Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Operation for OCD
Forfatter: 
Dato:  13-04-2015 21:38

Billede

 

Hej Ænder, min 5 års oldenborg vallak skal opereres på fredag

han har en ledmus i venstre baghas, har ikke været halt eller påvirket overhovdet, men havde galle i leddet ON and OFF, derfor fik jeg taget røngenbilleder. Og de viste altså en lille OCD, som sidder helt klassisk, og i følge dyrlægen, helt ukompliceret, men ud skal den, fordi når der er galle, tyder det på negativ påvirkning af led dele og brusk, så for at forhindre skade på leddet på langt sigt, skal den altså fjernes

 

Jeg ved godt det er et forholdsvis lille indgreb, men jeg er død nervøs aligevel så jeg vil gerne høre erfaringer fra jer andre, med OCD operationer, og også høre om jeres mening/ erfaringer med boks ro med 15 min motion ved hånd flere gange om dagen, kontra lille lufte/sygefold ved siden af de andre heste.

i følge Faxe dyrlægerne, skal han have boks ro i 5 dage med motion ved hånd nogen gange om dagen, og herefter syge fold i 4 uger. genoptræning kan begynde 4 uger efter oprationnen.

jeg er lidt bekymret for om han kan "holde ud" at stå på stald, når de andre bliver lukket ud. Han er ellers rigtig dygtig til at være alene på stald, men han har jo aldrig prøvet, at skulle blive inde hele dagen.

ligesom jeg også tænker, at han jo er en stor stærk dreng på 171 cm, med masser af energi, og kan måske blive lidt rigelig "kæk" for "lille" mig på 160 cm, at gå med efter nogen dage uden fold tid

kom glad med jeres erfaringer og send gerne masser af god karma min og Gilberts vej på fredag.

 


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-04-2015 22:35

Big fik jo fjernet OCD, dog ved koden... Jeg valgte i samråd med opererende dyrlæge fra Ansager at lade ham komme direkte ud til lillebror i løsdriften... Det var vigtigt at det blev holdt rent, men det var ikke svært med de mikroskopiske huller de havde lavet med kikkerten

Jeg vil til enhver vælge alm fold-sygefold hvis der er ro på hesten der, jeg tror ikke det fordrer god heling at stå i boks efter sådan et indgreb... Ej heller er det godt for eventuel arvævsdannelse med så megen stilstand....

 

Pøj Pøj med ham, det skal nok gå godt!!


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

2
0
Svar på denne tråd
 
 Smiler...
Forfatter: 
Dato:  14-04-2015 00:38

Tak for svar Jeanette.

ja jeg tænker også at rolig fold tid, med god stabil bund og lidt græs at fordrive tiden med, er bedre end stres og uro i boksen, men jeg taler med Nikolaj Jønson som skal operere ham, om det på fredag.

Nikolaj er en svensk dyrlæge, med stor erfaring med OCD, han kommer til Faxe en gang i mellem, når de har samlet nogen stykker til operation.

jeg glæder mig til det er overstået.

 


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Boksro....
Forfatter: 
Dato:  14-04-2015 08:45

5 dages boksro ville jeg nok godt kunne "klare" :-) Men jeg ville lade en af de andre heste blive inde hos ham, for ellers ville det med garanti give ballade.

Er han efter fx 3 dage lidt for hyper, så ville jeg smide ham på sygefold. Men lige til at give lidt ro i både operationssår og det irriterede led i de første par dage, der er det godt nok.

Græsset er så småt begyndt at komme, så du kunne jo ud over de "rigtige trækketure" gå ud og lade ham stå stille og græsse ?

 

Boksro pr tradition er jeg ikke tilhænger af, men boksro af ophelingsgrunde og pga infektionsrisiko har jeg stor tiltro til. Sår lukker sig generelt efter et par døgn, og bør have fred.

Led som er blevet irriteret enten af operation eller skade fx kodeledsforvridning bør også have fred pga det ellers kan sætte gang i en uhensigtmæssig kaskade af irritation og smerterespetorer der går i overdrive pga for megen aktivitet.

Vi snakker ikke ugesvis af boksro, men nogle dage.

Og så er der så de brækkede ben, som er en helt anden historie.

 

God bedring med den smukke sorte.

 

mvh Charlotte

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kender flere..
Forfatter: 
Dato:  14-04-2015 09:53

som har ladet deres hest blive på hospitalet indtil boksroen er overstået, for der er som regel altid andre heste inde som kan holde med selskab.. Og de 4-5 dage klarer pengepungen jo nok..

 

Jeg ville helt klart lade hesten komme på fold, så snart dyrlægen siger god for det og jeg ville sågar også turde lukke den ud til andre rolige og flinke heste.. Er patienten selv en bølle eller der ikke er rolige heste, vil enefold være det bedste..


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

2
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-04-2015 14:21

Ja, man vil bare have det overstået!

Glæder mig til opdateringen, når han er "fit for fight" igen

 


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 smiler..
Forfatter: 
Dato:  15-04-2015 00:22

tak for svar Annemette og Charlotte.

Min forløbige plan er, boksro i weekenden, hvor jeg går tur med ham 2 x 15 minutter, plus græsser og trækker frisk luft et par gange ud over, i snor på en ny sygefold, der er lavet til ham, og hvis han ellers står roligt og græsser, og benet ser fint ud, kan det godt være han få lov at gå lidt der ude mandag eller tirsdag, afhænig af vejeret og hvordan han tager boksroen.

Planen er selvfølgelig også afhængig af hvad Nikolaj siger fredag.

ja jeanette overstås det skal det bare

 

Hvad tænker i om hvornår det mon er bedst at køre ham der ned?

jeg kan komme torsdag aften eller fredag morgen inden kl.8

Først havde jeg tænkt, at jeg bare kom fredag morgen, han er sød at læsse og køre med, og en nat i en fremmede stald er måske ikke så sjov for ham, men jeg er nu blevet i tvivl, fordi han ikke må få noget morgenmad hjemmefra, eller hø i traileren fredag morgen, og så er der godt nok langt til Faxe, med en 5 års der altid får en dejligt stort hønet når vi køre, turen vil være den længste han har prøvet, mere end dobbelt så langt, end han har prøvet før.

Hvis han er der nede fra torsdag aften, slipper han jo for en lang trailer tur uden mad/hø, tilgengæld skal han tilbringe en nat i en fremmede stald. tænke tænke tænke.......

 

Han er jo en super sød og nem hest, og jeg er vist en rigtig pyllerrøv, men mit hovede er hele tiden fyldt med tanker om hvad der er bedst og hvordan det nu skal gå


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Held med det
Forfatter: 
Dato:  15-04-2015 09:30

Jeg vil bare sige at jeg vil til hver en tid køre afsted med den aftenen i forvejen, så har den "tid" til at falde til inden den skal bedøves/opereres ...

 

Jeg har lige været af sted med min 5 års .. dog til scintigrafi scanning på Højgård.

 

Held med det hele - Det skal nok gå godt :)

 


Mvh Mette Stelmach med alle de skønne Pletter
Følg Sartors Simply the Best på Facebook her

<3 <3 <3 I hjertet gemt, men aldrig glemt <3 <3 <3

1
0
Svar på denne tråd
 
 Når den..
Forfatter: 
Dato:  15-04-2015 14:03

er vant til noget at tygge på og det ikke blot er ti minutter den skal køres med, så ville jeg aflevere ham torsdag..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

1
0
Svar på denne tråd
 
 Smiler...
Forfatter: 
Dato:  15-04-2015 23:29

tak for svar, ja jeg ender nok med at køre ham derned torsdag aften. Det blir vist det mindst stressende for os begge


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uhaaaa....
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 19:56

Billede

 

Billede

 

Billede

 

så er han velankommet til Faxe, han tog det hele med ophøjet ro, så er det bare at vente på i morgen, og opringning fra dyrlægen med gode nyheder

jeg er meget spændt og nervøs, men Gilbert....ja han spiser bare sin hø

 


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 operation
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 22:28

Det plejer at være sådan, at man modtager en udførlig beskrivelse ved afhentning af hesten, hvordan man skal varetage genoptræningen. Det kan også godt være forskelligt, hvis der fx under operationen har vist sig at være problemer, som man ikke havde set på forhånd (fx kan leddet være mere skadet end man havde regnet med).

Jeg ville ikke under nogen omstændigheder gøre andet end at følge dyrlægens anvisninger efter en operation. Betyder det 4 uger på boks, så må den få 4 uger på boks. Til gengæld ville jeg høre om muligheden for at få noget beroligende/bedøvende, så man er i stand til at kunne trække med den i det omfang man skal efter genoptræningsplanen, og så den ikke er for vild når man lukker den på fold første gang. Anvisningerne fra dyrlægen kommer jo fordi, de har fundet ud af det er den bedste måde at sikre en god heling.
Skulle hesten stå inde, ville jeg naturligvis sørge for at hesten ikke kom til at stå alene.

Den sidste genoptræningsplan efter en planmæssig OCD operation jeg hørte (men her kan der sikkert også have noget at gøre med hvilket led der er blevet opereret) var det 3 ugers boksro med trækture, 2 uger på sygefold, 2 uger på stor fold og derefter måtte man begynde genoptræning. I løbet af 3-3½ måned burde hesten kunne rides normalt.

Held og lykke med indgrebet i morgen :-)


Skrevet af Charlotte

charlottekondrup.dk

 

Klipning, undervisning mv. tilbydes!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Faxe dyrehospital
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 22:38

Han har det fint?, han har lige fået selvskab her til aften af vores 2 føl, som skulle stå ved siden af ham.

De syntes det var spændende med en stor fremmed hest.


Karina Stenå

www.peakbreeding.com

1
0
Svar på denne tråd
 
 Spørgsmålstegn
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 22:41

Spørgsmålstegnet skulle være en :)


Karina Stenå

www.peakbreeding.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 smiler....
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 12:58
Tak for svar i min tråd. Hyggelig med selskab, det er rigtig lækker stald de har der nede.
Hvad med føllerene? Hvad skal de have lavet?
Gilbert er desværre ikke opereret endnu, så jeg venter og er mere og mere nervøs ØV ØV ØV.
God bedring med de "små"

En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Faxe Dyreklinik
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 13:47

de skulle også have fjernet mus, de er færdige og bliver hentet om et par timer.

det skal nok gå fint for din også, de er så dygtige.


Karina Stenå

www.peakbreeding.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 ventetid
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 13:52
Ihhhh altså hvor er det svært at vente, kl.12 var Gilbert slet ikke kommet i gang endnu.
Så jeg ved ikke noget, hverken om tids perspektiv eller om det er gået godt.
Hvis han står i boksen når du kommer så klap ham fra mig.
Dejlig det er gået fint med dine små.

En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 21:22

Hvad så, intet nyt?????


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Update
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 22:28

så er det vel overstået, Gilbert var selvfølgelig en stjerne meget artig og let at håndtere sagde dyrlægerne.

Der var ganske rigtigt begyndende slid skade i brusken inde i leddet pga OCD. Så leddet er blevet renset og skyllet, den beskadiget brusk fjernet, så nu skal han bare hele. Så nu står han med stor forbinding og et ret hævet led, men hævelsen er mest pga den væske og luft de har sprøjtet ind i led delene, for at kunne komme til med operations værktøj, hævelsen vil forsvinde i løbet af et pR dage, og han er umiddelbart ikke halt, selvfølgelig har jeg kun trukket ham i skridt, fr stalden og ud til traileren, og så ind da vi kom hjem, med han skridter tilsyndeladende fint og taktfast.

Den lille skade der er sket der inde, var ærgelig og selvfølgelig noget vi helst ville have undgået, men forhåbenligt er det ikke noget vi mærker noget til nogen sinde.

dyrlægen roste mig for at få taget røntgen udelukkende pga lidt galle,selv om han ikke har været halt, for det ville han helt sikkert være blevet på sigt, måske ikke i år eller Næste år, men før eller siden ville OCD'en have ødelagt så meget brusk, at det ville begynde at gøre ondt, og være så meget i stykker, at det ikke lige kunne reddes/genoprettes.

Dyrlæge sagde, at det er særligt lumsk, når en ledmus sidder så klassisk, som Gilberts gjorde, fordi det sjælendet giver nogen symptomer, før det er for sent,og leddet er ødelagt, så heldigvis dannede han galle, så jeg kunne se at noget var galt

 

Han var meget glad for at se mig, vrinskede højt da jeg kom, og han kunne ikke komme hurtigt nok ud af boksen, da jeg åbnede døren

Nu skal han så have boks ro og motioneres ved hånd flere gange om dagen nogen dage, have skiftet forbinding hver ande dag, ind til tråden er taget om 10/12 dage, og så må vi se hvornår jeg lukker ham på syge fold.

hold da op hvor har det været en lang dag, det var godt nok sejt at vente og vente på opringningen fra Faxe.

jeg har kun positive kommentare til dyrlægerne der nede, hvor har jeg oplevet god service og søde mennesker. Jeg er glad for at jeg valgte Faxe.

 


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 23:30

Dejlig læsning


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Smiler
Forfatter: 
Dato:  19-04-2015 12:02

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Hermed en lille update på hvordan det går med Gilbert. Han heler pænt og er ikke umiddelbart halt, er dog lidt irriteret på bandagen, Tror at han svedet inden under og der klør sikker også.

Han er lidt indebrændt og hyper aktiv, han gider ikke stå inde. De to andre i stalden er dog søde til at lade deres mule komme lidt ind til ham på skift.

gåturene går ok, men der er da lidt rigeligt meget hest for mig at holde i, og lidt svært at følge med, i det lidt opskruede tempo han vil skridte i, han tramper der ud af, og er over opmærksom på omgivelserne. Jeg føler overhovedet ikke at han er tæt på at løbe fra mig, men efterhånden som dagende går, kan det være at det blir en udfordring, hvis han blir endnu mere indebrændt og hyper

vi har græsset lidt i snor og gået 2 x 15 minutter i går.

Og her i formiddag igen en meget Frisk gå tur, og så ellers lidt ud på en lille fold 5x7 meter med græs på, ved siden af de andre, med opsyn selvfølgelig. Her står han helt roligt og nyder solen og græsset, og jeg tænker at det er bedre at han får lidt luft og ro,end at trampe rundt i cirkler inde i boksen hele dagen.

 


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 21:29

Hvordan går det med ham? :)


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Smiler...
Forfatter: 
Dato:  28-04-2015 18:56

jo tak jeanette, det går rigtig fint. Han har fået tage trådene i dag, og der er kun lidt hævelse/ galle tilbage udvendig i haseleddet, han virker helt rengående

Han er frisk og glad, rigeligt frisk måske

Han er nu på sygefold, men desværre fik jeg overbelastet/låst mit dårlige knæ i dag, da vi gik på ridebanen, han skal motioneres for hånd 15-20 min om dagen, men hans opskruede tempo og vores mange dages vandring fir fuld skrald, blev desværre endelig for meget for mit korsbånd og minisk opererede knæ,( har godt mærket at det var på kanten af hvad knæet kunne holde til) men jeg har ignoreret det og bare taget knæ bandage på, og håbet det gik.

det gjorde det så ikke længer i dag, for pokker hvor gjorde det ondt, havde nær aldrig kunne humpe tilbage til stalden,,og bilturen hjem var en prøvelse.

jeg måtte efter en time ned is på sande at en tur på skadestuen nok var nødvendig, det var helt låst og gjorde vanvittigt ondt.

sidder nu med is på og skal scannes en af dagende, for at se om jeg har lavet endnu en minisk skade i det @!#$ knæ det gør mega ondt, så nu kan Gilbert og mig hygge os med vores OCD OG DÅRLIGDOM I LEDDENE

tak fordi du spurgte.


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ej altså.....
Forfatter: 
Dato:  28-04-2015 21:30

Ej altså - det er jo ikke meningen at DU skal gå dig til en skade - øv øv.

Du må vist på sygefold sammen med den smukke sorte :-)

 

Hørte lige om en, som havde givet sin hest...var det Bach's blomstermedicin, noget beroligende, som gjorde den tog det hele lidt mere stille og roligt.

 

Han lyder ellers som en eksemplarisk patient, så nu er det bare moren som skal tage den med ro.

 

God bedring med jer begge.

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-04-2015 08:51

For dælen altså... Det var jo ikke meningen du skulle komme til skade oveni hatten

Nå, men er glad for at høre det går godt med bassen, håber du slipper med skrækken med dit knæ, men ja


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Smiler..
Forfatter: 
Dato:  01-05-2015 09:46

Billede

 

Billede

 

Tak for omsorgen for min gamle slidte @!#$ knæ

Det ser ud til at jeg har lavet et minisk skade, det er stadig meget øm og hævet

venter på indkaldelse fra ortopædkirurgisk, det er dog knap så ømt, som for et par dage siden, og heldigvis har Gilbert og mig jo Stine, som kender ham og som er sprunget til og kigger til ham, imens jeg er underdrejet.

 


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Løbebånd
Forfatter: 
Dato:  01-05-2015 10:15

Da vi fik opereret vores vallak for OCD havde han lært at gå på løbebånd inden operationen. Det var en kæmpe hjælp, så slap vi for at bøvle med en frisk knægt der bare ville frem i verden.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider