Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hjælp til foderplan..
Forfatter: 
Dato:  26-02-2015 19:57

Hej med jer.

 

 

Jeg har lidt af en udfording som jeg håber at i kan hjælpe mig med.

 

Oldenborg, 4,5 år, 160 i stg, ca. 550 kg. Hun er nøjsom i foder, tidligere mavesårshest - skal altså på stivelsesfrit foder.

 

Hun skal bruge energi til at blive redet - men uden at blive for tyk, og uden at gå på kompromis med stivelse:)

 

Jeg vil gerne balancere en foderplan baseret på hø(kunstigt tørret og indpakket så stadig godt trods årstid.), frøgræs med analyser god kvalitet og fri for svamp - mest af dette hvis muligt da jeg gerne vil have max tyggetid og hun kan huldmæssigt spise mest af dette uden at blive for tyk, roepiller, lucerne fra Equsana, Equsana Pleasure vit, EVT. hørfrøolie fra st. hippolyt.

 

Mit eget forslag er pr dag: (fordelt på 3 måltider)

6 kg hø

6 kg frøgræs

500 g roepiller

200 g lucerne

100 g pleasure vit

(evt. + 1 dl olie huld. korr.)

 

 

MEN.. Denne foderplan giver et råprotein på 133% - 933 g tilført og Calcium tilført på 67,4 g hvilket er 222% tilført (anbefalet 30 g) Disse værdiet ligger begge for højt men har det nogen betydning? Ca/p forholdet er fint og ligger på 1,5..

 

Håber at der er nogle af jer der kan assistere mig med mere viden:)

 

på forhånd rigtig mange tak!

 

mvh. maria


Din hest er dit spejl, som uforfalsket gengiver dine dårlige og gode luner.
Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-02-2015 09:02

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med råprotein/calcium indholdet i foderplanen, da jeg ikke ved nok og ikke har noget program til at beregne det.

Men det første der slog mig var: Alt for lidt hø! Og især til en mavesårshest.

De "nye" anbefalinger lyder på 1,5 kg grovfoder i tørstof(!!) pr. 100 kg. hest, hvilket svarer til ca. 1,75-2 kg. hø/wrap pr. 100 kg. hest, afhængigt at tørstofindholdet selvfølgelig.

En 550 kg. hest ville jeg aldrig give mindre end 10 kg. hø dagligt, heller ikke selvom den er nøjsom. Fibrene i frøgræs, og halm for den sags skyld, er sværere for hesten at fordøje, hvorfor man ikke bør bruge det som erstatning for hø/wrap. Jeg er dog med på, at det kan bruges som supplement til de 10 kg. hø, når den har fået tygget sig igennem det, da den formentlig ikke vil kunne tåle grovfoder ad libitum, hvis den er nøjsom :)

Til en hest som din ville jeg altid spare så meget som muligt på krybbefoder, hvilket det også ser ud til, at du har gjort. Jeg synes, at det ser ret fornuftigt ud - sørg blot for at den er dækket ind med vitaminer og tilføj så lidt roepiller/lucerne for ekstra tyggetid og mæthedsfornmmelse. Du skriver, at du vil bruge olie til at korrigere huld, men jeg kan ikke se idéen i at tilføje olie, hvis du skal være påpasselig med, at den ikke bliver for tyk. Justér hellere huld med høet og giv den ekstra af det, hvis den kan tåle det :) Måske vil du opdage, at den også får mere energi ved en større mængde hø.


1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak... :)
Forfatter: 
Dato:  27-02-2015 12:45
Vi er helt enige i forhold til hø men... Hun får i øjeblikket 10-12 kg hø blandet inslowfeeder for at der skal være nok - hun sluger og kunne.nemt tage meget mere, det går bare ikke for huld.
Det havde jeg tænkt at hun skulle fortsætte med men så fortalte de mig hvor.hun flyttes hen, at deres frøgræs er så godt at deres konkurrenceheste kun får det samt krybbefoder og de er bare Flotte!
Så jeg tænkte at det måske var en mulighed til min også, men måske man bare skal holde sig til hvad man altid har gjort.

Tak for svar.

Din hest er dit spejl, som uforfalsket gengiver dine dårlige og gode luner.
Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider