Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 fodring af ældre tynd hest
Forfatter: 
Dato:  16-12-2014 14:26

Heej alle.

 

Jeg søger nogen råd til fodring af en ældre hest, som desværre har tabt sig de sidste 2 måneder. Det drejer sig om en blandings hoppe af kraftig bygning på 21 år, som er 1,54 cm. Hun bliver brugt 5-6 gange om ugen til dressur.
For 14 dage siden blev hun skiftet overfra Brogaarden Optimal no. 6 Icelandic Power og lucerne til Equsana senior og lucerne, hvor hun får 3 kg om dagen fordelt over 3 gange på en dag 1 kg pr måltid med håndfuld lucerne. Oveni i dette får hun 8-10 kg wrap om dagen.

Fordi jeg skiftet over til dette foder var at hun skulle tag på af det. Men jeg er bare meget skeptisk over at hun skal have 3 kg foder om dagen og er det overhovedet sundt for hest at få så meget foder?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-12-2014 14:41

ældre heste har svært ved at optage næring fra fodet ( eller kan have det) hvilket betyder at de skal fodres med op til 25 % mere energi end de på parpiret har brug for.

 

Det du skal kigge på i foderet er FE tallet og det skal være højt. Jeg ville også undgå lucerne til ældre heste, de kan have problemer med proteinindholdet.

I det hele taget er stivelse ikke noget en gammel hest nødvendigvis skal undgå. Stivelse er lettilgængelige kalorier som hesten kan have brug for, og det får den nemmest gennem godt hø/wrap og et foder med energi fra stivelse.

 

Du kunne evt prøve deres Champ + havre hvis hesten mangler energi? der er masser af FE i og når den ikke rides hver dag, kan man skære havren væk de dage.

 

Min hest på ligeledes 21 får 10-12 kg wrap 1 slet, 1,6 kg tilskudsfoder med høj Fe og så for hun 500 gr (tør vægt) betfor, da det giver væske til det gamle system. hun er rigtigt flot, en stor hest på 168 cm og varmblod.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har
Forfatter: 
Dato:  16-12-2014 16:23

Fodret en senior med dårlige tænder op en vinter.

den fik græs piller, fiberpiller (begge opblødte) og så horselux senior.

men her var det især græspiller der gjorde det sidste.

 

den fik dagligt senior i forhold til anbefalingen, og så hhv 3 liter fiberpiller og 3 liter græspiller.

 

undgå bla for meget lucerne til en senior pga det høje proteinindhold, det kan være hårdt ved deres system.


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foder ældre hest
Forfatter: 
Dato:  16-12-2014 18:07

det er ikke et problem med for mange proteiner med mindre hesten har et problem med dens nyrer, tværtimod så falder dens evne til at optage protein som kan læses i linket her

 

http://www.faxedyrehospital.dk/ Default.aspx?ID=377&r_...3213197051

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hdkkdkrjfjk
Forfatter: 
Dato:  21-12-2014 19:47

Tak for det link, Jeanne, jeg har ofte hørt det her med proteinindholdet, men det er der åbenbart delte meninger om. Jeg lægger lige linket ind igen, da det "kun" linkede til deres forside

http://www.faxedyrehospital.dk/ Default.aspx?ID=377&r_...3213197051

 

Jeg har selv en gammel hoppe og mhp at øge vægten har jeg god erfaring med:

  • Wrap. Alt det hun overhovedet kan tåle uden at få dårlig mave. Prøv dobbelt op af hvad hun får i dag
  • Linamix. Smækfyldt med kalorier, uden at de bliver varme i hovedet
  • St. Hippolyt Super Condition. Har en imponerende evne til at holde muskler på min i perioder uden arbejde. Giver energi, så også god til en hest, der kan tåle lidt mere energi til arbejdet
  • Olie. Den billige rapsolie fra Netto er fin, når det udelukkende handler om at få flere kalorier i hende

I øvrigt har jeg det bedst med at hun er lidt rigeligt rund i efteråret, så hun går vinteren i møde med lidt ekstra huld. Og så skal den selvfølgelig have dækken på, hvis den ikke sætter en kæmpe pels selv eller er klippet.

 

Dejligt, at høre, du også har en ældre hest, som stadig er aktiv i dressuren. Min fylder 20 næste gang og jeg håber, hun holder et par år endnu:)


0
0
Svar på denne tråd
 
 dejligt
Forfatter: 
Dato:  21-12-2014 23:22

at høre om nogle, der har gang i nogle ældre heste.

Jeg kunne godt tænke mig, at se nogle billeder af dem, hvis i har lyst til at lægge dem ud.

0
0
Svar på denne tråd
 
 dfdjgsdg
Forfatter: 
Dato:  22-12-2014 09:44

Oh, jamen jeg eeeelsker da at vise billeder frem af min gamle dame:):) Her er et par stykker fra hendes 19. år. Hun bliver brugt til dressur og skovture.

Billede

Hun har haft 6 føl, deraf de runde ribben:) Man kan også se at hun helt naturligt er sunket lidt i ryggen og manken er mere markeret end på en yngre hest.

 

Billede

Til stævne, på vej ind i øget trav (mit ansigtsudtryk altså...herrejemini!)

 

Billede

På vej op af midterlinjen

 

(Og undskyld til TS, at jeg er ved at stjæle din tråd!)

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 Gamle heste
Forfatter: 
Dato:  22-12-2014 12:14

Jeg fodrer på en traverhoppe på 28 og en DV på 22.

De får Equsana Champ og varmebeh. majsflager, og ser brandgodt ud. DV'en spiser ca 9 kg wrap om dagen og klarer sig med 500 g majs om dagen.

 

Traveren har ikke så gode tænder mere, så hun spiser kun 4-5 kg wrap og får derfor et kilo majs om dagen.

 


Mvh

Mette

 

 

Skøn hestevenlig opstaldning i Kolding

 www.lille-hovgaard.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Grovfoder
Forfatter: 
Dato:  22-12-2014 13:14

Jeg ville til en start give den grovfoder ad libitum. Godt wrap og/eller hø i de mængder den kan nå at tygge sig igennem.

 

Har den problemer med tænderne ville jeg kigge på foder, der kan blødes op. F.eks. Mash eller fiberpiller. Umiddelbart ville jeg nok springe roepillerne over, de feder men skal også blandes med en meget stor mængde vand, det fylder godt i maven.

 

Jeg er selv ved at fodre en tynd unghest op. Her har grovfoder ad libitum, majsflager og fiberpiller været en rigtig god hjælp. Han får andet end det, men det er umiddelbart ikke relevant for din ældre hest, så det springer jeg lige over i beskrivelsen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 billeder
Forfatter: 
Dato:  22-12-2014 20:04
Super gode billeder susanne.
damen har som du selv skriver nogle typiske tegn på alder, men hun er i meget fin stand og med sadel på ser hun ikke ud til at være 19
1
0
Svar på denne tråd
 
 Jffikjdjd
Forfatter: 
Dato:  22-12-2014 20:34

Tusind tak, Mette:):) jeg synes heller ikke man kan se hendes alder med sadel på - men det er rart at høre det fra andre, som ser helt objektivt på hende. Jeg er jo totally biased;)


0
0
Svar på denne tråd
 
 linamix
Forfatter: 
Dato:  23-12-2014 21:58

er beregnet til heste der skal tage på, der skal dog vitaminer ved siden af og så masser af wrap eller hø.

 

min 20 årige vallak levede fint på frit hø og så vitaminer og han blev aldrig slank

0
0
Svar på denne tråd
 
 Har du prøvet
Forfatter: 
Dato:  01-01-2015 23:16

med linamix? Det blev jeg anbefalet af dyrlægen samt roe- og grønpiller da hendes tænder ikke er helt så gode, og derfor har lidt svært ved at udnytte fodret :)Og så alt de rap hun overhoved kan få ned

0
0
Svar på denne tråd
 
 mener self.
Forfatter: 
Dato:  01-01-2015 23:18

alt det wrap hun kan spise

0
0
Svar på denne tråd
 
 og husk!!
Forfatter: 
Dato:  02-01-2015 09:21

at holde øje med tænder! min gamle hest har EORTH- og i følge min tandlæge lider langt flere ældre heste af dette, end man tror. Ejerne er blot ikke opmærksome på det.

 

og har hesten smerter i munden vil den græsse mindre og spise mindre hø.

Billede

 

og sådan ser min snart 22 årige ud.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider