Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Udmugning i spåner og tørv?
Forfatter: 
Dato:  31-01-2015 17:21

Hej alle :)

 

Jeg har en blanding af spåner og tørv i min ponys boks,

og jeg er kommet lidt i tvivl om jeg muger ud på den

rigtige måde :/

Jeg fjerner alle heste pærer med en spånegrev, og så

skraber jeg noget 'frisk' spåner/tørv fra kanterne ind

på midten. Jeg har svært ved at fjerne tis pletter da

de er svære at se pga. at tørven er mørk, og nu har det

lavet en rigtig god tyk bund... Men jeg tænker lidt på

om det kan blive for meget af det gode?

Jeg har hørt noget om at syren der er i tis kan give hesten

surstråle så den bliver halt, og det vil jeg jo ikke have! :(

Skal jeg starte HELT forfra og så bare være mere omhyggelig,

eller er det fint det jeg gør nu?

Det skal lige siges at der kommer en frisk balle ind hver

lørdag...

 

Mvh Camilla :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 super !!
Forfatter: 
Dato:  31-01-2015 21:46

Det du gør er super !!

Du skal kun tage det våde tisplet når det kommer op til overfladen, ellers bare rette af, når alle pærer er taget selvfølgelig ;)

 

Mht. ammoniak ville jeg ikke bekymrer mig - tørv har jo den fantastiske egenskab, at den indkapsler ammoniak og i øvrigt har en pH-værdi som gør, at bakterier ikke "gider"/kan leve specielt godt i det !!

Mine heste står også på tørv, og har i øvrigt gjort det gennem nu snart 8 år, og jeg kunne aldrig drømme om at bruge andet !

 

Selv i denne vinter, hvor alt udendørs er vådt, mudder og sjap, som jo er en udfordring for hovene/benene, jamen så siger min smed, at mine hestes hove er i perfekt stand (de går ude dagligt fra 8-21 i alt vejr), og at det helt sikkert er for de kommer ind og står godt og tørt og i god pH-værdi hver eneste nat.

Ingen muk, ingen flækkede hove eller sure stråler - ingen problemer overhovedet !!

 

Så fortsæt du bare det gode arbejde ;), og bunden må gerne blive tyk.

Mine egne bokse har bunde, som nu har ligget i henholdsvis 7 og 8 år, tørven komprimerer sig jo, og når vådt tages ud når det er nødvendigt, og der efterfyldes i hullet med rent tørv, så er her heller ingen problemer med det.

Samtidig sparer jeg opstart hver efterår igen - boksen er 100% tøret op hen over sommeren, hvor hestenen jo ikke er i dem ;)

 

Hilsen Tina


Ejer af Cisco Joy og Sofus !!


En verden uden heste - føj for et mareridt !!

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Af hjertet tak :)
Forfatter: 
Dato:  31-01-2015 23:11

Tusind tak for svar!

Jeg blev helt nervøs, for det er første gang

jeg har prøvet spåner og tørv.

Dit svar hjalp super meget :D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Selv tak
Forfatter: 
Dato:  01-02-2015 00:25

Bare til info, så kan man købe et produkt der hedder tørvemix, altså spåner og tørv mixet i pakkerne.

det ville måske være nemmer og billigere fir dig ?

Jeg bruger det selv for lidt lysere strøelse, men bevarer tørvens fantastiske egenskaber ;)

tina

 


Ejer af Cisco Joy og Sofus !!


En verden uden heste - føj for et mareridt !!

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forresten! :D
Forfatter: 
Dato:  01-02-2015 01:37

Det er også det jeg bruger :D

 

Forresten...

Hø, skal det være i net eller balje?

Eller kan det bare ligge på bunden?

Min pony er meget mad glad, og hun

vil være sikker på at hun får det

hele med, og så tænker jeg om det

kan være usundt hvis hun kommer til

at spise noget af tørvet/spånerne?

 

Mvh Camilla :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Brug net småmaskede
Forfatter: 
Dato:  01-02-2015 09:49

Så slipper du for hun støvsuger bunden, men bedst at du forlænger spisetiden ;)

jeg bruger selv net med små masker 3-3,5 cm ;)

 

hilsen Tina


Ejer af Cisco Joy og Sofus !!


En verden uden heste - føj for et mareridt !!

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til Tina
Forfatter: 
Dato:  01-02-2015 11:55

Til Tina1972:

Hvor mange pakker bruger du af det der tørvemix pr. måned og hvad koster det? :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pakker ...
Forfatter: 
Dato:  02-02-2015 01:08

HJR:

til min store hest bruger jeg 4-5 pakker pr måned, og til ponye bruger jeg 2-3 stk.

jeg køber en Palle med 18 stk, mener den koster 1550kr leveret.

 

hilsen Tina


Ejer af Cisco Joy og Sofus !!


En verden uden heste - føj for et mareridt !!

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  02-02-2015 16:22

Tak for svar :-)

 

Det er da en helt fin pris, må lige have tørvemix i baghovedet til når jeg engang selv skal ordne strøelse..

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-02-2015 09:07

Jeg synes tørvemix er alt for dyr. Jeg blander selv.

De heste der tisser meget for mere tørv og dem der er mega renlige for meget spåner. Ligesom op til jul eller lige når der er gjort ekstra rent, ja så fråser jeg med spånerne, fordi det ser godt ud.

 

Mine får høet på gulvet, ved godt jeg kører noget ud på mødning.

Hestene har bedst af at spise i græshøjde Ligesom jeg har set billeder af hestes mund som bliver skavet af de små masket net.

 

De får ikke sur stråle når de står på tørv.

 

MVH Hanne.

0
0
Svar på denne tråd
 
 lugtgener og net...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2015 15:30

Hanne:

Jeg har også prøvet som du gør - altså selv blandet det....

Men jeg syntes, at for mange spåner giver lugtgener og for meget vådt der køres ud - spåner har jo ikke samme sugeevne og pH værdi som tørv ;)

- og i min optik skal der IKKE lugte af tis i en stald...

 

Disse lugtgener sker aldrig med den færdige tørvemix, som jo består er mere tørv end spåner, men dog så meget spån, at den bliver lysere og mere indbydende end rent tørv alene ;)

- og så har jeg fundet denne tørvemix (som i øvrigt fås i flere udgaver hos forskellige leverandører) til en rigtig fin pris - også uden at skulle "have penge stående" i mange paller - jeg kan nøjes med at købe 1-2 paller af gangen, endnu et plus !!!

 

Mht. spisning af grovfoder i net, vil jeg sige, at jeg også har set disse skrækkelige billeder af heste, hvis tænder/tandkød er fuldstændig ødelagt af at spise af net...., men oftest er disse skader sket ved faste net, dvs. RIO-net af jern/stål, som ikke giver sig...... Sørgeligt syn....

 

Mine egne heste har spist af simpel balance net med 3-3,5 cm masker de sidste 4 år, og der har aldrig nogen sinde være så meget som én kommentar fra tandlægen, som kommer fast hvert år - og jo jeg spørger specifikt ind til dette hver gang ;)

Jeg tror ofte problemerne kommer hvis hesten kan "bruge sine kræfter" når grovfoderet skal ud af nettet, derved lærer de ikke den teknik med at bruge mulen/læberne til at pille stråene ud....

Mine egne heste har kun frithængende net til rådighed, og fandt lynhurtigt ud af, at hvis man ligger kræfter i, ja så forsvinder maden, da de så skubber/puffer nettet væk !!!! (i øvrigt et svimlende sjovt syn og se når de står med åben mund og tror nu har jeg det mad, og så nettet svinger væg ..:) :)

Dvs. nettene kan svinge/flytte sig, og kan ikke mases fast op mod væg eller andet, de hænger frit, og dermed er teknikken virkelig godt udviklet hos mine, uden tandproblemer til følge....

Mine har både net i boks og på fold -får ALT foder i disse net, og nettene hænger i forskellige højder, som gør, at de ikke altid står i samme stilling og spiser...

 

Mange hilsner

Tina


Ejer af Cisco Joy og Sofus !!


En verden uden heste - føj for et mareridt !!

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har prøvet lidt af hvert.
Forfatter: 
Dato:  03-02-2015 19:37

Jeg kører for tiden på tørvemix, men jeg har svært ved at forenes med farven på det.

Jeg tror ellers jeg får det til ok pris 1525 kr for en palle med 27 baller af 22 kg. Pris er incl moms og leveret.

 

Men som sagt trives jeg ikke med den meget mørke farve. Jeg synes det ligner at hestene står møg beskidt, og da jeg nok er lidt hysterisk hvad det angår, synes jeg det er ærgeligt at bruge lang tid hver dag på at muge, og så ser det ikke pænt ud, når man er færdig. Men jeg indrømmer at hestene trives og har pæne hove og ben.

 

Men næste sæson prøver jeg mig nok frem med træ eller halmpiller.

 

Så er man som jeg hys anlagt med at boksene skal være lyse og "pæne", kan man efter min mening ikke trives med tørvemix. Jeg kommer til at have et alt for stort forbrug (pt bruger jeg mellem 2-3 baller pr uge pr hest), i mit forsøg på at få boksene lyse. Og så bliver det for dyrt.

 

Hilsen Ane

0
0
Svar på denne tråd
 
 den brune tørv
Forfatter: 
Dato:  04-02-2015 08:32

Jeg bruger nu ren tøv på 4 år- og kommer aldirg til at bruge andet. De lyse spåner er udelukkende for ejerens skyld og passer du en tørvebund godt, bliver den ligeså fast og fjedrende som en veldrænet græsmark, og latterligt nem at muge i.

 

Det tog mig dog et helt år at knække koden: min hest er en meget renlig og sippet hoppe, hvor lorten kun ligger et sted og den våde plet et andet. Så min udmugning er - nå lorten er fjernet- mere et sprøgsmål om at flytte og blande tørt og vådt. Jeg tager det våde og graver det ned under det tørre og pt er jeg den eneste i stalden som har en 20- 30 cm tyk, tør bund helt uden antydningen af lugt. De andre bruger tørv med spåner på- og deres boxe er lyse, indbydende og.... Ildelugtende, selv med åbne vinduer.

jeg har i øvrigt lagt mærke til, at mange af hestene kan når de rejser sig, skubbe spånerne til side og derved komme helt ned på den kolde beton. Min hest er også den eneste som hverken har mug, sur stråle eller på nogen måde hovproblemer.

 

jeg bruger 1 balle pr 10 dage om vinteren- 1 balle om måneden om sommeren når de er på fold det meste af døgnet.

Og så er der lige en anden fordel: hoppernes cyklus er ikke årstidsbestemt, men styret af lys. Min hoppe i sin mørke bund går i brunst i foråret, men ikke i den mørke vinter. De andres hopper er i brunst hele året, da stalden er hvidkalket, bunden er lys og der er elektrisk lys fra 7-21 ( de er på fold fra 7:30 til 17:30). Jeg synes det giver en mere rolig og stabil hoppe, som får en mere naturlig hormoncyklus.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tørv/spåner
Forfatter: 
Dato:  04-02-2015 09:36

Hos os bruger vi tørv og spåner, som vi selv mixer som det lyster os. Vi har 1 pakke tørv eller spåner om ugen med i staldlejen. Vi prøver som hovedregel at sige, at vi skal bruge 3 pakker tørv og 1 pakke spåner i løbet af en måned.

 

Jeg bruger så næsten det dobbelte om måneden, men jeg er også skruphysterisk omkring mine bokse. Jeg fjerner alle klatter, alt vådt og vender bunden HVER dag, og jeg fjerner også klatter inden jeg går i seng, så de har en ren boks til natten. Det har jeg gjort i snart 4 år og det har fungeret til UG.

Mine heste står på en blød, luftig og fjedrende bund og de er aldrig i kontakt med betongulvet, uanset hvor meget de møver rundt i løbet af natten. De får begge wrap/hø i net og hos dem begge er der fejet frit under nettet, så de kan støvsuge de rester, der falder ned. Shetlænderen har et småmasket net, da han ikke får særlig meget og det gerne skulle holde så længe som muligt. Fuldbloden har et stormasket net, da han ikke får spist nok wrap, hvis maskerne er for små og han skal kæmpe for det. Han giver ganske enkelt op og lader hellere være med at spise noget, hvis det bliver for besværligt. Og eftersom han i forvejen har et højt stofskifte og har svært ved at tage på, så får han det som han vil have det.

 

Mine bokser lugter aldrig, heller ikke når jeg vender bund og det våde kommer frem - dette på trods af at jeg også bruger spåner i begge mine bokse. Derimod har vi 3 bokse, hvor der kun bliver fjernet klatter og de stinker ad pommern til når man muger dem, men ejerne vil gerne have den tykke bund, så det får de lov til. Gudskelov har vi god udluftning i begge stalde og samtlige vinduer står stort set altid åbne, pånær når der står en stiv vind direkte ind i stalden.

 

Min erfaring er at hvis man passer sin tørv/spåne boks godt nok, så kommer den ikke til at lugte.

 

Derudover har ingen af mine heste problemer med hovene eller andet. Vi har heller ingen problemer med muk, men dette skyldes nok mest at vi har sandfolde, men jeg er også sikker på at en tør og ren boks, også har en del at sige.


Sagde Josephine

 

Med sine to soulmates og guldklumper

Maphard & Nuller <3

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider