kan samlinger vores velplejede og frodige græs folde, med de betingelser vild heste går på, de bevæger sig nemlig både over store afstande med vekslende vegation, og de skal ikke fungere som rideheste, hvor en græsvom kun er til gene for både hest og rytter

 

En sund og glad hest er st fortrække, lige meget hvor idyllisk vi syns det er med mulerne begravet i græsset i døgndrift.

jeg syntes som mange andre at man skal tilstræbe at hesten har adgang til græs noget af tiden, men man må afpasse hvor meget den kan tåle. Jeg er ikke tilhænger af hverken mundkurv eller jordfolde, men deri mod at vi afpasser vores heste hold efter hvad der er sundt både fysisk og psykisk for den enkelt hest.


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

4
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider