Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Forfangenhed, hvor lang tid?
Forfatter: 
Dato:  25-01-2015 19:43

Har lige brug for at høre jeres mening/ erfaring med denne forfærdelige sygdom.

 

Jeg er så uheldig at komme hjem til en forfangen pony for nu 3 uger siden om 3 dage. Årsag må være for fruktan holdig wrap i lidt for stor mængde.

 

Jeg har haft en kronisk forfangen pony så kender desværre alt for godt til forfangenhed. Derfor var jeg slet ikke i tvivl.

 

Har dyrlæge ude og han kommer på smertestillende som efter nogle dage bliver halveret. Dette duer ikke da han stadig har mange smerter og fuld dosis fortsættes på samme middel og efter et par dage et andet. Det halveres og det har umiddelbart gået fint de 5 dage på halv dosis. Efter 5 dage på halv dosis stoppede det helt i fredags. Desværre står han stadig med smerter og lune Hove.

 

kontakter selvfølgelig dyrlægen igen i morgen, men vil meget gerne høre jeres erfaring med dette når det er så langvarigt.

 

Hvad er oddsene for at der ikke er sket en drejning/ sunket hovben på nuværende tidspunkt? Og er det normalt at den akutte periode er så lang?

 

Han har siden det skete dagligt fået ca 5-6 kg hø af lidt kedelig kvalitet. (1 slet Høstet sent, plus 2 slet og begge fået en del regn på marken inden det er presset helt tørt. plus det halm han gider spise. Plus en masse tilskud jeg blev anbefalet af min foderhandler, som snakkede med en der havde en stor viden om sygdommen. Han får også lidt roepiller ( lidt mindre end 1/2 liter) han vejer vel ca 450-500kg haflinger/ irish cob blanding, bred type. ca 146-148 høj ( har ikke målt længe). Ikke tyk, men kan måske have tildens til lidt spækkam. Dyrlægen ville selv have holdt ham i den huld.

 

Han er kun 6 år.

 

hvad er jeres erfaringer?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mit forløb.
Forfatter: 
Dato:  25-01-2015 20:56

Hej.

 

Som du skriver er du nødtil at kontakte dyrlægen igen og få noget mere smertestillende, da de kære dyr ikke reagere ens. Og det kommer også an på hvor hurtigt det blev opdaget.

 

Der ud over ville jeg nok tage alt fra den af div foder.

 

Jeg ville sætte den over på brogårdens safe and saund samt vitamin/mineral blanding, og give den masser af halm og ikke så meget hø/wap evt en lille potion mash en gang dagligt. Når der så ikke er puls/varme mere kan du begunde at reperrer på hoven, med lamin forte fra st.hippolyt.

 

Jeg har selv brugt denne måde at fodre på da min ene hest blev forfangen tilbage i 2012. Den første gang var om foråret og han kom sig ret hurtigt, ca 14 dage. Den anden gang var om efteråert samme år og der kunne han ikke blive smerte fri selvom vi behandlede med afkøling af ben/hove og masser af smertestillende, det ente så med at jeg fik taget røngten billeder hvor vi kunne konstatere at hov benet var roteret så meget at dyrlægen og jeg var eneige om at aflivning var det eneste regtige.

Han gik fra det blev opdaget og til han blev aflivet i 19 dage.

 

Så med det for løb du beskriver ville jeg også bestille tid til rynken med det samme, så du kan få vished.

 

God bedring med ponyen.

 

Vh.

Anja

1
3
Svar på denne tråd
 
 Forfangen
Forfatter: 
Dato:  25-01-2015 23:23

tak for dit svar. Han får 3 forskellige tilskud ( husker ikke navne pt) men noget lucerneblade/ hørfrø, b vitamin, og sb balancer. Og ekstra vitamin bolcher end efter vægt. Alle ting der er indkøbt i dyre domme som jeg blev anbefalet, så det vil jeg ikke udskifte. Og han får ellers kun den smule roepiller.

 

selvfølgelig skal han smertestilles og må høre hvad dyrlægen siger i morgen til det hele. Jeg ved ikke om det kan være for tidligt med røntgen nu, men det må jeg se. Og det er vel kun det der kan afgøre om der er sket noget med hovbenet.

 

jeg har tyndlæst nettet og alle eksperter anbefaler 1 kg hø pr 100 kg hest ( selvfølgelig sukkerfattigt) da det er vigtigt de får noget at opbygge hoven af igen og ikke sultes.

 

Det er Mere det lange forløb der bekymrer mig, og som jeg har svært ved at læse hvordan andre heste/ ponyer har reageret.

 

skal han aflives bliver jeg hesteløs da min gamle hest som han går sammen med så også bliver aflivet. Og så må jeg overveje om det var mit hesteliv som har varet siden barndommen. Lidt mærkeligt at tænke på.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 prøv evt noget andet
Forfatter: 
Dato:  25-01-2015 23:42

jeg ved at der er flere som har prøvet alternativ behandling med fint resultat. faktisk bedre resultat end bare ved de almindelig forholdsregler

 

prøv evt at kontakt Lise Bang Hansen

www.alternativdyrlaege.dk/ kontakt.html

 

jeg har selv brugt hende nogle gange til mine katte, og er super glad for hende. Hun er en af dk bedste



0
3
Svar på denne tråd
 
 forfangen....
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 04:00

Når en hest eller pony er i et akut stadie af forfangehed,skal man ikke straks opgive,og være bange for at hovbenet går igennem sålen hvis,at det skulle dreje sig så meget.

Men man skal være opmærksom på at den profesionelle hjælp man har brug for er PROFESIONEL.

 

Dermed mener jeg man skal være lidt skeptisk med diverse gode mennesker som kender en der havde en forfangen pony og han gjore sådan og sådan.????

 

Vi skal tænke på at det er en vædske dannelse som opstår i hestens krop,og IKKE i hoven. Der er stor mulighed for at vædsken løber ned i hoven,og det sker i det bladede horn som holder den indre del af hoven fast til hovkapslen.

Hvis at vædsken løber derned er risikoen for at hovbenet drejer sig meget stor,da hovbenet ikke tåler nogen form for rystelser,da det jo hænger løst i dette stadie.

DVS at man ikke skal lave nogen form for beskæring eller tage skoen af.Hvis at skoen skal af i forbindelse med en evt. røngten undersøgelse skal det ske ved at hvert enkelt søm med stor forsigtighed bliver fjernet et ad gangen.

 

Derfor er en blød bund i boksen en nødvendighed,og fri adgang til vand skal overvejes temmelig kraftigt.

En god dyrlæge giver hesten vædskedrivende i det akutte stadie,netop fordi al vædske skal begrænses,derfor bør man vande med en spand ,man kan fjerne straks efter.

 

Og nu kommer vi til det (ømtålige del) af emnet.

Jeg ved at den moderne dyrlæge giver smertestillende,i samme mængde som en menneske læge udskriver resepter til hans kunder..

Tror I at det er baseret på sund fornuft,eller er det baseret på at tilfredsstille kunden,så han-hun kan sige åhh hvor er lægen eller dyrlægen god,han forstod mig???

 

Jeg siger IKKE at hesten ikke skal have noget,men man skal spørge sig selv ,er det for HESTENS skyld eller er det for vores EGEN skyld at vi giver hesten smertestillende???

 

Hvis at jeg brækker et ben og jeg stadig er i stand til at gå på det,og ikke kan mærke nogen smerte,når jeg bruger det,( fordi min læge fylder mig med smertestillende ) hvad sker der så når jeg har overbrugt det,for det er jo det som sker,jeg overbruger mit ben fordi jeg har ingen smerte som stopper mig,og derfor forværre jeg skaden,og til sidst kan benet ikke reddes.

Det gode ved det er at jeg jo ikke mærkede noget da jeg brugte benet,bagsiden af medaljen er nu at der er ingen vej tilbage,og hvis at jeg havde været en hest var jeg på vej til slagteren nu.

 

 

Hovbenet er jo løst i den akutte fase og er derfor i overhængende fare for at dreje sig pga vædsken i det bladede horn som jo holder hovbenet fast til hovkapslen.Ved for store rystelser drejer det sig,og vil derfor nærme sig sålen,det kan ses ved at der er et blåt mærke foran strålen.

 

Moralen i det her er at du skal huske på for hvert gram af smertestillende du giver din hest,forværre du situationen. Jeg forstår godt at folk føler at de for alt i verden skal tage smerten fra deres hest hvis at de har en mulighed for det,men er det så ikke bedre at lade den få fred først som sidst??

 

For mange år siden skoede jeg en forfangen pony ved Rønnede.

Jeg lagde syegbeslag på da det var over den akutte fase,og ponyen begyndte at gå bedre,men havde stadig lidt stikkende gang.

Ejeren fortalte at han var holdt op med at give smertestillende,og det var jo fint.

Det viste sig at ejeren (for ponyens skyld??) havde fortsat med at give den smertestillende,og dyrlægen havde fortsat med at skrive resepte ud,(der er jo penge idet)

Sidste gang jeg var dernede,og jeg pillede skoene af var hovebenet gået igennem på begge forben,og jeg bad kunden om at ringe til slagteren som kom omgående og aflivede ponyen.

Den situation kunne været undgået hvis at ejeren havde lyttet lidt mere,og dyrlægen ikke havde været en resept udskriver.

 

Derfor kan jeg ikke sige for mange gange at når man bruger smertestillende skal man bruge det med fornuft.

Man skal tænke på at smerte ikke er dårligt i dette tilfælde,for hesten hvis at den føler smerte bliver opmærksom på at dens bevægelses frihed er begrænset,da den jo ikke tænker som et menneske,der får smertestillende,og samtidig er klar over at man skal være klar over at der er en fare ved ikke at kunne føle noget.

 

Brug det vi kalder for smerte til at helbrede og lad være med at ødelægge en helbredelses proces,ved at overdosere med medicin som skader mere end det gavner.

 

På min præs er der billeder af en pony som var totalt opgivet af både dyrlæger og smede,men som trods alt kunne rides nogle dage efter min beskæring og specialsko (Stark Guther sko)

 

Til trådstarter du er mere end velkommen til at vise din dyrlæge hvad jeg har skrevet,og så bede om hans-hendes mening om det.

Jeg tror at dyrlægen giver mig ret.

 

Jeg har kun skrevet dette udfra mange års erfaring med forfangne heste og ponyer,og jeg har endnu ikke mødt en forfangen hest som ikke kunne blive rengående igen,med den rigtige beskæring og beslag. De eneste jeg har måtte opgive var dem som var propfyldt med smertestillende,og hovbenet derved var gået igennem sålen.

PS overfede ponyer er jo traditionel i farezonen,så husk lige på det også.

 


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

9
0
Svar på denne tråd
 
 Opgiv ikke
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 08:59

Hør her - jeg har selv stået med en meget forfangen hest i sommer, han ville overhovedet ikke ud af boksen, så ondt havde han. Han blev behandlet med smertestillende i 1,5 md, stod i strandsand i boksen og i løsdriften, da han kunne komme derud. Min dyrlæge var meget med ind over og det samme var min meget dygtige smed. Og det er meget vigtigt at du har godt fat i begge. Min dreng er helt frisk igen, skønt han var drejet og hovbenet sunket, så han var helt flad i sålen. I dag er han flot buet opad igen i sålen, og hans gode gang er tilbage. Det har taget tid, og en rigtig dygtig smed, som har ordnet ham hver 4 uge siden september sidste år, men det kan lade sig gøre.held og lykke med din hest


S.H

2
0
Svar på denne tråd
 
 Forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 11:37

Min shetlænder, Nuller, har lige været igennem en let omgang forfangenhed. Han er stadig ikke erklæret 100% rask, men vi nærmer os og resten er op til smeden. Det burde tage et par beskæringer mere, og så burde han være fit-for-fight.

 

Du får lige en kortere beskrivelse af hele forløbet :)

 

Nuller blev erklæret let forfangen af min dyrlæge d. 19/11-14. Det var det kolde vejr og wrappens skyld. Han havde en tand for mange kg på kroppen og blev med det samme sat på streng diæt. Minimum af stivelse og sukker, dvs. nul gulerødder, nul godbidder, nul wrap, nul Speedi-Beet osv.

 

Han måtte fortsat komme på fold (vi har sandfolde) og måtte meget gerne skridte 30 min om dagen på blødt underlag (græs).

Han fik smertestillende i 8 dage.

 

Den første måned så hans foderplan således ud:

1,5 kg hø

½ kg halm

3 små håndfulde lucerne

75 g Racing Minerals

(fordelt på 3 måltider)

 

Jeg havde en forfærdelig sur og tvær pony, som panisk kastede sig over alt hvad der så spiseligt ud. :( Han var heldigvis frisk på gåturene og både stejlede og bukkede på livet løs, også efter han kom af det smertestillende. Faktisk blev han kun friskere og friskere efter det smertestillende blev taget fra ham.

 

I starten af december tog jeg på Brogaarden og rådførte mig med dem og fik så følgende foderplan:

1,5 kg hø

½ kg halm

300 g Safe&Sound

75 g Racing Minerals

(fordelt på 3 måltider)

 

Det gik fortsat fremad og Nuller var fortsat en rigtig bølle på tur. Midt i december hungrede han efter at få lov til at trave, så jeg spurgte dyrlægen til råds. Han gav grønt lyst for at Nuller måtte trave max. 100 m om dagen, men kun hvis han selv "bad" om det, og selvfølgelig stadig kun på blødt underlag. Han var nu rengående på blødt underlag, men stak en del på højre forben når vi krydsede et lille asfalt stykke. Han var stadig meget sulten og en anelse tvær.

Jeg tog derfor endnu en gang på Brogaarden, denne gang for at høre hvad jeg kunne give ham af foder, der mættede uden at fede og med min. af stivelse og sukker.

 

Vi fik derfor følgende foderplan:

1,5 kg hø

½ kg halm

300 g Safe&Sound

75 g Racing Minerals

150 g Fibre-Beet

(fordelt på 3 måltider)

 

Ovenstående plan har vi kørt på siden slutningen af december, og jeg har nu en glad og tilfreds pony. Han synes stadig at han er meget sulten, men han overfalder ikke længere alt og alle for at få mad, og nu ligger der endda som regel altid halm-rester i boksen, så jeg er sikker på at Fibre-Beet'en har gjort en meget stor forskel.

 

Røntgenbilleder kunne vi jo ikke helt komme uden om, så dyrlægen kom d. 16/1-15, hvor begge mine heste alligevel skulle have det årlige tjek. Nuller som har meget stor angst for mænd var ikke just imponeret over mit påfund af vaccination, tandraspning og røntgen, hvorimod den store (ren fuldblod) var fuldstændig kold overfor hele situationen.

Men røntgenfotograferet blev den lille fis og dyrlægen var meget optimistisk. Der er ikke langt igen og resten er som sagt op til smeden at rette til. Vi fik endda ros for det fine lille vægttab på omtrent 40 kg. siden d. 19 november. Jeg synes selv det er ganske fint klaret af Nuller, når det primært skyldes foderplanen, da hans motion jo har været begrænset til 30 min skridtture. Det skal for resten lige tilføjes at min smed har været med på sidelinjen under hele forløbet.

 

Vi har nu fået grønt lys for at Nuller må blive longeret i alle 3 gangarter, dog stadig kun på blødt underlag og ikke for længe ad gangen.

Nuller nyder at komme i gang igen og så sent som i går fræsede han rundt i longen nede på marken og bukkede løs og spillede smart med halen i vejret. ;)

 

Jeg tror det er meget forskelligt hvor hurtigt de kommer sig. Vi opdagede heldigvis Nullers forfangenhed i et meget tidligt stadie, og det er nok også grunden til at vi snart er ved at være i mål.

Jeg tror også det er vigtigt at få lagt en prof. foderplan i samråd med dyrlæge samt have smeden med inde over hele tiden. Jeg tror også det er vigtigt at få tilpasset foderplanen undervejs, så man hele tiden sikrer sig at hesten har bedst mulige "redskaber" for at komme sig. :)


Rigtig meget held og lykke, samt rigtig god bedring med din mule :)


Sagde Josephine

 

Med sine to soulmates og guldklumper

Maphard & Nuller <3

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forfangne
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 12:01

Jeg har haft to akut forfangne.

Den første fik smertestillende den første dag, da den stod længst væk i løsdriften og skulle transporteres hjem, her blev den stilt på sand der blev holdt løst af lidt spåner.

Den måtte kun få halm blandet med max et kg hø i den akutte fase. Så fik den et tilskud der skulle hjælpe. Men den fik ikke smertestillende i mere end max tre dage (fik en tube der skulle deles) mener det var en uge efter hvor jeg havde smed og dyrlæge ude, og ved beskæring og røngten på skift fandt de den vinkel der passede hovbenet, og smeden kunne så holde ponyen gående. Den var smertefri efter første beskæring, og et år efter kunne man ikke se på hoven at den havde været forfangen.

 

Den anden jeg havde nåede jeg meget tidligt i stadiet, den fik noget medicin men intet smertestillende, og efter to uger kunne den indgræsses igen og kig hele sommeren på græsfold uden tilbagefald.

 

ville bare lige dele, især omkring det med smertestillende...


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 forfangen
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 12:41

Står den stadig i boks og er øm der?

 

Man kan desværre ikke sige noget generelt omkring forfangenhed, ikke andet end hvis man har en super dedikeret hesteejer, en god dyrlæge og en god smed og en god foderrådgiver, så lykkes langt de fleste tilfælde at blive friske igen.

 

Det du kunne gøre nu og her er at skylle dit hø, og så ville jeg se at få fat i en analyse på det, eller endnu bedre købe noget hvor der er lavet analyse. Man kan ikke vide hvor meget sukker der er i uden en analyse. Sent slået hø kan være smækfyldt med sukker. Der har været mange solskinstimer i år, så desværre kan du vedligeholde forfangenheden, hvis den stadig får sukker.

 

derudover skal du være obs på at 90 % af forfangenhedstilfælde har enten EMS eller PPID, dvs de har et stofskifte problem som underliggende årsag og gør at netop din hest er den der reagerer på wrappen, græsset eller hvad det nu er. Så det skal udredes, evt behandles, evt med medicin.

 

Hoven må heller ikke være lang, for det skaber endnu mere træk i de allerede følsomme lameller, og så skal den stå blødt. Som ovenfor nævnt en god spånebund, sand, eller også skal den have styreformklodser på.


Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

Hit aktiv stald i Herlev. Ledige staldpladser fra marts/april

0
0
Svar på denne tråd
 
 at skylle hø
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 14:16

En god og meget perfektionistisk veninde af mig, har efterprøvet "skrønen" med at skylle hø.

 

Det havde nærmest ingen effekt og det er farligt at tro på, når man har en EMS-hest eller forfangen hest.

 

Køb eller lav selv analyse på hø og wrap, det er altafgørende. 2. slet kan sagtens have højere sukker end 1. slet. Det har jeg set mange eksempler på.

 

Og jeg er enig med Gamle Smed. Man skal passe på at hesten ikke tror den kan springe rundt, fordi den er på smertestillende.

 

Hø/wrap med analyse på sukker max 6 %, blandet med halm, i en slowfeeder.

 

Og enig med Keppie. Få checket for EMS og Cushings snarest, så hesten evt. kan komme i hurtig behandling og der derigennem kommer styr på stofskiftet/insulinniveau osv. hvis det er dette der giver problemet.

 

Held og lykke med din hest og dig.

5
0
Svar på denne tråd
 
 Forsøg med hø
Forfatter: 
Dato:  27-01-2015 08:08

www.thehorse.com/articles/28322/ soaking-hay-how-much-sugar-is- actually-removed

 

Jeg lægger lige resultaterne ind, der er flere. Det er klart bedst at købe noget som er lav sukker, for du får ikke noget med 25 % ned på 8 %.

 

Jeg ville forvente en stærk forbedring normalvis efter en uge eller to, men det kommer an på om man har fået stoppet ulykken. Så indtil du får skaffet noget hø med analyse på at det er lav sukker, minimum under 10 %, så skyl det hø du har efter anvisningerne i artiklen. Hvis du skulle have en å med rindende vand, så kan det gøres der. Det gjorde jeg for en islænder jeg havde i pleje, så lå det i åen i et hønet, mens jeg ordnede andre ting.

 

Nogen dyrlæger sætter hestene på Metformin, og det kan du tale med din dyrlæge om. så selovom den ikke er farlig tyk, så kan den sagtens have EMS alligevel. Hvis det var min hest, så havde insisteret på at få Metformin til min hest.

 

Og nyere anbefalinger, nu man ved at 90 % af tilfældene skyldes metabolske sygdomme, så anbefaler man at ligeså snart at hesten er nogenlunde gående og man har sikret den med sko med såler, eller boots med indlæg, så ud og gå nogen ture med den. Du skal have øget insulinfølsomheden igen og her er motion vigtigt


Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

Hit aktiv stald i Herlev. Ledige staldpladser fra marts/april

1
0
Svar på denne tråd
 
 ikke kun foder
Forfatter: 
Dato:  28-01-2015 16:16

Det er vigtigt at en forfangen hest/ pony bliver kilet op med styrofoam eller lignende og så hurtigt som overhovedet muligt!

 

Blød boksbund sand er det bedste men ellers et tykt lag spåner

 

Senere er sygebeslag når den akutte fase er overstået, i England og USA bruger man ofte Myronmclane full supportpads kombineret med en egnet sko for eksempel en roller sko eller en ringsko Det fungerer rigtigt godt!!

 

Det er ikke nok at give den smertestillede og vente på den bliver bedre, dyrlægen der har tilset den burde have givet den kiler på!!og vejledt omkring boksbund!!


Bent


Welsh Cob avler


www.kildegaardstud.com

1
0
Svar på denne tråd
 
 forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  28-01-2015 23:46

tak for alle de gode svar.

 

Snakkede med dyrlægen mandag og hun syntes bestemt ikke om han stadig havde så ond. Og foreslog på nuværende tidspunkt røntgen. Da jeg spurgte ind til hvor stor riciko der så var for der ikke var sket noget alvorligt, når det stadig stod på, og det måske bare var penge ud af vinduet hvis han alligevel skulle aflives blev vi enige om at prøve en uge mere på smertestillende og se om der kommer forbedring.

 

Han er nu på smertestillende 5 dage mere fra i dag og så Kommer dyrlægen og kigger. I dag er netop 3 uger siden det startede. Min tanke om smertestillende er præcis som flere af jer skriver. Og når jeg snakker med dyrlægen fortæller hun at det nærmest er forfærdelig dyrplageri uden smertestillende, så det er pine nødvendigt. Når han er på smertestillende går han jo rundt, som jeg også tænkte nok ikke var det bedste.

 

Da jeg kom hjem i mandags , hvor han ikke havde fået smertestillende siden fredag aften. stod han helt stille og skiftevis løftede det ene forben og stod med spidsen af tåen mod underlaget et øjeblik for derefter at gøre det samme med det andet ben. Han ville næsten ikke bevæge sig og hovene er stadig ret varme.

 

jeg spurgte ind til smed og beskæring/ opklodsning og hvad jeg ellers har læst, i starten af forløbet. Dyrlægen sagte at det gjorde man ikke da der var så store smerter og det var først efter den akutte Face man havde brug for beskæring/ beslag.

 

han står på tyk halmbund og har også været ude på folden at gå når det var tøvejr Og blødt. Dyrlægen sagde det var fint med en blød halmbund og han gerne måtte gå ud når det var blødt.

 

 

det sværeste er at han går i løsdrift med min anden hest og de er meget tæt knyttede så måtte opgive at dele dem op hver for sig. Må derfor binde begge op mange timer dagligt så de hver især får hvad de har behov for.

 

jeg syntes det er så svært det her for Føler ikke dyrlægen har helt nok viden omkring det og magter bare ikke at få andre ud som kommer til at koste en mindre bondegård. ( bor på Lolland)

 

Pengebeholdningen er ret begrænset da jeg har ofret rigtig mange penge på min hund og meget dyr operation.

og det beløb jeg er oppe på nu er ved at nå smertegrænsen.

 

 

det er så svært at forløbene er så forskellige hos hver hest og derfor har mange forskellige Erfaringer.

jo mere jeg læser jo mere fortvivlet bliver jeg.

 

og føler mig også ret begrænset af økonomi. Det er ikke en brugs hest ( havde håbet han skulle køres til, men det er aldrig blevet til noget)

 

og jeg ved hvis han kan komme over det, at resten af hans liv skal man passe på og veje af og alt det. Ikke god kombi med løsdrift som jeg bare er så glad for og har fungeret rigtig godt i mange år. Og den anden jeg har har så et andet behov.

 

jeg har haft en Kronisk forfangen pony før og trods foderplaner/ vejledninger. Jordfold og afmålt mængde hø hver dag endte han alligevel med flere gange at blive forfangen i mindre grad igen. Så valgte aflivning til sidst. Havde også en mindre trist pony som måtte gå alene det meste af tiden.

 

Dette har jeg bare i baghovedet også og det er nok det der plager mig mest.

 

syntes det er frustrerende at heste dyrlæger umiddelbart så bare ikke er vidende nok. Det er sku frustrerende når man fra start vil gøre det bedst muligt.

Det skulle jo være dyrlægen der vejleder og ikke mig som ejer der skal finde ud af hvad der er bedst for min hest og stille spørgsmålstegn ved det dyrlægen gør og anbefaler.

 

må indrømme jeg snart har mistet modet på det og tænker aflivning, og det er bare rigtig ærgerligt.

 

det hø jeg har som han får er eget høst. Jeg har Ikke meget tilbage og det kan derfor slet ikke svare sig at sende prøver ind. At finde andet der måske skulle være bedre i sukkerindhold er noget nær umuligt hvor jeg bor.

 

Men vil prøve at vande det han får.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 analyser og hø
Forfatter: 
Dato:  29-01-2015 08:06

I Horbelev er der én der sælger wrap med 4,8% sukker .

 

www.engwrap.dk/ 103.asp?ref=1&ref2=3.

 

At du ikke synes det kan betale sig at bruge 150 kr. på analyse af dit hø, det forstår jeg ikke. Hvis nu dit har højt sukkerindhold, så hjælper det ikke meget at blive ved at behandle hesten. Jeg vil mene det er noget billigere at få det rigtige hø, som er så vigtig for en forfangen hest.

Dyrlægen er noget dyrere.

Jeg forstår sagtes din frustration og økonomiske problemer og tænker, at det er en grim omgang når hesten har så store smerter, så langt henne i forløbet og samtidig med hvad du ellers skriver af kommende problemer, så tror jeg at jeg ville aflive hesten med det samme.

Det er så frygteligt smertefuldt for hesten.

Min dyrlæge fortalte mig, at en smed havde sagt til hende :

"Hvis ejer ikke fatter hvor ondt det gør, så skal du bare hamre ejer én over bare fødder med en lægtehammer, så har ejer en idé om hvordan hesten har det" .

Jeg ønsker hesten og dig held og lykke - uanset hvad du vælger.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvor gammel er den
Forfatter: 
Dato:  29-01-2015 09:25

Hvor gammel er den? - Som Keppie nævner så er der en overvejende risiko for at der er bagvedliggende sygdom som gør at den er blevet forfangen. Risikoen for at den er syg (EMS/PPID) stiger med alderen hvorved risikoen for forfangenhed stiger.

 

Når det er sagt så kan jeg sagten forstå hvis du overvejer aflivning - det kan være en lang sej og dyr kamp at få det tilbage igen.

 


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 forfangen
Forfatter: 
Dato:  29-01-2015 21:22

tak Rosenholm.

 

da jeg har følt mig så sikker på det jeg har er lav på sukker har jeg ikke søgt andet. Meget sent høstet 1 slet som er skredet og har fået 20-30 mm regn efter skårlægning. Groft og stænglet. Og det andet er også sent høstet 2 slet der også har fået regn efter skårlægning og er fra forrige år. Pakket ind. Begge dufter " kedeligt"

 

Det er ikke det han er blevet forfangen af ( tidligt høstet 1 slet og ikke fået en dråbe regn )Jeg troede at analyse kostede noget mere. Hvor får man lavet til den pris og er det så kun sukkerindhold der bliver analyseret?

 

vil lige se om han måske har mere.

 

 

Svensen: han er 6 år. Han er født her og der har aldrig været noget før eller tegn på noget. Har altid fodret stort set uden stivelse, og kun meget lidt krybbefoder og passende mængde grovfoder.

0
0
Svar på denne tråd
 
 stakkels pony
Forfatter: 
Dato:  30-01-2015 06:54

Jeg syntes at det er forkastligt at dyrlægen stadig går ind for at medicinere frem for at finde en alternativ udvej.

Metoden med at kile op er god,så hvorfor er dyrlægen ikke villig til at gøre det,der skal ikke bruges hammer for at bruge den metode. Bare lidt hjerne.

 

Jeg vil vædde på at denne såkaldte dyrlæge er en ung forholdvis nyuddannet,og som har heste som speciale fordi hun er blevet inspireret af diverse pony blade da hun var barn.

I hendes verden er det sikkert også forbudt at irretesætte en pony.

Det kunne jo såre dens videre udvikling.

 

Hun går altså ind for at det er bedre at tage risikoen for et gennemtrådt hovben,end at lade ponyen vide (via den NATURLIGE smerte ) at den skal bevæge sig med forsigtighed.

Ja så, det kalder jeg for en dyrlæge.ironi kan forekomme.

 

Jeg er IKKE tilhænger af at det skal gøre ondt på nogen levende væsner,men her er der tale om en ,man kan sige FOREBYGGENDE smerte.

Forbyggende fordi den er med til på længere sigt at redde dyret fra en aflivning,som ikke er nødvendig,da jeg vil påstå at langt de fleste forfangne heste og ponyer kan blive ren gående ved hjælp af den rigtige behandling,tit med sko.

 

Og hvis at man bruger metoden med opkilning,som jo er bevist kan hjælpe,hvad er så problemet med at hesten har nogle dage med smerte?? Efter den akutte fase ( og den er trods alt kortvarrig )har ponyen jo ikke de store smerter mere,og når den akutte fase er overstået,og der ikke er den store vædske fra det bladede horn mere,kan smeden jo lægge den rigtige sko på,og ponyen vil kunne bruges igen.

 

Jeg har som beskrevet, i min tid som beslagsmed set mange forfangne heste og ponyer,og jeg har aldrig set nogen som der ikke kunne reddes,medmindre at hovbenet var gået igennem sålen,og det var især i de tilfælde hvor dyrlægen havde overbrugt smertestillende.

Men igen i mine heydage var det en anden form for dyrlæger der var til,de var mere håndværkere end akademikere,jeg må lige nævne et par stykker som jeg har arbejdet sammen med Feks Falmer Hansen KVL,og Erik Eriksen Københavns Zoo

Begge har jeg lavet beslag arbejde sammen med både på Carlsberg samt i den Kgl Stald på Christiansborg.

Jeg er ked af (på dyrenes vegne) at den type dyrlæger idag er sjældne.

 

Til trådstarter jeg håber virkeligt at du klare problemet med din pony,og husk på at den rigtige metode er ikke mere kostbar end den metode din (dyrlæge) har gang i nu,for hvad er bedst en pony som er smertefri og hvor du stadig lever i håbet om at den bliver iorden igen,hvilket er tvivlsomt med den metode,eller en pony som har nogle dage med smerte,men bliver behandlet profesionelt ( opkilning) og derefter har et større chance for at komme sig helt,og løbe glad og frit rundt i folden igen??

Få en anden dyrlæge,med måske lidt mere erfaring ud,for at se sagen fra en anden vinkel.

 

Ja jeg skriver lige ud af posen,og måske lyder jeg lidt gal,men det er levende væsner vi taler om,og da jeg har stor respekt for dyr kan jeg ikke skrive på anden måde,undskyld hvis at jeg forager nogle.

 


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

4
0
Svar på denne tråd
 
 en smed
Forfatter: 
Dato:  30-01-2015 08:19

I dette her tilfælde, ville jeg så vælge at få en smed til at sætte de kiler på, én med god forstand på forfangenhed.

 

Du kan købe analyserne på :

 

www.dodsonandhorrellpetfood.co.uk/ horse-feed/forage-analysis

1
0
Svar på denne tråd
 
 Dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  30-01-2015 22:57

Dyrlægen er ikke ung og nyuddannet.

Hun har mange år på bagen. Og en af dem der anbefales når man bor her hvor jeg gør. Udvalget er ikke stort

( alle andre er prøvet )

jeg føler jo at løbet er kørt nu og skaden er sket når han stadig har varme Hove og smerter.

 

er gal og ked af det for det kan sku ikke være rigtig at en dyrlæge kan vejlede og gøre så anderledes end de burde. Hvad skal man så bruge dem til. Jeg har kun været uheldig med dyrlægerne hernede! Først min hund og nu min hest.

 

 

Jeg får dårlig råd til hverken at gøre det ene eller andet, for hold da op et chok jeg fik da jeg tjekkede daka og pris! Regnede ikke med det var 3 doblet siden sidst jeg fik aflivet hest.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 nå da.da ...
Forfatter: 
Dato:  30-01-2015 23:18

Hvis ikke at hun er ung og nyudannet,så er det jo en gammel og erfaren dyrlæge???

Jeg ved at du kan se at der er noget galt,så hvorfor så ikke få en smed ud som ved hvordan man kiler op???

Det behøver dyrlægen ikke være med til,og hun fatter jo ikke noget alligevel,så gør det dog,for hestens skyld.

Nedkølning af hovene kan også mildne smerterne.

Jeg er ikke en type som giver op,eller retter mig efter personer som ikke ved noget af det de er uddannet til.

Sæt dig ned og tag et køligt overblik,og spørg dig selv hvad er det bedste jeg kan gøre nu,husk på at problemer eksisterer ikke,der er kun nye muligheder.

Smerterne ER kun en overgang,og de forhindre hovbenet i at gå igennem,så en meget blød boks i en periode er vel til at overkomme,og nedkøle hovene ofte i løbet af dagen vil også hjælpe.

Det er op til dig selv,du er den eneste der kan tage beslutningen,hvad du skal gøre,men for alt i verden skal du aldrig give op.


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

2
0
Svar på denne tråd
 
 ikke så ringe
Forfatter: 
Dato:  30-01-2015 23:22

Altså, jeg synes ikke din dyrlæge er helt galt på den.

 

Der ER rigtig mange meninger om forfangenhed.

Jeg giver din dyrlæge ret i, at man ikke begynder at slå nogen som helst søm i en hest der står med forfangenhed.

 

 

Og de fleste dyrlæger anbefaler altså også smertedækning. Der er desuden også noget inflammationshæmmende i flere af midlerne.

Så meningerne er mange.

 

Hun lytter jo nok også til dig, omkring økonomi og indsats. For klart, det ville være bedre at skifte hele bunden fra halm til sand osv.

Men dyrlæge og ejer skal jo også samarbejde og have en fornemmelse for hinanden og du har jo muligvis udvist bekymring for økonomien, og dyrlægen kan have vurderet at hun ikke lige skal foreslå at der skal komme en vogn med et læs sand osv.

 

Men jeg forstår altså ikke, at bedring ikke indtræffer, hvis i er helt sikre på at det er wrappen? Det gælder jo om at fjerne årsagen til forfangenheden og så skulle heste jo gerne bedres.

 

Hvordan ser hestens foderplan ud under denne sygdom, antal kilo hø, halm, vitaminer osv?

 

0
2
Svar på denne tråd
 
 forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  30-01-2015 23:23

Har du prøvet at snakke med dyrlægen om at få ham på Metformin som Keppie nævner højere oppe? Du nævner at han kun er 6år så PPID har han nok ikke udviklet endnu - men EMS kan han jo sagtens have.

Synes det er mærkeligt at dyrlægen ikke ønsker at klodse den op her i den akutte fase?

 

Giver du høet i småmaskede net? - så vil du kunne strække hans tyggetid noget - og måske skære ham lidt ned i hø så længe han har så ondt? Det kan blandes med halm også.

 

Håber I finder en løsning for din stakkels hyp.

 


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

www.sundehove.dk

0
1
Svar på denne tråd
 
 Behandling
Forfatter: 
Dato:  31-01-2015 10:42

En opkiling i akutfasen er meget simpel: hårdt skum der er skåret til som en kile: højest bagtil ved dragterne,fastgjort med almindeligt gaffatape. Man skal selvfølgelig ikke forsøge at sko en hest i akutfasen !

Det er også vigtigt at ponyen ikke er langtået! man kan ofte raspe tåen af helt ind til den hvide linie mens ponyen står på benet= man skal i akutfasen ikke udsætte den for mere smerte ved at løfte benene.

 

Man kan standse forfangenhed i akutfasen ved at alle hove- ben køles ned= i ca 7 grader vand i 2 døgn, jeg har selv prøvet det men nøjedes med 36 timer, det virker!! Han var meget meget voldsom forfangen med mange smerter efter en fejlbehandling af en dyrlæge med cortisol, jeg kørte en sag mod dyrlægen som jeg vandt.

Jeg lavde en en tvangsboks, 4 sorte baljer, 4 termometre til køleskabe og frostposer med is ( havde 2 frysere fyldt ) and til over kodeleddene og så hele tiden holde øje med temperaturen, han stod med dækken på, det standsede forfangenheden og det gik herefter fremad, han blev rengående igen.


Bent


Welsh Cob avler


www.kildegaardstud.com

2
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-01-2015 13:22

Jeg har ikke snakket med dyrlægen om metformin. Da jeg ikke selv kender til det og hun har slet ikke haft det på tale. Kun smertestillende. Som hun sagte også havde en god virkning da det var inflammatorisk. Jeg spurte ind til opklodsning/ ki

ler af hovene og til det sagte hun at han skulle stå rigtigt på benene, ikke i en " forkert" vinkel. Og det ville være for smertefuldt at løfte og gøre andet ved benene. Jeg fortalte jo at jeg ikke havde den mulighed

med sand og det kunne hun også se da hun var her. Og sagde det var fint med den halmbund han stod i. Jeg kølede hovede adskillige gange i de første dage og da han gik ude i smat og mudder var/ blev de også fint kølede.

 

jeg har ikke kølet efterfølgende da jeg kun kan bruge vandslangen og det vil være ret kortvarigt. Han vil ikke stå i spande så det måtte jeg opgive.

Syntes hovene har været væsentlig køligere end nu.

 

han får 500g top Nosh.( ren lucerneblade og hørfrø)

ca 2-3 dl roepiller ( inden opblødning) fordelt til smertestillende og lidt i det andet.

50g sb balancer

b- vitamin

Plus eQUasana vitamin bolcher

 

foderet/ tilskud var det jeg fik anbefalet. Og det er ikke af en hesteejere der bare har prøvet noget. men en der skulle vide hvad det drejer sig om. ( husker ikke navn)

 

og 4,5-5 kg hø som nu ligger i vand så meget det er muligt.

og det halm han vil spise.

 

han virker rigtig sulten og gør alt han kan for at komme til det gode wrap hos den anden hest jeg har, så snart han har spist sit eget som bliver fordelt af mange gange. Han har sprunget 4 grimer / træktove nu og står dobbeltbundet op med halsmrem og grime. Heldigvis holder halsremmen ham.

 

 

jeg har nu også set ham krybbebide! Har før set det meget meget få gange og har altid sørget for at de har noget at tygge i. Det er blevet ret ofte nu jeg ser det efter dette startede.

 

Da jeg er nød til at tænke på den anden jeg har også skal jeg binde dem begge op når de jo har det meget forskellige behov når jeg giver grovfoder. Kan kun i hverdagene give om morgenen til begge og igen når jeg kommer hjem om eftermiddagen hvor de bindes op og så løbende hele aftenen igennem til jeg går i seng.

 

han stod igen i går aftes og løftede forbenene lidt. Her i dag syntes jeg det ser lidt bedre ud, men de er stadig varme.

 

han bevæger sig nogenlunde fint lidt rundt, men kan se han går forsigtigt/ stift. Han bakker ofte og umiddelbart uden besvær.

 

hvor stor er chancen for der ikke er sket noget med hovbenet nu når det har stået på i så lang tid med dette? Det vil jo være hul i hovedet at fortsætte med noget hvis chancen for skaden er blevet for stor nu.

 

det skulle jo for længst være overstået det her forløb, selv om man måske kunne have gjord det anderledes.

 

jeg har simpelthen ikke råd til at få røntgen plus aflivning / hentning af daka af begge heste efterfølgende.

Det vil koste 7-8000 kr! Plus de 3000 kr jeg allerede har brugt. Er stadig i chok over Dakas priser.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Methformin
Forfatter: 
Dato:  31-01-2015 15:30

Methformin sænker insulinniveauet og det er ret vigtigt, hvis hesten har EMS og det kunne tyde på det, efter som den har kam.

 

Men det kræver blodprøver.

 

Jeg synes du bør tage en hurtig beslutning, for det tyder jo ikke på at hestn er på rette vej, så enten skal der postes flere penge i prøver osv. eller heste bør få fred, synes jeg.

 

Og nej, det er ikke en rar situation du og hesten er i, med sygdom og økonomi

0
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-01-2015 19:20

Jeg må tage beslutningen på mandag sammen med dyrlægen. Han gik faktisk noget bedre her i eftermiddags/ aften. Men står stadig især med det højre forben oppe med tåen i jorden. Vil lige prøve at tage billede af ham i morgen, hvis jeg kan huske hvordan de ligges ind her.

 

vi stod dyrlægen og mig og snakkede om hans spækkam da hun var her. Men hun nævne intet om EMS / methformin eller blodprøve.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  31-01-2015 21:37

Undskyld en din dyrlæge har ikke meget forstand på forfangenhed!!

Ved at kile hovene op reducerer man trækket i hovbenet= man reducerer risikoen for at hovbenet drejer og man reducerer smerterne, sikke noget vrøvl at hesten skal stå normalt!!!

Specielt hvis man ikke har muligheden for sandbunden er det yderst vigtigt at kile op, og det koster meget lidt, men det er i dit tilfælde desværre måske allerede for sent.

 

Min datter havde en hest der blev forfangen, det første hendes dyrlæge gjorde var at kile den op!!! Hoppen kom over det fuldstændigt uden men.

 

Du skriver som om han han været ude mens han har været forfangen?? en forfangen hest skal have fuldstændig boksro!! Den må ikke komme ud i meget lang tid også selv når akut fasen er overstået vi taler måneder!.


Bent


Welsh Cob avler


www.kildegaardstud.com

2
0
Svar på denne tråd
 
 Enig...
Forfatter: 
Dato:  01-02-2015 01:04

Jeg er fuldstændig enig med Bent,det er rart at se at der er nogle hesteejere som ikke er suget ind i det autoritære syatem som mange mennesker desværre er.

Jeg har kun respekt for dem som er villige til at prøve at tænke selv,det har reddet mange dyr.

 

Til trådstarter din dyrlæge ved intet om hvordan en forfangen pony-hest skal behandles.

Hun må leve i en fantasi verden hvor hun tror at hvis hesten gå bedre er det fordi den er i bedring,hvor det modsatte er tilfælde,den går bedre pga et vanvittigt kvantum af smertestillende,den kan med andre ord ikke føle hvor forsigtig den skal gå.

 

Når det er sagt er der noget som ikke helt stemmer overens med en forfangen,for det første er det sjældent at en forfangen står og ligefrem støtter på tåen,det er jo der den er øm??

 

Du skriver også at den bakker frit???

En akut forfangen slæber forhovene over jorden når den bakker.

 

Har dyrlægen prøvet at lave en lille udskæring i tånes hvide linie,hvis at den er akut forfangen vil der komme en klar vædske ud.

Det skulle dyrlægen være vide alt om.

Fortsat held og lykke.


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

1
0
Svar på denne tråd
 
 EMS og kiler
Forfatter: 
Dato:  01-02-2015 07:40

Jeg er helt enig i, at hesten burde være kilet op, når der ikke er mulighed for at den kan stå i sand.

 

Din beskrivelse af hesten tyder meget på EMS. Den aggresive sult er også et typisk symptom.

 

At hesten krybbebider, kan dels være i frustration over den frygtelige sult, men medidin giver også maveproblemer, så det er en god idé at give Gastro Care.

 

En ubehandlet EMS kan gøre hesten forfangen af ingenting.

 

Jeg er absolut ikke enig i, at en en hest skal holdes inde i månedsvis, hvis den er ovre den akutte fase, men det lyder det så desværre heller ikke til at denne her hest er.

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 hvorfor
Forfatter: 
Dato:  01-02-2015 07:53

Jeg er enig i at årsagen til forfangenheden kan være EMS eller måske cushing, jeg havde den første hest i Danmark der blev behandlet mod cushing.

Han blev også forfangen om vinteren = et unormalt tidspunkt, det er om efteråret- vinteren cushingheste bliver forfangen.'

Han havde ikke lang pels men fedtdepoterover øjnene og drak 70 liter vand i døgnet.

Jeg ved godt trådstarter gør hvad hun kan, jeg syntes bare ikke dyrlægen giver de rigtige råd.


Bent


Welsh Cob avler


www.kildegaardstud.com

2
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-02-2015 19:25

Øv kan ikke finde ud af at ligge billeder ind her direkte fra iPhone. Har taget en video af ham i dag hvor man kan se lidt hvordan han går.

 

jo han har været ude og gå på folden. For det sagde dyrlægen han gerne måtte efter nogle dage hvis jorden var blød. Det var kun få dage og efter en lille uges tid fra det startede. og så stoppede jeg med det. For kunne ikke helt forstå han måtte det, på fuld smertestillende.

 

som jeg kan forstå på jer er skaden jo nok sket. Og så er der jo kun et at gøre. Syntes det er ærgerligt at jeg ikke er blevet rådgivet rigtigt, eller dyrlægen har kilet ham op eller sagt jeg skulle have en anden ud og gøre det.

 

 

han støtter ikke på benet når han står med tåen nede. Han står bare med det løftet og lige så tåen rører underlaget.

han bakker nu fint uden de store problemer.

 

det dyrlægen gjorde var at tjekke puls og varme Hove og give ham smertestillende. Og prøvede at se hvor alvorligt det var. (om han ville flytte sig)

han stod typisk med forbenene strakt frem i starten, til han fik smertestillende.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 måske du kunne
Forfatter: 
Dato:  01-02-2015 21:44

måske du kunne tage en snak med dyrlægen mandag om at kontakte en kollega?

f.eks. hilleroedhestedyrlaeger.dk/ ?page_id=947

Her kan du i hver t tilfælde læse lidt om hvordan de ville behandle den.

Og mht hø - du kan forlænge hans tyggetid væsentligt ved at give ham høet blandet med halm i småmaskede hønet.


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

www.sundehove.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Der kan også støde hovbyld til?
Forfatter: 
Dato:  02-02-2015 09:07

Det du beskriver med at den står med det ene ben løftet og til nød støtter på tåen? Der kan også være kommet en hovbyld efterfølgende som forlænger processen. Det du kunne gøre nu og her er at kontakte din smed om du må købe noget styreform af ham og så en god rulle gaffatape. Sådan en klods kan hesten selv forme efter hvad den helst vil aflaste.

 

Du må meget gerne sætte billeder ind af hesten, dens spækkam og dens hove.

 

Jeg krydser fingre for det bedste. Og så vil jeg sige at alle hesteejere som ikke har sygeforsikring på deres hest, bør have en konto, som der står minimum 10.000 kroner på.

 

Og ja jeg er enig med dig at Daka har fået sig nogen ublu priser. Kan godt frygte at endnu flere dårlige heste gives væk og endnu flere trækker en aflivning til de har råd til at betale.


Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

Hit aktiv stald i Herlev. Ledige staldpladser fra marts/april

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor længe...
Forfatter: 
Dato:  02-02-2015 11:05

I det primære indlæg, spørges der ind til hvor længe forløbet kan tage. Forfangenhed er jo meget komplekst og derfor svært at forstå også for fagfolk, så langt hen ad vejen må man gøre sit bedste og håbe det bedste. Man skal også gøre op med sin samvittighed, hvor meget hesten skal igennem og i særdeleshed med sin økonomi, for det er dyrt at fodre og sko en forfangen hest. Jeg vil bare dele et forløb jeg har været igennem. Min hoppe stod i februar sidste år pludselig akut forfangen med symptomer, der ikke var til at tage fejl af. Hun fik smertestillende i 3 dage og herefter anbefalede dyrlægen at hun ikke skulle have mere, da hun jo ville skåne sig bedre og hvile, hvis hun ikke var smertedækket. Det var hårdt at se,at hun havde så ondt, og hun lå meget, hvilket dyrlægen pointerede var det bedste, så hun ikke belastede hovene.Han var ikke i tvivl om at det var det rigtige, og han var dybt uenig med de kolleger, der blev ved med at smertedække efter de første dage. Min smed er af samme holdning mht smertedækning. Jeg mener, at den akutte fase tog ca 12 dage, hvor efter hun tydeligvis ikke havde ondt i boksen. Da gik jeg små ture på banen. Efter 6 uger blev hun røntgenfotograferet og begge hovben var drejet. Det højre ret meget.. Hun kom herefter på fold igen med sine venner,og min smed gik igang med at sko hende, så hovbenet trækkes frem igen (som jeg har forstået det). Hun går med hartbar sko og såler. Hun skal rettes hver 4-5 uge. Ret hurtigt blev hun helt symtomfri og løs på banen ville ingen tro, at hun var forfangen. Jeg begyndte efter 4-5 mdr at ride hende let. Både smed og dyrlæge sagde, at så længe hun ikke havde ondt kunne jeg sagtens gå igang med genoptræning. Jeg rider hende aldrig hårdt og har selvfølgelig brugt lang tid på at få hende i form. Jeg er meget Obs på om hun skåner sig. Det kan jeg ind imellem mærke, når hun snart skal have smed. Hvor langt vi kan komme vil tiden jo vise, hun er heldigvis lærenem og ukompliceret, og det gør at hun ikke skal gå mange kilometer for at udvikle sig. Har lige været til vores første stævne.Havde ikke troet hun blev ridehest igen for et år siden, men håbede på at hun klarede sig, så hun måske kunne blive avlshoppe. Er heldigvis kåret. Men det er mere besværligt og dyrt at have en forfangen hest og det skal man være indstillet på.


De bedste hilsner Birgitte

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-02-2015 21:26

Tusind tak for Hjælpen og de gode råd. Er helt sikkert blevet meget klogere på denne møg sygdom.

 

 

desværre mente dyrlægen ikke der var noget at gøre når jeg ikke havde råd eller lyst til at fortsætte med røntgen, special beslag osv. Osv. Han havde tydeligvis stadig smerter som var ret tydelige på hårdt underlag og hvor han gik okay på blødt. Og det på smertestillende.

hun var helt overbevist om at han havde EMS eller måske cushing

så hun var slet ikke i tvivl om at aflivning var det eneste rigtige at gøre.

 

Begge mine heste er nu aflivet

 

det er godt nok hårdt, men kan mærke det var det rigtige når det nu ikke kunne blive anderledes. Aflivningen gik så godt det nu kunne blive. Det var mindst lige så smertefuldt for dyrlægen som for mig. (info. Hun har været dyrlæge i ca 30 år)

 

det bliver så underligt at de ikke er her mere, har haft heste omkring mig hele livet. og må se med tiden om jeg skal have hest igen.

 

jeg kan desværre ikke finde ud af at ligge billeder ind her, men har lidt billeder af begge skønheder på min præsentation. Den sorte er ham der blev forfangen, så smuk han var. og den røde er min gamle. billederne er gamle (på nær de første 6 fra i går) og der er også af ham som lille føl, med mor.

Mor måtte aflives for 5 år siden pga meget svær gigt.

 

 

jeg havde haft mange flere penge at gøre godt med hvis ikke det var fordi de gik til at kunne beholde min hund, som betyder alt for mig. Skulle lige finde 27.000 kr til først undersøgelser, operation og efterfølgende genoptræning.

 

jeg har derfor normalt penge til at ligge til uforudsete ting med dyrene. Men dette her måtte jeg give op på, for ikke at ende med det løber helt vildt op og jeg går fra hus og hjem og ikke kan få mad på bordet.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 klog beslutning
Forfatter: 
Dato:  02-02-2015 21:54

Jeg synes nu du har valgt det fornuftige i din situation - det er bestemt ikke hverken nemt eller billigt at bringe en forfangen hyp på fode igen - og den vil højst sandsynligt kræve særbehandling resten af livet for ikke at få tilbagefald - netop fordi der ofte er bagved liggende sygdom som tricker forfangenheden.

 

Godt at høre at de begge kom godt herfra.

 

Og kram til dig - det må have været hårdt!


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen altså
Forfatter: 
Dato:  03-02-2015 15:18

Hvor var han skøn og hvor er det ægerligt at det skulle ende som det gjorde. Men din tråd kan måske i fremtiden hjælpe nogle til at blive lidt klogere på behandlingen af forfangenhed. En sørgelig trøst lige nu, men måske kan andre heste reddes netop fordi din historie nu ligger fremme!


Sjetmandspony - den var go' :-D


Ellinges Argo SH710, står til avlsrådighed for registrede shetlandsponyhopper!

 

Flere shetænderplage m. papirer sælges til gode hjem, kontakt mig for nærmere info.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 stakkels dig
Forfatter: 
Dato:  03-02-2015 18:47

Øv, hvor må det være hårdt for dig, at miste begge heste på én gang.

 

Men, jeg synes også det lyder som det eneste rigtige du kunne gøre, som situationen var.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-02-2015 20:52

Tak :-) føler også det var det rigtige at gøre, selv om det var hårdt efterfølgende. Og der er meget tomt her nu.

 

og det er kun godt at denne tråd kan hjælpe andre i fremtiden. Jo mere vidende vi bliver på det forfangenhed, jo bedre.

 

han var en super smuk og ikke mindst meget kontaktsøgende og fræk pony. Alle der snakkede med ham og så ham blev forelsket :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 vitaminer
Forfatter: 
Dato:  07-02-2015 00:29

Jeg kan anbefale dig at give vitaminerne fra Atcom, den der hedder Rehe Vital. Den er det mest dækkende vitaminprodukt lavet specielt til heste der er forfangne eller har ems. Min er lige blevet testet med kinesiologi og er for første gang i flere år dækket ind med alt!

Jeg køber den på pferdefuttershop.de og den koster 50 euro til lidt over en måned. Min lipizzaner får 150 g om dagen og skal optimalt set veje 500 kg.

 

Derudover er der allerede skrevet mange gode råd, har ikke læst dem alle. Men æblecidereddike vil hjælpe, evt i roepiller.

 

Jeg har fået uvurderlig hjælp af Jette fra cfab.dk Hun har været ude ved min hest 3 gange det seneste år, og han fungerer rigtig godt fodermæssigt. Dog kæmper vi med for flade hove, og derfor har jeg måtte skifte smed som kommer hver 4. - 5. uge og ordner ham meget grundigt og perfektionistisk. Han har fået heartbar sko på forhovene, har virkelig hjulpet ham.

 

Pøj pøj med det :)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider