Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 dækken
Forfatter: 
Dato:  25-02-2015 09:08

Hvor mange gram dækken går jeres heste med nu?

Det er jo rimelig kedeligt vejr stadigvæk.

Skal måske købe hest, og har ikke før haft en dækkenhest.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-02-2015 09:47

Min DSP hoppe går med Rambo Duo 100 g + 300 g liner. Altså 400 g i alt. Ingen hals. Hun er dog begyndt at blive lige rigeligt lun under dækkenet, når hun er på stald, så jeg regner med at skifte til 100 g liner en af dagene, så det bliver til 200 g i alt. Jeg har trukket den lidt, fordi hun netop har stået med en forkølelse.

Min welsh vallak går med Amigo 400 g dækken + 50 g hals. Prøvede i sidste uge at tage halsen af, da det begyndte at blive lunere, men dagen efter stod han og var kold. Han er MEGET kuldskær og beholder formentlig sit 400 g dækken på nogle uger endnu, inden der skiftes til et tyndere.

Det er utroligt individuelt med dækkener. Nogle heste ville smelte med 400 g nu, men mine trives. Begge mine heste er desuden klippede.

Spørg sælger hvad hesten går med nu, og mærk så efter om den føles for kold, for varm eller tilpas under dækkenet Der findes som sådan ingen rettesnore - det bedste parameter er den individuelle hest :)

Det kan desuden virkelig anbefales at købe dækkener af god kvalitet! Både pga. holdbarhed og pasform. Du vil takke dig selv senere Jeg er stor fan af Horseware dækkenerne, herunder Rambo og Amigo, som har super pasform og sjældent går i stykker.


1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-02-2015 10:23

Heste er forskellige, de opstaldes forskelligt og deraf kan man ikke udlede hvor meget en hest skal gå med nu uden at kunne mærke på hesten eller ved hvad den har af muligheder for at æde sig til varme og om den kan gå i læ...

 

Min DV der er fuldklippet går med 100 gram... Han er ikke en frossenpind... Jeg sværger også til Horsewares dækkener

 

Billede

 


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffff
Forfatter: 
Dato:  25-02-2015 10:40

Min hest er fuldklippet - hun plejer at være en frossenpind. Hun går pt med 300 gram på med hel hals. Hvis det bliver frostvejr får hun 400 gram på med hel hals. Hun går i løsdrift.

 

Den lille - Shetlandsponyen - har 150 gram på. Hun er ikke klippet. Hun gik uden dækken, men hendes underuld kan slet ikke tage i mod regn og blæsten så hun endte med at gå og fryse og pelsen sjaskede sammen i stedet for. Hun begyndte at få kolik symptomer. Så fik hun dækkenet på.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 dækner
Forfatter: 
Dato:  25-02-2015 12:37

Det kan som sagt være svært at sammenligne med andre. Jeg vil høre tidligere ejer, hvad den går med og hvordan den plejer at være.

 

Min egen er fuldklippet pånær benene og går med 300g. Jeg går lidt i overvejelserne, hvornår hun skal have lidt mindre på, men er lidt forsigtig, fordi hun har stået med lidt lyd på lungerne.

De to andre i stalden er ikke klippet, og går med hhv. 150g og regndækken uden for.


Vh

Jannie

 

*Uddannet D-dommer i spring*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dækken
Forfatter: 
Dato:  25-02-2015 18:13

Min DV vallak er fuldklippet og går pt. med et 300 g PE dækken. Det varer dog ikke længe inden Han skifter til 200 g. Indtil videre har han dog virket tilpas med de 300 g. Men det har også været koldt pga. blæst og regn de sidste par dage.

 

min er ikke specielt kuldskær og har altid strå at tygge sig til ekstra varme på.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  25-02-2015 20:26

Hesten er ikke klippet. Den går uden dækken hos sælger, men står til gengæld ikke så lang tid ude. Jeg må vel prøve mig frem. Synes at det er lidt svært når vejret skifter hele tiden.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-02-2015 21:23

Hvis den ikke er klippet og ikke går med dækken burde det ikke blive et problem, sørg for fri adgang til godt grovfoder, så skal det nok gå :)


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  26-02-2015 00:32

420g med hals.

Dog håber jeg, at ka skifte til 360g inden for 14 dage.

For en uge siden pillede jeg 200g af.


 

 


Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uden dækken nu
Forfatter: 
Dato:  26-02-2015 07:51

Hvis den går uden dækken nu, bør den kunne fortsættelsen dækken.

 

Skal al den gå ude i mange timer uden mulighed for læ, så kan et godt regndækken være en god ide. Sådan at den holdes tør.

 

Jeg skiftede faktisk min hest ned til 200 g dækken i går. Hankat lige lun nok. Så må jeg se om han er tilpas eller kold i aften.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffff
Forfatter: 
Dato:  26-02-2015 08:26

Hvis hesten har lang pels så skal du ikke smide et regndækken på den. Du risikere den ikke kan rejse hårene under et regndækken og derved vil den begynde at fryse - så kan den ikke varme sig selv op.

 

Hvis du smider dækken på en langpelset hest som ikke helt kan holde varmen i regn og blæst - skal du smide et dækken på med fx 100 gram fyld så den har mulighed for at holde varmen.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

2
0
Svar på denne tråd
 
 jeg vil dog
Forfatter: 
Dato:  26-02-2015 10:46

stadig mene at der er forskel på at kun komme ud i godt vejr i et par timer og så være ude hele dagen uanset vejr, selvom der er læskur :).

 

Hesten har ikke særlig tyk/lang pels, men jeg starter med et overgangsdækken med 150 g fyld, og så må jeg jo vurdere om det er for meget eller for lidt ved at føle mig frem :)

 

Tak for de mange råd :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dækken
Forfatter: 
Dato:  27-02-2015 13:27

Jeg er enig med dig i din betragtning om, at hesten har brug for dækken når den skal gå ude hele dagen. Jeg ville lægge 200g på...

 

Når hesten rides og strigles, har den ikke det beskyttende fedtlag i pelsen og det må man kompensere for :)

 

Skal jeg svare på dit første spørgsmål, så går mine med 400g + hals

 

Skifter altid til stalddækner inde - ca. samme gram men uden hals. Min stald er kold...

 

Tillykke med hestekøbet :)

0
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-02-2015 23:34

Bare husk at hesten ligeså vel kan blive syg af at stå og have det for varmt, som koldt.. Det skiftende vejr er jo netop også noget man skal tænke over den anden vej, ikke kun om det er for koldt...

Idag var det hos os f.eks 8 grader, solskin og næsten ingen vind... Havde min stået med 200 gram var han smeltet, han var lige en tand til den lune side under sit 100 gram... Han står endda ude fra 7.30 til 18.00 og er som skrevet fuldklippet...

 

Han står ligeledes i en boks i ridehuset, så der er ligeså koldt inde som ude, eneste forskel er det ikke blæser eller kommer nedbør


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider