Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Særlig klokke til hest der taber sko??
Forfatter: 
Dato:  21-01-2015 10:23

Hej!

 

Jeg har en hest der mange gange har tabt baghov. Der er næsten ikke noget at sætte den fast på mere, så den sko den har fået på er meget "sårbar".

 

Smeden anbefaler at lægge klokke på hende på fold. Jeg har kun en "billig" neophren-klokke. For det første tænker jeg at den ikke kan yde meget beskyttelse. For det andet får hun gnavesår, når mudderet sætter sig på indersiden af ringen.

 

Boots er desværre ikke en mulighed. Hun er meget problematisk at løfte baghove på, og det skal være meget nemt for dem der lukker hende på fold om morgenen.

 

På forhånd tak!

 

/ Kristina

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddd
Forfatter: 
Dato:  21-01-2015 10:27

Gummiklokker kan du prøve. Evt med to på hver hov.

 

Er der mudder på folden, det kan næsten ikke undgåes i denne tid. Så er det desværre ikke nemt med tabte sko.

 

Når du derhen kan du altid bruge limsko, men billigt er det ikke.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Professionel Choise
Forfatter: 
Dato:  21-01-2015 11:08

Professionel Choise er super gode, de kører ikke rundt på benet.

Når du skal vælgge str. på klokkerne, er det vigtigt at de er store nok. Når hesten stå på staldgangen, skal klokken røre gulvet.

(har vist et billede på min profil der viser det)

 

PC klokkerne er lidt dyre, så jeg har lige forsøgt med med et par fra Tikarideudstyr.dk, af deres eget mrk 4 horses.

Da jeg først fik dem i går, har jeg jo ikke så meget erfaring med dem, men de sidder fint, og er samme str som PC. De virker også fine i kvaliteten og lige nu er de på tilbud, til 120,- pr par

 

Min bruger str. L i Eskadron klokker og XL i PC - bare så du har en ide om str.


mvh


Julle




DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Igen-Igen...
Forfatter: 
Dato:  21-01-2015 11:20

En hest der taber sko er IKKE hesteejerens problem,men smedens...

 

En hest der er beskåret rigtigt og hvor skoen er påsat på den korrekte måde.TABER IKKE SKO.

 

Ejeren kan bruge alle de penge de vil på diverse boot osv. det hjælper bare ikke,hvis ikke at personen der udgiver sig for beslagsmed ved hvad han laver.

Så er jeg ligeglad med hvor mange diplomer eller lign de har fra diverse smede organisationer verden over.

Samt hvor mange præmier de har har fra diverse konkurrencer de har deltaget i.

 

En RIGTIG smed løser problemet når han står over for det i STALDEN,og IKKE når han har 3 mdr til at løse det,iflg de papirer han modtager fra den konkurrence han skal deltage i.


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

8
2
Svar på denne tråd
 
 bombom
Forfatter: 
Dato:  21-01-2015 13:56

jeg har fået fortalt, at et sæt tykke neopren klokker nederst og et sæt andre klokker ovenpå, der er en str mindre. Det skulle være bedst.

 

 

Men selv den bedste smed, kan vel ikke hamle op med al det pløre og dybe og våde folde vi har pt.??


dont go faster than your angel can fly.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vil da gerne
Forfatter: 
Dato:  21-01-2015 14:14

Vil da gerne give Den Gamle Smed ret, men selv den bedste smed kan vel ikke forhindre at en anden hest, får trådt op i bagskoen?

 

Min erfaring med klokker, stammer fra den hest jeg havde med hovsenebensforandring, den gik med spc. sko og han måtte bare IKKE tabe den!!

 

Så jeg har været de fleste typer klokker igennem og er endt ved at PC klokkerne er de bedste.

 

Grunden til at ham jeg har nu, går med klokker er mudder!!!


mvh


Julle




DIN hest - DIT ansvar !!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Bum bum..
Forfatter: 
Dato:  21-01-2015 14:25

en god biotin/hovkur til at styrke hovene med, det har hjulpet rigtig meget på min (hun får det hverdag hele året da hun ellers har dårlig hov kvalitet).

Dernæst vil jeg give den gamle smed ret, min tabte konstant bagsko før jeg skiftet smed efter skift at smed ingen tabte sko, jeg gik over til en der varm skoer og det hjælper bare rigtig meget. Det er næsten 1 1/2 år siden jeg skiftet. Før jeg skiftet gik den med klokker på alle fire ben og efter har hun kunne gå uden klokker på alle fire..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  21-01-2015 18:47

Tak for svar...

 

Hvad angår smedens arbejde, er hun trods meget arbejde ret besværlig med baghove... Så da hun lossede smeden flere gange, fik han ikke sat skoen ordentligt fast. vi satsede... Men hun tabte den...

 

Efter hun tabte den, var hun så klodset, snublede på en trailerrampe, og da hun skulle finde fodfæste flækkede hele indersiden af hoven af helt op så det blødte, og dyrlægen måtte skære det meste af hove af. Deraf går hoven stadig ikke helt ned på indersiden af skoen, hun har stået godt 1 md allerede.

 

Vi har heldigvis fundet en løsning med at lægge bagsko på nu, så det mareridt er forhåbentlig slut!

 

Jeg må prøve mig frem. Næste problem er at klokker str. XL ikke når til jorden. Må tjekke de forskellige modeller.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Shoe secure
Forfatter: 
Dato:  23-01-2015 07:38

Shoe Secure virker, de kan købes hos Bergers.

 

Ellers er Veredus Carbon shield klokker også gode, du kan også prøve islænder boots, men Shoe Secure er klart de bedste og umulig for hesten at træde skoen af med dem på.

 

mvh Søs Biel

0
0
Svar på denne tråd
 
 Shoe Secure
Forfatter: 
Dato:  23-01-2015 13:26

Nu er jeg lige lidt nysgerrig omkring det der shoe Secure, da jeg også har en hest der lige pt er rigtig dum til at bøje sine sko (den ryger ikke af, men er skæv når man løfter hoven)

 

Nu har jeg lige set en video og det er jo meningen af hesten går på plastik delen og ikke på skoen??

1. Går hesten ikke skæv? Hvis der ligger et stykke plastik på den bagerste del af skoen, så må det da løfte tåen op?

2. Er plastikken ikke glat for hesten at gå på når der er glat?

3. Kan plastikken virkelig holde til at man rider på vej osv?

Det lyder super smart, men jeg køber nok ikke helt konceptet..

 

Min løsning for tabte sko har været ny dygtig smed som varmeskoer + to par klokker (L først og XL ovenpå). Efter den nye smed har jeg haft to skoningsoerioder uden problemer! Lige de sidste uger har hesten så bøjet en sko to gange, men den er skam blevet på :)


- Louise med dressurmussen Lo'moone!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Taber sko
Forfatter: 
Dato:  29-01-2015 17:21

Billede

 

min hest taber også hele tiden sin forsko nu har jeg givet ham en boots på for den kan ikke sættes på igen efter han har tabt den så mange gange og den kan godt klare meget mudre folde


HVOR ER DYRHAUGES FRIDA ?




0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg er målløs
Forfatter: 
Dato:  30-01-2015 13:19

Hvad er der egentlig galt ,er det hestene der er blevet anderledes,er markerne blevet mere plørede idag,end de var før,eller er det smedene der ikke er så skrappe til at sko som de burde være??

 

Een her fortæller at selvom skoene ikke ryger af,så bøjer de kun???

 

Ganske enkelt så skal smeden sørge for at forskoene ligger så de støtter hoven hvor de skal,og især i dragten,for hvis ikke at skoene er lange nok,UDEN at værre for lange,så vil hoven være længere tid om at komme væk,før at baghoven rammer forhovens nedslag.Det er derfor også vigtigt at forskoen er rejst i tåen,den kan rejses lidt mere end normalt,for en forsko skal ALTID være rejst i tåen.

Samtidig skal der laves en lige tå på bagskoen,og igen skal smeden være forsigtig med at tage af dragten på baghoven,det gælder forøvrigt også på forhoven,som sagt siger man at tåen tilhøre smeden,dragten tilhøre hesten.

 

Den gamle skrøne (for det er en skrøne) med at skoen ligger bedre hvis at hoven er varme skoet,holder ikke vand.

Man skal tænke på at varme skoning stammer fra dengang at hesten blev skoet i smedjen,og der altid var fyret op i essen,desuden var det mest svære heste,og ikke de lette rideheste som kom der.

Hesten var et brugsdyr,og ikke et hobbydyr som idag.

Der var ikke tid eller råd til at hesten tabte sko hver anden dag.

Men risikoen for afrevne sko,har altid været tilstede i mudder,men problemet så bare ikke ud til at være så stort som idag,og jeg undre mig hvad er det der er galt??

Desuden kan varme skoning være mere skadeligt end godt,hvis ikke at det er gjort korrekt.

En varmeskoning var kun noget man brugte når skoen var så svær,(kraftig) at den var vanskelig at tilrette i kold tilstand,og når nu der var ild i essen,så er et rødt stykke jern lettere at tilrette end en kold sko.

Når hoven er beskåret korrekt,dvs at den ikke er for ujævn kan det da godt være at det er lettee at sko varmt,men skoen skal kun være brunvarm,og IKKE rødvarm som mange laver det.

Man brænder IKKE ujævnnhederne væk,dem beskære eller rasper man væk.

Hvis at skoen bliver prøvet i rød tilstand,er faren for at den brænder det naturlige fedt ud af hoven,som så kan resulterer i at hoven revner,og skoen har stor mulighed for at falde af,da den vil begynde at (rasle) når den har gået i nogle uger.

En god varme skoning er at smeden retter skoen til i rød tilstand,og så putter han skoen i vand indtil at den er brun,først derefter kan han prøve den på hoven.

Den smed der stiler efter at vise kunden flammer og røg,burde ikke sko heste,for han aner ike hvad han laver.

Der vil altid komme røg ved varme skoning,man skal bare være forsigtig.

 

Hvorfor er det at nogen smede aldrig har de store problemer med tabte sko,imens at for andre er det en daglig begivenhed,som de undskylder med en masse mærkelige ting.

Man kan sige hvad man vil,men det er og bliver smeden som skal løse det,og det er ikke så svært,men hvis at smeden skal sko 10 heste om dagen,vil kvaliteten af hans arbejde altid falde.

 

Jeg syntes at det er synd for hesten at den skal belemres med diverse boots og klokker når det er unødvendigt.

Jeg syntes også at det er synd for hesteejerens pengepung at de har nogle ganske unødvendige udgifter,det er helt meningsløst.

Klokker er da noget man bruger Feks ved konkurrence springning osv.

Men i folden??? der knækker filmen for mig,det har man da aldrig brugt,men det er jo også et nyt fænomen at hesten taber sko som her beskrevet.

 

Hesten skal bare skoes efter kunstens regler,som man siger,så bliver skoene på.

Kunsten ligger i ballancen,den ligger i beskæringen,den ligger i hvordan den er sømmet på.hvordan den er vejnet,og INTET af dette kan gøres på samlebånd,det kan gøres hurtigt,men hvis ikke at smeden ved hvad der skal gøres,er det lige meget hvor hurtig eller langsom han er,så vil arbejdet altid blive derefter,og det går ud over to ting,hesten og ejeren.


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

4
0
Svar på denne tråd
 
 Waou....
Forfatter: 
Dato:  30-01-2015 19:52

tak for du giver dig tid og ulejlighed til at uddybe, jeg suger til mig. Jeg har heldigvis ingen problemer med min smeds arbejde, men han får også kage og flødeboller ;-)...

 

Det beskrevne er jo simpelthen forklaring af "godt håndværk". Dejligt, at få lidt at tænke over :-)


Vårbyghalm i småballer ca. 12. kg.

10 stk. 100 kr. - 4470 Gl. Svebølle

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak smed ... !
Forfatter: 
Dato:  31-01-2015 22:34

Den gamle smed:

Tak for en god og flot beskrivelse af hele skoningen !!

Er helt enig - men vil dog komme med yderligere en vinkel på problemet.....

 

Har selv tidligere haft problemer med en hest, som konsekvent trådte en forsko af...

Det viste sig, at hesten var skæv i bæknet, og derfor ikke bevægede sig som den skulle...

Så kom der kiropraktor, som rettede hestens krop, og senere i forløbet i samarbejde med smeden fandt den rigtig løsning for beskæring af min hest.

Den har ALDRIG tabt en sko siden !!!

 

Så måske du skal have tjekket om din hest rent faktisk går i balance i sin krop ??

 

Pøj pøj !

Hilsen Tina


Ejer af Cisco Joy og Sofus !!


En verden uden heste - føj for et mareridt !!

 

 

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider