Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 heste med Lagermideallergi- hvad gør i?
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 06:17
Hej :-)

Jeg kunne enormt godt tænke mig at høre nogle erfaringer og indput fra jer der har heste med lagermideallergi.

-Hvordan kommer det til udtryk i hverdagen (fysisk)?
-Hvad gør i med fodring/strøelse?
-Hvordan er jeres daglig træning?
-Sommergræs?
-Erfaringer med vacc eller tilskud?
Osv....osv.....osv.

Har selv en ungheste der har fået konstateret lager mideallergi, og en smule udslag på husstøvmider......

Alt bliver modtaget med kyshånd :-)

"Et godt hestemenneske hør når hans hest Taler til ham...

Et stor hestemenneske høre når hans hest hvisker til ham....

- men et dårligt hestemenneske hør ikke engang når hans hest skriger til ham!"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Man kasserer da....
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 08:38

.....ALT foder og strøelse med lagermider i. Herefter gør man omhyggeligt rent i foderrummet, dvs. man støvsuger og vasker ned og sprøjter til sidst med desinfektionsmiddel, især gulv og fodertønder.

 

Lagermider findes kun ved dårlige opbevaringsforhold og dårlig foderhygiejne, dvs. for fugtigt, for varmt og sammen med foder der allerede er inficeret. De findes ikke på græsfolden.

 

Hvis der er styr foderet er der næppe noget problem og jeg tvivler da også på at et tilskud eller en vaccine kan hjælpe.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

1
0
Svar på denne tråd
 
 :) :) :)
Forfatter: 
Dato:  18-04-2015 10:26

vil lige anbefale du læser dette link:

horseconsult.com/articles/ showarticle.asp?ArtID=1885

 

- for det er ikke helt korrekt enkelte ting af det du fortæller ....

 

Men du har ret i at for gammelt foder ofte har et højt indhold af lagermider, men det kan ikke undgåes da det findes i alt "tørt" foder så som korn, hø, tørt wrap, halm, müslieblandinger osv.

 

(mht. rengøring har du også helt ret.)

 

Vacciner, urter og tilksud KAN faktisk også lindre symptomer, så tilværelsen faktisk bliver tålig fopr de heste der måtte være slemt angrebet. min er det dog ikke, men vil gerne høre om de erfaringer der er blandt de hestefolk, der har en mule med det samme problem, og hvad de har gjort sig af forholdsregler (og forsøg/erfaringer), som de kan se der fungere for deres hest.

 

- men tak for dit indput DJensen!.

 


"Et godt hestemenneske hør når hans hest Taler til ham...

Et stor hestemenneske høre når hans hest hvisker til ham....

- men et dårligt hestemenneske hør ikke engang når hans hest skriger til ham!"

0
1
Svar på denne tråd
 
 Lagermider
Forfatter: 
Dato:  18-04-2015 21:38

...findes ikke i tørt foder, det fremgår også af link at mider kun forekommer ved for højt vandindhold, hvilket skyldes at foderet ikke var tørt nok fra start eller har været opbevaret for fugtigt. Ligeledes står der at man kan undgå mider med en "særlig indsats", som i al sin enkelthed består i at holde den relative luftfugtighed lav nok, da man på den måde forhindrer opfugtning af foder, hø og halm og dermed også forhindrer svampevækst. I stalden er den relative luftfugtighed ofte høj, så det er et rigtigt dårligt sted til længere tids opbevaring. Det samme gælder steder med store temperatursvingninger (koldt om vinteren, hedt om sommeren), f.eks. bliklader, under halvtage, ridehaller, o.lign. Man bør i stedet have sit foder og hø/halm i en lukket isoleret bygning, så man ungår både stærk varme og kondens når det er koldt.

 

Valg af varmebehandlet foder vil yderligere nedbringe risikoen, da varmebehandlingen dræber evt. svampesporer. Varmlufttørret hø er ligeledes fri for svampesporer, det samme gælder wraphø, da svampe kræver ilt. Dog skal man være obs på at svampene kommer myldrende så¨snart man opfylder deres livsbetingelser, dvs. høj nok luftfugtighed, ilt (i wrap) og lidt varme, så kodeordene er tørt foder og ikke mindst korrekt opbevaring, hvorfor indsatsen bør koncentreres om at sikre dette, fremfor diverse lappeløsninger med vacciner, tilskud og urter .

 


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lagermider
Forfatter: 
Dato:  21-04-2015 09:27

bør ikke findes i noget som helst der skal indtages af noget levende, min gamle vallak havde det hele sit liv og han fik varmebehandlet krybbefoder, wrap og et tilskud fra dyrlæge lennert østblom der boostede immunforsvaret.....min hest var hårdt angrebet, ja faktisk ved at blive aflivet men efter 2 behandlinger med produktet fra dyrlægen blev han så god at selv ridnng kunne lade sig gøre.

 

Han var også alergisk overfor græs og da hans imunforsvar blev bedre kunne han også gå på græs

0
0
Svar på denne tråd
 
 :-) :-) :-)
Forfatter: 
Dato:  22-04-2015 06:16
DJensen: okay. Point taken.... ;-)
Tak for dine indput.

Alexandre: Mange tak for dit input!... :-)
Det lyder til at det har været en virkelig slem omgang du havde med ham.
:-(

Min hest er det kommet ret pludseligt, så ved ikke hvad det er blevet "tricket" af. Han har de sidste år været ret stabil med knopper, og de forkommer kun på halsen. I starten kløede de, men det gør de ikke mere.
Han har ikke problem med vejrtrækningen eller rindende øjen.
Dags dato, har han stadig en del på halsen, men de kløer ikke.....

Dyrlægen sagde jeg skulle vande/fugte alt hans foder.
Han får så roepiller, så det var i hvert fald ikke der problemet ligger.
Jeg skiftet så over organiske vit.blanding. Han nægtet dog at spise Hippolyt's Vitamin blanding, så det blev Horselux som også er med organiske vitaminer og mineralers, og så er den lidt højre på Zink.

- det havde en kortvarig effekt med horseluxen desværre......Fik derefter anbefalet Hestaplus Zink kuren, og den havde en effekt, også kortvarig. Her i anden omgang har den slet ikke virket....

Der efter skulle boksen støvsuges hver dag, strøelse skiftes ud med alt andet end halm og det var det.
Han kommer på sommergræsning, hvor han går ude 24 timer, og selv der har han det stadig!.... Igen kun på halsen, og lidt i hovedet og det undre mig meget....

Han er ikke allergisk overfor andet åbenbart.... Det blev også testet.

"Et godt hestemenneske hør når hans hest Taler til ham...

Et stor hestemenneske høre når hans hest hvisker til ham....

- men et dårligt hestemenneske hør ikke engang når hans hest skriger til ham!"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lagermide allergi
Forfatter: 
Dato:  24-04-2015 13:50

Hejsa.

Jeg har en hund med lagermide allergi. Hun kan INTET tørfoder tåle overhovedet. Ej heller ris, korn eller andet i den stil. Hun får kun frisk mad (BARF). Jeg tænker, det er det samme hos heste. Og der ER lagermider i rigtig mange ting, det er faktisk en af de ting - der arbejdes på - i hundefoder verdenen, hvor man kan købe mindre sække med tørfoder, som så skulle være uden, fordi det er helt "frisklavet". (Det holder bare ikke helt)

 

Der kan godt udvikles en vaccine, hvis den ikke har andre allergier - det kan du spørge dyrlægen om. Min hund har flere allergier, og derfor kan hun ikke få en vaccine, til gengæld får hun prednisolon hver dag - hvilket jo ikke er sundt på den lange bane, men den eneste udvej vi har pga multi allergi.

 

(Jeg har også heste - men de har ikke allergi) :-)


Lene

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider