Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Gaffelbåndsskade
Forfatter: 
Dato:  13-12-2014 20:09

Har i haft/ har heste med en gaffelbåndsskade?

- Hvilke symptomer han den har, og hvilke bahandling har i forsøgt?

 

Jeg har selv en unghest, der kompencere i trav v. gallop. Har en gaffelbåndsskade - Vi har forsøgt behandling gennem snart 1 år, uden den tydelige effekt. Herunder både laser, tildren, vandtræning mm.


Camilla Gravers Johansen ©

 


Bel Filou - Vinder af dagens bedste pinto ponyføl 2009 sjælland.

Jasmin R.I.P - Jeg savner dig <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 gaffelbåndskade
Forfatter: 
Dato:  15-12-2014 11:54

Hej. Prøv at læse denne, hvor jeg bla beskriver den måde jegt løste det på.

Mvh. Morten

www.heste-nettet.dk/forum/5/667977/ 667828/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gaffelbåndsskade
Forfatter: 
Dato:  16-12-2014 12:58

Hej,

 

Min den ene (6 år) står faktisk med to gaffelbåndsskader i hver sit bagben - en rigtig møg situation

 

Hun har på intet tidspunkt vist tegn på noget og jeg trænede normalt og red stævner i al uvidenhed (springhest).

Så en dag galoperede hun meget mystisk og ville ikke tages i trav, hun er noramlt ekstem godt galloperende, jeg vidste med det samme der måtte være noget galt og hun var også synligt halt i longe, så hun fik fri og var uren on/off de næste 6 uger.

Da jeg ikke rigtig syntes at spore nogen bedring, tog jeg hende til dyrlægen og iflg. deres måleudstyr var hun ikke halt, men vi kunne se hun var uren (mere venstre rundt end højre rundt) hun kom i røntgen for evt. spat og til sidst scannet hvor vi fandt skade på begge gaffelbånd - det er stadig en gåde for både min dyrlæge og jeg hvorfor hun ikke har vist tegn og sprunget ubesværet.

Hun har på intet tidspunkt været hævet eller øm ved berøring.

 

Hun har nu gået som foldbums siden 22. maj i år og jeg har kun i perioder givet hende nogle tilskud i form af urter og noget til led der skulle hjælpe med genopretning af skader. Efter de er kommet på stald om natten har hun stået med Back on Track.

Hun startede med sygebeslag men vi har sidste gang pillet alle 4 sko af hende og hun er blevet beskåret således hun står med aflastning i gaffelbåndene - det kan dog give lettere belastning på nogle af de andre sener - hvilket sygebeslag også gør.

 

Hun skal til scanning i januar og håber selvfølgelig på et positivt svar om fremskreden bedring i ophelingen, men reelt fik hun kun 15% chance af dyrlægen for igen at blive ridehest. Nu har jeg mine hest hjemme så om hun går 1 år mere betyder ikke så meget, bare der er fremgang i ophelingen og om ikke andet vil hun kunne indgå i avl uden det har for stor belastning på bentøjet:)

 

Dyrlægen frarådede mig at forsøge med alt muligt, idet hun reelt havde gået længe med skaderne og tid var min bedste ven for opheling. Når jeg engang må tage hende i genoptræning overvejer jeg dog stærkt at tage spa/svømning med ind over, men det er der nok desværre stadig lange udsigter til - ærgerligt for det er en super god hest der helt sikkert kunne komme langt.

 

He he men det kommer hun selvfølgelig også, bare med nogle år i forsinkelse

 

Det hjælper selvfølgelg ikke på din supermule og er sikker på du har gjort alt du kunne for at hjælpe den, men det er bare ikke alle der kommer sig og lige præcis gaffelbåndet er svært at hele med alt muligt da det sidder som det gør - jeg håber og krydser fingre for dig og hesten

 

Mvh

Lina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 17:41

Kære Lina.
Tak for dit svar.

Det er noget værre noget med din også!

 

Vi har også forsøgt med tid - min har stået stille (med to mindre genoptræningsforsøg) siden marts 2013.

Vi har forsøgt med vandtræning - hvilket var rigtig godt, men det havde kun effekt i meget kort tid!

- Div. laserbehandlinger er umiddelbart, det som virker bedst, men vi formår ikke at få ham helt rengående!

 

Nu er den sat på metacam 4 uger - og håber på at kunne slå evt inflammation ned, og håber dette kan være medvirkende til at gøre han rengående.

Jeg ber for et håb.

God bedring med din hest


Camilla Gravers Johansen ©

 


Bel Filou - Vinder af dagens bedste pinto ponyføl 2009 sjælland.

Jasmin R.I.P - Jeg savner dig <3

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider