Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 mavesårshest-stævner
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 19:09

ja jeg har en hest hvor alt tyder på at den har mavesår og derfor er igang med en kur med Pronutrin..

 

Men håber selvfølgelig at han skulle blive klar igen til at ride stævner med mig..

 

Selvfølgelig tager jeg al den tid han har behov for og som dr dyr sagde at den eneste grund til det ik havde udhviklet sig værre var at jeg kender ham så godt efter 4 år sammen med ham at jeg kunne se på hans reaktionsmønster at den var gal...

 

Så vi kunne heldigvis ta det i opløbet inden det gik helt galt..puh

 

Men hvordan gjorde i med jeres konkurrenceheste?

Op til og under konkurrence??

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mavesår
Forfatter: 
Dato:  19-12-2014 10:19

Først og fremmest - er der konstateret at hesten har mavesår ved gastroskopi? I så fald burde den få Gastrogard som er receppligtigt og ikke pronutrin som er et håndkøbs produkt.

 

 

Jeg gør ikke noget særligt med min tidligere mavesårshest til konkurrencer udover at hun altid har hø/wrap til rådighed... Om sommeren hvor hun er på døgnfold kan jeg finde på at give hende noget lucerne en times tid før jeg rider så jeg ved der er noget "tørt" til at beskytte mavehinden under bevægelse.


Trine Bach

Dana Crusador - DV 2007

Safians Gomilla - OL 1998

Godsets Unilla - OL 2004

Rockness - DV 2005

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang hest
Forfatter: 
Dato:  20-12-2014 08:13

tak for svaret..

 

Nej jeg spurgte dr dyr og han sagde det endnu ik er nødvendigt med en kikkertundersøgelse og vi skulle prøve med dette inden større undersøgelser.

 

Og indtil videre ser det ud til at virke..

 

0
0
Svar på denne tråd
 
  det kan godt være...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2014 09:45

riiiiigtig speget...

Min var nedtrykt og ked, og manglede ædelyst.

Han blev først behandlet for kolik 2 gange. Så blev tænder ordnet. Blodprøver for at se om der kunne skrues på noget, som ikke viste det store. Derefter mente 2 forskellige dyrlæger, det så måtte være mavesår og han var på gastroguard 2-3 uger hen over julen. Heller ingen bedring.

Jeg kunne pga vejforhold først få ham til kiropraktor efter jul, og sørme om ikke, han bare var låst bag. Straks efter behandlingen lyste øjenene, pelsen lagde sig og ørene spillede igen.

Jeg kørte direkte fra kiropraktor til gastroskopi, for at være helt sikker, men den viste den fineste mave.

Pyh, det var et træls omgang, men jeg blev umådelig meget klogere på min hest. (Håber jeg :-) )


Vårbyghalm i småballer ca. 12. kg.

10 stk. 100 kr. - 4470 Gl. Svebølle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor
Forfatter: 
Dato:  20-12-2014 17:48

Hej.

Jeg spørger kun fordi jeg gerne vil blive klogere.

Hvorfor får en hest mavesår?

Mvh. Dorte


Klinik For Kranio Sakral Terapi.

kraniosakralterapi.eu

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  20-12-2014 18:51

 

Dorte - Typisk for meget stivelse i maden evt. kombineret med manglende tygge tid ( hø/wrap ) :) Står hesten uden mad ( grovfoder ) i mere end fire timer begynder det og æste i maven.

 

hippolyt.dk/files/ CKPs_Bachelor_om_mavesaar.pdf

www.dropbox.com/s/rpfv1ok4y4qc0vr/ Nanna_Luthersson_-_Maves%C3%A5r- forekomst_del_1%20%283%29.pdf?dl=0

www.dropbox.com/s/i99etkuitngz4bn/ Maves%C3%A5r.pdf?dl=0

horseconsult.com/articles/ showarticle.asp?ArtID=1112

horseconsult.com/articles/ showarticle.asp?ArtID=86

www.hestemagasinet.dk/viden/ vis.asp?m1=4&m2=0&urli...Luthersson- Maves%E5r%20hos%20heste%20%20- %20en%20menneskeskabt%...oginfejl=0

www.hestemagasinet.dk/viden/ vis.asp?m1=4&m2=0&urli...oginfejl=0

Kan dog også komme af stress; mange stævner, stadig med meget aktivitet, ikke stabilitet i måden tingene gøres på mm.

 


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Xxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  20-12-2014 19:29

Tak skal du have, for svar.

mvh. Dorte


Klinik For Kranio Sakral Terapi.

kraniosakralterapi.eu

0
0
Svar på denne tråd
 
 min hest
Forfatter: 
Dato:  20-12-2014 22:27

som kun får vitaminer og wrap (4 x i døgnet) fik mavesår efter en operation (og deraf følgende stress). Han er udadtil en nervefast og rolig hest, men dyrlægen fortalte at det for det meste er den type heste der får mavesår, fordi de vender stressen indad, og ikke som min anden hest der virker til at have damp, og altid er helt oppe på tæerne = hun får afløb for sin stress og dermed sætter det sig ikke til mavesår. Jeg var sikker på at mavesår ikke var noget jeg ville opleve i min stald, pgr. intet stivelse i fodret, masser af grovfoder og meget lille stress niveau (der er kun 3 heste og faste rutiner), men sådan kan man bliver snydt.


Med venlig hilsen


Lene



0
0
Svar på denne tråd
 
 ang hyp
Forfatter: 
Dato:  22-12-2014 12:53
ja nogle heste er mere følsomme end andre..

Det ser ud til mavesåret på min hest kan skyldes flere ting.

'foderet (stivelse-selvom det ik er meget der er i)
'måske pga den har fået en ny pony som nabo som banker meget på boksvæggen/aggressiv

Men nu har ponyejerne sat noget op så der er skærmet af ind til min så nu har han ro
og han får kun gulerødder,tørt wrap og pronutrin

Det ser ud til at virke..

Han har altid haft adgang til tørt wrap 24/7
0
0
Svar på denne tråd
 
 Xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  22-12-2014 13:19

Hej.

Det er nogle meget spændende kommentarer.

Jeg er nysgerrig, fordi jeg har behandlet et par stressede, nervøse heste, med vældig godt resultat.

Men jeg har gjort det på samme måde, som jeg behandler mine børneklienter, næsten udelukkende ved, at lade nervesystemet balancere sig selv. Jeg kan selvfølgelig ikke fjerne mavesåret, men det er spændende hvor meget man ville kunne gøre præventivt.

Jeg har tænkt en del over det i forbindelse med flytninger af forskellige heste fra meget store steder og til små hjemmestalde.

Alle hestejerne fortæller samstemmende, at hestene bliver mere opmærksomme, efter at de er blevet flyttet.

Jeg tænker, at nogle heste måske er bedre til, at lukke af for, formange, indtryk, og derfor undgår stress.

Det samme er meget tydeligt med mennesker. Nogle tager alt ind, mens andre bare lukker af og kun tager det ind de skal bruge.

Ekstrovert/introvert. Ved det er blevet modebegreber, men alligevel.

Jeg følger ihvertfald indlæggende med stor interesse.

Dorte.


Klinik For Kranio Sakral Terapi.

kraniosakralterapi.eu

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider