Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Opfedning
Forfatter: 
Dato:  27-02-2015 08:28

Hej med jer

 

Jeg har en hest, der trænger til at blive fedet lidt op. Han har den sidste periode tabt sig. Dyrlægen tjekkede ham i går, da jeg synes, han er en smule mat i det - Ikke syg, men heller ikke sådan heeeelt sig selv - Spiser ikke som det krymmelmonster han plejer at være, men spiser dog sit foder op. Han blev bl.a. tjekket for bændelorm, hvilket jeg regner med og håber på er synderen. Han har haft det før for en del år siden, hvor han også tabte sig markant på meget kort tid. Jeg får svar i midten af næste uge.

 

Nå, men til mit egentlige spørgsmål

 

Kan man tilføre poppet byg i en foderplan uden at skubbe til vitaminbalancen? Og hvor meget kan man i så fald give pr. fodring? Normalt er jeg ikke den store tilhænger af kornfoder pga. stivelsesindholdet, og han får normalt foder med lavt indhold af sukker og stivelse, men jeg synes, jeg måske bliver nødt til at gå lidt på kompromis med mine holdninger og tilføre noget ekstra, der virker, så han kan få noget sul på kroppen - Hesten er trods alt ligeglad med min mening Jeg har fået anbefalet poppet byg til formålet.

 

Han får nu:

 

350 g. Horselux Easy - 2 x dagligt

500 g. fiberpiller - 2 x dagligt

14 kg. hø - 7 kg. morgen og 7 kg. aften

Adgang til 1. slets hestewrap i god kvalitet 3-4 timer dagligt i boks. Dette har jeg købt netop for at han skulle tage på, men eftersom har ikke spiser så hurtigt, synes jeg ikke, han får spist ret meget

 

Han har fri adgang til frøgræs og halm, hvis høet slipper op. Han går i løsdrift med 2 ponyer, så der er ikke mulighed for mere hø/wrap på folden end de nuværende 14 kg. pr. mule, men ponyerne spiser ikke så hurtigt, så han får i hvert fald mindst sine 14 kg. pr. dag, hvis han vil have det - Ligenu er han dog som nævnt ikke så madglad, som han plejer, så jeg skal have tjekket ham yderligere, hvis ormeprøven ikke giver svaret.

 

Vil i anbefale andet end poppet byg til opfedning? Jeg vil helst beholde hans nuværende foder og tilføre et fedende supplement, så jeg er som udgangspunkt ikke så interesseret i at skifte til eksempelvis Brogården Build up, som jeg ellers havde overvejet. Han er ikke glad for olie i foderet, og når jeg putter det i, så spiser han ikke op


Håber I kan hjælpe mig, så jeg hurtigt får ham fin igen


Venlig hilsen


Rosen

0
0
Svar på denne tråd
 
 tttttttttttt
Forfatter: 
Dato:  27-02-2015 08:33

Jeg vil anbefale dig at kigge på Show Improver fra Saracen. Det ville jeg give 500 gram af om dagen som tilskudsfoder i en periode, det er super godt.

 

Tilfør også 2 dl olie pr. dag.

 

Du kan også overveje Linamix, det er vidst også rigtig fint til at fede lidt op.

 

Det kan også sagtens være bændelorm der gør udslaget hvis han har det.

 

Du kan evt skifte fiberpillerne (som jeg bestemt ikke synes feder på nogen måde) ud med roepiller som jeg synes, virker til at fede en anelse mere.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
1
Svar på denne tråd
 
 Opedning
Forfatter: 
Dato:  27-02-2015 10:42

Jeg har ofte samme problemer med min hest, dog er han fuldblod, så ganske små udsvingninger i hverdagen kan gå ind og påvirke hans appetit en del Eksempelvis kan han gå i sultestrejke når han fælder Faktisk kan mange heste miste lidt af ædelysten når de fælder, selv min lille alt-ædende shetlandspony

 

Jeg har kunne holde det nogenlunde under kontrol ved at give ham B-vitamin op til, under og lidt efter fældningssæsonerne og én eller to Myoplast-kure om året.

Jeg ved godt at Myoplast primært er muskelopbyggende, men jeg har haft rigtig gode erfaringer med at det får heste til at få lidt mere appetit, så de kan tage på. :)

 

Min bliver nemlig jævnligt tjekket for alle orm og der er ikke noget at komme efter, så min dyrlæge anbefaler Myoplast som en kickstarter. :)


Sagde Josephine

 

Med sine to soulmates og guldklumper

Maphard & Nuller <3

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tilskud
Forfatter: 
Dato:  27-02-2015 15:10

når du skriver olie, gælder det så også den fra horselux ? Kender efterhånden flere der er helt vilde med denne olie, en rører ikke sit foder før ejer har hældt olie over.

 

men ellers ville jeg da prøve med plus eller senior en periode

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  27-02-2015 21:34

 

Byg er noget af det korn hesten udnytter dårligst og fordøjer dårligst, så det ville jeg ikke give hesten.

 

Har hesten før har mere appetit så og sige?


Nu med eget ponydyr

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-02-2015 23:29

Zink mangel kan fucke deres appetit-smagsløg helt op

Orm kan være synderen

B-vitamin mangel (energi depot)

 

Testes han med spytprøven for bændelorm?


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  02-03-2015 09:49

Tusind tak for jeres gode svar

 

Sandra: Jeg vil kigge på Show Improver. Linamixen har jeg prøvet tidligere. Han fik rigtig lækker pels af det, men jeg synes ikke rigtig, det havde den store effekt på hans huld

 

Metjen: Jeg har faktisk ikke prøvet olien fra Horselux. Det kan da være, jeg skal prøve, om han gider have det

 

Jeanette: Spytprøve? Næ.. Dyrlægen tog bare en almindelig gødningsprøve. Skulle den anden prøve være bedre? Den skal jeg måske forhøre dyrlægen om, hvis ormeprøven er negativ.

 

Hvis ikke ormeprøven viser, at han har bændelorm, vil jeg have tage blodprøver, som kan vise en evt. mangel af et aller andet. Her formoder jeg også, der bliver tjekket for både zink-mangel og mangel af diverse vitaminer.

 

MRJN: Jeg er enig med hensyn til byg. Han blev efter sidste omgang bændelorm for mange år siden fodret op med et byg-baseret foder, og det virkede rigtig hurtigt. Dengang gik jeg dog ikke op i foder, så det var bare staldens "standard-foder", som jeg ikke aner hvad indeholdt ud over en del byg. Men jeg har valgt at tilsætte ca. et halvt kg. valset byg pr. fodring. Hvis ikke det hjælper, vil jeg naturligvis bare fjerne det igen. Men det kunne jeg hurtigt få fat på i den by jeg bor, så jeg kunne komme igang med noget supplerende allerede i fredags

 

Nu venter jeg bare på svar fra dyrlægen.. Det kommer desværre nok først onsdag. Det er godt lang svartid, når prøven blev taget i fredags, synes jeg

 

Nå.. Men endnu engang tak for jeres svar


Venlig hilsen


Rosen

0
0
Svar på denne tråd
 
 opfedning
Forfatter: 
Dato:  02-03-2015 10:08

Hej

 

Hvilken type olie har du brugt? der kan være smagsfoskelle på olierne

 

Rapsolie skulle være den mest smagsneutrale og det spiser min hest uden problemer - til huld har jeg bare indkøbt den billige fra Rema/Netto

 

Ellers er der jo også majs - men det kan de blive lidt varme i bøtten af, så det afhænger af hvor påvirkelig din hest er.

 

Hilsen

 

Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Maxi rice
Forfatter: 
Dato:  13-03-2015 16:13

Maxi Rice eller equi jewel vil jeg anbefale.

Mvh Camilla

1
0
Svar på denne tråd
 
 vnaædbhzlv
Forfatter: 
Dato:  13-03-2015 23:57

Hvad meget vejer din hest? Hvis det er den store brune på billederne kan du vel godt klemme mere end 700 gram horselux i den i døgnet? En hest på 600 kg er jo dækket ind på 600 gram, men horselux anbefaler selv 100-300 gram oveni når hesten er i brug. Så det er da et sted at starte, hvis du vil ændre mindst muligt på foderet :-)

 

I øvrigt har horselux jo mange slags foder, easyen er så vidt jeg er orienteret (?) til "easykeeperes" - måske skulle du genoverveje om det er det rette foder for din hest, hvis ikke du kan ændre på stråfodermængden (som man jo sjældent kan i en løsdrift).

 

Jeg vil ellers anbefale dig olie, mash, klid, lucerne med olie i, linamix eller et ekstra tandeftersyn :-) Held og lykke.

0
0
Svar på denne tråd
 
 bændelorm
Forfatter: 
Dato:  14-03-2015 00:00

Normalt tager man blodprøve for bændelorm - eller det sidste nye :) - en spytprøve som Jeanette nævner. Du finder dem sjældent i gødningsprøverne desværre


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  16-03-2015 09:42

Endnu engang tak for svarene

 

Calando (Ja, det er den store brune) havde ikke bændelorm - I hvert fald ikke ifølge gødningsprøven, men det irriterer mig da lidt, hvis I ikke mener, at man nødvendigvis finder bændelorm i sådan en prøve - Det burde dyrlægen da have nævnt og vejledet mig i!

 

Nå, men som T1NE er inde på, skal jeg måske overveje et foderskifte. Grunden til at jeg har brugt Easy, er faktisk fordi forhandleren mente, at det kombineret med fiberpiller ville være rigtig godt til ham, og det har jeg nok holdt fast for længe, fordi han ganske rigtigt har fungeret rigtig fint på det i lang tid.

 

Jeg overvejer nu, at skifte ham over på et senior-foder. Evt. Horselux Senior, men da det er bøvlet at få fat i, har jeg også overvejet produkterne, som Danish Agro forhandler, da vi har en sådan en lige i nærheden.

 

Er der nogle der har erfaring med eksempelvis Hercules Fiber Mix Senior? Umiddelbart har det et indhold af stivelse som læner sig op ad senior-foderet fra Horselux. Der er en del flere FE pr. kg. i dette foder, end i det nuværende Easy.

 

Må kan supplere et fuldfoder med både fiberpiller og Maxirice i samme fodring? Her tænker jeg uopblødte fiberpiller - ca. 5-600g. + 400-500 g. Maxirice pr. fodring (2-3 gange om dagen).

 

Jeg har tidligere brugt almindelig rapsolie, men jeg tænker, at når han nu kan få (2-)3 fodringer om dagen, så kan jeg nøjes med at putte 1 dl. i pr. fodring, så det ikke er så meget.. Mon så han ikke gider æde det?

 

Så kunne han få eksempelvis Hercules Fiber Mix Senior 400 g. kobineret med 500 g. fiberpiller + 400 g. Maxirice + 1 dl. olie pr. fodring. Mon så ikke, det ville begynde at hjælpe?

 

Med hensyn til forøgelse af mængden af grovfoder, er det som nævnt ikke muligt. Pt. får de 10 kg. tørt wrap pr. hest, og han står sammen med 2 ponyer, så han får nok en del mere. Derudover får han fri adgang til wrap i 3-5 timer om eftermiddagen/aftenen i boksen, hvor han naturligvis også spiser en del, men ikke på samme "grovæder-måde" som i hans unge dage

 

Hvad siger I til ovennævnte foderplan? Har I erfaringer med Hercules Fiber Mix Senior, eller kan I anbefale et andet godt og fedende seniorfoder?

 

På forhånd tak for svarene


Venlig hilsen


Rosen

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  16-03-2015 11:03

Lige nu gier jeg selv 400 gram Saracen Show Improver til min hoppe som får Natur Musli som basis foder. Hun er nemlig blevet lidt "kantet".

 

Hun er behandlet for alle orm.

 

Kan allerede se forskel, hun har været på Show Improver 10 dage nu.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bændelorm
Forfatter: 
Dato:  18-03-2015 20:53

Jeg så lige en FB-opdatering fra en større sjællandsk hesteklinik, hvor de skrev at de var opdateret angående bændelorm af Martin Krarup:

 

"- Den bedste måde at tjekke for bændelorm er vha en bændelorme-specifik gødningsprøve - og ikke ved spyt/blodprøve. Spyt og blod anbefales kun for at få overblik over parasitbyrden i en besætning, men giver ingen nyttig information for det enkelte individ. Hvad så med at bændelorm kun udskilles lejlighedsvis? Ifølge Martin vil en hest med en KLINISK betydningsfuld infektion (mere end 10 orm) have en konstant æg-udskillelse og derfor fanges med en gødningsprøve."


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Charlotte
Forfatter: 
Dato:  19-03-2015 11:44

Tak for det :) Det var da dejlig læsning.


Venlig hilsen


Rosen

0
0
Svar på denne tråd
 
 opfedning
Forfatter: 
Dato:  19-03-2015 15:46

Jeg har rigtig god erfaring med at give en kur af Equi Jewel. Risklid skulle kunne gøre det samme, men ellers Linamix.

 

Jeg har en hoppe, der også godt ku bruge lidt flere kilo og nogen rundere hofter, men hun er simpelthen så kræsen. Linamixen går dog an.

 

Josephine, hvad er Myoplast og hvor køber man det? Lidt muskelsætningshjælp vil heller ikke skade min, der i efteråret tabte sig 70+ kg da hun gik i sultestrejke ifbm en infektion.

 

mvh Maria




Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 millemus
Forfatter: 
Dato:  19-03-2015 16:03

Denne beskrivelse har jeg hentet fra Brogaardens hjemmeside :)

 

"Aminosyrer er naturlige byggesten i proteinsyntesen, der hjælper hesten med at opbygge muskler samt restituere skadet muskulatur. Visse aminosyrer producerer hesten selv, og andre må tilføres gennem foderet - såkaldte essentielle aminosyrer. Til trods for en korrekt udfodring med proteinrigt foder, findes der en risiko for mangel på visse aminosyrer, hvilket kan resultere i langsom tilvækst og svag muskulatur. Ved korrekt aminosyrebalance i foderet svarer muskulaturen bedre på træning, rekonvalecenstiden (behovet for hviletid) afkortes og hesten kan trænes mere frekvent."


Du kan finde mere info her: www.brogaarden.eu/Alle-produkter-- (old).483/Equitop-Myoplast- 1,5kg.36093.aspx#.VQrkif10xCo

 

Jeg har både købt hos Brogaarden, men også af min dyrlæge. :)

 


Sagde Josephine

 

Med sine to soulmates og guldklumper

Maphard & Nuller <3

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 opfedning
Forfatter: 
Dato:  19-03-2015 21:11

Jeg tænker på, om tænderne er tjekket for nylig? Hvis der er problemer med dem, kan hesten godt miste lysten til at tygge og så vil den selvfølgelig tabe sig.

 

Jeg står selv i et opfedningsdilemma, da ponyen både er gammel, stivelsesfølsom(får diarré bare ved moderat mængde stivelse), er mega kræsen(hun kan selvfølgelig bedst lide det der smager MEGET af sukker) og så ligger hun på grænsen til at være positiv for cushings.

Jeg vil prøve at købe Natur Muesli Senior til hende, da hun godt gad æde prøven, jeg fik med hjem fra Herning. Så kan jeg bare krydse fingre for, at det ikke bare lige var nyhedens interesse. Sådan har jeg nemlig før købt mig fattig i forskellige produkter, som pony er meget begejstret for de første par dage, men så går det over og der står jeg så med en næsten fuld sæk et-eller-andet, som damen nu nægter at røre med en ildtang

 

Håber du får løst problemet med din hest

 


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 Endnu engang tak
Forfatter: 
Dato:  20-03-2015 10:33

Endnu engang tak for jeres input

 

Beslutningen er taget, og jeg har indkøbt Hercules Fiber Mix Senior, risklid, fiberpiller og olie. Så prøver vi, om det kan hjælpe.

 

I løbet af de kommende 14 dage, bliver der taget ormeprøver fra alle hestene på gården. Jeg er spændt på, om den også er negativ for bændelorm.

 

Tænderne skal efterses inden så længe. Der plejer ikke at være det store at komme efter, men han kan selvfølgelig have skadet en tand eller lignende, som gør at han har ondt, så det skal naturligvis tjekkes Dog tror jeg bare ikke, det er tilfældet, for hans foder kaster han indenbords som selveste Krümmelmonster!


Venlig hilsen


Rosen

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider