Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Klaustrofobi? - trailer.
Forfatter: 
Dato:  21-04-2015 10:27

Hej!

 

Findes der en måde, at få "diagnostiseret" ens hest for/mod klaustrofobi?

 

Min kære hest er sommetider en gåde :-)

Hun er skøn på mange områder, uden tvivl.

 

MEN, hun har et problem med at køre i trailer.

Hun går enten selv op i traileren, eller skal blot have en hånd lagt på måsen - så går hun ind.

Hun er IKKE bange for traileren, tvært imod.

MEN hvis der bliver lukket helt bagtil, så går hun i panik - hun kigger baghud, fremad, bagud og får bogstavligtalt traileren til at gynge!

Hun er klart bedst at køre med, når den øverste klap/pressening ikke er lukket. Dog lidt utryg ved lastbiler der kører for tæt, hvis den er åben.

 

Men man råder jo folk til at LUKKE traileren helt, MEN hvis ikke hesten trives med det, skal det så "bare" trænes, eller kan man få en dyrlæges ord på situationen?

 

Vi er hjemme igang med at lave en trailer, hvor taget bliver malet, så den ikke er "gennemsigtig" for skygger, samt der bliver sat et godt lys op, hvis det er skyggen fra pladen der gør det, når der bliver lukket helt bagtil?

 

Kom gerne med jeres erfaringer, evt. til HVAD der måske kan hjælpe mig, med den videre træning.

Hun har pt. kørt 3 gange på blot knap en måned, både kort og lange tur. Samt vi skal køre igen snart.


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 At køre med trailer
Forfatter: 
Dato:  21-04-2015 11:34

Hvis den er så fin til at lade sig læsse, ville jeg gøre følgende:

* Hav altid masser af wrap med som den kan hygge med.

* Luk bommen bag til men vent med klappen til et par minutter senere.

* Kør med en god hestemakker i traileren i starten, så den kan føle sig tryggere.

* I starten kør mindre ture og lad den stå i traileren et stykke tid når du ankommer, så den lærer det er normalt.
* Tag gerne rampen ned, men vent igen nogle minutter med at tage hesten ud.

 

Held og lykke!

0
0
Svar på denne tråd
 
 åben - eller net?
Forfatter: 
Dato:  21-04-2015 21:13

Jeg havde en meget stor vallak som fik klaustrofobi, når vi lukkede den øverste klap i hans 2-hestes trailer. Vi tog konsekvensen og kørte altid med den øverste del åbent (i dette tilfælde en rulle-presenning). Ja, han kunne trykke sig lidt når der kom en lastbil på motorvejen - men ellers har jeg aldrig oplevet problemer i den forbindelse -og han blev kørt en del + var på to tætpakkede færgeoverfarter på den måde. Det eneste man skulle huske var at pakke ham x-tra godt ind, når vi kørte om vinteren.

Jeg har ved selvsyn studeret ham mens han var ude at køre (kørte bag traileren) - og han stod og kiggede lidt ud uden at være bange for det (og han var ellers en let-bekymret hest).

 

Alternativt findes der jo net-versioner af den øverste klap - det kan måske give hesten lidt fornemmelse af rum.

 

Måske kan man træne hesten til ikke at være klaustrofobisk - eller prøve om en trailer med stort vindue i fronten gør tingene mere acceptable.

MH Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 trailerlæsning
Forfatter: 
Dato:  22-04-2015 08:59

Tak for Jeres svar :-)

 

Ang. læsningen, så læsser jeg hende ofte alene. Altid med GOD tid og ingen stress. Der læsses stille og roligt, og hesten har rolige øjne. Bagbommen sættes på, og et øjeblik eftet lukkes rampen.

Hun får lov til at stå i traileren, i et stykke tid inden der køres. HVIS den øverste klap skal lukkes i forhold til vejret, foregår dette MEGET stille og roligt, da hun bestemt ikke bryder sig om det.

 

Ved ikke om det er fordi lyset "forsvinder", eller om det er fordi hun bliver lukket helt inde.

 

Jeg har overvejet muligheden at simpelthen køre med den åben, og sætte et skilt bagpå traileren, noget lign. "Hold venligst afstand"

 

Mht. at hun står i traileren er INTET problem, både før vi kører, kan snildt stå til vi kører, hvis vi lige skal pakke det sidste og sådan. Og når vi er fremme, uanset om det er en kortere eller længere tur, kan hun sagtens stå inde i traileren, og "afvente" på hvad der videre skal ske.

Hun kan også blive ved traileren og vente, stå bundet når der sadles op (y)

 

Det med nettet som "bagklap" det har jeg godt set, men jeg ved ikke, om det kan sættes på mit tag, eller om glasfiberen simpelthen er for gammel....

 

Hun køres ALTID med adgang til hø/wrap, og ej heller så meget strøelse(spåner), at hun ikke kan stå fast.


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Alternativ tanke.
Forfatter: 
Dato:  22-04-2015 09:58

Det er nok en noget modstridende tanke det her, men mon det gør en forskel, at give hesten skyklapper på (evt en modificeret fluemaske, så hesten kun kan se fremad)?

 

Det er ud fra tanken "hvad den ikke kan se, har den ikke ondt af".


0
0
Svar på denne tråd
 
 skyklapper
Forfatter: 
Dato:  22-04-2015 10:07

Jeg har faktisk, haft nævnt det, for hende jeg kørte med sidst.

Om man kunne få lavet en grime, hvor de evt. sad på.

Men jeg aner ikke, om det kunne være løsningen?

 

Jeg håber lidt, at min egen trailer er ideel til hende, da der ikke er vinduer i... Da hun nemlig ogs reagerer på broerne, allerede FØR vi kommer til dem, altså allerede når hun kan se dem

Tror det er følelsen af, at "få noget i hovedet"

 

 

 

Min hoppe er sku lidt speciel, på mange måder..


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 En fluemaske
Forfatter: 
Dato:  22-04-2015 10:18

En fluemaske kan du jo ret let sy/ri noget stof på i løbet af nærmest få minutter. Nettet er jo let at montere på.

 

Vinduer kan du let blænde med et stykke pap.

 

En venindes hoppe var heller ikke gald for min venindes egen trailer (en ældre model med vinduet nede foran). Men krikken gik glad og lysttig op i min trailer (en Brenderup med det brede vindue langt foran hestene).

Hun blændede det lave vindue af med et stykke pap og læsning/kørsel blev væsentlig lettere (y)


1
0
Svar på denne tråd
 
 fluemaske
Forfatter: 
Dato:  22-04-2015 10:54

Tak for det gode tip (y)

Jeg vil have det i baghovedet :)

 

Min egen trailer står snart klar, er spændt på at se, hvordan hun reagerer på den (y)

 

Min egen trailer har kun et vindue i fronten, i selve træet (y)

Der bliver lavet, så det kan "blændes" med noget mørkt, evt. et gardin man trækker ned for, hvis nødvendigt.

Vinduet er lavet, så jeg kan se, hvad hun laver indefra bilen (y)

Så har overvejet, at sætte noget på det, så kun jeg kan kigge ind, og hun ikke kan se ud (y)

 

Jeg har tidligere, i de trailere jeg har lånt, sat et stykke pap på vinduet, i hendes side som hjalp rigtig meget :-)


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-04-2015 22:17

Hvorfor ikke bare køre med traileren åben, hvis hesten har det bedst med det????

 

Jeg har det helt klart bedst med at den står åben bla. fordi jeg har kendt et par heste, som heller ikke brød sig om at traileren var helt lukket. Den ene lagde sig simpelthen ned, hvis man lukkede bagtil, men stod fint, hvis den øverste klap var åben.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

1
0
Svar på denne tråd
 
 bagklappen åben:)
Forfatter: 
Dato:  23-04-2015 09:42

Jeg ha kørt med heste i maneg år og har aldrig haft bagklappen lukket, undtage en gang, da hende sjeg kørte for ville have det. resultatet var en meget varm hest og en trailer med dårlig luft, selvom begge vinduer var åbne. Hvorfor lader du ikke bare den klap være åben? Om vinterene tager man da bare et udedækken på så gør det da intet at der ligger sne eller regn for den sags skyld på krydset når du når frem.

 

Dyrlæger anbefaler at man IKKE lukker grundet transportsyge som kommer af dårlig luft og at hesten så ikke kan kaste op. Så det giver da god mening at lade den være åben.

1
0
Svar på denne tråd
 
 opdatering
Forfatter: 
Dato:  26-04-2015 17:49

Tak for Jeres svar :-)

 

En lille opdatering, var til undervisning igår, kørte med klappen åben, og havde dækket vinduet til, i hendes side. Hun stod SÅ fint :-) Rigtig dejligt, var en hel fornøjelse at køre med :-)

 

Imorgen skal hun ud og køre igen, dog i selskab med en anden hest. Her tror jeg klappen bliver lukket - skal lige have hørt hende jeg kører med ad, eller hvad hun siger. Vi skal nemlig køre ca.1,5 time og på motorvej :-)


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kører.....
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 08:04

Jeg kører dagligt med mine heste, og vel 3-4 gange om måneden på motorvej. Så de er rutinerede i trailerkørsel :-)

 

Jeg kører primært med rullegardinet oppe pga luften i traileren. Er det halvkoldt, ja så har jeg som tidligere nævnt i tråden, også bare deres udedækner på dem.

 

Den en står lige roligt om rullegardinet er oppe eller lukket ned, mens den anden er en nysgerrig fætter der skal kigge :-) Han står mest roligt, når han kan se hvad der kommer og følge med.

 

Jeg har hørt om, at andre har haft effekt af at blænde vinduerne foran i traileren - ligesom TS har oplevet. Mon ikke man kan ringe til en glarmager og hører om man kan få noget spejlrefleks eller anden slags maling man kan påfører ruderne ?

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 en opdatering mere
Forfatter: 
Dato:  28-04-2015 09:30

Igår var vi ude og køre igen :-)

 

Med en anden hest (y)

Vinduet i min hest's side var blændet - dog stadig med luft ind/udgang (y)

Bagklappen lukket, og min hest faldt til ro meget hurtigt.

Jeg tror på, det er løsningen, at hun IKKE kan se hvad der foregår, og hun så bare har en masse hø/wrap hun kan spise, samt lys i traileren.

Med mere rutine, ved jeg, at det bliver bedre :-)

- Det er allerede blevet bedre nu, efter jeg skrev dette indlæg, så jeg må gøre, hvad jeg føler er bedst og følge mavefornemmelsen, og tage højde for hvordan hun er netop på den pågældende dag vi skal ud og køre :-)


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider