Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Wintec hvor meget luft v. manken?
Forfatter: 
Dato:  29-03-2015 11:30

Skal have skiftet hestens kopfjern men med kopfjern-måleren er jeg tvivl om hvor meget plads der skal være mellem manken og buen på måleren. Hesten går med et sort nu og måleren viser en halv kopfjern større (samme farve, sort) Det kan jeg simpelthen ikke forstå, For der er 1*3 fingres plads mellem hest og sadel og den letter bagtil med ca. 2-3 cm.

Hesten har markeret manke og har ca. 43 cm kort anlægsflade.

Ville gerne have lagt billeder ind men desværre har jeg ikke lært kunsten endnu.

Jeg ville rigtig gerne hvis nogle kunne forklare mig hvad jeg gør forkert og hvad jeg kan se efter og gøre rigtig?

 

Mvh.

Sandra


Rideveninde søges & FULDopstaldning tilbydes

8 års allround Trakhner hoppe sælges, byd evt. byt med trailer

- Forsvunden pony efterlyses-

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du skal kigge på vinklen.
Forfatter: 
Dato:  29-03-2015 12:43

Det er "ligegyldigt" hvor meget luft, der er over manken, så længe sadlen på ingen måde trykker ned der på. Jeg læser dog, at du kun kan lægge tre fingre ind vandret ved siden af hinanden. Det er dog meget lidt, da sadlen jo giver til lidt ved letridning og springning.

 

Men vinklen SKAL passe ned over hestens mankestykke, så kopfjernet ikke "står på tæer" ned i hesten. Kopfjernet skal flugte med hesten.

 

Nu skriver du selv, at hesten er meget markeret og så vil sadlen jo ligge anderledes end på en cirkelrund hest.

 

At den vipper bagtil kan måske skyldes, at de ligger i forvægt. Men du bliver nødt til at se på sadlen: ligger den i balance? Er det dybeste punkt i midten af sadlen?

 

Det kan altså hurtigt være pengene værd, at du hiver en sadelmager ud til en vurdering. Der skal muligvis rettes til i stopningen, hvis kopfjernet er den korrekte bredde. Selve bommens facon vs. ryggens facon har også en del at sige.


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 wintec...
Forfatter: 
Dato:  30-03-2015 09:51

Jeg vil anbegale dig at få en dygtig wintec/bates sadel-fitter ud og hjælpe dig med at tilpasse sadlen.

 

Nu er det jo ikke kun kophjernet som kan ændres når man tilpasser en wintecsadel. Der er også udviklet nogle indlæg som kan ligges ind i sadlen og netop kan hæve sadlen fortil og bagtil alt efter behov (og vist også midten). -jeg tror desværre at der er mange forhandlere som glemmer at oplyse om dette. Dermed går noget af ideen jo at det system som wintec er udviklet efter.

 


Cand. Agro.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Wintec passer ikke alle
Forfatter: 
Dato:  31-03-2015 23:35

Wintec er ikke god til markerede heste. Kopfjernet skal altid passe i bredden, og hvis det sorte har den rigtige vinkel og sadlen stadig vipper bagtil og ligger for tæt på manken, så kommer sadlen aldrig til at passe. Så er det ikke bredde, men bomfaconen, den er gal med.

 

Jeg havde det samme problem med min HØJT elskede Bates springsadel, som jeg havde svoret, jeg aldrig ville sælge! Jeg måtte indse, at den aldrig kom til at passe 100% trods forskellige kopfjern og pads. Så nu er den solgt , og jeg har købt en sadel med en anden bomfacon, som passer hesten bedre.


 


Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

 

 

Tidligere med

* Dakar Knudsgaard * Hidalgo * Lenzicco * Enzo * Palatino * Indian Kapella *

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider